loodgewicht versus haak maat


Plaats reactie
hansje Brinker
Berichten: 32
Lid geworden op: 30-06-2004 10:06
Locatie: velserbroek

12-08-2005 19:34

Heren graag zou ik van jullie ervaring gebruik maken.
Ik ga binnen kort vissen op een water met een grote hengeldruk.
Nu lees ik regelmatig dat je met zware loodgewichten 120gram en meer goede resultaten kan behalen.
Zelf vis ik graag met kleine haken 8 en 10 icm 10 en 15 mm bollie`s.
Maar gaan deze kleine haken niet uitscheuren met die hoge gewichten?
Graag leer ik van jullie ervaringen.
groetjes Hans
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

12-08-2005 23:04

Hansje,

- Neem een wat dikdradrig klauwhaakje.
- Onderlijn niet tekort, 20 tot 30cm.
- Vis geen inline lood, maar een zwaar lood aan een safetyclip.

Met 1 van deze 3 combinaties of allemaal toegepast, moet je lossers tot
een zeer minimum kunnen beperken.
Wil je toch (snellere inprik) perse met zwaar inline lood, vis dan sowieso
met de 2 eerst genoemden. :wink:

groetjes Benny
Willem Barnas

12-08-2005 23:52

Hans,

Wartellood moet niet, maar als je met inline-lood vist, bedenk dan dat je met een kort rigje (zeg rond de tien cm.) niet zoveel last hebt van dat hele zware lood; hoe korter de rig, hoe minder het lood neigt te slingeren. Wartellood slingert sowieso minder.

Probeer het eens met een 4 of 5 ounce (112 of 140 gram) Big Grippa lood van Korda, die hebben ook een vreselijke grip op de bodem en zorgen zo ook voor een hogere impact. Daar zijn ze trouwens niet voor, maar je kunt wel nagaan dat dit zo is. Je kunt je lijnen er trouwens ook veel strakker op draaien dan op een inline-lood van hetzelfde gewicht.

Vis dit jaar erg vaak op deze manier (5 ounce/140 gram lood, haakje acht/zes en acht tot twaalf centimeter lange onderlijnen) en heb nog geen nadelen van het zware lood ondervonden tijdens de dril.
De haken die ik nu veel gebruik zijn de ESP Raptor Big T maat zes, de Korda Longshank X maat 8 en de Fox serie 2 XS maat zes.

Ne pas de problem!

Laatste tip: Als je met wartellood in combinatie met een erg korte rig (acht of tien centimeter bijvoorbeeld) vist moet je oppassen tijdens het opspannen van je lijnen, een kleine verplaatsing van het lood is genoeg om je rig vuil te doen pakken. Zeker als je de rigs uitvaart, je draait heel gauw het lood om (in het horizontale vlak gezien) en zo loopt de rig strakker! Zeker met braids een niet te onderschatten iets. Probeer maar eens uit...

Vang ze,
Willem
hansje Brinker
Berichten: 32
Lid geworden op: 30-06-2004 10:06
Locatie: velserbroek

13-08-2005 09:55

Heren,
Bedankt voor de informatie hier kan ik wat mee.
Maar maakt het hogere gewicht van het lood daadwerkelijk wat uit?
Ik gebruik tot nu toe meestal 90 gram en ben best huiverig om met 120 of 140 gram te gaan vissen.
Maar ik ga het zeker proberen.
Groetjes Hans
Plaats reactie