PRO LIJN lijn


Plaats reactie
Gebruikersavatar
arjan ouwehand
Berichten: 111
Lid geworden op: 06-11-2004 19:26
Contacteer:

17-03-2005 16:22

Een aantal jongens die ik ken vissen met de gevlochten lijn van pro line.
een aantal daarvan gooien bijna alleen maar pruiken en kunnen uit bittere noodzaak alleen maar hun lijn uitvaren..........zijn er meerdere die deze ervaring hebben???
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

17-03-2005 16:53

Arjan,gebruik zelf ook de gevlochten lijn van Proline op mijn peilhengel(tevens de enige hengel met een molen,vissen doe ik met een reel).
Van jouw beschreven probleem heb ik echter totaal geen last,lijn zit er nu al bijna 2 jaar op en pruiken heb ik nog steeds niet gehad.

Misschien dat ze de lijn te dik op de spoel zit,of dat er te vaak is uitgevaren op de slip of baitrunner.
Marc Tetteroo
Berichten: 27
Lid geworden op: 03-10-2004 19:02
Locatie: venray

17-03-2005 17:47

ik vis nu ook al een tijdje met de proline lijn. maar ik heb dat probleem niet. een tip ken ik je geven als je de lijn op je molen spoeld dan leg de klos met lijn in een emmer met water en spole hem dan op je molen.

mvg.
marco
ronald fos
Berichten: 15
Lid geworden op: 04-04-2004 11:28

17-03-2005 18:06

word helemaal psycho :evil: van die klote lijn
wil weer overgaan op fireline.
of misschien dat er mensen zijn die mij andere gevlochten lijn aanbevelen
Gebruikersavatar
hans van keijzerswaard
Berichten: 52
Lid geworden op: 24-02-2002 01:00
Locatie: vught
Contacteer:

17-03-2005 19:54

Hoi Jongens,

Dit komt meestal door draaien van de lijn.
kijk maar eens als je eens stukje lijn tussen je vingers bijde kanten opdraaid en dan de spanning erafhaalt. Het resultaat een pruik....
Als je een stijvere lijn gebruikt zoals Fireline of Whiplash heb je hier idd geen last van omdat de weerstand te groot is gaat hij bijna niet draaien. Je kan het redelijk goed krijgen met zo'n anti twist/kink loodje met die uitgehakte stukken eruit. Vraag me uit het hoofd niet hoe ze precies heten, maar je winkelier weet het wel.....

Groeten,

Hans.
Gebruikersavatar
Marco Meuwsen
Berichten: 558
Lid geworden op: 21-03-2003 01:00
Locatie: Didam

18-03-2005 00:49

Ik zat er nog wel aan te denken deze aan te schaffen als voorslag.
Het schijnt de beste op de markt te zijn die echt goed zinkt, want neem aan dat het over de sinking braid gaat ?

Hoelang blijft hij zinken ? Hoelang blijft die coating erop zitten ? iemand ervaringen ?

Mvg Marco
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

18-03-2005 07:27

Marco Meuwsen schreef:
Hoelang blijft hij zinken ?

Mvg Marco


Totdat ie op de bodem ligt :P
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

18-03-2005 07:47

pro-line kan niet veel goed bij je doen he Arjan......

Trouwens...kun je me eens iets meer vetellen over dat nieuwe merk speciale boilies waar je mee vist?

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

18-03-2005 08:22

Zijn toch hetzelfde als KS en De Boilieboer of zo iets volgens Arjan Mitsz.

Nauw vraag ik me af wat die 2 dan met elkaar te maken hebben :o

Is vrij makkelijk om een merk af te zeiken,ook zonder gefundeerde onderbouwing.
Buiten Arjan en zijn maten schijnt niemand die problemen namelijk te ondervinden met de sinkingbraid van Proline,ken een tiental mensen die deze lijn gebruiken als hoofdlijn en op de een of andere manier krijgt daar niemand het voor mekaar om er problemen mee te krijgen.

