Keitjes ipv lood


Plaats reactie
Erkan Efek
Berichten: 51
Lid geworden op: 29-03-2005 11:55
Locatie: Apeldoorn

07-10-2005 13:27

Hi medefreaks,

Wie heeft ervaring met het zelf boren in de keitjes en oogjes lijmen? In de laatste karperwereld is hier iets over geschreven maar heeft iemand ervaring met een goede lijm (merk)?
Ze zijn wel een stuk goedkoper heb ff 2,5 kilo gehaald bij een bestratingscentrum(zelf model/kleur/formaat) uitzoeken voor maar 70 eurocent! Das iets anders dan 1, 30 per stuk!

greetz
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

07-10-2005 16:27

Kijk voor zelf maken op carpobsession.nl
groeten Henk
Erkan Efek
Berichten: 51
Lid geworden op: 29-03-2005 11:55
Locatie: Apeldoorn

08-10-2005 13:18

Thnks, Inderdaad het boren lukt en heb 2 componentenlijm van bison die waterbestendig is. Nu maar wachten of ze het houden.....
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

08-10-2005 19:26

Erkan we;k soort keitjes heb je gebruikt?
Groeten Henk
Erkan Efek
Berichten: 51
Lid geworden op: 29-03-2005 11:55
Locatie: Apeldoorn

08-10-2005 20:00

Henk,

Het zijn morene keitjes, wel vrij hard. Boren op de klopstand anders kom je er niet 5mm in. De lijm heb ik niet goed gemengt denk ik want hij is na 2 uur nog niet droog, dat wordt opnieuw lijmen denk ik.
Suc 6.
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

08-10-2005 23:58

Hallo bedankt voor je reactie,de morene kan ik echter bij ons niet in een fatsoenlijke maat kopen allemaal te groot,waar heb jij ze gehaald?
Groeten Henk
Erkan Efek
Berichten: 51
Lid geworden op: 29-03-2005 11:55
Locatie: Apeldoorn

09-10-2005 09:42

Ik heb ze bij Wassink in Apledoorn gehaald.
Hou er rekening mee dat je voor bv 90 gram wel een redelijk grote kei nodig hebt.
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

09-10-2005 20:48

OK Thanx
Ronald van Bemmelen
Berichten: 4
Lid geworden op: 06-10-2005 23:11
Locatie: Drachten
Contacteer:

09-10-2005 20:59

Misschien kan je het ook proberen met een soort 2 componenten hars of polyesterhars???

Ronald
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

10-10-2005 01:59

Heb er zelf ook een aantal gemaakt en het gaatje boren lukte wel maar de boortjes verbranden te snel naar m'n zin :oops: ,en nu had ik het er laatst over met iemand die het anders doet,hij slijpt namelijk een kruisje in de stenen waar ie vervolgens een wartel in lijmd,gaat makkelijker als boren volgens de beste man.

(Heb er wel altijd goede lijm voor gebruikt,nooit een wartel gehad die los ging,het merk houd je van me te goed zal morgen ff kijken voor je)


Mvg....
Erkan Efek
Berichten: 51
Lid geworden op: 29-03-2005 11:55
Locatie: Apeldoorn

10-10-2005 12:08

Hi Robbie,

De 2 componentenlijm van Bison werkt niet helaas. Ga nu Bisonite proberen waarmee je ook metaal kunt lijmen.

Ben benieuwd watvoor merk jij gebruikt hebt.
Gebruikersavatar
Ron Sleutels
Berichten: 32
Lid geworden op: 20-08-2005 13:43
Locatie: Groningen

10-10-2005 14:55

Als je platte steentjes koopt, dan doe ik zelf er met een slijptolletje een sleufje inmaken..die breed genoeg is voor de wartel!! Dan vastlijmen en je hebt een perfecte vervanger voor het lood...

en nog milieuvriendelijk ook:D:D

gr. Ronald
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

10-10-2005 16:28

Erkan Efek schreef:Hi Robbie,

De 2 componentenlijm van Bison werkt niet helaas. Ga nu Bisonite proberen waarmee je ook metaal kunt lijmen.

