Shimano Big baitrunner LC of de 6500B?


jordi trugg
Berichten: 13
Lid geworden op: 18-01-2006 19:36
Locatie: den bosch

08-02-2006 20:12

Hey allemaal,

Ik sta op het punt om nieuwe molens aan te schaffen. Ik twijfel nog heel erg tussen de Shimano big baitrunner LC en de Shimano baitrunner 6500B. Iemand ervaring met deze molens? Wat zouden jullie doen? Beide molens lijken mij erg degelijk.... Alvast bedankt
God weet alles, maar een Bosschenaar weet het beter...
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

08-02-2006 20:19

Verwacht zelf dat de USA degelijker is qua huis en speling, tenminste afgaande op mijn 4500B. Heb ook jaren met de LC gevist en daar zat toch wat meer speling op, maar niet onoverkomelijk. Je zal wel weer verder gooien met een longcast ivm de spoelgrootte en breedte. Hoef je dus niet ver te gooien zou ik voor de 6500B gaan, zijn verdere worpen vereist dan is waarschijnlijk de LC een betere keuze.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-02-2006 20:57

Ik ben het met Bart eens.
Waarom,

Om te beginnen vind ik de LC zeer log vooral om te werpen dat heb je niet met de 6500 B
Dan vind ik de slip ook nog vele malen beter op de 6500 B
Verder Vis ik zelf tegenwoordig met de Daiwa's en die bevallen me nog vele malen beter. !!

Greetz Daan
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
jordi trugg
Berichten: 13
Lid geworden op: 18-01-2006 19:36
Locatie: den bosch

08-02-2006 21:38

Welke molen van daiwa kan je me aanbevelen dan? Ik vind de Infinity 5500 eigenlijk net te duur. Ik wil het liefst een grote spoel, niet zozeer voor de afstand maar wel voor het gooien....
God weet alles, maar een Bosschenaar weet het beter...
Gebruikersavatar
marc van den brink
Berichten: 204
Lid geworden op: 21-12-2004 22:11
Locatie: dordrecht

14-02-2006 20:21

heb ook de long cast gehad. gelijk weer weggedaan. wat een lomp gewicht 950 gr op zijn minst met lijn (was nog niet eens natte gevlochten lijn) slip is wel goed en verder vond ik hem ook niet echt mooi maar dat is persoonlijk. maar nu zijn die usa molens ook niet licht en die spoelen weer net iets minder net op. ik vis nu ook met daiwa ,de entoh (sanders rond de 180 euro) weegt 650 met lijn verschil lijkt mischien niet veel scheelt een boel.kan je eventueel een converter opzetten voor een gemakkelijke baitrunner. als je echt iets lichts en moois wil en je hebt genoeg geld er voor over kijk een naar de daiwa basia 550 gr met lijn. of de oude tournament 600 gr ongeveer met lijn.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

15-02-2006 13:18

Jordi,


Wil je ver werpen of is het werpen geen prioriteit?

Ik heb zelf de 4500a gehad, prima molen als je niet verder dan 70 meter wilt gooien. Superslip en ook degelijk. Nadeel is het ongelijkmatig opspoelen(of dat bij de B-versie nog zo is weet ik niet!).

De LC heb ik sinds kort. Veel kan ik er uit eigen ervaring niet over vertellen. Wat ik wel weet is dat ze ontzettend ver gooien. Met m'n 2,5 Sportex hengels, 28/100 technium lijn, inclusief montage met 90 gram lood kwam ik op 127 slagen. Grofweg gemeten kom ik op 120 meter werpen. :o
Je moet zeker niet bang zijn om hard te gooien, breekt m'n stok dan heb ik dikke pech. Slip bevalt goed en degelijkheid eveneens wat ik tot nu heb gehoord van anderen en kleins deel m'n eigen ervaring.

Maar ik weet nog steeds niet wat je van plan bent met je visserij..... :-?
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
mario niemann1
Berichten: 263
Lid geworden op: 26-02-2006 20:35
Locatie: raalte

28-02-2006 13:42

nou lijn capaciteit van de lc is groter. En de slip is van alle bij het zelfde. Dus ik zou voor de lc gaan ? ik heb zelf de 4500 b maar als ik het geld had zou ik voor de lc gaan
hans Schoenmakers2
Berichten: 15
Lid geworden op: 11-03-2004 07:16
Locatie: Goirle
Contacteer:

