SPODDEN !


Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

23-01-2006 18:26

Hallo.
Dit jaar wil ik me gaan verdiepen in het spodden,maar aangezien ik nog nooit van deze manier van vissen gebruik heb gemaakt is het dus nieuw voor me.
Heb door het gebruik van de zoekfunctie al heel wat kunnen vinden,wat betreft de lijn voorkeur,wat er geschikte molens voor zijn en aas voorkeur.

Zit alleen met het volgende:
Ik moet er ook nog een hengel voor aanschaffen en hoop mede dankzij jullie een goede keuze te maken.

Het gaat me niet om het merk,al vind ik 170 euro weer teveel van het goede.

En wat ik me ook afvraag is het verschil tussen een 4 of 4,5 LB hengel en een 5,5 LB hengel.
Hij zal stugger zijn,maar gooi je daar nu daadwerkelijk verder mee,of kan je er zwaardere (gevulde) rockets mee wegzetten?

Alvast bedankt :wink:

(Ps.Ruud V.,jou tips vergeet ik ook niet,THNX :wink:)

Mvg..
Gebruikersavatar
Gwenael De Wulf
Berichten: 103
Lid geworden op: 18-02-2005 14:50
Locatie: De panne, belgie

23-01-2006 19:02

Fox warrior spod nog geen 100 euro werpt in mijn geval zeeeer ver en kan je met gemak grote spods wegzetten echt waar voor zijn geld :wink:
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

23-01-2006 19:04

Met een 4-4,5 ponds spodrod kan je prima uit de voeten. Ik zou alleen kiezen voor een 5-5,5 ponds stok als je echt goed kan werpen, en daardoor het volle potentieel van de hengel kan benutten. Het maximaal 'laden' van een hengel kost immers veel kracht en vooral veel techniek.
Ik heb zelf een Fox Warrior Spodrod en die heeft een testcurve van 5,5 pond (uit me hoofd, dus vergeef me als ik er naast zit). Afstanden van 100 meter zijn voor een gemiddelde werper als ik geen probleem, maar veel verder kom ik zeker niet. Maar het potentieel zit wél in die hengel. Kwestie van techniek en kracht! Deze hengel kost overigens 7 a 8 tientjes, en daarvoor krijg je mijn inziens behoorlijk veel waar voor je geld.

Als ik laatste wil ik je nog de volgende tip geven. Koop een werpvingertje. Dit is een bescherming voor je werpvinger. En geloof me, als je flink staat te zwiepen met zware spods, dan gaat je werpvinger (die vinger waarmee je de lijn vast houdt voor de worp) flink zeer doen. 8) Je hebt ze al voor een paar euries...
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

23-01-2006 19:40

Robbie,

Die spodrod van Fox heb ik ook gezien en in mn handen gehad, maar vind hem erg lelijk afgewerkt.
Zelf bezit ik de Novell spod van Ultimate, een krachtige spodrod, die mooi is afgewerkt op een erg mooie blank !
Het is een 4,5 pods hengel en in mijn ogen is dit genoeg
Kost E 80,-

Maar vind wel dat 4,5 LB toch wel het minimum is voor een spodrod, een 5,5 LB spodrod kun je meer gewicht mee wegzetten, maar voordat je er die 50 gram extra echt ver mee weggaat zetten, moet je het spodden heel erg goed onder de knie hebben en heb je een goede techniek nodig
Een 4,5 LB spodrod geeft wat meer mee en kun je dus iets meer (in mijn ogen) gebruik maken van de Zwiep !!

Spodden lijkt makkelijk maar viel mij de eerste tijd toch echt tegen !!
Ds verwacht neit dat je na aanschaf van je spodrod de 1e sessie gelijk een volle spod 100 meter wegzet, want dat gaat je echt neit lukken !


