Hoe werkt toplood precies?


Plaats reactie
Elmer Karelse
Berichten: 260
Lid geworden op: 19-05-2005 10:26

04-06-2005 21:08

Toplood kan erg handig zijn, soms wordt je er zelfs toe verplicht. Vooral op een druk vaarwater ed. Heb zelf altijd met standaard toplood gevist werkte wel aardig. Maar ga die toploodjes van Fox halen aan dat fluo lijntje, heb daar meer vertrouwen in!
marcel bertens
Berichten: 667
Lid geworden op: 12-04-2004 18:36
Locatie: den haag

04-06-2005 21:29

hehe elmer
geloof mij vertrouwen van die kutloodjes verdwijnt als sneeuw voor de zon als je ze gaat gebruiken
is mij al meer dan 1 keer gebeurd dat ze na het aanslaan zo de lucht in vlogen dat ze om me hoofdlijn heen zaten met dat touw en heb er vis door verspeeld
ik doe maar gewoon een loodje dat je op je lijn ken klikken erop dan ben ik een stuk zekerder van me zaakies
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

04-06-2005 22:37

Collega's,

Ben ooit begonnen met de "gewone" top loodjes die je via een oogje op je lijn zet.

Nadelen;

-Was vaak lood kwijt(oog en rubber zaten er nog wel aan!) na de dril.

-Ook schooftie niet snel genoeg naar beneden waardoor hij tegen me top oog kwam te zitten halverwege de dril ( LASTIG assie alleen vist!)

-Tijdens het drillen "hangt" het lood in de lijn en haalt dus heel veel van het "gevoel' met de vis weg.

- Het idee dat het lood blijft "werken" op de haakzetting tijdens de dril waardoor er losschieters/uitscheuren kan voorkomen

Totdat Mnr. (of mevr.) FOX met hun toplood uitkwam.....
Kan niet anders zeggen dan dat het TOP werkt!
Vergt wel enige "oefening" ( maar is dat niet met het meeste in het leven :wink: )
De lichste versie ( ergens inde 30gr.) was lastig, wilde nog weleens om je lijn draaien.
Met de zwaardere uitvoeringen is dit moeilijker te bewerkstelligen!

Maar zoals eerder al beschreven als je uit de pols rustig "aantikt" ( als je lijn op spanning is!!) is dit probleem te ondervangen.

Zeg nou zelf, het drilt toch het lekkerst zonder extra gewicht in je lijn..

En nogmaals oefening baart etc. ................
live the life you love and
love the life you live ..
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

05-06-2005 00:08

Jesse,

Rivier, Basaltkeien?
Zou ik zorgen dat er zo min mogelijk lijn in het water staat .... Toppen eventueel wat hoger zetten.

Toplood is hierbij, wat erg logisch klinkt (en is) totaaaal onhandig en overbodig.

Wens je veel succes/plezier op de rivier
(allee, dat rijmt)

Groetjes,
Frank
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

05-06-2005 11:42

Ik gebruik altijd een wartelloodje van ca 20 gram aan een paperclip. dit schuift altijd, en mocht het eventueel vastlopen dan kan het makkelijk losgetrokken worden doordat de paperclip openbuigt.
Bovendien is dit erg goedkoop.
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

05-06-2005 22:01

Wij vissen vaak op kleine stekken, met 3 man naast elkaar. Als er dan 6 of 9 lijnen uitstaan wordt een vis die dichterbij komt één bonk ellende.

Ikzelf gebruik dan ook in 9 van de 10 gevallen een toploodje. En ik moet zeggen dat nog nooit problemen heb gehad.

Als ik de ruimte heb en daglicht heb bij het drillen gebruik ik natuurlijk liever niets. Zonder is natuurlijk altijd lekkerder. :wink:

ik hoor vaak over het vissen met toplood.. maar wat is het precies en hoe werkt het?


Het is dus om je lijn plat op de bodem te houden. Je gooit uit, laat vanaf je top het loodje om je lijn naar beneden zakken (verder indien nodig, denk aan stenen of takken) je lijn ligt nu plat op de bodem. Handig voor binnenkomende karpers van jezelf of je collega vissers, overvarende boten, langszwemmende mensen, voorbijwaggelende brasems...enz..enz.
Michael Vorstenbosch
Berichten: 40
Lid geworden op: 19-05-2005 12:59
Locatie: Den Bosch

06-06-2005 10:51

Elmer Koevoets schreef:Toplood kan erg handig zijn, soms wordt je er zelfs toe verplicht. Vooral op een druk vaarwater ed. Heb zelf altijd met standaard toplood gevist werkte wel aardig. Maar ga die toploodjes van Fox halen aan dat fluo lijntje, heb daar meer vertrouwen in!


die heb ik ook werken goed geen probs mee gehad

Gr33tz m
Do you want that fish?

