Afstandsbediening EOS 300D


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

05-04-2005 17:10

Onlangs kocht ik me een Eos300D , nu zit ik met het probleem dat als ik alleen ga vissen graag wat deftige foto's op statief kan nemen , probleem is dat er bij deze camera twee soorten afstandsbedieningen te krijgen zijn maar geen van de 2 eigenlijk een oplossing is , de ene is draadloos via infrarood ( dus moet je richten naar de camera , geen optie dus met een vis in je pollen ) , en de andere is via een draad maar deze is slechts 60 cm lang :-? , ik zou eventueel deze draad kunnen doorknippen en uitlengen ( geen probleem op zich voor me ) maar heeft er dit hier al iemand gedaan ? ben wat bang voor eventuele storing , spanningsval op een langere draad ? Dus vooraleer ik er eentje koop en doorknip :D .
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

05-04-2005 17:41

hej ryan,

waarschijnlijk is zo'n draadontspanner gebaseerd op potentiaal vrije kontakten. dit wil zeggen dat je een kortsluitingkje maakt, zodat de camera afdrukt.
mits je geen kilometers lange, dunne kabel gebruikt, moet dit probleemloos kunnen. enkele meters verlengen zal dan ook weinig tot geen problemen geven, enige wat ik me kan bedenken is dat vocht een spelbreker kan zijn. ander nadeel is dat ik niet zo'n vertrouwen heb in elektronica bij de vis, wederom vanwege vocht. in principe moet het mogelijk zijn om wat in elkaar te knutselen dat met de knie te bedienen is.
groetjes Da Fox
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

05-04-2005 18:21

Stond ooit eens een mooi voorbeeld van in de Karperwereld.. Zou het eventueeel uit kunnen zoeken als je dat wilt.. Stonden foto's bij en hoe het was gemaakt.. PB maar als je graag foto's wilt hebben dan scan ik het ff, maar moet eerst ff opzoeken
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

05-04-2005 18:37

Alvast bedankt voor de reacties , vocht kan een probl zijn , maar alles mooi inpakken in plastic kan wonderen doen , ook zou ik het kabeltje overtrekken met watervaste ( met hars binnenin ) krimpkous , ben alleen bang voor wat storing maar zal idd mss wel potentiaalvrij zijn.
Gebruikersavatar
martinj taal
Berichten: 71
Lid geworden op: 01-03-2005 21:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

05-04-2005 21:54

Ryan,

Ik maak zelf gebruik van de draadloze wl-dc100 afstandbediening van canon in combinatie met een powershot s1 is.

Ik gebruik de camera op de timer; vis op de mat laten liggen, afdrukken, ab wegleggen en vis voor de camera tillen.

Er van uitgaand dat de timerfunctie ook de de eos aanwezig is, zou ik deze optie eens onderzoeken; mij bevalt hij goed.

Groet,

Martin
Patrck van der Kolk
Berichten: 38
Lid geworden op: 20-01-2004 21:58

05-04-2005 22:56

Ryan,

Zelf maak ik gebruik van een Canon EOS 300 en vlgs. mij is het principe van afstandbediening hetzelfde voor de 300D.

Ik heb een afstandbediening die vroeger gebruikt werd voor video-8 camera's. Dit was trouwens een idee van de fotograaf. Er zit een kabel aan van ca. 4,0m. Het ene uiteinde is voorzien van stekker en verdwijnt in de camera, aan het andere uiteinde zit een handvat met een aan/uit schakelaar. Door nu de camera op de p-functie te zetten, de vis (en de afstandbediening) in de handen te nemen en de schakelaar op "on" te zetten maakt de camera elke seconde een foto waarbij tussen het nemen van de foto's opnieuw scherp gesteld wordt (mits je natuurlijk autofocus hebt geselecteerd). Altijd perfecte foto's! Wel even vantevoren oefenen m.b.t. afstand van camera tot onthaakmat en hoogte van man/vis.

Ik heb het nog ff nagekeken en het merk van mijn afstandbediening is Yashica. Als ik jou was zou ik een aantal fotograven opbellen met de vraag of ze nog zo'n afstandbediening in een oude doos hebben liggen. Ik en mijn maat hadden mazzel, onze fotograaf had er nl. nog 2 liggen. Kostprijs? We hebben er € 20,- per stuk voor betaald. Een stuk goedkoper dan welke afstandbediening ook en het werkt perfect!

Groeten en succes met de speurtocht.

