Welke molen?


Plaats reactie
Jeroen Leeflang
Berichten: 29
Lid geworden op: 01-09-2002 02:00
Locatie: edam

02-09-2002 08:42

Ik vis regelmatig op kleine wateren (slooten, polders, etc.) en gebruik nu een Silstar Diaflex Kevlar Carp hengel van 3,6meter en 2,25lbs. De hengel is riant beoogd (12stuk) en heeft een vrij zachte actie. Voor korte afstanden vind ik het ideaal om tot 50gram te vissen. Ik gebruik een Silstar GXB40 molen en op zich is deze goed, maar omdat ik op zoek ben naar nog zo'n zelfde hengel wil ik ook twee nieuwe baitrunners aanschaffen. Ik vis overigens met gevlochten lijn van ongeveer 16/00mm. Ik zoek geen molen waar een halve kilometer lijn opgaat, maar wel een welke de lijn perfect opspoeld en een zeer goede slip heeft. Nu heb ik hier en daar gelezen dat de Shimano molens een beetje last hebben met gevlochten lijnen. Verder ben ik een hele tijd uit de vis running geweest en weet ik dus totaal niet meer wat er te koop is en wat goed is en wat niet goed is. Mijn huidige molen was een instap bait runner van Silstar, maar hij doet nu al wel een jaar of 10 dienst. Een bronzen binnenwerk en een paar kogellagers maken het een goedkoop maar wel betrouwbaar apparaat. Ik zie nu hier en daar merken als Spro en Bannax en weet ik veel wat met prijzen van enkele tientjes. Ik ben dus op zoek naar een molen welke een 30ponder de baas kan en welke de aankomende 10 jaar onder mijn stokjes kunnen bungellen.
Wie kan hier een zinnig antwoord op geven?
Ronald de Vries
Berichten: 269
Lid geworden op: 29-04-2002 02:00

02-09-2002 11:02

...
Laatst gewijzigd door Ronald de Vries op 14-10-2004 00:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Cor Blokhof

02-09-2002 12:28

Ronald,

Hij wil molens waar geen kilometer lijn oppast en die goed opspoelen en jij raad hem USA aan ?

De 4500 zijn toch flinke jongens hoor en met die 16/100 waar hij mee vist past ze misschien wel 500 meter op :smile:

En molens die perfect opspoelen nou als USA iets niet goed doen dan is het wel opspoelen want daar zijn ze een ramp in.

Als ik hem was zou eerder gaan voor molens zonder baitrunner en een slip voorop. Iets van Tica, Daiwa of een andere molen van Shimano.

Grtx,

Cor
Jeroen Leeflang
Berichten: 29
Lid geworden op: 01-09-2002 02:00
Locatie: edam

02-09-2002 13:52

De hengel ben ik zeer tevreden over. Hij heeft een voor de wateren waar ik vis perfecte actie. Ook met een pennetje of een drijvend aasje is er mee te werpen en dus ook te vissen. Het is alleen jammer dat er geen SIC ogen opzitten ivm. het vissen met gevlochten lijn. Ik ben op zoek naar nog zo'n stok, dus als je er eentje voor me weet te vinden ben ik je zeer dankbaar.

Een baitrunner is zo'n beetje een vereiste. Ik vis vaak vanuit mijn woonkamer.
Huh??? Ja vanuit de woonkamer. Mijn hengel staat op mijn terras en ik zit gewoon in de bank tv te kijken. De vissen welke ik achter mijn huis vang zijn redelijk groot te noemen. Afgelopen zaterdag avond had ik een dikke schub van 78cm en ik schat een kleine 10 kilo. Aangezien ik thuis slecht 5 meter van de top vis en geen zin heb om de hele avond naast de hengel te blijven zitten en er ook vaak redelijk wind waait blijkt een baitrunner zeer waardevol. De vis van zaterdag avond had binnen 5 seconden (de tijd welke ik nodig had de hordeur te openen en naar mijn hengel te lopen) meer dan 20meter lijn van de hengel gesleurd. Na de baitrunner uit te hebben gezet kwam daar nog een meter of tien bij, terwijl ik niets kon zien. Mijn ogen waren namelijk aan de tv gewend en buiten was het aardedonker. Het duurde een minuut of 2 voordat ik kon zien waar de vis ergens uithing en dus kon ik een beetje effectiever gaan drillen. Nog 4 minuten later lag ie op het terras en weer 3 minuten later zwom ie weer vrolijk rond.
Ik ben nu dus op zoek naar een zelfde hengel (Silstar Diaflex Kevlar Carp 360) en twee goede baitrunners welke raad weten met gevlochten lijn. De Daiwa Infinity FX5000BR lijkt mij een goede molen, al gaat daar ook een pokke eind lijn op. Ik zoek dus eigenlijk iets waar een meter of 150 hooguit 200 16/00mm. opgaat. Bijna niemand vis op 200 of meer meters en in een sloot of klein binnen water is 100 meter ook al erg veel.
Zijn de molens van Spro ook nog wat?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jeroen Leeflang op 2002-09-02 13:57 ]</font>
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

02-09-2002 14:14

De shimano aero serie is zeker weten een aanrader, mooie molentjes, perfecte slip enz.

mvg
stefan
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

02-09-2002 14:35

jeroen........als je geen zin hebt naast je hengels te zitten en liever tv kijkt..ga dan niet vissen...
shima aero?? ja leuke molen tot je ze een twee tot drietasl jaren hebt....
rotzooi....zeker voor die prijs

mvg martijn
Cor Blokhof

02-09-2002 14:42

Martijn,

Ik ben het volledig met je eens.

