Hengels, hun testcurve, en het bijhorende ideale werpgewicht


Plaats reactie
jef van steenbergen
Berichten: 44
Lid geworden op: 23-02-2005 23:22
Locatie: poppel

17-01-2006 01:01

Hey iedereen,

Ik ben nog maar eens aan het puzzelen met de vraag welke de beste werpgewichten zijn voor de verschillende tescurves van hengels.
Het is wel zo dat je met bvb een 2.75 ponds hengel vlotjes van 50gr tot 110gr kunt werpen, maar er ligt toch ergens de beste verhouding.

Mijn hengels zijn Harrisons, 2.75 pond, en voor mij ligt het ideale werpgewicht daarbij op zo'n 80-90 gram. Dat gooit het fijnste naar mijn gevoel, ook het verste en toch doelgericht.
Als ik er een 50grams lood aanhang kan ik er ook gerust een eind mee gooien, maar dan is het veel moeilijker om precies te zijn.
Het is ook te doen om er 110gram aan te hangen maar dan gooi ik al zeker niet ver meer, en heb ik toch medelijden met m'n hengel als ik wat doorzwiep.

Nu is mijn vraag, kunnen jullie mij zoveel mogelijk vertellen hoe dat voor jullie zit?

Dus zeg even het merk/type van de hengel, de testcurve die staat aangegeven, en wat jij denkt dat het beste werpgewicht is naar jou gevoel.

Ik stel deze vraag omdat ik wil kijken hoeveel regelmaat daarin zit bvb. Zie het een beetje als een enquete ... Ik heb vooral interesse in de lagere tescurves, van 1.75 - 2 - 2.25 - 2.5, maar de rest zeker ook.
(Misschien niet teveel extra verhaal erbij, gewoon ff deze gegevens. Op die manier is het voor mij makkelijkst om er een overzicht in te houden.)

Bedankt op voorhand!
groeten, jef.
vissers en jagers zijn natuurliefhebbers ... anders zijn het stropers.
Gebruikersavatar
Jurg Bergsma
Berichten: 109
Lid geworden op: 28-03-2005 19:35
Locatie: Hengelo

17-01-2006 10:51

in de fox catalogus staan de ideale werpgewichten erbij in een tabelletje
Second Place, First Loser
Gebruikersavatar
Paeleman Bert
Berichten: 236
Lid geworden op: 05-01-2004 08:32
Locatie: Erpe-Mere

17-01-2006 13:17

Ideale werpgewichten hangen af van stok tot stok. Niet alleen het vermogen maar ook de taper en het aantal ogen bepalen het ideale werpgewicht van een hengel.
Hengels die een werpvermogen tussen 50 en 110 gr hebben bestaan niet.
Even een voorbeeld : in de vliegvisserij is een bepaalde hengel gemaakt voor een bepaalde lijnklasse = lees werpgewicht. Een stok voor een 4 lijntje zal misschien ook een 5 lijn gooien maar dan met veel moeite. Nochthans is het verschil in gewicht tussen deze 2 lijnen miniem. Sommige fabrikanten van vliegenhengels willen ons laten geloven dat een bepaalde hengel zou geschikt zijn voor verschillende lijnklassen. Dit is echter nooit het geval. (bij gerenomeerde merken zoals Sage, Orvis enz.. komt dit nooit voor)
Zoals je zegt, werp je met jouw stokken, met het beste gevoel, ongeveer 85gr. Dit zal hoogstwaarschijnlijk het ideale werpgewicht zijn voor deze hengel.
Door het aantal ogen te veranderen kan je het ideale werpgewicht beïnvloeden (zij het niet in extreem hoge mate)
De regel die veelvuldig toegepast wordt is: 30 gr per pond vermogen.
(Deze regel geldt echter alleen voor slow tapers)
Als we deze regel toepassen op een hengel (slow taper) van 3 Lbs, zouden we op een ideaal werpgewicht van 3 x 30 = 90 gr komen.
Dit zal ongeveer juist zijn, doch een echte wet is dit niet.
En soms...... is er karper
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