Patrick
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

05-04-2005 23:58

ryan ,

is het niet zo dat je met die draadloze afstandbediening wanneer je hem indrukt nog 10 seconden hebt om bv. je vis op te pakken of gaat ie gelijk af.
heb zelf een nikon d70 en die heeft dat namelijk wel.

gr. ruud
Bernard Holtkamp

06-04-2005 11:17

Ryan.

ga eens kijken op het eosdigitaal forum want daar staan veel tips en tricks voor de eos300D.
Ik heb zelf ook een 300D en heb er al heel wat geleerd en dan zeker over instellingen.

http://www.eosdigitaal.nl/forum/index.php

Mvg
Bart
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

06-04-2005 14:28

Patrick,

zou dit ook werken bij een Nikon F 65?

Mvg Patrick
Denny v Dijk
Berichten: 9
Lid geworden op: 30-12-2002 01:00
Locatie: Arnhem

06-04-2005 22:42

geef mij maar de lucht bal :lol:



MVG
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

07-04-2005 07:40

Ik gebruik ook een draadontspanner op mijn Canon G6. Heb door een kennis een RVS beugel laten maken die ik monteer om mijn camera. Op deze manier altijd perfecte foto's en geen geklooi met een Ir afstandsbediening.

Martin
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

07-04-2005 08:54

Datzelfde stond in de karperwereld.. Ik zal er vanmiddag naar kijken!

Afbeelding
Dit is het pedaaltje dat ze zelf in elkaar hebben gezet.. Lijkt me ook een goede optie voor de afstandbediening die jij hebt.. Moet je wel ff knutselen :)

Afbeelding
Hier is te zien hoe het voorbereid werd.. Let ook op het pedaaltje links waar de persoon dus met zijn voet op drukt om foto's te maken.. Lijkt me niet al te moeilijk eigenlijk

Afbeelding
Zelf deden zij het met een pneumatische draadontspanner.. Als je dit ook zou willen doen moet je even een beugeltje daar voor maken zodat dat ook op jou camera kan... Er hebben ook foto's van dit beugeltje in de karperwereld gestaan, maar dat kon ik op dit moment niet vinden
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

08-04-2005 10:55

Foto's!
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

08-04-2005 14:11

Alvast bedankt voor de positieve reacties mannen , die luchtbal ziet er mij een zeer goede oplossing uit , dat beugeltje maken is geen probeem maar heeft iemand een idee waar je een drukcilindertje en luchtbal kunt kopen ?
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

08-04-2005 14:43

Foto van puffelen in Delft verkocht ze en stuurde ze ook nog eens op onder rembours....

Vanmiddag is mijn RVS beugel klaar. Ik zal er foto's van maken en online zetten.

Weekend!
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

08-04-2005 19:49

Volgens mij kun je ook gewoon die infa rood afstandbediening pakken en die dan op de camera richt met het pedaaltje moet het ook lukken!
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

09-04-2005 12:00

Voor de mannen die zelf een afstandsbediening in elkaar willen steken heb ik iets gevonden wat makkelijk en zeer goedkoop te fabriceren is ,
je koopt een stereostekkertje , enkele meter stereokabel en een drukknop met 2 doordrukposities ( alles bij elkaar misschien 5 euro materiaal , wel een beetje werk maar soit).
Als je een kontakt maakt tussen de massa en het middelste kontaktvlak van de stereoplug stelt de camera zich scherp ( eerste drukkontakt ) en als je een contakt maakt tussen massa en de punt van de plug bedien je de sluiter ( 2 e kontakt ) , ik heb dit hier net zelf getest ( voorlopig gewoon met een draadje kontakt maken ) en dit werkt perfect , ik ga eens zien voor iets te fabriceren zodat ik iets onder m'n knie kan steken en zo een opname maken .
Voor degene die het niet mochten begrijpen wil ik gerust eens een schemaatje doormailen , vereist natuurlijk wel wat elektronicahandigheid :)
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

11-04-2005 16:31

Joris Kroes schreef:Volgens mij kun je ook gewoon die infa rood afstandbediening pakken en die dan op de camera richt met het pedaaltje moet het ook lukken!


Dan zal je die infrarode afstandsbediening toch wel moeten leren zwemmen op de onthaakmat vrees ik :D , is volgens mij ondoenbaar , je moet er trouwens niet al te ver naastmikken blijkbaar ...
Ik ga me er als ik even tijd heb gewoon eentje zelf maken
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

11-04-2005 19:22

Ryan Debacker schreef:
Joris Kroes schreef:Volgens mij kun je ook gewoon die infa rood afstandbediening pakken en die dan op de camera richt met het pedaaltje moet het ook lukken!


Dan zal je die infrarode afstandsbediening toch wel moeten leren zwemmen op de onthaakmat vrees ik :D


Plastic zakje? :lol:
Plaats reactie