28-02-2006 18:56

jordi,
Ik heb 1,5 jaar geleden 4 nieuwe 4500B aangeschaft. De tekortkomingen die de oude USA-A had waren verholpen. Het opspoelen van de lijn zou perfect moeten zijn. Moet er wel bijzeggen dat ik met gevlochten lijn vis.
Het werpen met een grote sardien leverde meteen 5 a 6 pruiken op. :evil:
De lijn zit nog steeds in elkaar gedraaid, minder als bij de 4500A maar zeker nog niet opgelost! Vervolgens meteen nieuwe LC's gekocht.
De long cast heeft wel een kruiswikkelsysteem. De lijn wordt perfect opgespoeld en geeft geen belemmeringen bij het werpen.
Wat ik wel moet zeggen is dat bij iedere longcast er veel speling zit op de hendel. Houd de onderkant van de molen maar eens vast samen met de spoel en voel maar eens hoeveel speling er op zit. Schrikbarend! Vorig jaar op de beurs in Zwolle aan de technische man van Shimano gevraagd. Eerste reactie: er zit geen speling op. Vervolgens pak ik een nieuwe molen en confronteer hem daarmee. Hij vond dat dit normaal was. Ik vind het echter niet normaal bij een molen van om en nabij de € 200,- Op de veel goedkopere USA zit geen speling. Als troost werd medegedeeld: Als het erger wordt kan je hem naar het Shimano service center sturen.
Conclusie: als je moet werpen of met gevlochten lijn vist zou ik voor de LC gaan. Vis je dichtbij en niet met gevlochten lijn dan zou ik de USA kiezen, handzamer/subtieler/ geen speling/goedkoper.
Gebruikersavatar
Kevin Kniest
Berichten: 43
Lid geworden op: 12-02-2006 17:08
Locatie: Stokkum

05-03-2006 14:42

ik heb zelf twee weken geleden drie daiwa emcast advanced aangeschaft deze bevallen me zeer goed vooral de slip is perfect, daar kan shimano nog lang niet aan tippen (hiervoor had ik de shimano baitrunners 6010 xt-7) en ook de prijs van de daiwas is erg goed te noemen (89,95 bij raven)
peter andrae

05-03-2006 15:12

De lc,s gaan dienst weigeren bij 5 graden onder nul kan ik je nu al zeggen.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

05-03-2006 15:13

Kevin, ik wil je over een tijdje nog wel spreken over je emcast's, als je er wat meer vissen mee hebt gevangen...
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
rik beukhof
Berichten: 57
Lid geworden op: 24-02-2006 21:25
Locatie: Gelderland.

05-03-2006 16:04

Ik vis zelf ook met de loncast's en heb er totaal geen problemen mee en ook niet bij temperaturen van 5 graden onder nul. Ik heb er totaal geen spijt van dat ik deze heb gekocht. 2 vismaten van mij hebben deze molens ook en zijn er ook erg over te spreken.

Groeten Rik.
peter andrae

05-03-2006 16:48

Zat samen met Ruud te vissen ook hij vist met lc,s en hetzelfde probleem dacht eerst nog dat het aan mijn molens lag dus niet hij had het ook bij zijn molens heb het vermoeden dat er iets door de kou dienst weigerd.


Dan zijn jullie bofkonten of was het niet min 5.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

05-03-2006 16:54

Ik heb ook genoeg ermee onder extreme omstandigheden gevist. Ook tot tempraturen rond de -10.
Nu had ik alleen van de week dat het water dichtvroor en ik dus nood gedwongen mijn lijnen op moest halen last van mijn baitrunner.
De Longkut bleef in zijn baitrunner hangen. Dit was bij 5 van de 6 LongKUT's het geval.( Wat peter A al aangaf hierboven )
Ik zelf denk dat het door enorm hoog luchtvochtigheids gehalte te maken had.
Tip :

Vis zonder baitrunner bij extreem lage tempraturen wil je niet in de stres raken of een vis verspelen..


Groetjes,

Rudy
rik beukhof
Berichten: 57
Lid geworden op: 24-02-2006 21:25
Locatie: Gelderland.

05-03-2006 17:22

Ik ben deze winter ook al eens wakker geworden met alle shit ingevroren maa mijn molentjes deden het nog perfect.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

05-03-2006 19:30

Ohhhh, dat had ik vorig jaar ook eens met een nieuwe LC. Toen was het inderdaad erg vochtig. Heb nu toch een nieuwe! :lol:

Door het draaien ging het niet van de baitrunner, maar wel door de knop om te zetten, misschien werkt dat hij jullie ook?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
peter andrae

06-03-2006 03:00

Bas baitrunner aan uit aan uit aan de bovenkop draaien onderste slip niks nog een paar keer en ja toen pakte hij dus,dit was bij 2 van mijn molens het geval je snapt dat me dit niet moet gebeuren met een karper aan de andere kant van de lijn.



mvg peet.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

06-03-2006 08:39

Hmmm, das lastig. Hopelijk krijg ik er niet teveel last van.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Kevin Kniest
Berichten: 43
Lid geworden op: 12-02-2006 17:08
Locatie: Stokkum

30-06-2008 00:15

Kevin Kniest schreef:ik heb zelf twee weken geleden drie daiwa emcast advanced aangeschaft deze bevallen me zeer goed vooral de slip is perfect, daar kan shimano nog lang niet aan tippen (hiervoor had ik de shimano baitrunners 6010 xt-7) en ook de prijs van de daiwas is erg goed te noemen (89,95 bij raven)

ik moet dit met respect terug nemen want ik heb vanmiddag een vis gedrilt met mijn vaders 4500b en ik ben er helemaal verliefd op geworden perfecte slip en het tikkende geluidje is heerlijk :P
Aj een bult blèèj achterthuus heb ligge, dan stoan de beum nie wiet weg
bart loomans
Berichten: 25
Lid geworden op: 17-08-2007 17:19
Locatie: Heusden

