Accu laden???


Gesloten
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

26-02-2006 14:40

Ik heb een 105 A/h onderhoudsvrije accu, deze heb ik twee jaar geleden gekocht en gebruikt tot hij leeg was.
Omdat ik hem niet vaak nodig heb gehad heb ik nooit een lader gekocht.
Maar nu is dat veranderd en heb ik een lader bij de gamma gekocht.
Dit is een Einhell 12 V, 10 A lader.
Nu mijn vraag:
Ik sluit de lader aan zoals het is voorgeschreven, maar de meter op de lader doet niets.
De lader staat wel aan, ik hoor hem brommen, maar er lijkt niets te gebeuren.
Ik dacht altijd dat het metertje gelijk uitslaat als je hem aansluit, maar dit gebeurt dus niet, is er iets mis of moet ik geduld hebben?
Alvast bedankt,

Mvg Ivan
Carpe diem...
Peter Schuurmans
Berichten: 111
Lid geworden op: 02-07-2003 02:00
Locatie: HAARLEM

26-02-2006 15:16

een accu die ontladen is weggezet krijg je moeilijk weer opgeladen. Het is ook heel slecht voor de accu om hem lange tijd niet op te laden. De accu kan dan gaan sulfateren! Wat je kan proberen is om hem op te laden met een motorfietsacculader, deze geeft n.l een kleine laadstroom af en met een beetje mazzel krijg je hem dan weer opgeladen.
Ik raadt je dan ook aan om in het vervolg als je de accu voor langere tijd niet gebruikt om hem om de 6 tot 8 weken te laden.
Ik rijdt zelf motor en in de wintermaanden als ik de motor niet gebruik laadt ik de accu om de 6 weken even op met een voor de motoraccu geschikte lader.
Succes!
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

26-02-2006 15:36

Peter,

Bedankt voor je reactie, kan ik hem dan daarna weer gewoon laden of zal ik dit in het vervolg met zo'n motorfietsacculader moeten doen?

Mvg Ivan
Carpe diem...
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

26-02-2006 16:05

kan zijn dat er wat corrosie op de accupunten zit, als je deze schuurt kan het zijn dat ie het wel weer doet, of ff met de knijpers op en neer schuren.
To The Boat!
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

26-02-2006 16:09

Marco,

Tja, dat heb ik dan dus niet zo slim gedaan.
Ik heb hem eigenlijk alleen een keer gebruikt tijdens een tripje Tjechie en een paar meerdaagse sessie thuis,
voor een koelbox en radio.
Ik had hem eigenlijk alvast gekocht voor een elektromotortje in de toekomst...
In ieder geval weer wat geleerd! :oops:

Mvg Ivan
Carpe diem...
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

26-02-2006 16:12

Wim,

Hij ziet er eigenlijk nog steeds als nieuw uit.
Nergens roest of iets, hij staat al die tijd al in een droge verwarmde schuur.
Ik ben bang dat het over en sluiten is als ik de voorgaande reacties lees. :cry:

Mvg Ivan
Carpe diem...
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

26-02-2006 16:18

probeer maar eens dan ik heb hetzelfde wel eens gehad best vaak eigenlijk, als het niet lukt jammer.
To The Boat!
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2209
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

26-02-2006 17:40

Heren,

ik voeg graag even een vraagje welke ik heb in dit topic

iemand ervaring met het opladen van je accur dmv een lopende auto en startkabels?

Ben benieuwd in elke mate dit werkt, gezien ik in de zomer drie weken naar Frankrijk ga en waarschijnlijk weinig op campings zal komen waar ik hem op kan laden.
bert cuypers
Berichten: 35
Lid geworden op: 25-12-2004 19:07
Locatie: Diepenbeek (Limburg België)

26-02-2006 20:03

Frank Avezaat schreef:Heren,

ik voeg graag even een vraagje welke ik heb in dit topic

iemand ervaring met het opladen van je accur dmv een lopende auto en startkabels?

Ben benieuwd in elke mate dit werkt, gezien ik in de zomer drie weken naar Frankrijk ga en waarschijnlijk weinig op campings zal komen waar ik hem op kan laden.


beter omvormer kopen van 12 naar 220v die kun de aansluiten op auto batterij en sigarettenaansteker... waar je dan de baterijlader op aansluit die je bij je thuis gebruikt...
wel auto laten draaien liefst... :D
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

26-02-2006 21:13

Beetje slim he ?