En dan het volgende kijk ook eens naar een lange boothengel, zelf heb ik het op een boothengel gebruiken voor het spodden want het moet bij mij wel 'echt' karperspul zijn (zit tussen de oren he)

Ik hoop je te hebben geholpen hiermee

Succes met je keuze :wink:
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

23-01-2006 19:43

despodrod van shimano, de beastmaster.
klassehengel
Greets Gino
Gebruikersavatar
JJ de Wals
Berichten: 489
Lid geworden op: 03-01-2005 15:44
Locatie: Twente

23-01-2006 21:00

Ik heb een Spro Strategy spodding in de aanbieding.
Echt een beul, gooi je 80-90 m mee (4,5 tot 5 lb)
Ik doe hem weg omdat ik een voerboot heb gekocht.
Mocht je interesse hebben, hoor ik het wel.
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

23-01-2006 22:19

Michiels Gino schreef:despodrod van shimano, de beastmaster.
klassehengel


Inderdaad, zet wat weg die hengel !!!!!!!!!!
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

23-01-2006 23:05

Bart-Jaap Koorn schreef:Robbie,

Die spodrod van Fox heb ik ook gezien en in mn handen gehad, maar vind hem erg lelijk afgewerkt.


Bart,

Dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Ik vind de Fox namelijk wel mooi afgebouwd en afgewerkt ;)
Verder ben ik het eigenlijk helemaal met je eens. En spodden is inderdaad zwaar werken. Als het kan doe ik het samen met een maat. De één voert op zijn eigen stek(ken) terwijl de ander de spod vult. Wel wisselen natuurlijk ;) Dat gaat een stuk sneller.
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

24-01-2006 09:21

Ik ben in het bezit van de warior spod van fox en vindt het een goede hengel. Ik krijg er met zeer veel gemak de grotere gevulde spods mee weg.

Ik zat met hetzelfde dilema als jij wilde niet teveel geld uitgeven aan een hengel om mee te spodden.

Wat betreft de afwerking vindt ik de hengel absoluut niet slecht. het is een kwestie van smaak maar persoonlijk vindt ik de matte blank niet onaardig. Prijskwaliteit verhouding is gewoon erg goed.
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

24-01-2006 09:41

Martijn Julien schreef:Bart,

Dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Ik vind de Fox namelijk wel mooi afgebouwd en afgewerkt ;)


Absoluut waar, maar zoals ik zei ik vond hem niet echt mooi afgewerkt, zuiver en alleen de mat zwarte blank, reelhouder erop en klaar.
Een beetje de goedkoopste X2 hengels achtige look.

Dat hij goed zal spodden zal ik niet aan twijfelen, heb hem in mn handen gehad :wink:
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

24-01-2006 10:25

Even tussendoor:

Ik spod zelf ook wel eens, maar ben tot nu toe te lui geweest om een echte spodrod aan te schaffen :oops: , ik doe het nu met een 3 ponds gewone hengel.. Gewoon de spod 3/4 vol en dan haal ik ongeveer 60 a 70 meter.

Die spodrod gaat er nog wel komen, en dan wordt het waarschijnlijk die van Fox. En of die nou mooi afgewerkt is of niet, dat boeit me werkelijk geen k*t.. Het gaat toch om de functionaliteit? Kijk dat je je visstokken mooi wil vinden kan ik inkomen, maar je spodrod :o

Gr Bart
Gebruikersavatar
JJ de Wals
Berichten: 489
Lid geworden op: 03-01-2005 15:44
Locatie: Twente

24-01-2006 10:44

alleen de mat zwarte blank, reelhouder erop en klaar.
Een beetje de goedkoopste X2 hengels achtige look.


Spodhengels worden vaak bewust minimaal afgebouwd, omdat je de hengel ontzettend smerig maakt door het vullen van de spod met voer.
Laatst gewijzigd door JJ de Wals op 24-01-2006 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

24-01-2006 12:32

Bart,

Ik denk als je een echte spod hengel aanschaft dat je dan het verschil met je 3 ponder echt wel gaat merken. Ik heb in het verleden ook zo gespod maar door te terugslag van de top op de spod verloor ik al wat voer bij het inwerpen.

Daarnaast kan je met een wat zwaardere spod hengel ook beter en meer gecontroleerd ingooien. Nogmaals ik heb ook de warrior spod van fox en hij bevalt me perfect.

Voor dat geld zou ik niet te lang meer wachten je merkt het verschil echt
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

24-01-2006 13:36

Ik heb een ultimate strandhengel aangeschaft voor het spodden.
20 euro, oude big pit eronder en gaan...

De hengels is natuurlijk niet moedersmooiste, maar o zo functioneel.
Voor die paar keer per jaar dat ik spod, de investering waard.

