Welke hengelbouwer poll


Wie heeft jou hengel(s) gebouwd?

Co Sielhorst
34
24%
Cor Spinhoven (CJW)
69
49%
Jan Schreiner (Fairplay)
8
6%
Ton Temming (Traditional)
8
6%
Han van Boxtel (CTH)
17
12%
Bart Bakker (BB Specimen rods)
4
3%
 
Totaal aantal stemmen: 140
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

26-01-2006 20:14

Afbeelding

= optimaal benutten :wink:
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

26-01-2006 20:19

??????
Is dat zo??
Mvgr.Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

26-01-2006 20:29

Moooiiieee foto Sebastian, daar gaat m'n adrenaline zowat van lopen. Goeie stok ook zo te zien, iig de oogverdeling.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

26-01-2006 20:54

ok ok aaron, hij kán krommer :oops: , maar niet op het visje dat er toen aan hing.... :-?
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

26-01-2006 20:59

Sebastian Huvenaars schreef:ok ok aaron, hij kán krommer :oops: , maar niet op het visje dat er toen aan hing.... :-?


Okee Sebastian,
je begrijpt me!!
Klein visje; ook veel plezier!!
Mvgr.Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

27-01-2006 00:20

Heren, het ligt toch iets anders, de meeste "hengelbouwers" krijgen alle materialen "kant en klaar" aangeleverd, ogen, reelhouders, handgrepen en blanks compleet met sluiting en de meeste zijn zelfs opvoor gelakt, het enige wat die hengelbouwers doen is "afmonteren" en wikkels lakken, er zijn hier in Holland maar enkele échte hengelbouwers en dat zijn de mn splitcane bouwers en een enkele glas/grafiet bouwer die nog écht blanks naar zijn keuze laat maken en of zelf nog sluitingen maakt en blanks verzaagd en kurken op div wijze verwerkt, en ja daar zit een ander kosten plaatje aan. CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

27-01-2006 00:38

en daarmee doel je op je naamgenoot? :roll:
lou van houten
Berichten: 73
Lid geworden op: 12-09-2005 16:34
Locatie: Giekerk-Friesland

27-01-2006 12:50

Wat dat aangaat ga ik een heel eind mee in de mening van Cor, ik zou ze meer hengelafbouwers noemen inderdaad.
Ze hebben uiteraard wel inspraak en invloed op de gebruikte materialen/blanks die ze voor de hengel willen gebruiken, maar veel meer dan alleen afbouwen is het enige wat er uit hun handen komt, Oo ja het uurloon niet te vergeten!
En natuurlijk hebben deze mensen veel ervaring en kennis van zaken dat moge duidelijk zijn, zeker als men al jaren in dat wereldje zit.
Maar er zijn ook genoeg doehetzelvers die hetzelfde in de vingers hebben zitten als de hier boven genoemde namen/firma's, maar die doen het alleen voor hun plezier en voor de hobby zonder de fancy merknamen en daar zit nou precies het verschil in, ook qua prijs.
Heel veel mensen zijn gevoelig voor bekende merknamen en zijn bereid hier voor te betalen en dat is een ieders goed recht, maar het blijft in dit geval maar een gewoon stukje mechanisch vistuig.
Onze hengelafbouwers willen ook brood op de plank, maar moet dat nou met zoveel beleg??

Gr, Lou, een F.P liefhebber. :oops: :oops:
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

27-01-2006 15:21

Mitsz,

Mijn ervaring met hengelspullen vertelt me dat de prijs en kwaliteit van een product (zoals een hengel bijvoorbeeld) evenredig toenemen tot een bepaalde grens (in mijn grafiek het 'optimum koopmoment'). Daarna neemt de prijs in de regel meer toe dan de kwaliteit. Maar dat is mijn visie, laat dat duidelijk zijn.
De waarde van kwaliteit verschilt per gebruiker. De één hecht nu eenmaal meer waarde aan 'mooie' spulletjes dan de ander.


Aaron,


Je hebt helemaal gelijk.


Met vriendelijke groet,

Frank
Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

27-01-2006 22:51

Ik kan me wel vinden in jouw grafiek, Frank.

Wat ik er nog aan toe zou willen voegen:

- waar het om hengels gaat loopt de "prijs"-lijn voor een passieve visser (2 of 3 of ..... hengels) een stuk steiler dan voor een penvisser. Met andere woorden: een "Spinhovenende" actieve visser is meestal goedkoper uit dan een "Foxende" passieve visser
- of iets duur is hangt wat mij betreft ook af van het aantal keren dat je er gebruik van maakt. Zo vis ik nu nog af en toe met een oude glasstok van Schreiner uit 1979; kostte destijds het kapitale bedrag van 209 gulden. Per keer vissen heeft de hengel me dus nog geen gulden/halve Euro gekost :D

