Gevoerd Foudraal (fox stalker?)


Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

04-03-2007 11:12

John,

Dank je, vertel je vriend maar dat ik 'm "wel" kan waarderen! 8)
Hij is groot eigenlijk nog mooier dan ik had verwacht veel minder strak en eigenlijk lekker rommelig/vlekkerig.
Ik save 'm maar even. :wink:

[on-topic]

Tering, da's een mooi foedraal zeg!! :lol:

[/on-topic]

Mark
Gebruikersavatar
YueOn Liu
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-07-2006 21:59
Locatie: Zwijndrecht

04-03-2007 12:37

een vraagje over een basis foudraal met lossen pouches.

is een basis foudraal groot en sterk genoeg om ook je schepnet steel en paraplu/numbrolly kwijt te kunnen ? of steekt alles er boven uit ... ( ik heb er een paar gezien in de winkel maar vond ze een beetje slapjes en eenvoudig ogen )

En nog een opmerking over de knik in de rits. Ik denk dat je daar niet zo veel last van hebt als je de foudraal gewoon strak trek wanneer je hem open ritst, dan wel met beleid. En ik hang mijn foudraal altijd aan de muur op met hengels en al er in en met een goede stok er in heb je vrijwel geen knik. (dus als de foudraal boven de grond hangt)
Seizoen 2008:
Doelstelling:
Geen grote karpers vangen maar Veel mooie karpers vangen.
Actief /passief verhouding 70%/30%
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

04-03-2007 15:56

YueOn,

Bij de doorsnee basisfoudralen zal de plu of brolly/bivvy er altijd bovenuitsteken. In het geval van de Aqua valt de topsleeve er echter weer overheen, zoals je op bevenstaande foto's kunt zien, dus heb je daar geen last van. Het gebruikte materiaal (Cordura) is dun en licht, doch erg stevig en zeker niet slap. Wat je van de meeste andere basisfoudralen niet kunt zeggen waardoor de hele boel nogal snel 'inzakt'.
Zoals ik al eerder zei voert Aqua ook een basisfoudraal die 1' langer en wat breeder is zodat je er ook een M3/pioneer/bivvy/brolly in kunt vervoeren.
Wel moet ik er eerlijkheidshalve bij vermelden dat ik niet weet hoe dit "rod sling system" zich op de lange duur houdt aangezien ik 'm pas kort in gebruik heb, maar Aqua kennende zit dit wel goed!
http://www.aquaproducts.co.uk/html/rodslings.htm

Wat je beweert over de rits is niet helemáál waar aangezien de rits aan de tegenovergestelde kant van de stok zit zodat je die knik erin in dit geval altijd zult blijven houden. Dat je dit probleem reduceert door het foudraal zoveel mogelijk op te hangen is wel zo.
Groet,

John
Gebruikersavatar
YueOn Liu
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-07-2006 21:59
Locatie: Zwijndrecht

04-03-2007 16:56

John,

Dat is mooi spul. is het ook ergens in nederland te verkrijgen of enkel via hun website?

En zo ja wat kost zo een foudraal ongeveer? ( in engelse ponden is alles gruwelijk duur)

Mijn probleem is dat ik niet altijd voorzien ben van een auto dus soms ook met de fiets er op uitrek. Dan moet alles echt compact ingepakt worden en op de fietskar gemonteerd worden. Dus heb dan echt een dik gevoerde foudraal nodig om alles zo goed mogelijk te beschermen tegen de span banden etc.

dus mijn vraag hoe zit het met de binnenvoering van de pouches en basisfoudraal?
Seizoen 2008:
Doelstelling:
Geen grote karpers vangen maar Veel mooie karpers vangen.
Actief /passief verhouding 70%/30%
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

04-03-2007 17:09

YueOn,

Aqua is alleen bij Henk Martens tel; 0264425578 in Arnhem te koop. Het 'system' met vier slings kost momenteel dacht ik ± € 130.- actie-prijs.
Ik zal je vanavond wat foto's mailen als je me je mailadres peebeet.
Groet,

John
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

04-03-2007 20:26

YueOn,

De pica's zijn verstuurd.
Wat de voering van de Aqua sleeve's betreft: deze is niet extreem dik maar met de topsleeve er overheen biedt hij volgens mij voldoende bescherming om er een spanband redelijk strak overheen te trekken. En anders kun je er eventueel je onthaakmat toch nog overheen plaatsen!

