vulbus


Plaats reactie
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

27-12-2005 10:15

Wie van de grootdraaiers werkt met een vulbus en kan me er de voor- en nadelen van geven ?

mvg ronny
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-12-2005 10:40

Heb er meer gewerkt, tenminste mijn maat had er een... voordeel is dat je razendsnel worsten maakt maar voor de grote snelheid moet je eigenlijk met zijn 2en zijn. een draait aan de bus de ander begeleid de worst.
Nadelen zijn er ook ten eerste zijn ze vaak erg duur, ten tweede kunne de tandwielen de druk vaak niet aan en knappen af, dit is bij zijn bus 2 maal gebeurd ook met een nieuw tandwiel!
Gebruik je niet al te taaie mixen dan is ie erg geschikt maar als je mix wat taaier word zou ik het niet meer aandurfen

mvg martijn
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

27-12-2005 11:05

Ik zocht mss wel een enne te kopen die wordt aangedreven door een motor en die wordt gebruikt in de beenhouwerij. Dus dat probleem heb ik mss niet. Maar ik gebruikte vroeger ook een spuitbus op lucht en dan had ik regelmatig lucht da in mijne deeg kwam is dat met een vulbus ook ?

gr ronny
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-12-2005 11:08

Nee want je gebruikt nu geen lucht..... :roll:
Fred van Hoeij
Berichten: 83
Lid geworden op: 25-10-2003 02:00
Locatie: Berkel en rodenrijs

27-12-2005 21:33

Lucht in je deeg komt omdat de kering[en] van de zuiger versleten zijn.
Als je deze vervangt doet hij het weer als een nieuwe,tenzij de binnenkant van de spuit geoxideerd is want dan kan je beter een nieuwe kopen.
Beetje oftopic maar mssn heeft iemand er wat aan.

groet Fred
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

28-12-2005 00:05

Huh?

Als de keerringen versleten zijn lekt er deeg langs de zuiger, dan krijg je dus geen lucht in je deeg. Het zijn ideale dingen. Alleen wat al eerder is aangekaart. Bij ietswat taaier deeg kunnen de tandwielen breken. En als je halverwege een partij wil stoppen moet je het handvat niet ineens loslaten (ai au au)

Leon
Fred van Hoeij
Berichten: 83
Lid geworden op: 25-10-2003 02:00
Locatie: Berkel en rodenrijs

28-12-2005 23:04

FF goed lezen Leon.
Ronny gebruikte vroeger een spuitbus op LUCHT en had regelmatig lucht in zijn deeg.
Hij had dus waarschijnlijk een kit/deegspuit op lucht waarvan de kering aan de luchtzijde lek was.
In dit geval krijg je weldegelijk lucht in je deeg.
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

28-12-2005 23:25

Fred,

O ok. Ik begreep dat hij iets anders vroeg. Met een vulbus krijg je niet zo snel lucht in je deeg. Een beetje lekkage langs de keerringen is juist goed. Dan kan de lucht ontsnappen.
Met zon deegspuit op lucht kan je wel lucht in je deeg krijgen.

Leon
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

28-12-2005 23:26

Fred van Hoeij schreef:FF goed lezen Leon.
Ronny gebruikte vroeger een spuitbus op LUCHT en had regelmatig lucht in zijn deeg.
Hij had dus waarschijnlijk een kit/deegspuit op lucht waarvan de kering aan de luchtzijde lek was.
In dit geval krijg je weldegelijk lucht in je deeg.


klopt Fred !

Maar had dit al wel direct bij aankoop ervan en ook een vriend van me had hetzelfde probleem. Nu gebruik ik een worstenmachine veel beter. Maar zoek mss over te stappen op een vulbus aangedreven op een motor.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

29-12-2005 07:22

Een vulbus is ideaal,maar je zult dan de wat modernere versie moeten gebruiken wil je er echt voordeel uithalen.
Die met de tandwielen is een oude versie waar Jesus nog mee gewerkt heeft :lol: ,ze worden al enkele decennia's niet meer gemaakt.
De moderne versie werkt op olie druk en kan iedere boilie mix aan,lucht inslag in het deeg heeft niks met lekkage te maken maar met het vullen van de machine met het deeg,niet correct vullen betekent lucht in je deeg.
Het goed vullen van deze machine's is een handigheid die je leert door de jaren heen.
Ik werk al een dikke 25 jaar met zulke machine's op mijn werk.

