Schepnet


Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-03-2006 15:56

http://www.freewebs.com/ksnnet



Wie helpt Leon op weg?


Beste karpervisser,

Deze website is bedoeld om commentaar te verwerken om een zo ideaal net te ontwerpen voor de karpervisserij. Er is absoluut geen winstbejag. Louter het meest praktische net voor de visser en het meest veilige net voor de vis. Het net wordt namens de Karper Studiegroep Nederland ontwikkeld. De teamleden zetten zich in voor een zo goed mogelijke afwikkeling van het geheel.
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

03-03-2006 16:12

heel goed, alleen het net met het inklap systeem is naar mijn bescheide menig super makkelijk, en erg veilig voor vriend karper.

Gr Danny
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-03-2006 16:37

Danny, dat is veel te kort door de bocht! Wat b.v. ook van groot belang is, is het materiaal waar net op zich van gemaakt wordt. Ideaal materiaal bestaat niet, PE is het sterkste (wordt meer en meer in de beroepsvisserij gebruikt omdat dit goed bestand is tegen wolhandkrabben) maar is weer harder dan andere materialen waardoor een vis weer eerder beschadigd wordt. Kortom het sterkste materiaal om een net van te maken is daarvoor minder geschikt daar vissen hierdoor eerder beschadigingen oplopen. En zo zal er gekozen moeten worden uit voorhanden zijnde alternatieven.
Wat ik dus even duidelijk wilde maken is dat het sterkste net, wat het langste mee zal gaan, niet goed is t.o.v. de vissen...
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

03-03-2006 16:38

Hallo,

Even een aanvulling op de oproep van Klaas. Ik weet dat het al eerder is geprobeerd en ik heb ook de discussies op dit discussieboard al gelezen. Ik wil, met medeweten van de KSN, het schepnet verhaal nieuw leven inblazen. De website is bedoeld om commentaar te verzamelen en om dit allemaal een beetje overzichtelijk te houden.

Verder zoek ik enthousiaste KSN leden die mee willen werken aan het geheel. In m'n eentje wordt het een erg moeilijk en tijdrovend verhaal.

Zijn er nog vragen of opmerkingenover de opzet, dan hoor ik het wel. Het meeste staat uitgelegd op de site.
Nog liever heb ik ideeen voor het net zelf.

alvast bedankt voor de medewerking,

Leon van der Graaf

ksnnet@gmail.com
www.freewebs.com/ksnnet
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

03-03-2006 16:42

Okey, ik heb hier uiteraard niets meer aan toe te voegen :D

Aart, wat voor net zou in deze dus nog veiliger zijn?

Gr Danny
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

03-03-2006 16:43

Aart,

wat denk jij hiervan?

http://tackletour.com/reviewpromarln628.html

uitrekkend rubber dus. Misschien kan dit dan aan de zijkant van het net. De bodem wordt dan het gebruikelijke materiaal. Voordeel is dat je een klein net hebt tijdens het scheppen. Met de vis erin wordt het net groter. Praktijk ervaring heb ik hiermee niet.
Wat gebeurt er met de mazen als ze weer krimpen? Komen er dan vinnen bekneld te zitten. Komt er lood vast te zitten, wat weer voor lelijke haakwonden zorgt? Is er een goede verbinding mogelijk tussen het rubber en het normale netmateriaal? etc etc

groeten,

Leon
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-03-2006 18:36

Leon, voor de vuist weg even een aantal opmerkingen:
- aluminium steel, goedkoop aluminium = corrosie op den duur? Kwalitatief goed aluminium is relatief duur, maar zal m.i. geen of weinig corrosie te zien geven
- duidelijk dat een achtkantige steel veel meer houvast bied dan een gladde carbonsteel
- gewicht van aluminium is hoger, maar als je per ongeluk een keer op een carbon steel stapt is die ook meteen kapot en aluminium niet
- de eerste 'stekel' aan de rug- en aarsvin zullen m.i. in een rubbernet niet vast komen te zitten, in katoen- nijlon- op PE netten is dat veel eerder het geval
- de haak zal in een rubbernet ook niet snel vastraken, in ander materiaal wel eerder
- thermoplastisch rubber is veel gladder dan de andere genoemde netmaterialen, dus minder kans op beschadiging voor de vis
- ik weet niet of er verschillende kwaliteiten in thermoplastisch rubber te verkrijgen zijn (zal wel m.i.), dit t.a.v. de rek, een karpernet zal behoorlijk wat groter moeten zijn dan het net op die site en daarom zal m.i. voor rubber, wat veel minder uitrekt, maar toch vrij zacht is, gekozen moeten worden
- de bevestiging van het net aan de steel op die site zal best heel solide zijn, maar voor een karpernet zal dit m.i. toch gewijzigd moeten worden om het net 'inklapbaar' te kunnen maken en nog beter om het rubbernet direct en simpel van de steel af te kunnen halen zodat je enkel het net, met de vis erin, op zich nog maar hoeft te dragen zonder de steel
- de bevestiging van het net (zwak punt bij de huidige netten met een carbonsteel) aan een aluminium steel zal veel solider kunnen zijn dan bij een carbonsteel
- lood zal m.i. in rubber minder snel vast komen te zitten dan in de andere genoemde materialen