Yahhhh Starbaits jaaaaaaah
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

06-06-2005 11:07

Ik vis zelf ook al een jaar of 3 met de zgn. captive backleads van Fox
en idd dit is TOP!lood heb slecht 1 keer het probleem gehad (door eigen lompigheid) dat de vis strak in de kant door de toplood lijntjes heen knalde. Maar voor de rest het loodje springt er, bij juist gebruik, altijd af!

grtz
HnZ
Michael Vorstenbosch
Berichten: 40
Lid geworden op: 19-05-2005 12:59
Locatie: Den Bosch

06-06-2005 12:00

klopt!!

hij wil alleen welleens vallen als je hem eraan doet maarja
da gebeurt ook een keer in de......

Gr33tz m
Do you want that fish?

Yahhhh Starbaits jaaaaaaah
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

06-06-2005 21:58

marcel bertens schreef:hehe elmer
geloof mij vertrouwen van die kutloodjes verdwijnt als sneeuw voor de zon als je ze gaat gebruiken
is mij al meer dan 1 keer gebeurd dat ze na het aanslaan zo de lucht in vlogen dat ze om me hoofdlijn heen zaten met dat touw en heb er vis door verspeeld
ik doe maar gewoon een loodje dat je op je lijn ken klikken erop dan ben ik een stuk zekerder van me zaakies


je bent niet de enige! ik heb ze ook 1 x gebruikt, werd schijtziek. heb er ook 1 vis door verspeeld. wat een kutdingen, die fox toploodjes.
marcel bertens
Berichten: 667
Lid geworden op: 12-04-2004 18:36
Locatie: den haag

07-06-2005 00:13

precies is waardeloos en ook wat michael boven je aangeeft
dat ze er wel is afschieten als je t loodje van je lijn wil laten glijden gebeurde bij mij ook wel vaker is vooral kut als je snachts moet gaan lopen kloten al sdat loodje er 3 keer af flikkerd
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

07-06-2005 08:53

Jammer dat ik dit moet zeggen maar je gebruikt het toploodje dan gewoon niet goed! ik had van8 .... 2 vissen op een zeer klein plekje tussen de struiken en guess what....het gebruik van de fox captive backleads saved my night! Absoluut zeer goed spul!

grtz
Hnz
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

07-06-2005 09:17

Je moet weten hoe je ze moet gebruiken... maar ook ik moet zeggen dat bij goed gebruik problemen zowat zijn uitgesloten.
-Koop vooral de zwaardere versie(s); bij de lichtere heb je vaak niet genoeg 'druk' naar beneden om het clipje open te laten schieten.
-Zorg dat het fluo lijntje ALTIJD strak loopt... hierdoor creeer je de benodigde spanning om bij een aanbeet het clipje los te laten schieten.

Mvg. Daniel

P.S. In situaties waarbij ik +- 20 meter uit de kant vis, bij rustige omstandigheden prefereer ik het vissen met een slappe lijn. S'nachts gaat er echter altijd een captive in, aangezien de aanbeet bij een slappe lijn wat later doorkomt, en ik al eens problemen met enkele grote gevleugelde rakkers heb gehad... :roll:
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

14-06-2005 08:54

Ik wil van het het toplood zo+n fox bar voor me horizon pod bestellen. Nu ik bijna alleen goeie berichten erover hoor, ga ik het toch aanschaffen!

mvg patrick
gijs nooren
Berichten: 12
Lid geworden op: 22-04-2005 17:36
Locatie: galder

14-06-2005 18:28

een bar voor een horizonpod zijn die er dan????? ik d8 dat die er alleen voor de X-pod en de Quattro pod waren. heb jij hier meschien een foto van. want die wil ik anders ook 1 halel.

//\\//\\@zzel
sam dhaene
Berichten: 29
Lid geworden op: 25-04-2005 15:52

18-06-2005 07:35

als je een run hebt schieten die toploodjes dan al los of is dat vanaf dat je aanslaat? ik zou ze zelf ook willen kopen.

sam,
Karper Vange, Karper Vange, Hoi,Hoi,Hoi
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

18-06-2005 15:57

Sam,

Als je een run krijgt zal je hoofdlijn iets "oplopen" en het toploodje komt dan al enigszins omhoog met je lijn.

Het gele lijntje van je toplood zal in die beweging ook al strak lopen, als je dan je stok oppakt en, vanuit de pols, je hengel een tik omhoog geeft zal het mechanisme "open schieten/klikken".

Eigenlijk" een kind kan de was doen" alleen zal enige oefening je meer vertellen..

O ja, ook niet onbelangrijk, neem niet de lichtste van ca. 30gr maar minimaal 1 slag zwaarder 56 of 59 gr. dacht ik..

Suk6 ermee!

Pat
live the life you love and
love the life you live ..
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

18-06-2005 16:29

Sam,

Als je een run krijgt zal je hoofdlijn iets "oplopen" en het toploodje komt dan al enigszins omhoog met je lijn.

Het gele lijntje van je toplood zal in die beweging ook al strak lopen, als je dan je stok oppakt en, vanuit de pols, je hengel een tik omhoog geeft zal het mechanisme "open schieten/klikken".

Eigenlijk" een kind kan de was doen" alleen zal enige oefening je meer vertellen..

O ja, ook niet onbelangrijk, neem niet de lichtste van ca. 30gr maar minimaal 1 slag zwaarder 56 of 59 gr. dacht ik..

Suk6 ermee!

Pat
live the life you love and
love the life you live ..
Plaats reactie