Nieuwe hengels welk lbs het beste?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

27-08-2002 22:56

Ik overweeg nieuwe hengels aan te schaffen maar ik kan kiezen tussen de volgende lbs:

- 2,5
- 2,75
- 3

IK wil met deze hengels gaan afstandvissen, wat zouden jullie als lbs kiezen, wat zijn nou echt de verschillen met een lichtere of zwaardere lbs.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-08-2002 23:31

Bas,

Echte afstandshengels hebben een minimaal vermogen van 2.75 lbs. Maar niet alle hengels vanaf 2.75 lbs zijn echte afstandhengels. Dus laat je goed voorlichten. Een echte afstandshengel valt altijd in de duurdere prijsklasse. De actie en demping die nodig is vind je niet in goedkope blanks. Verder moet je ook de castingvaardigheid hebben om die grote afstand met zo’n hengel te behalen. Dat krijg je er niet gratis bij. Er zijn zat vissers die niet boven de 100 meter werpen met een 3 lbs stok. Maar wat noem je afstand. Met een goede 2.5 lbs hengel kun je ook al gauw 80 meter werpen. Boven de 80 meter moeten werpen is schaars in Nederland. Ikzelf heb afstandshengels voor erbij, maar gebruik ze slechts in zeer specifieke omstandigheden. Nadeel van afstandshengels is dat ze geen van alle behoorlijk drillen en meestal te weinig ogen hebben.

Groeten Kees
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

28-08-2002 00:42

Kees bedankt voor je waardevolle informatie, ik ben weer een stuk slimmer geworden. Ik heb het ook niet echt nodig om 100 meter te werpen.

Al zou het gerust kunnen in de omgeving waar ik vis, alleen zou het weinig zin hebben.

Dankvolle groet,

Bas
Cor Blokhof

28-08-2002 14:55

Lorenzo,

Nee :smile:

Genoeg hengels met anders hoor

Ik heb nu stokken met 10 ogen en heb ze ook gehad met 6 :smile:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-08-2002 15:16

Lorenzo,

Er zijn zelfs afstandskanonnen voor de karper met 6 ogen, inclusief het topoog en een startoog van 50 mm. Waanzin. De Engelsen zitten standaard op 7 ogen, inclusief het topoog. Dit is volgens Nederlandse begrippen minstens één te weinig. Bij meer parabolische actie kan daar nog naar gelang de actie wel een oogje(s) bij.

Kees
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

28-08-2002 17:24

Hey kees,

Dat vind ik nou effe fijn. Stond net op t punt van keuze maken. Gaat om twee hengels. Een identieke blank alleen is de ene afgemonteerd met grote ogen 7stuks en de andere met kleine ogen en 10stuks. Ik viel voor die met 10ogen die zag ik in eerste instantie liggen en die lag zo mega heerlijk in de hand, en werpt zo onnoemelijk lekker ( heb m mogen testen)dat mijn keuze eigenlijk vaststond. todat ik gewezen werd op die met die groetere ogen, ik heb namelijk nog geen specefieke afstand hengel. Wat te doen? Ik hoef namelijk geen hengel die klote in de hand ligt met drillen! Dan vaar ik liever mijn lijnen uit!
jan witter

28-08-2002 17:32

Hallo Bas

Laat je hier eens voorlichten http://www.fairplayhengels.nl zij zullen alles uitleggen over hengels,lbs ,lijnen en molens

suc6
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-08-2002 18:31

Dan ook maar deze voor het Fuji ring concept (kleiner en meer dan gebruikelijk in de UK).

http://www.harrisonrods.co.uk/Fujidoc1_WEB.gif

Tim verder hangt het van de hengels af. Een zachtere actie vraagt om meer ringen. Ik denk dus dat de twee hengels die je in je handen had niet gelijk kunnen zijn. Een afstandshengel met gering aantal ogen zou ik niet als allround hengel willen beschouwen. Bij een gemiddelde 2.5 lbs allround hengel kom je uit op 7 geleidenogen plus een topoog. Start oog is dan 30 mm (totaal dus 8 ogen). Maar sommige bouwers gebruiken nog wel eens een oogje extra.

