Loodmontage


Plaats reactie
Bianca Venema
Berichten: 93
Lid geworden op: 04-09-2002 02:00
Locatie: Borne
Contacteer:

04-09-2002 21:26

Hallo allemaal

Welke loodmontage is aan te bevelen voor het afstandsvissen in die zin dat het de minste kans geeft om in de war te raken?

Nu vis ik met een safety rig en een soepele onderlijk (Kryston merlin) en gooit dus wel eens in de war. Is in line lood minder wargevoelig?

Groeten van Bianca
Tight Lines!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-09-2002 22:12

Bianca,

Inmiddels lijkt een combi-rig van een lengte stijve nylon (amnesia of fluorcabon) met tussen haak en amnesia een kort (2.5 tot 5 cm) stukje gevlochten nylon (merlin is OK) het redelijk goed te doen op de afstand. Kun je natuurlijk ook maken van snake-bite of één van de kopieën daarvan. Verder is in-line lood geschikt. Ikzelf heb goede ervaringen met wartellood en het semi-fixed systeem van Solar. Van anderen hoor ik weer positieve berichten van de safety-clip, maar die blijkt voor mijzelf de meest gevoelige om in de war te gooien. Als je persé een soepele onderlijn wilt, kun je deze ook als een harmonica opvouwen en vastzetten met een stripje PVA. Bij dit alles natuurlijk een voldoende lange tubing gebruiken.

Een ander variant voor de afstand is de helikopter rig. Daarvan vind ik persoonlijk de constructie wat matig.

Groeten Kees
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

05-09-2002 09:24

Wat ik meestal gebruik, altijd eigenlijk, is gewoon een langer stuk tube op je hoofdlijn dan je onderlijn is. Als dit nog niet werkt, kan je altijd je haak als het ware vastknopen aan je tube met een stukje pva. Dit lost onder water op en je haak komt vrij, maar dit heb ik zelf nooit gedaan.
Helicopter rigs vind ik zelf klote, heb wel eens gehad dat dat lood afbrak aan die steel, en dan ben je alles kwijt.....
Succes.
W e L o v e. U R i P . P i M . F o R T u y N
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-09-2002 12:27

inline lood met lange tube redlijk korte onderlijn en een niet al te lange hair (of anders vastbinden)werkt prima

mvg martijn
Sven Bryde
Berichten: 67
Lid geworden op: 27-05-2002 02:00
Locatie: Almelo

05-09-2002 16:22

Safety Bold en in de war gooien ??? Gebeurt me 1 op de 100 keer misschien, belangrijk is dat je je tube langer neemt dan je onderlijn. Ik vis zelf altijd met een Korda Safety Bold en een Merlin onderlijntje eronder, soms Amnesia.
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

05-09-2002 19:02

Een safety montage met behulp van tube, geeft over het algemeen weinig problemen, mits je een goede werptechniek hanteert.

Overschakelen op nylon of fluorcarbon onderlijnmateriaal geeft dan weer meer zekerheid.

Voor nog meer zekerheid kan je de keel van je haak dichttapen met PVA.

MVg, Mark
Robert van Gangelen
Berichten: 31
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Lekkerkerk

05-09-2002 19:06

Is er misschien een mogelijkheid om de lijn uit te varen?? Dan ben je er zeker van dat de onderlijn niet in de war zit.

Wat je ook kan proberen is voordat het lood na je worp het water raakt je hand op de spoel en dan de worp te 'blokken' zodat de onderlijn strekt en de boilie voorbij je lood vliegt. Hou hierbij wel je hengel een beetje rechtomhoog en vang de klap van het lood op door je hengel mee te laten gaan in de richting van je lood.(hoop dat je het begrijp)
Zoiets pas ik ook toe als ik ga feederen (lijn achter de lijnclip) en ik gooi nooit de onderlijn in de war, maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ik deze techniek nog niet bij het karpervissen heb toegepast maar dat het werkt weet ik wel zeker!!

Groetjes,

Robert van Gangelen
Bianca Venema
Berichten: 93
Lid geworden op: 04-09-2002 02:00
Locatie: Borne
Contacteer:

05-09-2002 19:54

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Inderdaad een safety rig gooit in principe niet snel in de war tenzij de onderlijn zeer soepel is. Ik zoek dus een systeem waarbij ik met een soepele onderlijn kan vissen en niet in de war gooi. Uitvaren is zeker een optie maar ik heb geen boot...

Mark wat is volgens jou een goede werptechniek?

Greets, Bianca
Tight Lines!
Roel Stuurop
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-06-2002 02:00
Locatie: Appeltern
Contacteer:

05-09-2002 21:18

Als je een pva-stringetje aan de haak hangt dan is de kans dat je in de war gooit ook minimaal! En je hebt meteen wat aas op je plek!

just try it!
Plaats reactie