Tuurlijk kan je je accu laden via start kabels, en gaat vaak nog sneller ook.

Alleen ff opletten , n lader slaat af. ( auto niet )

Als je aan accu 15 V meet is hij ver vol.

Gr :wink:
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2209
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

26-02-2006 22:45

ervaring mee menno?

enig idee hoe lang je erover doet om een lege accu vol genoeg te laden?
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

26-02-2006 23:40

bert cuypers schreef:
Frank Avezaat schreef:Heren,

ik voeg graag even een vraagje welke ik heb in dit topic

iemand ervaring met het opladen van je accur dmv een lopende auto en startkabels?

Ben benieuwd in elke mate dit werkt, gezien ik in de zomer drie weken naar Frankrijk ga en waarschijnlijk weinig op campings zal komen waar ik hem op kan laden.


beter omvormer kopen van 12 naar 220v die kun de aansluiten op auto batterij en sigarettenaansteker... waar je dan de baterijlader op aansluit die je bij je thuis gebruikt...
wel auto laten draaien liefst... :D



lukt bij mijn omvormer niet hoor dat trekt ie niet!! die is alleen geschikt voor niet te zware apparaten.
To The Boat!
erwin snaaijer

27-02-2006 02:13

moet je die Einhell 12 V, 10 A lader wel goed instellen ik heb de 11 a je ken hem nammelijk verkeerd instellen tja en dan doet hij het nieter zitte als het goed is 2 knpppen op de rechter zet je op andere accu ivm omdat je een onderhuodsvrije heb en geen motor accu is en de linker ook je zal zien dat hij het dan wel doe het duurt wel zoon 10 a 11 uur omdat je met 10 a per uur laad daarna als hij vol is ken je hem erop laten staan want dan gaat hij over op druppelen ,dat wil zegge als hij zou lekke laaid hij weer bij
maak niet uit dat je hem een tijdje niet gebruikt heb gewoon laden komt wel goed ik heb er zoon 8 staan van die accus van 110 amp en heb er nooit problemen mee ik gebruik ze voor de elekt motor en voor de laptop ,enzv
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

27-02-2006 12:58

Frank :

Gewoon een multie meter kopen van n paar euri en ff meten.

Als accu vol is moet hij 13.5 volt geven ( met kabels er af)

We hebben t ooit eens gedaan, maar meestal staat de auto niet in de buurd.

Dus dan gaat die vlieger niet op.

T zal ook van auto tot auto verschillen , alleen ben ik geen auto monteur :P


Gr :wink:
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2209
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

27-02-2006 13:03

zal het eens uittesten menno

heb zelf een citroen berlingo diesel dus gaan het ff uitzoeken :)
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

27-02-2006 14:24

Erwin,

Wat bedoel je met linker en rechter?
+ en - misschien? Die zitten allebei wel goed, kan niet mis eigenlijk.
Nu een dag later is hij wel bezig met laden, denk ik.
Ik zie het metertje van de lader op ongeveer 0,5 A staan en de accu is warm.
Ik ben dus wel al 24 uur verder.
Ik wacht het nog even af...

Mvg Ivan
Carpe diem...
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

27-02-2006 14:27

n warme accu is vaak niet zn best teken :o
Peter Schuurmans
Berichten: 111
Lid geworden op: 02-07-2003 02:00
Locatie: HAARLEM

27-02-2006 16:29

Je kan de accu hierna weer gewoon met je pas aangeschafte lader opladen. Ik las dat je metertje van je lader nu op 0,5 ampere staat dus met een beetje mazzel zal de laadstroom nog verder oplopen en krijg je de accu nog vol. Een accu van 100ah heeft bij een laadstroom van 10 ampere 10 uur nodig om volledig opgeladen te zijn.

Geluk ermee!
Gebruikersavatar
Marcel van Kasteren
Berichten: 14
Lid geworden op: 06-10-2005 15:02
Locatie: Vught

02-03-2006 12:59

Hallo,

Even in het algemeen; een accu die (te) ver ontladen is en dus nog
slechts een erg lage spanning heeft (bv. lager dan 7 a 8 Volt) kan
door veel acculaders niet meer bijgeladen worden. De acculader start
dan in veel gevallen niet met laden omdat deze, simpel gezegd, de
accu niet "ziet ". Als een accu bij normaal gebruik "leeg" is dan heeft
deze meestal nog een spanning (onbelast) van ongeveer 10-11 Volt.