Kees
bart joosen
Berichten: 83
Lid geworden op: 18-08-2002 02:00
Locatie: Brecht (Belgie)

28-08-2002 20:26

Ik heb hier een 2.75 lbs afstandshengel, maar ik gebruik hem voor al mijn visserijen, maar ik merk wel dat ik zeer voorzichtig moet drillen, anders scheurt de haak wel snel uit. Ik ga me binnenkort een andere hengel aanschaffen: 2.25 lbs, veel plezanter om mee te vissen, dan kan je tenminste eens fatsoenlijk drillen.
Michiels Gino M W
Berichten: 203
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Michiels GINO België Bredene (kust)
Contacteer:

29-08-2002 00:06

over welke hengel gaat het misschien dat iemand van ons er zo wel ene heeft.Ik zelf heb IMX hengels van 3lbs 12ft gewoon goed genoeg voor Belgie afstand 100m is haalbaar.Voor echte afstandhengels is een lengte van 13ft voorzien en meestal een curve van3,5 lbs tot 3 lbs


Greets Gingino
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

11-09-2002 15:39

wanneer heb je een lange afstands hengel nodig? alleen als je extreem ver wilt werpen! Er zijn maar weinig situatie's waar dat nodig is. Als je echt regelmatig op grote afstanden vist gebruik dan een boot in combinatie met lichte hengels. Ikzelf heb hengels van 21/4 lbs en voor het drillen vanuit de boot zijn die perfect. Ik heb eens drieponders gebruikt in combinatie met gevlochten lijn en nog nooit zo veel losschieters gehad, in feite is drillen vanuit de boot hetzelfde als drillen onder de kant. Er zijn uitzonderingen waar wel ver geworpen moet worden; zels met 150 gram geen probleem voor een sportex 21/4 blank! Het probleem is dat er in de lagere prijsklasse haast geen lichte hengels zijn, er staat bijna standaard 23/4 op de blank van goedkope hengels (de echte actie is veel lichter) dit heeft als gevolg dat een beginner die wat betere hengels wil automatisch voor een 23/4 hengel gaat kijken. helaas gaan op deze manier de lichtere hengels verdwijnen een; 2 ponder is haast niet meer te koop!! nog even over dat werpen, bouw de kracht tijdens de worp geleidelijk en soepel op dat kan je ieder werpgewicht gebruiken. Als je gaat zwiepen kan iedere hengel breken. en voor het drillen;wat heb je nou voor sport aan een drieponder? die hengel moet krom!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-09-2002 16:11

Jeroen,

Mee eens dat onder verreweg de meeste omstandigheden een lichtere hengel volstaat. Het meest allround is een goed buigende 2.25 lbs stok. Iedereen zou zo’n stok tot zijn standaard uitrusting moeten rekenen. Die stokken zijn echter lang niet zo schaar als jij beweerd.

Ben het er niet mee eens dat je maar een boot moet gebruiken als afstand echt nodig is. Persoonlijk vind ik zo'n boot een gruwel. Het zal wel persoonlijk zijn, maar ik vind het echt 3 maal niks. Als je nou een motorboot mee kunt slepen op een trailer, dan valt het misschien mee. Zolang je een ligplaats hebt althans. De meeste van ons gewone karpervisser zijn echter aangewezen op een opblaasboot. Zo meegenomen geeft dat nog een heel pakket, wat je aan de kant ook nog moet gaan opblazen. Verder ben je bij een beetje wind een speelballetje op groot water. Je drift al gauw alle kanten op, of moet tegen ruime wind in een atletische prestatie leveren om 150 meter te peddelen naar een marker. Verder staat dat uitroeien van aas me methodisch al niet aan. Vissen doe je met een hengel! Maar goed, dat is persoonlijk.

Wel vind ik dat afstandstokken hengels voor erbij zijn. En een goede 3 lbs stok kan altijd nog een top hebben die zo soepel is dat je met enige ervaring wel redelijk kan drillen. En dan wel met nylon en niet met gevlochten lijn. Het is juist de combinatie gevlochten lijn en stijve afstandsstok die de door jou geschetste problemen geeft.

Groeten, Kees
Plaats reactie