Ben benieuwd watvoor merk jij gebruikt hebt.


Zoals beloofd, ik heb er Bison Kombi-power voor gebruikt ook 2 componenten dus.(je moet het echt goed laten uitharden als je deze gebruikt)

Mvg...
Martin Pantera1
Berichten: 11
Lid geworden op: 31-03-2003 02:00

11-10-2005 18:05

Mensen,

Wordt er ook nog nagedacht over het welzijn van de vis ?
Genoemde stenen zijn bij een gelijk gewicht vele malen groter dan lood, het oppervlak is vaak ruw en oneffen en gezien die vaak korte onderlijn montages is het niet denkbeeldig dat we de vissen flink beschadigen met deze keien!

Door de grootte van de keien is de kans op het beschadigen van de kieuwdeksels vele malen groter dan bij gebruik van wartellood.
Ook het ruwe oppervlak kan leiden tot schuurplekken waardoor de slijmlaag onherstelbaar beschadigd raakt met als mogelijk gevolg infecties e.d.

Het probleem met het beschadigen van bvb kieuwdeksels is dat je dat kort na de vangst nog niet ziet!!
Door de huidsopbouw ter plekke van de vis ontstaat er een soort onderhuidse beurse plek door het botsen van de kei op de kieuwdeksel tijdens het drillen, hier zie je op dat moment nog niets van. Enige tijd later echter zal hier de 'huid' loslaten en ontstaat er een 'gat' . Zo'n beschadiging is uit ethisch oogpunt vervelend, het is een naar gezicht maar voor de vis is het erger omdat deze wonden vaak slecht en zeker zeer traag genezen. Niet zelden wordt zo'n plek groen van kleur door algengroei en ontstaat er rondom een 'etterige' rand.

Het mag duidelijk zijn dat ik keien geen goed alternatief vindt, om bovengenoemde redenen, ter vervanging van lood. De voordelen wegen wat mij betreft niet op tegen het genoemde nadeel, het welzijn van de karper! Voor het welzijn van de vis is de volgende volgorde qua loden te preferen: inline-lood, wartel-lood en als laatste maar nog liever helemaal geen keien!
Erkan Efek
Berichten: 51
Lid geworden op: 29-03-2005 11:55
Locatie: Apeldoorn

11-10-2005 19:28

Martin,

Ik kan me indenken dat je bezorgt bent maar is dit wetenscahppelijk of in de praktijk onderzocht?
Mijn keien zijn juist veel gladder dan mijn lood, er zit bijvoorbeeld geen opgelegd cijfer op wat het gewicht aangeeft. De stenen zijn zo rond door jarenlang schuren met water in rivieren!!! Ik denk juist dat de vorm beter is dan bijvoorbeeld plat lood of lood met 3 vlakken.
Hoe zit het met lood van 120 gram op rivieren? Mij lijkt juist dat kompact gewicht meer schade kan aanrichten, meer druk op de vierkante millimeter!!
Voor ruwe oppervlakken hoef je echt niet bang te zijn. Je kunt nooit helemaal voorkomen wat een karper doet met draaien etc, er kan altijdd schade aan rugvin of ietsdergelijks ontstaan. Uiteraard willen we allemaal het beste voor de karper, maar ja dan zouden we ze misschien helemaal niet moeten vangen??
Martin Pantera1
Berichten: 11
Lid geworden op: 31-03-2003 02:00

17-10-2005 01:57

Erkan,

Goed dat je er over nadenkt. Om met je laatste opmerking te beginnen, we kunnen rustig karpers vangen. We weten inderdaad dat dat schade met zich mee brengt maar ik neem aan dat iedere karpervisser dit tot een minimum (alleen een haakwondje als het even kan) wil berperken.