Humphrey
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

27-01-2006 23:35

Wanneer je struinend met je pennetje op pad gaat ben je nauwer
verbonden met je hengel... Je hebt hem dan ook konstant vast. Bij het
pennen zie ik de hengel dan ook meer als een gereedschap dan wanneer
je statisch vist. dan is een hengel in mijn ogen meer een middel en ligt
het grootste deel van de tijd op de rodpod... Dit is ok meteen de reden
dat ik meer geld over heb voor een penstok dan een statische. én je bent
met één hengel klaar... Ben en blijf toch student :wink:

Ik stond een jaar geleden voor de keus: óf nieuwe statische uitrusting, óf
een goede pen set... ben toen voor de tweede gegaan en heb nog geen
minuut spijt gehad van deze keuze!
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

28-01-2006 15:07

Aloa,
Nog een aanvullig op mijn eerdere posting, die ik wegens tijdgebrek moest afkappen, ik kan zelf ook "aardig" prutsen aan hengelmateriaal en heb mijn eigen hengels zelf in elkaar gefabrieseerd met uiteraard ook op bestaanden blanks en onderdelen, en niet alleen vanwegen de aanschafprijs, maar ook omdat ik het een leuke bezigheid vind vooral in de wintertijd, bovendien kun je er een eigen look aangeven en je eigen iedeeën in verwerken, noem het een hobby van een hobby, maar dat maakt je nog géén "hengelbouwer" waarvan er (helaas) teweinig nog aktief zijn, en de échte hengelbouwer onderscheid zich van de "afbouwer" door vakmanschap, ervaring, naam en de liefde voor het vak! Ook bv de Engelse (meestal fabrieks hengelbouw) is totaal ongeschikt omdat die teharde blanks gebruiken teweinig en tegrote ogen monteren en bijvoorkeur met foame handgrepen werken om zo a lot of ponden uit tesparen maar dat niet is temerken in de aanschafprijs, en als je een hengel na enige plezierige jaren gebruik, bv 2e hands weer om wat voor reden dan ook, weer van de hand wild doen, hij geen stuiver meer opbrengt, in tegen stelling van een "hand"gemaakte hengel van een échte hengelbouwer van naam bv(een CJW Rod) hou je nog enige restwaarde, ( zie op beurzen en internet) dus is duurkoop misschien toch wel goedkoop, maar het is en blijft een keuze! :wink: CN
Unicorn Carp Fisching
wesly raas
Berichten: 3
Lid geworden op: 16-02-2005 22:17
Locatie: noord-holland
Contacteer:

28-01-2006 18:32

hallo allemaal
:D
Het is mij opgevallen dat de prijs van de hengels van Cor nogal wordt gezien als zeer hoog.
Ik denk en hoop dat als men het onderstaande heeft gelezen dat deze mening iets genuanceerd kan worden. Natuurlijk kan ik met mijn lelijke eend van punt A naar punt B rijden. Maar in een Bugatti is die rit een belevenis.

Uit eigen ervaring kan ik iets vertellen over Cor. Doordat ik zelf een beetje aan hengels sleutel en opknap kom ik nog al eens bij de diverse hengelsportzaken op zoek naar onderdelen die ik op dat moment nodig heb, zoals ogen of kurk of een reelhouder of een totaalpakket incl. blank. Na wat omzwervingen kwam ik bij Cor Spinhoven terecht. Het struinen bij de diverse hengelsportzaken hoefde vanaf dat moment niet meer. Cor kon mij aan alles helpen. Wat mij in de loop van de daarop volgende jaren is opgevallen wil ik aan jullie even kwijt.
De spreuk van Cor met betrekking tot het streven naar perfectie is niet alleen een spreuk maar een waarheid. Elke hengel die in de winkel staat is diverse malen door zijn handen geweest. Voordat de blank wordt opgebouwd wordt deze gekeurd door Cor. Een blank met een voor ons onzichtbaar mankement wordt niet afgemaakt. Zo weet hij zeker dat de basis 100 % is.
Vanaf deze basis word er aan de kwaliteit van de materialen die op deze hengel gaan geen concessies gedaan. Het kurk bijvoorbeeld. Alleen het allerbeste en door Cor zelf geselecteerde kurk gaat op de hengel. Kurk is in vele kwaliteiten te verkrijgen. De hengelbouwers en hobbyisten onder ons weten als geen ander dat een kurk van mindere kwaliteit meer werk vereist om een uitmuntend resultaat te krijgen. Meer gaatjes die gestopt moeten worden, kleur, enz. De ogen worden, in samenspraak met de koper, geselecteerd uit diverse opties. Alleen de allerbeste die op de markt te krijgen zijn gemonteerd. Er is voor de koper een optie om een ‘gewone ‘ reelhouder te nemen of te kiezen voor een reelhouder die door Cor zelf ontworpen is. Exclusief dus. Diverse reelhouders heeft Cor ontworpen en laten maken. Over de blanks kunnen we kort zijn. Cor heeft zijn idee over een hengel of over een serie hengels en laat die vervolgens naar zijn specificatie maken. Zo is de afbouwer tevens ontwerper. Exclusief dus. De eindcoontjes, ringetjes, plaatjes worden door Cor zelf ontworpen en vervolgens laat hij deze maken. Exclusief dus. Ik hoop dat men begrijpt dat er dus voor die eerste klas materialen een meerprijs aan vast zit. Ik heb het niet over het bouwen zelf. Deze klasse staat alleen. Perfect dus.
Mijn advies is altijd, spaar door en veroorloof je eens een rit met zo,n luxe paardje.
Voor wie ik stem mag geen raadsel zijn.
:wink:
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