Ik zie geen voordeel erin om de bodem van het gebruikelijke materiaal te blijven maken. Met rubber wat minder of vrijwel niet uitrekt hoeft dit m.i. ook niet en zullen er ook geen vinnen of wat dan ook bekneld komen te zitten.
Hopelijk kun je hier wat mee, maar als je teveel naar de prijs gaat kijken zal dit wel niets worden. Rubber zal ook duurder en kwetsbaarder zijn dan PE, maar goed, consessies moet je altijd voor lief nemen.

Tot slot nog dit: een solide, zo goedkoop mogelijk, en sterk net voor de visser gaat niet samen met een zo best mogelijk net voor de vis...
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

03-03-2006 20:33

Aart,

Bedankt voor de reactie. Is verwerkt op de site.

Het probleem van consessies doen is onvermijdelijk. Een goed inklapsysteem is een moeilijk verhaal. Iets waarvoor we hulp moeten krijgen van iemand die iets met werktuigbouwkunde doet.

Dat rubber lijkt inderdaad een ideaal materiaal. Nog weinig over gehoord binnen de visserij. Zou de oorzaak alleen de prijs zijn? Of zijn er andere bezwaren? (duurzaamheid, schuurbestendigheid etc etc)

Goed en goedkoop gaat vaak niet samen. In eerste instantie is het de bedoeling om een zo goed mogelijk net te maken. Pas als de kosten echt de pan uit rijzen wordt de prijs een belemmering. Het feit dat er in dit geval geen winst gemaakt hoeft te worden is een groot voordeel. Doordat er geen duidenden netten gemaakt zullen worden wordt de stuksprijs weer wat duurder, denk ik. Wat mag een schepnet eigenlijk kosten voor de gemiddelde karpervisser? web poll op de site geplaatst. (wat een geweldig idee, he? daar was al eens een discussie over op deze site.)

groeten,

Leon
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

05-03-2006 08:19

Mensen,

Ik kom net uit de nachtdienst. Dus mijn ietwat negatieve stemming is wel te rechtvaardigen. Toch even het volgende.

Waarom wordt er een eindeloze discussie gevoerd als de KSN in een negatief daglicht wordt geplaats? (terecht of onterecht. Ik WIL het niet weten.) Het gaat mij erom dat de discussie bijna een chatbox was gisterenavond, zo vaak werd er gereageerd.
Dan is er aan de andere kant deze "discussie" en er is al bijna 36 uur geen reactie geplaatst. Door dit project goed af te ronden krijg je positieve reclame voor de KSN. Iets waar de vereniging veel meer aan heeft.

Leon
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

05-03-2006 12:47

Leon,

Heb er eens over nagedacht. !e Reactie was voor mij ook Net? Zal wel.

Als je er over nadenkt zijn er wel degelijk punten ter verbetering.

Aart haalde er al een paar aan. Zeker met het materiaal van het net is uit oogpunt van visveiligheid, winst te boeken.

MVG

Klaas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-03-2006 13:24

Leon, gewoon doorgaan. Ook mijn allereerste reactie was, net als die van Klaas, KSN schepnet? Zal wel...

Maar als je er even over nadenkt is aan de huidige schepnetten echt een heleboel te verbeteren, dit zowel voor de visser als de vis.

Om nog maar weer enkele punten op een rijtje te zetten:

voor de visser: een veel solidere steel en een veel solidere bevestiging van het net aan de steel, tevens een net waarin het haakje minder vaak of niet in vast zal haken

voor de vis: qua net een veel zachter materiaal wat geen (of veel minder) beschadiging aan een vis toebrengt

Waarschijnlijk zal het zo moeten gaan worden dat alleen de reservenetten leverbaar moeten blijven daar netten, gemaakt van zachter materiaal (dus veel visvriendelijker), toch veel minder lang mee zullen gaan dan netten die b.v. van (zeer sterk) PE materiaal gemaakt zijn.
Met de constructie zal er daarom rekening mee gehouden moeten worden dat op een simpele wijze het net op zich vervangen kan gaan worden.
Jorrit Hazen
Berichten: 100
Lid geworden op: 30-03-2005 00:27
Locatie: FISHTOWN!
Contacteer:

05-03-2006 13:36

Leon, ten eerste vind ik dat je met een erg goede zaak bezig bent!
Op je site staan al een hoop dingen waar je rekening mee houdt en ik denk dat het 'druppelvorm' net uiteindelijk het beste ontwerp zal zijn.
Waarom? omdat die een ronde vorm heeft. De enige concessie die je doet zal dan de extra ruimte die het in beslag neemt zijn.