Voordeel : werkelijk supersnel worsten maken,vulcapaciteit meestal rond de 18 tot 23 kg deeg(meest verkochte versie) ineens,hier maakt ie binnen 3 minuten worsten van.

Nadeel : de prijs,voor particuleir gebruik veel te duur
werkt op kracht stroom (380)
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

30-12-2005 00:45

Werk nu met een worstenmolen en kan een 4 kg mix verwerken in 3 a 5 minuten. Nu zocht ik wel een hydraulishe vulbus te kopen die op 220 V werkt.Daarom dat ik er de ervaringen van vroeg. Wat is de moeilijkheid van het vullen Will ? Ze heeft een vulcapaciteit van 30 L .Dus denk dat dit overeen komt met jouw kg deeg.Maar kan je dan de worst wel bijhouden die er uit komt want dat is soms al moeilijk met mijn worstendraaier ?

gr ronny
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-01-2006 20:05

Ronny,
hoe ziet jou worstenmachine eruit?..is dit zo'n pastamatic machine?
Wat kost zo'n worstenmachine?

Martijn...tandwielen die afbreken?..dan moet je er haast wel in gaan hangen lijkt mij.

Ben dus ook op zoek naar " iets" om worsten te vervaardigen....het budget ligt rond de 100/150 euro.
Geen krachtstroom aanwezig.

Dan lijkt mij zo'n " antieke" vulbus mischien wel iets?...of bestaan er ook een vulbus dat handmatig bedient moet worden op oliedruk?
of een deegspuit op luchtdruk?
of een deegspuit op waterdruk?

Zou zo'n deeg-apparaat waar ze in de patatzaken Ras-patat mee maken ook kunnen werken als je de plaat waar de patatjes uit komen aanpast door een plaat met 4 gaten op gewenste boillieformaat?

Vragan vragen vragen..iemand een antwoord? :wink:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-01-2006 20:06

p.s tweedehand mag ook hoor :D
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

06-01-2006 16:38

Dag Hans ik heb twee worstendraaiers. De enne is een hobart worstendraaier en de andere een zelfgemaakte. Wat is het verschil tussen de twee zal je denken. De hobart is er enne die van een beenhouder komt en werkt op 380 v maar omdat ik geen krachtstroom heb hem ik deze omgevormt naar 220 V. Het resultaat is dat hij een stuk zwakker is geworden en als ik zware mix heb en het moet vooruit gaan dan valt hij stil.De andere heb ik zelf gemaakt met een 32 molen een reductie een een motor van 2 pk op lichtnet (220) .Deze motor valt niet stil en zal eerder alles kapot draaien dan stil te vallen.Hij kost toch wel wa als je de onderdelen moet gaan halen.Je had het over zo'n pastamatic dat is mss goed als je maar enkele kg bollen moet draaien maar voor grote hoeveelheden veel te traag en volgens mij ook zeer snel versleten bij veel gebruik. Ik was van plan om een vulbus te kopen omdat dit nog sneller gaat maar omdat ik geen 3 fase of krachtstroom heb liggen kan ik er eigenlijk geen aankopen omdat ze blijkbaar alleen maar op krachtstroom gemaakt worden. Je gaat eigenlijk met jouw budget alleen een deegspuit kunnen kopen maar persoonlijk vind ik dit rommel. Eventueel kan je een manuele vulbus voor een prijsje kopen maar als het manueel is houd ik het liever bij mijn worstendraaier. Hoop dat ik je toch een beetje wijzer gemaakt heb.

mvg ronny
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

21-01-2006 12:54

Zou graag eens foto's / plaatjes zien van die geheimzinnige vulbus.

Als je alleen 220 ter beschikking hebt ..... zou je dan iets met een perilex stekker kunnen doen (net als bij de zwaardere halogeen kokplaten)?

Ben benieuwd .......
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Plaats reactie