17-01-2006 14:24

Mijn fox rangemastertjes vind ik het fijnst werpen met loden van 85gram (3OZ korda inline). kan er ook best 100 gram aan hangen, maar dat werpt inderdaad ook minder soepel, en minder ver omdat je niet voluit gaat. toen de hengels een jaar geleden net nieuw waren, "durfde" ik alleen maar de 60 a 70 grams loden voluit te werpen, maar naarmate je toch meer met je materiaal bezig bent geweest ga je steeds een stapje verder, en loden van 85 gram werp ik nu ook voluit, en geven mij de verste en meest gerichte werpafstand. zo is het met een beetje ervaring ook geen probleem je rig daar neer te werpen waar jij het wilt, op minder dan de meter nauwkeurig.
jef van steenbergen
Berichten: 44
Lid geworden op: 23-02-2005 23:22
Locatie: poppel

17-01-2006 16:18

@ mark, welk is de aangegeven testcurve op je hengels?
groeten
vissers en jagers zijn natuurliefhebbers ... anders zijn het stropers.
Jorrit Hazen
Berichten: 100
Lid geworden op: 30-03-2005 00:27
Locatie: FISHTOWN!
Contacteer:

17-01-2006 16:41

2,5 lbs - 112 gram (4 oz)

/edit shimano's hyperloop `eerste versie`
/edit2 3.60 meter, denk dat je dat ook moet meenemen in je onderzoek

succes
Hatsikidee!
Marcel Heijmen
Berichten: 10
Lid geworden op: 08-03-2005 23:30

17-01-2006 20:46

Het ideale werpgewicht hangt af van het type blank(slow,medium,fast-tapering) zoals Bert hierboven al aangaf.

Maar zal mijn tc en werpgewichten geven:
hengel: ideale werpgewicht (mijns inziens):
B&W 30once.(2lb) 2,5oz 75gr.
Esp Terry H 3.25lb 4,5oz 125gr.
Cjw boron/gr. xheavy 3oz 90gr.
Fibatube carbonbl. 1,75lb 1oz 30gr.
Sportex glasbl. 1.75lb 1.5oz 45gr.

hoop je er mee van dienst te kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-01-2006 20:56

Lijkt me duidelijk dat de testcurve als klassering van karperhengels nogal wat ruimte voor verschillende interpretaties overlaat. Het ideale werpgewicht is niet meer of minder dan het ideale werpgewicht. Dit ideaal of optimum verschilt niet per hengel of blank of aantal ogen, of whatever. Of juist weer wel. Ha ha. :D In ieder geval, het geldt voor die hengel. Maar je kunt er hele reeksen gewichten met enig beleid mee werpen. Dus... :o

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

17-01-2006 21:00

jef van steenbergen schreef:@ mark, welk is de aangegeven testcurve op je hengels?
groeten


daar ging het om he, vergeten er bij te planten :lol:

het gaat om de 2.5 LB 12FT Fox Rangemasters II
lou van houten
Berichten: 73
Lid geworden op: 12-09-2005 16:34
Locatie: Giekerk-Friesland

18-01-2006 14:13

* Merk: Fairplay :D
* Type: Grafinox-2.5 lbs, geadviseerd werpgewicht: 70gr, dikwandige blank (progressief buigend), lengte: 4.00m, 12 HC ogen.

* Gegevens uit de praktijk:


Ideale werpgewicht inderdaad 70gr, gebruikmakend van onderlijn en boilie en molentype: 4500A, gevuld met 30.00 mm nylon, afstanden bereikt van 100-115m :o (nagemeten), met windkracht 3/4 in de rug.
Mvg, Lou
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

18-01-2006 19:48

Het is ook te doen om er 110gram aan te hangen maar dan gooi ik al zeker niet ver meer, en heb ik toch medelijden met m'n hengel als ik wat doorzwiep.


Zelf ben ik helemaal niet zo'n held qua werpen, maar ik denk dat er ook een groot deel techniek bij komt kijken.
Op welk moment je tijdens een worp kracht bij zet, houding, leader/voorslag.