Ik vraag me af of dat rubber wel sterk genoeg is om 'zeg' een vis 20 kilo óf meer te kunnen dragen.

Over de prijs, normaal vind ik 50-100 euro een goede prijs voor een schepnet (heb ik ook gestemd) maar nu ik er beter over nadenk en het ECHT een goed net is, zou ik er geen probleem mee hebben er over de 100 euro heen te gaan met een max van 150 (het moet ook leuk blijven vind ik :))

Ik ben verder niet technisch dus voor nu blijft het bij dit, maar mocht ik in de nabije toekomst met een lumineus idee komen hoor je het wel.

Succes en groet,

Jorrit
Hatsikidee!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-03-2006 13:46

Mannen, graag wil ik hier nog een oproep doen aan KSN leden. Er worden nog enige leden gezocht om Leon bij dit project te helpen. Contact met Leon opnemen dus...
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-03-2006 16:43

Leon,
wou dat ik je kon helpen...ben niet zo technisch
De prijs enquite is ingevuld.

Wellicht is 1 v.d reden dat er weinig respons tot nog toe is wellicht het feit dat deze discussie al eens gevoerd is.

Als het klopt is er al iemand bezig met het ontwikkelen van het ideale schepnet.
Zou zeggen neem eens contact op met Bas Breedtveld, weet niet of zijn plannen doorgang vinden en hoever zijn ontwikkelingsstadium al is.
Tevens was Frank Huisman (KSN) toch ook met iets dergelijks bezig toch?

Kortom....
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

05-03-2006 17:07

Heren,

bedankt voor de reacties. Heb vandaag ook een paar emails gehad met nuttige rips en zelfs een tekening. Kijk, daar heb je wat aan. nogmaals bedankt.

Jorrit,

Dat van die druppelvorm lijt mij ook veel beter dan een driehoek, maar goed, dat is mijn mening. Probleem wordt het vervoer. Elk voordeel heeft weer een nadeel. De prijs is voor mij nog een groot vraagteken. In eerste instantie is het geen issue. Pas als het echt uit de hand gaat lopen, moeten we er rekening mee gaan houden. Eerste opzet is om een goed net te maken.

Hans,

Ik weet dat er al eens een discussie is geweest. Ik weet ook dat Frank Huisman al eens is begonnen met het project. Ik heb Frank gesproken in Zwolle en dat was de aanleiding van het hele gebeuren. Ik heb het zeg maar, van Frank overgenomen en probeer het verhaal op deze manier nieuw leven in te blazen.
Verder hoeven niet alle leden van de werkgroep super technisch te zijn. Inzet en tijd zijn volgens mij al heel belangrijk. Maar ook gewoon goede ideeen zijn natuurlijk altijd welkom,

groeten,

Leon
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-03-2006 22:53

Leon...dat maakt het e.e.a. al iets duidelijker :)
Je hebt een pb
mvg
HB
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

06-03-2006 17:03

Hans,

Je hebt PB terug.

Verder wil ik iedereen bedanken voor de vele emails van de afgelopen dagen.
Gelijk even het verzoek om eerst even op de site te kijken voor je me mailt. Dan hoef je alleen zaken te vermelden die al niet eerder gezegd zijn. De site is ook mooi om ideeen van anderen te lezen en als je het daar dan weer niet mee eens bent .. mailen.

Zo, ik ga weer post beantwoorden,

groeten,

Leon
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

06-03-2006 20:50

Het vervoer een nadeel? Een stretcher... een cipro-model mat... kijk eens wat voor een formaat die dingen hebben. Denk niet dat het voor de meeste moderne vastloodvissers dan een probleem is om het net tussen de stretcher of de mat te stoppen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

06-03-2006 21:59

Wat volgens mij voor verbetering vatbaar is bij een standaard net:

1 kleinere zak (Precies wat Frank al aangaf)
2 net makkelijk los te halen van steel, zodat je je net aan de armen op kunt
rollen tot vlak boven de vis waarna je zo de vis makkelijk uit het water
kan halen.
3 Breedte van het net doet er niet zo toe, belangrijker is de lengte van
het net. Vanaf de spreidblok tot rand van het net. Vooral bij de langere
graskarpers wil het nog wel eens gebeuren dat de vis het spreidblok
kust maar de staart nog niet over de rand is.