Het basisfoudraal heeft bijna geen zachte voering. Lijkt mij ook niet echt nodig als er toch alleen maar steunen, schepnet, plu etc. ingaat en het geheel blijft compact.
Als je wilt mag je het 'rod sling system' bij mij komen bekijken en passen alvorens een besluit te nemen maar dat is wel weer een uurtje rijden. Of je doet een oproep hier of er iemand dichter in je buurt er een heeft om te bekijken.
Ik hoor het wel. Succes ermee.
Groet,

John
Gebruikersavatar
YueOn Liu
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-07-2006 21:59
Locatie: Zwijndrecht

04-03-2007 20:45

John,

bedankt voor je foto's! en je aanbod.

ik zal is bij mij in de buurt is koekloeren of iemand ze ook nog aanbiedt.

En er nog is goed over na denken voor wat voor foudraal ik ga.
Seizoen 2008:
Doelstelling:
Geen grote karpers vangen maar Veel mooie karpers vangen.
Actief /passief verhouding 70%/30%
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

07-03-2007 00:25

John Pannekoek schreef:
John Pannekoek schreef:
De Aqua sling is er in een 4, 5 en 6 rod uitvoering. Groet,

John


Coen Aarts schreef:Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar een Fox foudraal. Deze Quiver kan 'maar' vier pouches er aan vast maken.


:roll: :o :roll: :o

Coen,

Ik snap eigenlijk niet zo goed wat je wilt hóór. Je vraagt hoeveel pouches er aan bepaalde foudraals (quivers/ slings) kunnen.Als ik je er dan een bevredigend antwoord op denk te hebben gegeven zeg jij vervolgens dat dit niet waar is en dat er máár vier aan kunnen??????

Ik zal proberen je een antwoord te geven op de vragen die je jezelf eigenlijk allang had moeten stellen alvorens hier te vragen hoeveel pouches er aan een basisfoudraal kunnen.
Belangrijk gegeven: de sleeve's (pouches) van Aqua bezitten geen rits. Die moet je gewoon over de hengel heen trekken tot onder je molens.
Dit heeft wat mij betreft alleen maar voordelen omdat je molens of lijn niet meer kunnen beschadigen door het geschuur tegen de ritsen en je zit niet meer te kutten om ze erin te krijgen.
Verdere voor - en/of nadelen van een basisfoudraal (quiver/sling) met losse sleeve's (pouches) ten opzichte van een foudraal zijn:
- veel betere bescherming voor je hengels. Wat alleen maar belangrijk kan zijn als je om je hengels geeft anders hoef je er lijkt mij sowieso niet aan te beginnen.
- een veel lager gewicht van het geheel. En dit omdat een (goed gevoerd) foudraal logischerwijs véél zwaarder is. Als voorbeeld was mijn vorige goed gevoerde foudraal léég al zwáárder dan m'n Aqua met drie hengels eraan, laat staan met zes. En daar is geen woord van gelogen!
- een foudraal kun je door z'n lengte niet makkelijk in je bivvy/brolly kwijt terwijl je een basisfoudraal met pouches tot een pakket kunt opvouwen. En ik zal je even voor zijn, dit geld voor als je je zes hengels al hebt ingegooid en niet als ze er nog in/aan zitten.
- geen ritsen die kapot (kunnen) gaan. Als je bijv. naar de JRC hieronder van YueOn Liu kijkt zie je overduidelijhk de knik onder in het foudraal dat een zwak punt in de rits is waar ie uiteindelijk het eerst kapot zal kunnen gaan.
- als je wilt pennen en twee verschillende hengels wilt meenemen kunnen die mooi in de losse sleeve's zodat je geen heel foudraal hoeft mee te 'struinen'
- is idd. iets kwetsbaarder dan een foudraal. Maar dat heb je helemaal zelf in de hand door gewoon wat verantwoordelijker met je spullen om te gaan.