Een oplossing kan dan zijn om een betere (=duurdere) acculader
te gebruiken om de accu opnieuw proberen te laden. Deze acculaders
hebben vaak meerdere stappen in de laadprocedure. (microprocessor
controlled) en zijn vaak nog wel in staat om zo'n accu opnieuw te
laden. Dus ik zou nooit zomaar de accu weggooien (eh,sorry afvoeren)
als je hem niet meer met een normale acculader opgeladen krijgt.
Probeer het eerst nog eens met een hele goede acculader.

Groeten,
Relax and have Fun when carpfishing !
Gebruikersavatar
Ton van der Bruggen
Berichten: 64
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Vught

13-03-2006 20:02

Marcel van Kasteren schreef:Hallo,

Even in het algemeen; een accu die (te) ver ontladen is en dus nog
slechts een erg lage spanning heeft (bv. lager dan 7 a 8 Volt) kan
door veel acculaders niet meer bijgeladen worden. De acculader start
dan in veel gevallen niet met laden omdat deze, simpel gezegd, de
accu niet "ziet ". Als een accu bij normaal gebruik "leeg" is dan heeft
deze meestal nog een spanning (onbelast) van ongeveer 10-11 Volt.

Een oplossing kan dan zijn om een betere (=duurdere) acculader
te gebruiken om de accu opnieuw proberen te laden. Deze acculaders
hebben vaak meerdere stappen in de laadprocedure. (microprocessor
controlled) en zijn vaak nog wel in staat om zo'n accu opnieuw te
laden. Dus ik zou nooit zomaar de accu weggooien (eh,sorry afvoeren)
als je hem niet meer met een normale acculader opgeladen krijgt.
Probeer het eerst nog eens met een hele goede acculader.

Groeten,


Zo een als ik heb?
Toon mix, anders nix!
Gebruikersavatar
Marcel van Kasteren
Berichten: 14
Lid geworden op: 06-10-2005 15:02
Locatie: Vught

13-03-2006 21:04

Hé Toooooooooooon,

Ja jongen, zo een als jij hebt !

Groeten,
Relax and have Fun when carpfishing !
Gebruikersavatar
Ton van der Bruggen
Berichten: 64
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Vught

14-03-2006 17:17

He Marcel, ben de gij al 36?
Toon mix, anders nix!
Fred van Hoeij
Berichten: 83
Lid geworden op: 25-10-2003 02:00
Locatie: Berkel en rodenrijs

14-03-2006 21:56

Een accu die je leeg trekt en daarna 2 jaar op de plank zet kun je gewoon 'weggooien'.De platen zullen wel krom zijn binnenin.
Afvoeren dus en dit hoort bij alle accubedrijven gratis te zijn omdat dit al lang geleden binnen de brance dmv een verwijderingsbijkdrage die in de prijs zit geregeld is.

Onderhoudsvrij betekent niet dat je hem niet hoeft te laden.
Onderhoudsvrij zegt alleen iets over het onderhoud van de accu[al dan niet bijvullen van de cellen]het zegt niets over om wat voor accu het gaat.
Je hebt 3 soorten accu,s
startaccu:de naam zegt het al deze is geschikt om je auto te starten.
Deze accu kan een korte tijd zeer veel stroom geven zonder dat de platen krom trekken. Bijvoorbeeld 12v 60 ah 200a deze heeft 60 ampere inhoud en tijdens het starten kan hij 200 ampere leveren.
Na het starten moet hij gelijk weer bijgeladen worden door de dynamo.
startaccu,s zijn niet geschikt om diep ontladen te worden.

Semi-traktie accu:deze accu kan er wat beter tegen om wat dieper ontladen te worden ze worden oa gebruikt in vrachtwagens met een laadklep.

Traktie accu:uitermate geschikt voor ons om met een elektromotor diep te ontladen.En daarna rustig weer te laden met een lader.

Het laden van een accu moet in 10 tot 12 uur gedaan worden met maximaal een tiende van de totale accu inhoud in amp per uur.