Ofwel het ziet er als volgt uit:
Breedte: boeit niet zo, beetje breed is snachts wel handig overigens
lengte: min. meter
diepte: niet te diep, is bovendien minder zwaar, wat sneller schept als je
alleen bent.
Maasgrootte: bovenin mag best grof zijn, maar onderkant en onderste
deel van de zijkanten fijnmazig. Zodat als je hoge vis of
wilde vis vangt de zijkanten en vooral vinnen goed
beschermt zijn. (nader onderzoek vereist )
Armen: makkelijk los te halen, zodat je deze kunt oprollen en vervolgens
de vis makkelijk en veilig* uit het water kunt tillen
Steel: sterk, maar maakt niet zoveel uit denk ik. Tenzij deze meteen vast
zit aan spreiderblok. Dan gaat mijn voorkeur uit naar een 160 cm
steel uit een stuk voor de statische visserij en een telescopisch
steel van 3 keer 50 cm

* Ik denk dat op deze manier de vis veiliger geland kan worden omdat als je het net oprold tot de vis je er goed voor kan zorgen dat de vinnen goed zitten. Je de vis goed over zijn lengte kan laten liggen, zodat ie niet dubbel klapt (zoals je vaak ziet bij de netten van nu) Je pakt de armen nu bij kop van de vis en de staart van de vis (door lengte van de armen mogelijk) en haalt het zo uit het water.

Nou Frank doe er mee wat je wil, ik hoor het wel als je je net af hebt.

Mvg Anton

Mvg Anton

UIt een oud topic (http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=23844)
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

06-03-2006 22:04

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... 50&start=0

En nog een link met veel info over wat mensen van een schepnet verwachten en enkele ideen omtrent een goed net.

Mvg Anton Eckhardt
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

07-03-2006 00:31

anton,

bedankt voor je commentaar. Veel van dit commentaar heb ik al gehoord. Staat inderdaad op de discussies die je noemt en ik heb zoveel mogelijk commentaar "gebundeld" op een website http://www.freewebs.com/ksnnet

Omdat veel mensen met hetzelfde commentaar komen is het mij duidelijk geworden dat er duidelijk behoefte is aan verbetering.

Ik hoop dus dat er nog een paar werkgroepleden opstaan.

groeten,

Leon
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

07-03-2006 00:34

Kevin,

Dat klopt. Revolutie in de karpervisserij. Een platte tas tussen de stretcher. Moet volgens mij kunnen. Wedstrijdvissers vervoeren ook zo hun netten, alleen zijn die weer iets kleiner. Een net wat niet in te klappen heeft heeft ook nog andere nadelen.

Als je de armen van een driehoeknet losmaakt en je rolt het net op, dan kan je de vis makkelijk optillen zonder veel kans dat de vis beschadigd.

Leon
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

13-03-2006 17:16

Hallo,

Site is ge-up-date-d (geen goed nederlands, maar wel duidelijk, toch?) Alle commentaar is weer verwerkt. 100+ emails ontvangen. Bedankt mannen.

http://www.freewebs.com/ksnnet

groeten,

Leon
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

13-03-2006 21:07

Jongens ,

ik ben niet zo thuis in materialen en wat er allemaal mogelijk is maar heb wel misschien één ideetje waar jullie met jullie net rekening mee kunnen houden. Dat is het volgende. Als ik wel is in me ééntje vis en ik heb een vis dan is het scheppen altijd al een lastige zaak. Maar vaak is het dan veel geklooi en als je ongeluk heb verspeel je hem soms ook. Nu komt dit vooral doordat als je je net in het water legt je hem als de karper er boven ligt maar moeilijk omhoog kan krijgen. Zoals ik net al noem ik zou echt niet weten waardoor dit komt ? Misschien door de mazen die steeds dichter worden en zo het water zich er maar moeilijk door kan wringen.

Ik weet niet of jullie hier misschien een oplossing kunnen vinden maar ben benieuwd.
Natuurlijk is het makkelijk om te zeggen wat er allemaal wel niet fout is aan een net, maar ik heb te weinig kennis om er echt een goeie oplossing voor te verzinnen denk ik.

Toedelloetjes & de groetjes...
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

13-03-2006 21:29

Wouter,

Grove mazen zorgen voor minder weerstand en dus makkelijker beweegbaar in het water. Fijne mazen het tegen overgestelde. Fijne mazen zijn wel weer veiliger voor de vis. Wordt dus een tussenweg denk ik.

Leon