Accu's


Plaats reactie
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

21-04-2005 19:33

Mensen,

Ik heb laatste een acculader gekocht (lidl) en nu heb ik daar 3 accu's bij... 12V 24 Ah, 12 V 12Ah, 12 V 3 Ah... Dit zijn allemaal Kobe accu's... Nu zit ik met het probleem dat de acculader eigenlijk alleen iets doet als ik hem op de 12V 24 Ah zet... Op zich staat er ook in het boekje dat hij is voor accu's vanaf 16 Ah, dus op zich logisch dat hij het op die anderen niet doet...

Ik moet wel zeggen dat ik niet zeker weet dat ze allemaal nog goed zijn :-?

Toch staat er in het boekje dat hij niet geschikt is voor onderhoudsvrije accu's (waar die Kobe's volgens mij onder vallen)... Maar waar moet ik die dingen dan mee opladen? Volgens mij moet deze lader gewoon functioneren voor die dingen... Hoezo zou hij het wel doen als ik hem op een lampje zet dat lang geen 16Ah is ? Waarom kan hij wel een onderhoudsvrij 12V 24 Ah accu laden?

Waar laden jullie de accu's mee op? Snapt iemand waarom hij niet werkt bij mij?
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

21-04-2005 21:21

Hoi Joris,

De accu's die ik gebruik zijn 12V 7Ah voor mijn dieptemeter en 12V 100Ah voor mijn electromoter.

Een dieptemeter verbruikt heel weinig stroom en zo af en toe sluit ik die kleine accu aan op mijn lader, maar dan lijkt het ook of er niets gebeurt. Dit komt gewoon omdat ie nog bijna vol zit!

Ik gebruik een acculader die met een wijzer aangeeft hoeveel laadstroom er door heen loopt. Als de accu leeg is slaat de wijzer uit naar rechts en tijdens het laden loopt de wijzer terug naar links. De 7Ah accu hoeft meestal maar een half uurtje, de 100 Ah 24 tot 36 uur.

3Ah? is dat soms een horlogebatterij?

Jeroen
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

21-04-2005 21:33

Nu het toch over accu's gaat,

een tijdje terug was er een topic over zonnepanelen, Ismael die daar over begon ging toch voor een agregaat. Nu zag ik laatst in een engels magazine in een artikel van Christiaan Finkelde (als ik het goed heb) een foto van een zonnepaneel dat hij standaard bovenop zijn accu heeft geplaatst om continu bij te laden.

Waar kan je die dingen kopen en weegt de aanschaf van een zonnepaneel op tegen de aanschaf van een extra accu? Het scheelt in ieder geval zeulen.

Waarom wegen die accu's toch zo veel als ze leeg zijn?!

Jeroen
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

22-04-2005 09:23

Maar als ik het goed begrijp laad die kleine wel op, maar het is niet te zien op het metertje... En dat over horlogebatterij, gegeven paard moet je nooit in de bek kijken ;) :P.....

Ik heb vanacht de kleine aan de lader gehad (12 V 12 Ah), maar hij doet niets.. Ik heb die jongen gebeld die mij de accu had gegeven en hij dacht dat de accu nog wel goed moest zijn...

Nog meer mensen tips?
Gebruikersavatar
freddy zenhorst
Berichten: 43
Lid geworden op: 30-05-2005 20:43
Locatie: Gelderland

30-05-2005 21:11

Ik heb eigenlijk een tip voor je;
Meet de accu's met een multie meter na als de accu onder de 9 volt is geweest is deze defect, de platen in de accu trekken krom en maken sluiting zo mis je een aantal volt's. als je deze met een verkeerde lader gaat oplader kan de accu ontploffen Dus pas op
Koop een goede acculader voor je acccu's, zo heb je veel meer plezier van je accu's.
want stel je voor accu leeg van de dieptemeter, elec-motor en horloge.
succes
gr
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

30-05-2005 21:16

ik ben ondertussen naar een accu-zaak geweest met de dingen, maar ze waren beide kapot volgens de 'expert',.... Nieuwe ritselen dus :)
Plaats reactie