28-01-2006 20:56

Best aardig verwoord Wesley,

Ik moet zeggen dat ik baalde toen mijn eerste karper met mn nieuwe
CJW het op gaf en uitgedrild aan het oppervlak lag... einde feest :-?
Met een Lamborgini kun je nog voor een omweggetje kiezen, deze vis
had daar niet zo veel zin in :wink:
Dickvan Bekkum
Berichten: 440
Lid geworden op: 23-05-2004 17:16
Locatie: ophemert

29-01-2006 09:48

reclame kosten van Cor zullen ook duurder zijn dan die van Co die vrouwtjes zullen niet voor niets uit de kleren gaan en dat zal voor een gedeelte door ons betaalt moeten worden. :P :P :P



Ps, heeft iemand deze catelogis in de aanbieding.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

29-01-2006 12:22

haha! die mogen n keertje met Cor mee vissen als ze goed stil zitten :wink:
Gebruikersavatar
martijn dekker
Berichten: 383
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

01-02-2006 00:12

Mijn stem gaat naar Co, al moet ik toegeven dat ik ook een penhengel heb van Cor die na 25 jaar nog steeds super drilt.
Penvissen.... met geen pen te beschrijven.
Peter Waterland
Berichten: 23
Lid geworden op: 02-02-2006 22:45

02-02-2006 23:05

Mijn stem gaat naar Cor Spinhoven.

Waarom?
Het gevoel dat ik krijg als ik zijn winkel binnen ga.
Het afwerkingsniveau van zijn hengels is gewoon zeer hoog.
Hij bouwt hengels desgewenst af naar de wens van de klant.
Zijn inventiviteit spreekt mij ontzettend aan.

Peter
Melvin Schoonenberg
Berichten: 210
Lid geworden op: 26-12-2005 14:51
Contacteer:

03-02-2006 20:03

Weet dat de meeste heren hierboven absoluut goede afbouwers zijn
Vis zelf al jaren met stokken van Co, Cor en Ton.
Luisteren alle drie goed naar je wensen, daarbij vaak met goede tips en het gebruik van kwalitatieve materialen en jekrijgt pracht stokken.
Veel belangrijker is het volgens mij welke blnk er gebruikt wordt en met wat voor een doel jij hem wilt gebruiken (denk maar eens aan de Shimano Twinpowers uit de negentiger jaren, prachtige blank wel een fabriekshengel, mooie stok !) Lijkt wel of ik een verzamelaar ben wie heeft er nog wat te koop :lol:
Mark Groter
Berichten: 38
Lid geworden op: 26-11-2005 12:14
Locatie: Woudenberg

03-02-2006 21:17

Shimano Twinpower..... 2 stuks, 2 lbs.....9 jaar geleden verkocht...stom, stom, stom.

Vis nu met Spinhoven blanks die afgebouwd zijn door Bart Bakker uit Woudenberg. Ook hij bouwt zeer!! nette hengels en het scheelde mij destijds ongeveer 150 gulden per hengel. Ook het kurk en cones e.d. kwam bij Cor vandaan. Het "probleem" is alleen, zoals al eerder gezegd, er staat geen CJW op. Dat zal met eventueel inruilen of verkopen minder opleveren. Maar ik heb er veel plezier mee dus dat zal de eerste jaren niet gebeuren.

gr. Mark
wim heres
Berichten: 10
Lid geworden op: 21-02-2006 08:11
Locatie: nl

09-03-2006 07:56

ik zelf doe ik al meer dan 20 jaar bevalt me prima
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

10-03-2006 02:44

Dont worry Mark

Gisteren nog even genoten van de nieuwe blanks bij Bart en zijn afbouw kwaliteiten bewonderd
En over een poosje ben je blij dat er "BB'' opstaat

gr Gerrit
marcel eck
Berichten: 30
Lid geworden op: 04-03-2006 16:51

16-03-2006 21:44

kunnen jullie mij helpen aan het adres van de heer bakker?

mvg marcel
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

16-03-2006 22:19

....
Laatst gewijzigd door Ruud Visser op 19-01-2007 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
marcel eck
Berichten: 30
Lid geworden op: 04-03-2006 16:51

17-03-2006 15:25

bedoel ik ja