Een hengel kan, vokgens mij, vaak meer hebben dan we denken.
Mensen zijn erg voorzichtig en een hengel breekt niet zo snel.
Wel met beleid en oefening...

en

off topic...
4500a en 100+ meter?
Die dingen spoelen zo waardeloos op.
lou van houten
Berichten: 73
Lid geworden op: 12-09-2005 16:34
Locatie: Giekerk-Friesland

19-01-2006 18:57

Paul,

Ik bezit 3x 4500A en heb helemaal geen problemen met het "slecht opspoelen" van de lijn, ik heb deze molens al 7 jaar intensief in gebruik.
Ik lees steeds meer hierover en snap er niets van, ligt het nu echt aan de molens of...........!

Lou.
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

19-01-2006 20:20

Dus zeg even het merk/type van de hengel, de testcurve die staat aangegeven, en wat jij denkt dat het beste werpgewicht is naar jou gevoel.



Untouchable Casiën carp ,13 F, 3-3¼ LBS

Shimano USA 6500 A

35/100 ste camo van Prologic

Ideale werpgewicht tussen de 112 / 125 gram.

Zoals Paul al zei:
Een hengel kan, volgens mij, vaak meer hebben dan we denken.
Mensen zijn erg voorzichtig en een hengel breekt niet zo snel.
Wel met beleid en oefening...


Lou,

waardeloos is een groot woord voor het opspoel probleem vind ik,ze spoelen enkel bovenin wat meer lijn op als onderin.

Zelf ondervind ik er ook geen problemen aan.

Mvg...
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

20-01-2006 13:05

vroeger 4500a inc. met berkley gold gevist.
Supermolens, sterk, goede slip, stevige beetrunner...

Maar er zit echt een wereld van verschil tussen de daiwa's waar ik nu mee vis en die shimano's 4500a's.
Als je ziet hoe op de top modellen van daiwa de lijnt valt bij het opspoelen... daar kan echt geen 4500 aan tippen de A en B niet.

Het is natuurlijk ook een compleet andere molen met een andere functie.

Maar als je optimaal wilt werpen en dus het maximale uit je hengel, werpgewicht en techniek wilt halen, zou ik geen 4500 adviseren.

Zullen we anders een nieuw topic openen en deze met rust laten?

4500a een slechte molen?

Qoute me maar... :P
lou van houten
Berichten: 73
Lid geworden op: 12-09-2005 16:34
Locatie: Giekerk-Friesland

20-01-2006 16:32

beste Paul,

Ik geloof best wel dat die Daiwa's beter geschikt zijn voor het lange afstandswerk, ik heb er ook al eens met een schuin oog stiekem naar gekeken, maar de top modellen zijn zo verrekte duur en als je er 3 van wil aanschaffen + reserve spoelen dan loopt dat toch flink in de papieren, en daar komt bij ik wil mijn 4500A niet kwijt door ze bv in te ruilen, ik krijg er toch niet datgene voor wat ze mij waard zijn.
Ik heb het gevoel dat de meeste collega karpervissers die deze molens (Daiwa's) bezitten niet gebruik maken van deze eigenschap, (ver te kunnen werpen) maar meer van de grote lijncapaciteit van deze molens gebruik maken en dan dmv een boot in wat voor vorm dan ook hun aas op de stek deponeren.
Misschien is het wel een rare opmerking van mij, maar als je toch niet van de werpeigenschappen van deze molens gebruik maakt, kun je het geld beter besteden aan een boilieboot en blijven vissen met bv de 4500 A of B, deze hebben ook een redelijke lijncapaciteit.
Persoonlijk vind ik afstanden van meer dan 150m overdreven, vooral als er meer mensen vissen binnen een straal van 200-300m, dat voelt bij mij te egoistisch aan en heb daar niet een goed gevoel bij, tenslotte is het water niet voor je alleen nietwaar?, maar nogmaals dat is persoonlijk.
En om een topic hier over te beginnen, van mij mag je maar ik denk dat we het met z'n allen nooit eens zullen worden, maar om andere molens als waardeloos te betitelen vind ik een beetje te ver gaan, het is en blijft ook een kwestie van smaak.
Ik heb een voorkeur voor het merk:Fairplay, maar zal nooit iemand afkraken omdat diegene een andere voorkeur heeft.

Mvg, Lou
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

21-01-2006 13:31

Lou:

maar om andere molens als waardeloos te betitelen


Paul:

Die dingen spoelen zo waardeloos op


Lees jij het verschil?