02-07-2008 10:51

Kevin Kniest schreef:
Kevin Kniest schreef:ik heb zelf twee weken geleden drie daiwa emcast advanced aangeschaft deze bevallen me zeer goed vooral de slip is perfect, daar kan shimano nog lang niet aan tippen (hiervoor had ik de shimano baitrunners 6010 xt-7) en ook de prijs van de daiwas is erg goed te noemen (89,95 bij raven)

ik moet dit met respect terug nemen want ik heb vanmiddag een vis gedrilt met mijn vaders 4500b en ik ben er helemaal verliefd op geworden perfecte slip en het tikkende geluidje is heerlijk :P


bij watersportcentrale is de prijs nog veel mooier van die emcast advanced, maar 69 euro ofzo
Gebruikersavatar
Kevin Kniest
Berichten: 43
Lid geworden op: 12-02-2006 17:08
Locatie: Stokkum

05-01-2010 21:45

Bas Hofkens schreef:Kevin, ik wil je over een tijdje nog wel spreken over je emcast's, als je er wat meer vissen mee hebt gevangen...

Bas,
ik moet je helaas gelijk geven :( de emcasts beginnen nu toch wel wat gebreken te vertonen, na ik er wat meer gebruik van heb gemaakt.
daarmee bedoel ik :
speling op de hendel en op de spoel, het lijk wel of het allemaal wat uitgeloedert is.
en het op gang komen van de slip begint nu wat minder te worden.

ondanks alles toch heel veel plezier van deze molens gehad en onlangs 2 ervan geruild tegen 2 regal plus 4500 bri van hetzelfde merk, vallen me ook tegen
dezelfde punten als de emcasts.
aankomend seizoen wil ik de hele handel wegdoen en een setje 4500b of big btr M aanschaffen eerst ff sparen nog dus :P, vandaag de zak gekregen bij mijn werkgever :(

mvg Kevin
Aj een bult blèèj achterthuus heb ligge, dan stoan de beum nie wiet weg
Gebruikersavatar
Frans Klomp
Berichten: 542
Lid geworden op: 24-05-2008 11:17
Locatie: Nuenen

06-01-2010 08:30

Ik zou voor de SBB gaan. Mooie breede spoel is altijd fijn. En lees er ook overal wel goede ervaringen over. Zijn alleen wel hele lompe molens.

MVG
De vangsten maken de visser nog niet!
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

06-01-2010 10:55

Heb geen ervaring met de LC maar heb al jaren de USA-B. Die gaan nooit weer weg :wink:

1 ding snap ik niet, waarom kunnen ze bij de andere molens wel een goede opspoeling krijgen en bij de USA niet. 1 van de beste baitrunners allertijden maar die verrekte opspoeling, dat is toch wel een minpuntje voor shimano.
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

06-01-2010 12:57

Ik heb net als koen. ook de 4500A gehad en daarna de 6500A . egt top molens.... mijn vismaatje vis met de Lc en is ook zeer tevreden!
beide een prima slip!
Maar denk dat veel mensen graag de Usa's kiezen omdat deze molen al 20jaar of zo erg betroubaar zijn! ..

Zelf ben ik sindskort overgegaan op daiwa wat me ook zeeeeeer bevalt!
maby ook een aanrader ..
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Gebruikersavatar
Ronald van Loon
Berichten: 48
Lid geworden op: 19-09-2009 08:24

06-01-2010 13:43

Vis zelf nu een jaar met de LC's,een slordige 100 vissen mee gevangen onder omstandigheden van 35 graden tm -8 en nog GEEN problemen ondervonden.
De slip kan ik kort over zijn,....werkelijk onovertroffen,feilloos.
Opspoelen is ook nagenoeg perfect,de lijn "vliegt"er vanaf bij het werpen en nog geen pruiken gehad.
Ook het baitrunner probleem waar eerder over werd gesproken is mij geheel onbekend.
Is er dan geen nadeel?!?!? JAWEL,hij is redelijk zwaar,790gram.
Dus vraag je mij de 6500B of de LC,...zeg ik LC.
Al was het alleen maar omdat ze nog steeds gemaakt worden,de USA's zijn verledentijd en de LC's gaan gewoon door.
Ja ik ben een fan van het apparaat dat LC heet,maar niet omdat ik ze heb.
Ik ben een fan omdat ze goed zijn en daarom heb ik ze ook,....en dus niet andersom.
Ik stond bij de aanschaf van deze molens voor dezelfde keus,en heb nooit spijt gehad van mijn keus.
Succes bij je keuze,... :)
Het is wat het is,...