En Aero heeft nou niet echt een goede slip
Heb ze zelf een tijdje gehad en echt tevreden kon ik niet zijn. Sowieso is slip op de spoel een stuk preciezer in te stellen.

En waarom een baitrunner dan ? Gewonen slip kan je ook open zetten hoor......
Zie het nut nog niet er van in.

Groetjes,

Cor
Jeroen Leeflang
Berichten: 29
Lid geworden op: 01-09-2002 02:00
Locatie: edam

02-09-2002 15:01

Op 2002-09-02 14:35, schreef Martijn Nederpel:
jeroen........als je geen zin hebt naast je hengels te zitten en liever tv kijkt..ga dan niet vissen...
shima aero?? ja leuke molen tot je ze een twee tot drietasl jaren hebt....
rotzooi....zeker voor die prijs

mvg martijn


He ik zeg toch niet dat ik ALTIJD tv zit te kijken als ik vis. En wat dan nog, maakt dat je een minder goede vissen. Ik ga het liefst om 5 uur 's morgens naar buiten om in complete stilte een tiental meters van de waterkant mijn spullen op te zetten en in het water waar de nevel van opstijgt de eerste tekenen van leven te zien en daarna voorzichtig dichterbij te sluipen en een klein beetje te voeren alvorens voorzichtig een pennetje te water laten of een boilie op de juiste stek te doen belanden en dan gaan zitten wachten tot het moment dat je je pennetje zien bewegen of je lijn zien straklopen als je dat al opmerkt omdat er rondom allerlei dieren beginnen te ontwaken en voor een enorm rustgevend schouwspel zorgen. Dat is OOK vissen, en als ik na een lange dag werken de tijd niet heb om eerst naar zo'n rustieke stek te gaan en dus mijn hengels op mijn terras neer kan zetten dan wordt dat afgekeurd? Waar slaat dat op? Of je nou in je tent naast een kanaal ligt te wachten of je kunt dat in huis in het bankstel doen, dat maakt toch verders niet uit. Ook thuis zit ik vaak tot ver in het donker naast mijn hengels op het terras te wachten, maar als mijn vriendin gezelschap wil hebben dan krijgt ze dat, al is het dan alleen lichamelijk. Met mijn gedachte ben ik bij het water voor de deur en bij de vissen die daar ronddwalen. Het is niet te bevatten dat een vis van 80cm. en 20pond zich door een prutsloot van hooguit 70cm diep kan bewegen zonder dat je dit ziet en ook nog je voerplek weet leeg te struinen zonder dat je er iets van in de gaten hebt totdat de beetmelder als een gek te keer gaat en je ervan op de hoogte steld dat je nog maar een paar seconden hebt voordat het monster je spoel heeft leeggetrokken en je hele hengel over het hek het water in heeft gerukt. Dat een boeggolf van ruim 10cm. hoog in het verder rimpelloze water de vluchtweg aangeeft van iets wat wel eens je record karper kan zijn en dat allemaal op je eigen terras. Sorry dat ik er zo'n uitgebreid verhaal van heb gemaakt, maar dat doe ik alleen om aan te geven dat het hangen in tenten je nog geen visser maakt. Zie de overige topics over "verbod op nachtvissen" en "Karpervissers geweerd" hoe mensen "vissers" worden genoemd terwijl ze helemaal niet snappen waar ze mee bezig zijn.
Waar je wat doet maakt niet uit als je het maar goed doet. En ik ben druk bezig om het zo goed mogelijk te doen en waar ik dat doe doet er dan volgens mij niet toe. Amen!!!
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

02-09-2002 15:45

Hey Martijn,
wat doe jij dan met je Aero-molens, doe je ze door je spinazie om groot en sterk te worden ofzo? Bij mijn ze nog nooit verrot gegaan en ik heb ze al ruim 6 jaar. Je zal blijkbaar iets bij een louche zaak hebben gekocht of bij een winkelier die er wat onderdelen heeft uitgehaald, misschien ook om op te eten :razz:
W e L o v e. U R i P . P i M . F o R T u y N
Ronald de Vries
Berichten: 269
Lid geworden op: 29-04-2002 02:00

03-09-2002 09:47

---
Laatst gewijzigd door Ronald de Vries op 14-10-2004 00:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Cor Blokhof

03-09-2002 11:41

Ronald,

Maar die USA 3500 spoelen nou niet echt lekker op en dat was ook een van zijn eisen

En waarom perce baitrunners dan ?

