Spodrod


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

26-12-2005 21:25

Hallo beste mensen,

ik wil vanaf het volgende jaar ook mijn geluk gaan beproeven met het spodden. Nu heb ik geen spodrod, en vindt 100 euro voor een hengel die je niet vaak gebruikt behoorlijk aan de prijs. Nu heb ik hengels met een curve van 2 3/4. Kan ik hiermee spodden? Of verniel ik dan mijn hengels, en zijn er alternatieven?

Gr. Melvin
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

26-12-2005 21:35

het licht er een beetje aan hoe ver je moet spodden.
en hoe grote spod is
een maat van me deed het ook met een 2 3/4 hengel ging prima alleen niet al te veel kracht zetten en alleen op kleine afstanden gebruiken en het liefst gevlochte lijn
plassen zijn perfeckte viswateren,
rik vd rijt
Berichten: 234
Lid geworden op: 21-08-2005 17:58

26-12-2005 21:39

zou ik niet doen. er komt een behoorlijke kracht op je hengel wat volgens mij de actie niet ten goede komt. heb je nog een enkele stok in de schuur staan probeer het dan gerust.
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

26-12-2005 21:40

Lijkt mij dat je beter nylon kan hebben?! Als je gevlochten lijn hebt komt alle kracht op je hengel te staan :roll:

kan denk ik ook niet de bedoeling zijn met zo'n lage curve ;)
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

26-12-2005 22:10

Gevlochten lijn is te doen, maar dan moet je geen enorme afstanden willen meppen met zo'n hengel van 2,75 lbs. Dan heb je echt wat stevigers nodig. Een echte spodrod is natuurlijk het beste. Gevlochten lijn heeft wel als voordeel dat je de spod makkelijker en sneller binnendraaid, maar ook preciezer werpt. Nylon kun je oko beschadigen door de lijnclip. Heb je ook geen last van. En als je een keer in de boom gooit trek je de spod er wat makkelijker uit met een pittige gevlochten lijn dan met nylon lijn.
Ik weet ook dat spodhengels vrij prijzig zijn, voor een hengel waar je niet eens echt mee vist. Ik zelf spod nu met een oude karperhengel, goedkope molen erop, met nylon. Niet optimaal allemaal, maar in de meeste gevallen spod ik op relatief korte afstanden. Grofweg tot een meter of 30. Dan is het prima te doen. De hengel is redelijk stuf qua actie dus ik kan er nog wel wat kracht mee zetten ook. Maar echt lange afstanden haal je natuurlijk nooit met zo'n hengel. Daarvoer moet je aangepast materiaal hebben.
Als je volgend jaar voor het eerst begint met spodden zou ik voorzichtig zijn met gelijk een spodhengel kopen. Probeer eerst maar eens of het spodden je als voertechniek bevalt en of het succesvol is. Als je niet al te extreem ver moet gooien kun je het dan voorlopig af met een die karperhengel.
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

27-12-2005 09:12

Ik zou wel een amnesiavoorslag gebruiken om de eerste klap op te vangen en daarachter gewoon dunne gevlochten lijn....ik zou als ik jou was gewoon een goedkope strandhengel op de kop tikken .... Zelf ben ik in het bezit van een spodrod en kan je vertellen dat dit wel een heerlijkheid is..

Grtz
H
In het land der blinden is éénoog koning!
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

27-12-2005 09:43

Waarom koop je geen boothengel?
Ik heb er volgend jaar 1tje in de folder staan voor maar 27.-

voor dat geld kun je volgens mij geen eigen hengel voor kapot gooien

groeten Joris
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

27-12-2005 10:13

Een boothengel is te kort. Die zitten meestal rond de 2.10 a 2.40m.
Wat jij bedoelt is een zeehengel. Maar voor een beetje goede zeehengels betaal je ook 100 euro. Dus kun je beter een spodhengel kopen. :P

Groeten Raymon
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

27-12-2005 10:37

Melvin Miltenburg schreef:Hallo beste mensen,

ik wil vanaf het volgende jaar ook mijn geluk gaan beproeven met het spodden. Nu heb ik geen spodrod, en vindt 100 euro voor een hengel die je niet vaak gebruikt behoorlijk aan de prijs. Nu heb ik hengels met een curve van 2 3/4. Kan ik hiermee spodden? Of verniel ik dan mijn hengels, en zijn er alternatieven?