Ik hoef me ook niet druk te maken over hoe zwaar of groot mijn spodje is... en ze vliegen een heel end. :lol:
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

24-01-2006 13:37

Paul,

Nadeel van een strandhengel is weer dat deze veel stugger en langer is dan een spodhengel, waardoor nauwkeurig werpen weer veel lastiger wordt. En dat vind ik toch wel belangrijk bij spodden...

Groeten,

Mark
erwin schot
Berichten: 66
Lid geworden op: 24-02-2004 13:04
Locatie: scheveningen

24-01-2006 16:23

eff serieus
zijn er al mensen die een aparte spod rod blabla gaan aanschaffen om een voerkorfje te werpen
echt ongelooflijk jaja en fox die speelt er op in en en maakt daarvoor een speciale spod rod echt ongelooflijk
neem gewoon een zeehengel met een ouwe molen dr op daar kan geen spod rod tegen op

maarja staat natuurlijk niet mooi bij je uitrusting als je alles van fox heb :cry:
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

24-01-2006 16:55

Erwin mag ik jou vragen welke zeehengel een lengte heeft van 12 a 13 ft en een testcurve van ong. 5 lb en dan natuurlijk wel voor een prijs ver onder de 85 euro!

Ik hoor het wel van je

mvg Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
erwin schot
Berichten: 66
Lid geworden op: 24-02-2004 13:04
Locatie: scheveningen

24-01-2006 17:03

Lexus Cuyten schreef:Erwin mag ik jou vragen welke zeehengel een lengte heeft van 12 a 13 ft en een testcurve van ong. 5 lb en dan natuurlijk wel voor een prijs ver onder de 85 euro!

Ik hoor het wel van je

mvg Lex


ik heb een zeehengel van 3.90 merk albatros koste geen drol gooit een pest end weg.
alleen staat hier geen testcurve op weet wel dat ie geschikt is voor lood van 200 gram maarja dat zegt natuurlijk weinig denk alleen dat het onzinnig is om hiervoor een aparte hengel aan te schaffen doe je dat toch dan volstaat een eigen merk zeehengeltje van 30 euries ook wel
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

24-01-2006 17:14

Ik begrijp uit je posting dat je die hengel nog had staan. of misschien gekregen hebt van iemand die hem niet mee rgebruikte oid?

En als ik dat nou niet heb.. waar haal ik dan die hengel vandaan voor een drol?
Als je er maar vertrouwen in hebt.
erwin schot
Berichten: 66
Lid geworden op: 24-02-2004 13:04
Locatie: scheveningen

24-01-2006 17:21

Lexus Cuyten schreef:Ik begrijp uit je posting dat je die hengel nog had staan. of misschien gekregen hebt van iemand die hem niet mee rgebruikte oid?

En als ik dat nou niet heb.. waar haal ik dan die hengel vandaan voor een drol?


neem aan dat je bedoeld een hengel onder de 85 euro bedoelt

http://www.henkkoster.nl staan ze vanaf 19.95
zo zijn er nog wel meer sites

echter dr staat geen fox of chub op maarja daar merkt die korf weinig van
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

24-01-2006 17:30

Mogûh,

Dit jaar ga ik ook spotten. Rod moet ik nog kopen, maar daar ben ik na het lezen van deze topic al achter welke het wordt. Nu vroeg ik me af welke korf jullie gebruiken en hoeveel gram voer je kan wegzetten op 20, 40 en 80 meter. En dan dus met een 5,5 lbs rod (Denk shimano)
Lijn en molen??

Lukt 45/100 op een Ultegra???

MVG,

Kerger!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

24-01-2006 20:00

erwin schot schreef:eff serieus
zijn er al mensen die een aparte spod rod blabla gaan aanschaffen om een voerkorfje te werpen
echt ongelooflijk jaja en fox die speelt er op in en en maakt daarvoor een speciale spod rod echt ongelooflijk
neem gewoon een zeehengel met een ouwe molen dr op daar kan geen spod rod tegen op

maarja staat natuurlijk niet mooi bij je uitrusting als je alles van fox heb :cry:


Ik vraag me af wat triester is: geld over hebben voor een specifieke spodrod, of postings als dit plaatsen? Jij bent zeker ook zo'n knurft die met droge ogen durft te beweren dat je een spinner net zo goed met een karperhengel kan vissen, in plaats van met een speciale spinhengel... Tjezus, die Bertus Rozemeijer speelt daar weer handig op in 8)

