Hoe lees je de gegevens van een fishfinder af


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henk Jan Borghuis
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

10-01-2002 11:25

Gisteren ben ik voor het eerst mijn fishfinder gaan testen en ik moet zeggen: Ik snap er geen hol van.
De kleinste instelling is 0-15 feet, wat opzich wel goed is.
De zoom was van 0-7 feet, wat het ook goed deed.
Als ik de bodem helemaal zwart liet plotten was het bodemverloop wel af te lezen.
Ik moest de gevoeligheid op -5 zetten om niet al te veel ruis te zien.

Nou vraag ik me af hoe je ooit een beetje talud kunt vinden met dat ding?
Verder snap ik niet waar al die ruis vandaan komt.
Hoe kan het dat ik als ik twee keer over hetzelfde stuk vaar ik de ene keer eerder een stijging zie dan de andere keer?

Voor de duidelijkheid, ik heb een hummingbird 200DX met temperatuursensor.
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

10-01-2002 20:10

Wat voor fish-finder heb je?
Verder kan je het beste beginnen met de automatische instellingen.
Je transducer geeft een kegel naar beneden van (ik dacht) 6 graden. Op een diepte van 2 meter leest hij dan ongeveer een stukje van 50 x 50 cm. Dit betekend dat als je de tweede keer over hetzelfde stuk(je) vaart je er heel goed een halve meter naast kan zitten en dus een ander stukje bodem heb.
geef eerst even wat meer info omtrend welke fish-finder je hebt.
groet,
edwin
piet de hoop
Berichten: 52
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-01-2002 16:52

kijk eens in de beet van september 2001 daar staat een artikel met veel informatie over dieptemeters
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

11-01-2002 22:35

Joost,
de onderste regel van iedere posting kan ik niet lezen. Staat zo'n stomme regel doorheen met allerlei tekentjes (symbooltjes).
Zo kan ik dus niet zien wat de vraagsteller zet in zijn onderste regel maar ik kan ook niet zien wat jij post. Graag onder de laatste regel een keer enteren dan blijft het voor mij ook leesbaar.
groet,
edwin
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

11-01-2002 22:37

Oh ja, Joost,
het type vind ik niet zo interresant als wel de omschrijving van de mogelijkheden. Misschien dat ik daar wat meer over kan vertellen (de instelmogelijkheden).
nogmaals groet,
edwin
Gebruikersavatar
Henk Jan Borghuis
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

12-01-2002 01:04

Volgens mij ben ik er al achter waarom ik er niks van snapte.
Het schijnt zo te zijn dat er op een water met een modderige bodem een minder goede weergave is.
Verder is het zo dat het water op zich niet erg diep is, waardoor ik de bodem twee keer getekend te zien krijg.
Ook het feit dat er veel zanddeeltjes in het water zweven stoort erg.
Ik denk dat als ik de fishfinder op een water gebruik met een harde bodem er niks aan de hand is.
Wat dan overblijft is de vraag OF het uberhaupt mogelijk is om op een ondiep, modderig water een duidelijk beeld van de bodem te krijgen. Het gaat mij er puur om dat ik weet waar op het riviertje het talud begint.

Toch bedankt voor de reacties
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

12-01-2002 18:00

Ja, is mogelijk. Zijn puur je instellingen. Ook op een modderige bodem kan je hem gebruiken.
het dubbele bodemprofiel kan zijn dmv weerkaatsing (te gevoelig afgestemd voor de ondiepte) of het kan zijn dat je een meervoudige transducer hebt waarbij 1 signaal onder de boot is en 1 signaal links en rechts (aan de hand van de wel of niet ingekleurde symbooltjes weet je dat het links of rechts is).
groet,
edwin
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-01-2002 15:29

Best Henk Jan,
Op beurs Carp kun je alle gewenste info krijgen bij de dieptemeter simulator. Op de site van KWO kun je op de plattegrond zien waar je hiervoor terecht kunt.
Plaats reactie