Wie gebruikt er reels ?


Plaats reactie
Jeroen van der Kroft
Berichten: 25
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Leiderdorp

17-09-2002 16:48

Wie gebruikt er reels voor het statisch vissen? Ik zit al een tijdje aan nieuwe molens te denken, maar wellicht zijn reels ook een optie. De voordelen die ik kan bedenken zijn dat je lijn minder kinkt en je slip directer is. Het enige nadeel is misschien dat je eigenlijk een "pistoolgreep" op je hengels nodig hebt. Het ontbreken van een baitrunner systeem vind ik niet zo belangrijk.
Wie kan me hier iets over vertellen en welke merken zijn geschikt?
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

17-09-2002 23:05

hoi,
een reel heeft wel degelijk een een vrijloop systeem (hoe wil je anders werpen) en dus ook twee slipknoppen. Sommige reels hebben ook een ratel, daarmee kun je dan onderscheid maken tussen de weerstand tijdens de worp en tijdens het vissen. Een pistoolgreep is niet noodzakelijk, er zijn immers ook veel baitcasthengels zonder deze greep. Wat wel belangrijk is is dat de ogen van je hengel dicht tegen de blank aan zitten, liefst veel ogen. Een hengel is er voor ontworpen om een kant op te worden gebogen dus een speciale hengel laten bouwen is wel het mooiste, maar ik denk dat je aardig op weg bent met een hengel met 10 tot 12 ogen.
groeten Jeroen
Pieter van der Rijt

18-09-2002 10:02

Heb ook mijn hengels laten verbouwen en heb nu 15 ogen op een 3.60m
Ik gebruik zelf Penn International 975 en ben hier heel erg tevreden mee.
Een kennis van mij vist met ABU's en is ook tevreden.
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

19-09-2002 11:26

Jeroen,

Ik heb jaren met reels gevist en die zijn me goed bevallen. Ik heb er toen zelfs speciale hengels voor laten bouwen. Ik viste gewoon de ogen naar beneden, zoals bij een "gewone hengel". Alleen draaide ik dan, ipv van naar voren, met de slinger naar achteren. Dat is even wennen maar gaat heel goed. Door zo te vissen kan je in principe iedere hengel ervoor gebruiken. Het enige nadeel wat ik heb ondervonden is dat het binnendraaien niet in een soeple constane beweging lukte. Dit komt waarschijnlijk omdat de cirkel, die je met je slinger maakt, een stuk kleiner is dan bij een gewone molen. Waar je ook op moet leten is de snelheid waarmee je de lijn binnenhaalt. Er zijn reels die absoluut niet geschikt zijn voor onze visserij omdat de snelheid niet groot genoeg is. Je draait je dan gewoon een RSI elleboog.
Ik viste met Shimano's LTD's en die haalde een grotere snelheid dan de meeste molens van die tijd.
Plaats reactie