Kortom, als je vijf minuten eerder vissen belangrijker vindt dan de levensduur van je spullen en je liever een breuk sjouwt moet je vooral geen los basisfoudraal met losse pouches kopen.

Zo, ik heb m'n best weer gedaan.
Goed lezen en tot je door laten dringen en de juiste afwegingen maken voordat je gaat reageren, áls je al wilt reageren Coen.
Sterkte ermee.
Groet,

John

Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Ik refereer hier naar de Fox Quiver Foudraal. Leek mij logisch, mja bij deze dan.

Heldere uitleg, top! Had overigens op de site van Aqua gekeken, maar er staan niet veel plaatjes over hoe het foudraal werkt, daarom vroeg ik het hier. Op internet is er ook niet veel over te lezen kwa reviews.

De enige topmerken die zo'n grote foudraal (6 hengels) hebben zijn JRC en Aqau. Wilde het liefst een Fox Foudraal omdat de rest van mijn spullen ook van Fox zijn. Dit sluit het mooist aan op de rest. Zal ik even verder moeten kijken.

In de toekomst wil ik ook een Aqua tent aaanschaffen (M3). Nu heb je daar ook een foudraal genoemd dat speciaal ontworpen is voor de M3. Kan ik er vanuit gaan dat je deze bivvy in het foudraal kan stoppen. Dit scheelt wel een hoop schouwwerk, je hebt namelijk dan een hand vrij. Kan je mij dit vertellen?
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

07-03-2007 00:32

Latere posts had ik nog niet gelezen. Er kan dus ook de M3 in. Als het schepnet er ook nog in kan zit je helemaal goed gebakken, maar die zal wel in een losse sleave kunnen. Lijkt me toch wel topfoudraaltje.

Kan je mij die foto's ook sturen, of hier posten zodat andere mensen er ook wat aan hebben?
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

07-03-2007 11:12

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Zo, pfffffffft.....nu verder met het echte werk. De groeten!!!!
Oh ja Coen, in de M3 versie kan de M3 ja :-? Omdat het M3 geraamte uit drie secties bestaat valt ie in opgevouwen toestand natuurlijk ook wat groter uit (±135 cm.) in En dat je schepnet er ook bij kan lijkt me redelijk waarschijnlijk ja. Geef je een bulk €'s uit moet je nog je schepnet in je binnenzak doen!!!!!!!
Groet,
John
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

10-03-2007 23:22

Wat bedoel je met deze zin: Geef je een bulk €'s uit moet je nog je schepnet in je binnenzak doen!!!!!!! .

Snap het niet goed.

Ik denk dat ik toch maar voor de Aqua quiver ga. Hier heb ik toch iets meer mogelijkheden mee als de versie van fox. Je kan er gewoon meer hengels in doen.

Ik wil gewoon de grootste versie kopen, dus 6 hengels en dat de M3 er ook nog in kan. Zo zit ik altijd goed, lijkt mij. Vraag me alleen af als je zes hengels erin hebt zitten of je heb dan ook nog kan dragen. Dat ze niet de hengels helemaal rond hebben gezet om het foudraal heen, zodat je hem niet meer op je rug kan doen.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

11-03-2007 10:45

Coen,

Dat is nou eenmaal míjn manier om te laten weten dat ik het een, laten we zeggen, wat vreemde gedachtengang van je vind om te veronderstellen dat je schepnet waarschijnlijk niét in een Aqua 'rod sling' zou kunnen.
Verder weet ik niet hoe een '6rod sling' zich gedraagt. Moet je Henk Martens even bellen.
Jij ook bedankt, groet,

John
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

11-03-2007 11:18

Bedoel je zeker cinisch (of hoe je dat ook schrijft :) ) jij ook bedankt. Ik zat vroeger altijd op een heel groot forum en daar is het uit den boze om telkens mensen te bedanken en te groeten. Hun beredenering is dat dit een hoop nutteloze tekst zal bevatten in een topic. Hun beredenering is dat wij (forumleden) dit ten alle tijden doen. Leest overigens ook veel fijner.

Waardeer het zeker al die foto's en die moeite! toppertje