Een volle accu heeft na een uur rust een spanning van 12,7 volt

Een auto slaat weldegelijk af met laden.De spanning gemeten over de polen is dan tussen de 14,2v en 14,6 volt.Hoger gaat hij niet anders raakt de accu overladen

Een lader en dynamo beginnen met laden bij ongeveer 10 volt na verloop van tyd loopt de spanning op omdat ze de stroom er steeds moeillijker in krijgen.
Hoe hoger het voltage des te lager het amperage en andersom.

Een klein beetje een autodynamo levert 30 amp dit is te hoog voor het laden van een traktie accu tenzij die een inhoud heeft van 300 amp.
Maar die kan je weer niet tillen plus dat het ook nog eens 10 uur duurt voordat hij vol zit [de auto moet dan ook nog eens 2000 rpm draaien]

Als je een accu koopt laat je dan goed voorlichten en koop hem bij een accubedrijf dit is meestal goedkoper plus dat de info beter is dan bij de plaatselijke hengelzaak.

Accu ze, groet Fred
Gebruikersavatar
Ton van der Bruggen
Berichten: 64
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Vught

15-03-2006 07:43

Fred van Hoeij schreef:Een accu die je leeg trekt en daarna 2 jaar op de plank zet kun je gewoon 'weggooien'.De platen zullen wel krom zijn binnenin.
Afvoeren dus en dit hoort bij alle accubedrijven gratis te zijn omdat dit al lang geleden binnen de brance dmv een verwijderingsbijkdrage die in de prijs zit geregeld is.

Onderhoudsvrij betekent niet dat je hem niet hoeft te laden.
Onderhoudsvrij zegt alleen iets over het onderhoud van de accu[al dan niet bijvullen van de cellen]het zegt niets over om wat voor accu het gaat.
Je hebt 3 soorten accu,s
startaccu:de naam zegt het al deze is geschikt om je auto te starten.
Deze accu kan een korte tijd zeer veel stroom geven zonder dat de platen krom trekken. Bijvoorbeeld 12v 60 ah 200a deze heeft 60 ampere inhoud en tijdens het starten kan hij 200 ampere leveren.
Na het starten moet hij gelijk weer bijgeladen worden door de dynamo.
startaccu,s zijn niet geschikt om diep ontladen te worden.

Semi-traktie accu:deze accu kan er wat beter tegen om wat dieper ontladen te worden ze worden oa gebruikt in vrachtwagens met een laadklep.

Traktie accu:uitermate geschikt voor ons om met een elektromotor diep te ontladen.En daarna rustig weer te laden met een lader.

Het laden van een accu moet in 10 tot 12 uur gedaan worden met maximaal een tiende van de totale accu inhoud in amp per uur.

Een volle accu heeft na een uur rust een spanning van 12,7 volt

Een auto slaat weldegelijk af met laden.De spanning gemeten over de polen is dan tussen de 14,2v en 14,6 volt.Hoger gaat hij niet anders raakt de accu overladen

Een lader en dynamo beginnen met laden bij ongeveer 10 volt na verloop van tyd loopt de spanning op omdat ze de stroom er steeds moeillijker in krijgen.
Hoe hoger het voltage des te lager het amperage en andersom.

Een klein beetje een autodynamo levert 30 amp dit is te hoog voor het laden van een traktie accu tenzij die een inhoud heeft van 300 amp.
Maar die kan je weer niet tillen plus dat het ook nog eens 10 uur duurt voordat hij vol zit [de auto moet dan ook nog eens 2000 rpm draaien]

Als je een accu koopt laat je dan goed voorlichten en koop hem bij een accubedrijf dit is meestal goedkoper plus dat de info beter is dan bij de plaatselijke hengelzaak.

Accu ze, groet Fred


Ik heb een tijdje geleden een Delphi acculader gekocht. Deze lader "repareerd" je accu eigenlijk mochten de platen krom zijn getrokken. Het was een verschrikkelijke dure lader (399 eurie's) maar hij laad de traktie accu dan ook helemaal vol (100%). Bij alle andere laders word je traktie accu maar voor 70% geladen. In die laatste 30% zit nu nét de kracht van de accu, met die laatste 30% kun je dus véél langer varen en nog sneller ook.
Toon mix, anders nix!
Gesloten