Trouwens, ik heb zelf ook met een zeehengel geprobeerd te spodden. Het beviel me voor geen meter. Ja, je kan er een spod inderdaad een behoorlijk eind mee weg zetten. Maar na een aantal worpen werd het mij in ieder geval te zwaar, waardoor de nauwkeurigheid steeds minder werd. En dat is erg belangrijk bij het spodden.
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

24-01-2006 20:03

Martijn,Bart-Jaap en andere,allen bedankt voor jullie reactie's :wink:

Het word hoogstwaarschijnlijk de warrior spod rod,aangezien de prijs en jullie goede ervaringen ermee lijkt me dat een juiste beslissing.

Martijn,heb echter nog een vraagje naar aanleiding van jouw posting.

Aangezien ik nog geen ervaring heb met het spodden,en best met een 4 of 4,5 LB spod rod wil beginnen,wat beter is,wat ik uit jouw posting opmaak(als ik het niet verkeerd begrepen heb).
Maar is het dan werkelijk "not done"!!,om met een 5,5 LB rod te beginnen?
Zodat ik niet eerst met een 4 lb rod hoef te beginnen,om vervolgens later over te stappen naar een 5,5 LB rod ?

En voor degene die aangeven dat het met een boot/strandhengel ook best te doen is:ook bedankt voor de tips,maar daar heeft Bart-Jaap al aangegeven hoe ik erover denk:
En dan het volgende kijk ook eens naar een lange boothengel, zelf heb ik het op een boothengel gebruiken voor het spodden want het moet bij mij wel 'echt' karperspul zijn (zit tussen de oren he)
Kan het ook niet helpen :oops:

Mvg...
erwin schot
Berichten: 66
Lid geworden op: 24-02-2004 13:04
Locatie: scheveningen

24-01-2006 22:28

Martijn Julien schreef:
erwin schot schreef:eff serieus
zijn er al mensen die een aparte spod rod blabla gaan aanschaffen om een voerkorfje te werpen
echt ongelooflijk jaja en fox die speelt er op in en en maakt daarvoor een speciale spod rod echt ongelooflijk
neem gewoon een zeehengel met een ouwe molen dr op daar kan geen spod rod tegen op

maarja staat natuurlijk niet mooi bij je uitrusting als je alles van fox heb :cry:


Ik vraag me af wat triester is: geld over hebben voor een specifieke spodrod, of postings als dit plaatsen? Jij bent zeker ook zo'n knurft die met droge ogen durft te beweren dat je een spinner net zo goed met een karperhengel kan vissen, in plaats van met een speciale spinhengel... Tjezus, die Bertus Rozemeijer speelt daar weer handig op in 8)

Trouwens, ik heb zelf ook met een zeehengel geprobeerd te spodden. Het beviel me voor geen meter. Ja, je kan er een spod inderdaad een behoorlijk eind mee weg zetten. Maar na een aantal worpen werd het mij in ieder geval te zwaar, waardoor de nauwkeurigheid steeds minder werd. En dat is erg belangrijk bij het spodden.


ja denk niet dat we die dicussie moeten voeren een zeehengel van 3.90 is mij niet te zwaar en gooi er een tering ent mee weg en voor dichtbij pak je toch gewoon een 3 pond karperhengel ach ja iedereen moet dat voor zich weten natuurlijk wil alleen zeggen dat je aan een spod (zo heet dat toch tegenwoordig) rod niet zo veel eisen hoeft te stellen je hoeft er tenslotte geen vis mee te drillen
ik wil hier gewoon een tip geven dat een hoop geld kan besparen een zeehengel hoeft namelijk niet veel te kosten
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

25-01-2006 15:31

Robbie,

Je kan prima met een 5,5 ponds stok beginnen hoor. Waarschijnlijk haal je echter niet het maximale uit deze hengel. Dat is niet erg, maar persoonlijk vind ik het lekkerder werpen met een hengel die je makkelijker krom gaat tijdens de worp. Met die 5,5 ponder werpt het voor mijn idee nogal gevoelloos. Maar dat is een kwestie van smaak.
Van de Warrior krijg je in ieder geval geen spijt, dat is een prima spodrod!

Erwin,

Het is inderdaad geen discussie waard. Ik reageerde eigenlijk meer op de toon van je posting.