Volgens mij ging dit topic over "lekker werpen", danwel met het juiste loodgewicht.

Als van je 4500a je lijn niet lekker afloopt tijdens het uitroeien, is niet fijn. (spreek uit ervaring, bij elke hapering verschuift je lood.)
Als je er 2 keer zo lang mee bezig bent om je lijn binnen te halen, na het 150 meter uitgeroeid te hebben, is ook niet fijn (zeker niet als je met 4 hengels vist).

Ik heb het nog niet over prijs gehad en ik kraak jou 4500's ook helemaal niet af, ik zeg ook:

Supermolens, sterk, goede slip, stevige beetrunner...


Als je happy bent met je molens moet je er ook lekker mee blijven vissen.
Volgens mij heeft shimano al een flinke verbetering gebracht in de 4500b, dat is natuurlijk ook niet voor niets.
Ik vind mijn daiwa's ook vaak te groot en log voor hier in nederland en ben dan ook voor mijn 2,5 lbsers op zoek naar een mooi baitrunnertje: misschien wel de 4500b, voor al zijn goed eigenschappen. :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-01-2006 13:56

Een belangrijk voordeel vóór deze grote spoelen molens is dat de diameter van de spoel het gebruik van grotere lijndiameters toestaat. Naast dat de lijn kruislings opgespoeld wordt is dat een groot voordeel. Ook als je niet ver werpt.

De techniek van opspoelen van het USA-type baitrunners is overigens niet van deze tijd en niet verbeterd met de b-tjes. Dat ligt dus echt aan de molen. Dat je ermee kunt leven is een ander verhaal. Ze blijven maar populair. Waarschijnlijk omdat ze hier een soort van cult status hebben. Elders zie je ze nauwelijks, als ze al verkocht worden. Overigens, over log gesproken, die USA-tjes zijn bijna net zo zwaar als een big pit molen.

Het blijft natuurlijk appels met peren vergelijken.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

21-01-2006 15:20

Lou,
Wellicht is de spro intessa power caster voor 80 euro p. stuk plus res. spoel ,wellicht iets voor jou om erbij te nemen voor de afstandsvisserij?
Ze komen uit dezelfde fabriek als Daiwa naar ik begrepen hebt. :wink:

Lees recencie op:
http://www.norwayfishing.nl/main/tipstr ... tessa.html
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

21-01-2006 15:43

Die USA'tjes hebben wel een "super-zzzmeuïge" slip en zijn oerdegelijk...

Het is maar waar je het voor gebruikt. Voor het zware, harde riviervissen waar niet ver ingeworpen hoeft te worden zijn ze echt supergeschikt.

Gr.,

Raymond
Laatst gewijzigd door Raymond Tilmans op 21-01-2006 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
lou van houten
Berichten: 73
Lid geworden op: 12-09-2005 16:34
Locatie: Giekerk-Friesland

21-01-2006 16:48

Beste Paul,

Ik lees inderdaad het verschil, en sorry ik reageer soms wel eens te heftig.
De voordelen van de Daiwa's zie ik ook duidelijk tov het lange afstandswerk, ik heb alleen het gevoel dat ze wat lomp onder de hengel hangen tijdens de worp, maar misschien vergis ik mij daar wel in want de 4500 is inderdaad ook bepaald niet een lichtgewicht.
En daar komt bij, ik werp altijd, ook al is de afstand iets meer dan 100m, en dat gaat me vrij goed af mag ik wel zeggen :oops: :oops: , hopelijk kom ik niet te arrogant over, maar goed ik oefen ook al meer dan 30 jaar, goh wat klinkt dat al oud :-?
En inderdaad misschien zijn er nog genoeg goede en prijsbewuste alternatieven, dat zou een nieuwe topic waard moeten zijn.

Groeten, Lou
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

21-01-2006 16:49

Testcurve? Werpgewicht? En ik maar 160 tot 210 gram gooien met m'n 2,5 ponds Armelite's. Pure hengelverkrachting dus waarschijnlijk voor de puristen onder ons. Ik gooi wel voorzichtig hoor, want ik vis tot max. 50/60 meter ver op de rivier. En de 4500A is hierbij een prima molen met een fijne slip.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Plaats reactie