Ze heette trouwens nu USA omdat het baitrunner principe uit Amerika komt. Gebruikte ze bij het vissen op Zwarte Baars als ik het goed heb hoor.

Groeten,

Cor
Jeroen Leeflang
Berichten: 29
Lid geworden op: 01-09-2002 02:00
Locatie: edam

03-09-2002 12:10

Als je een ander goed werken systeem weet waarbij een vis veel lijn kan nemen en je zonder veel problemen de slip kan inschakellen hoor ik dat graag. De beugel openzetten met een lijn clip zou dan een optie moeten zijn, maar trekt een vis de lijn dan gemakkelijk los en heeft de wind geen nadelige gevolgen. Ik vis nu met een baitrunner en dat gaat goed, maar als er iets beters is waar ik mee geholpen ben dan hoor ik het graag.

Ronald alvast bedankt voor het zoeken. Ik heb het hele internet zo'n beetje gehad en nergens is dit stokje meer te koop. Maar mocht je er nog één tegenkomen dan hoop ik dat je deze voor me kunt vasthouden.
Arnold Haandrik

03-09-2002 22:19

ik zou willen dat ik vanuit mn woonkamer kon vissen!jeroen ik ben jaloers op je :lol:
silstar cpr series en dan de 60.degelijke molens voor weinig geld.der is nu zelfs een nieuwe versie uit.

met-draaiende-groet
Harald
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

04-09-2002 14:14

hoy,

geef wat centen uit en koop ej shimano twinpowers of stradics!!

groeten rob
Jeroen Leeflang
Berichten: 29
Lid geworden op: 01-09-2002 02:00
Locatie: edam

04-09-2002 14:19

Is er dan niets anders te koop dan Shimano.
Iedereen heeft het alleen over Shimano, terwijl daar een kilometer 18/00 dyneema opgaat terwijl ik op hooguit 20 tot 30 meter uit de kant vis.
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

04-09-2002 14:58

hoy,

schimano stradic en twin power zijn er ook in kleine modellen!!!!!!

het zijn dus echt geen afstandmolens!

groet rob
Jeroen Leeflang
Berichten: 29
Lid geworden op: 01-09-2002 02:00
Locatie: edam

04-09-2002 15:09

Op 2002-09-04 14:58, schreef rob borjans:
hoy,

schimano stradic en twin power zijn er ook in kleine modellen!!!!!!

het zijn dus echt geen afstandmolens!

groet rob


Zijn het OOK baitrunners?
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

05-09-2002 09:27

Shimano 4010 zijn ook klein en zijn goed geschikt voor het penvissen.
W e L o v e. U R i P . P i M . F o R T u y N
Ronald de Vries
Berichten: 269
Lid geworden op: 29-04-2002 02:00

05-09-2002 10:11

---
Laatst gewijzigd door Ronald de Vries op 14-10-2004 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeroen Leeflang
Berichten: 29
Lid geworden op: 01-09-2002 02:00
Locatie: edam

05-09-2002 11:49

Thanx, zal er eens naar kijken.
Gebruikersavatar
marcel vanhommerig
Berichten: 148
Lid geworden op: 06-02-2002 01:00
Locatie: Bocholtz

05-09-2002 14:25

volgens mij is een van de belangrijkste dingen aan een molen de slip.

makkelijke test:
zet de slip bijna dicht en houd alleen de lijn vast.

"valt" de molen gelijkmatig naar beneden zonder te stoten heb je een molen met een goede slip.

ander belangrijk deel is het binnendraaien.

met een grote molen heb je een vis makkelijker binnen door het makkelijker binnendraaien van de lijn. deze grotere molens hebben gewoon meestal een grotere inhaal capaciteit als kleinere molens.

of je nu daiwa of shimano haalt maakt volgens mij niet veel uit zijn in mijn ogen alletwee goed maar ook een stuk duurder.

vergelijk het met auto's de een zwweert bij bmw voor de sportiviteit, de ander gaat voor de luxe van een mercedes of een lexus.

groeten van marcel
Jeroen Leeflang
Berichten: 29
Lid geworden op: 01-09-2002 02:00
Locatie: edam

06-09-2002 08:39

Waar het mij voornamelijk om gaat is A een perfecte slip en B de lijn (dyneema) moet goed opspoelen en C en moet geen kilometer 18/00 op de spoel gaan en D het moet het liefst een baitrunner zijn.

Ik lees hier en daar dat Shimano nogal problemen kan geven icm. dyneema, de overige merken hoor ik eigenlijk niets over, alsof er niet mee gevist wordt. Welke molen komt dan nou nog in aanmerking?
Jeffrey Bijkerk
Berichten: 42
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00

01-10-2002 18:07

Ik heb een Mitchell 300X. Dit is een kleine molen met een supergoede slip. Er zit echter geen Baitrunner op. Maar eerdere suggesties over het openzetten van de slip is natuurlijk ook het overdenken waard. Deze molen kost ongeveer 60 euro en zal je veel plezier geven.

Groetjes

Jeffrey Bijkerk
Plaats reactie