Gr. Melvin



Melvin,
een beetje redelijke spod zal richting de 200 gram wegen, wat denk jezelf wat voor effect dit op termijn zal hebben ?

Ik heb persoonlijk tot aan twee keer toe een maat een 3.5 lb shimano stok aan diggelen zien gooien met spodden. Heb dit met zware zeehengels waar al naar werd gerefereerd of een ca 5lb spodrod nog niet zien gebeuren. Let op dit is wel mijn persoonlijke ervaring met gevlochten lijn.

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

27-12-2005 13:02

Raymon Schra schreef:Een boothengel is te kort. Die zitten meestal rond de 2.10 a 2.40m.
Wat jij bedoelt is een zeehengel. Maar voor een beetje goede zeehengels betaal je ook 100 euro. Dus kun je beter een spodhengel kopen. :P

Groeten Raymon


Ik gebruik hem der zelf ook voor en kan hem met gemak 50 meter wegzetten.
Maar inderdaad een zeehengel is wat makkelijker om te gebruiken inverband met de lengte.
Een zeehengel kost tegenwoordig de helewereld toch ook niet meer.

groeten Joris
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

27-12-2005 13:32

Heren,
een boothengel is ook een zeehengel, je spreekt voor alle duidelijkheid over een strandhengel. Wil je deze kopen met een redelijk goede kwaliteit gecombineerd met 250 gram wegzetten dan sluit ik me aan bij raymond. je zult snel rond de + €100 kwijt zijn.

Dan zou een warrior spodrod goedkoper zijn, deze zit rond de €70 de excell zal duurder uitvallen, beide met een 5.5 lb tc.
mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-12-2005 14:23

Er zijn trouwens kleinere spods die zich goed laten werpen met een wat zwaardere karperhengel. Met wat zwaarder doel ik op de 3 lbs klasse. Kijk eerst eens of je daarmee uit de voeten kunt. Werpt kleinere hoeveelheden, maar wel makkelijker.

Prijs van een zeehengel en spodrod ontlopen elkaar niet zodanig dat het echt de moeite loont om speciaal voor het werpen met een spod een zeehengel aan te schaffen. Als je er eentje hebt staan, dan kan die te gebruiken zijn. Probeer het maar. Moet je er één kopen, ga dan maar voor een speciale spodrod. Zo duur zijn die nu ook weer niet.

Groet, Kees
Arjan Meijer
Berichten: 72
Lid geworden op: 14-01-2004 15:34

27-12-2005 15:23

Er is nog een alternatief welke al eens besproken is als ik het goed heb.
Je neemt een 2.3/4 of 3 lb hengel en kort hem een stukje in de sterkte van de hengel neemt hierdoor aardig toe voor zo'n hengel kun je even bij de aanbieding bak bij de plaatselijke hengelsportzaak kijken. Werkte bij mij in ieder geval prima zelfs met een grote spod van Fox dan wel de geslote versie welke makkelijk binnedraait.

Groeten Arjan.
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

28-12-2005 10:45

Ik raad je aan om gewoon een spodhengel te kopen. Na wat zoekwerk kun je best wel wat betaalbaars vinden van goede kwaliteit.

Een kleine investering die je ere dubbel er dwars uit haald. Ik heb het jaren geleden ook eerst met een gewone hengel geprobeerd. Mijn ervaring. Doordat de hengel een de lage testcurve had kreeg de spod een soort van terug slag. Deze terugslag zorgde ervoor dat een gedeelte van mijn spodmix al voor mijn stek in het water lag.

In heb toe besloten om een spodhengel aan te schaffen. Hiermee kun je veel compacter en op de juiste plaats voeren. Nu ik hem eenmaal heb, vraag ik me af waarom ik zo heb lopen tobben met een gewone hengel.
Plaats reactie