Het gaat er volgens mij om dat keien veel groter zijn dan lood bij een gelijk gewicht. M.a.w. hoe groter het oppervlak van dat gewicht, hoe eerder dit met de vis in aanraking komt. Dan gaat het niet zozeer over de druk maar over het botsen en stoten van het gewicht tegen de karper. Over het algemeen, gezien de lengte van de onderlijn, tegen plekken van de vis die dit slecht kunnen hebben (huid op een ondergrond van kraakbeen, bot). In verhouding tot de rest van het lichaam dus plekken met een relatief dunne huid. Huid die juist door de harde ondergrond niet in staat is het botsen van lood, keien en dergelijke goed te absorberen.

Het probleem is in feite dat je een en ander direkt na de vangst nog niet constateerd. Enige weken later is een en ander heel duidelijk te constateren door vies uitziende 'gaten' op met name kieuwdeksels, die ook nog eens slecht genezen. Hier put ik uit eigen ervaring. Waarbij meteen opgemerkt dat het gevallen betrof veroorzaakt door wartellood, daar het gebruik van keien nog niet zo ingeburgerd is.

In feite gaat het mij er gewoon om dat iedereen gewoon even nadenkt over of keien wel zo'n goed alternatief is voor lood. Volgens mij, gezien de anatomie van een karper (wetenschap) en het feit dat ik meermalen, zei het op een wat drukker bevist water deze wonden heb mogen aanschouwen (praktijk), is het geen goed alternatief!
In-line loden zijn in dit kader gewoon het veiligst!
Ronald van Bemmelen
Berichten: 4
Lid geworden op: 06-10-2005 23:11
Locatie: Drachten
Contacteer:

23-10-2005 22:34

Ik kreeg vandaag een mail van een bedrijf dat die dingen maakt... Als jullie interesse hebben kan ik wel eens een prijslijst opvragen..

http://www.rockworld.pl/index_en.htm

Is een bedrijf in Polen dus dat is toch EU ?


Ronald
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

23-10-2005 23:33

Het beste kun je hiervoor gletsjer keitjes gebruiken,steen heeft nl de gewoonte om vol te zuigen.

Gletsjerkeitjes in ieder formaat te krijgen,en in div kleuren.

Dit kun je per buks bestellen ,dit zijn grote witte zakken gewicht ongeveer 1400 kg per zak prijs tussen 220 en 325 euro per zak.
Omgerekend kosten ze dan ongeveer 3 cent per stuk.

Wartels per hoeveelheid (groothandel) ook 8 cent .

Vastzetten/diamantboortje gaat feilloos,en gebruik akemie (vloeibaar steen) ook 2 componenten in vreschillende kleuren te verkrijgen.

Kosten per loodje /steen zal ongeveer 15 cent bedragen p/st.

Gr Paul 8)
TOM DEGROS
Berichten: 65
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Sint-truiden (belgie)

28-10-2005 22:30

vastzetten met chemische anker zoals ze in de constructiebouw gebruiken om betonankers te verlijmen. gaatje boren met een glasboortje,op laag toerental. gaat prima. voordeel van de chemische anker= hard in 20min
karel bouma
Berichten: 167
Lid geworden op: 08-04-2003 02:00

11-11-2005 09:10

waarom zelf maken, als je ze kopen kan.
Keitjes kopen/zoeken, dure lijm kopen, boortjes verbranden, enz enz.
Ik haal ze wel in de hengelsportzaak voor slechts 1 euro.
Ze hebben daar ook poreuze steentjes die je in een flavour of dip kan drenken.
Laatst gewijzigd door karel bouma op 22-02-2006 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
don't imitate but innovate
houd het gezellig aan de waterkant en ook op karperwereld aan elkaar afzeiken heeft niemand iets
karel bouma
Berichten: 167
Lid geworden op: 08-04-2003 02:00

25-11-2005 09:45

Voor de liefhebbers van inline lood, er is nu ook inline steen.
Deze steen is er in een poreuse versie , die je kan soaken in een dip of flavour.
Zeker leuk om eens te gaan proberen.
Ik heb dit reeds gedaan , en ook al aan gevangen.
Deze steen kost ongeveer 1,50
Je kan hem voor deze prijs beter kopen dan zelf maken.
don't imitate but innovate
houd het gezellig aan de waterkant en ook op karperwereld aan elkaar afzeiken heeft niemand iets
Plaats reactie