Maar staat tegenover dat de uitzondering de regel bevestigd.

Gebruik zelf trouwens de sinkingbraid niet als hoofdlijn,vis liever met nylon :lol:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

18-03-2005 08:36

Wat er overeen komt met de boilieboer en k.s. weet ik ook niet Wil.

Waar ik wel een overeenkomst zie, is dat er weer eens een eerste bericht wordt geplaatst, dat een merk enorm afzeikt, of aanprijst.

Ik geloof van dit hele verhaal geen reet.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

18-03-2005 08:38

Mitsz begint beangstigende vormen aan te nemen want we zitten wat dat betreft weer op 1 lijn :lol:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

18-03-2005 08:45

Fusie? :D
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

18-03-2005 09:02

Om even terug te komen op die gevlochten lijn.
Ik heb hem ook.. en wellicht ligt het aan mij, maar het knopen ermee is mega lastig.. de knoop "glijdt" heel slecht.. zelfs met natmaken.
Hebben meer mensen hier last van?

Verder is ie mega slijtvast.. niet kapot te krijgen.

Gr.
Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
arjan ouwehand
Berichten: 111
Lid geworden op: 06-11-2004 19:26
Contacteer:

18-03-2005 10:11

hallo, heb helemaal niks tegen het merk pro line, integendeel, pik gewoon dingen op en vraag daar andermans mening over.
Boilies van pro line hebben zich aardig bewezen dacht ik zo,
Ik draai zelf boilies voor een selectief groepje mensen om me heen, ben dus geen boilieboer of wat dan ook, wil het kleinschalig houden, maar ik was op zoek naar een andere goede gevlochten lijn en een goede vriend van mij met een eigen hengelsportzaak vertelde mij over het probleem met deze gevlochten lijn, volgens hem is dit vooral de 30 honderste die niet goed van je spoelen afloopt en daarom een pruik creeert, daarom wilde ik vragen of hier meer mensen ervaring mee hebben gehad, beetje zonde als je 4 molens laat vol spoelen en je zou het alleen maar kunnen uitvaren.....
Marco Sanders
Berichten: 42
Lid geworden op: 11-04-2002 02:00

18-03-2005 10:14

Een aantal mensen die ik ken hadden zo'n beetje gelijktijdig deze lijn aangeschaft. Zelf leek me de lijn ook super. Ik heb op het punt gestaan deze lijn aan te schaffen gezien die zinkt en echt heel sterk is. Ik ben blij dat ik deze lijn niet heb gekocht... De mensen die hem wel hadden aangeschaft zijn inmiddels allemaal overgestapt. Pruiken en nog eens pruiken gooiden ze ermee. Natmaken, opnieuw opspoelen etc had allemaal geen zin. Ze werden er gek van. Misschien dat ze (gezien ze gelijktijdig hebben aangeschaft) een slechte partij hadden met deze eigenschap aangezien hier iedereen tevreden lijkt te zijn.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-03-2005 10:34

hengelsportzaak vertelde mij over het probleem met deze gevlochten lijn, volgens hem is dit vooral de 30 honderste die niet goed van je spoelen afloopt en daarom een pruik creeert, daarom wilde ik !!!!!!!!!!!!!!

30??????
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

18-03-2005 10:37

mitsz van der kamp schreef:Fusie? :D


Nauw daar valt over te praten Mitsz :lol:
ronald fos
Berichten: 15
Lid geworden op: 04-04-2004 11:28

18-03-2005 18:24

beste mensen

ik probeer pro-line niet af te kraken ofzo.
ik heb die lijn (20honderste) gekocht omdat een vriend van me deze had en die was er dik tevreden over.
als ik er vervolgens een half jaar mee vis en daarna na elke worp weer pruiken van formaat kapsel wim duisenberg er in gooi dan word je daar op een gegeven moment schijtziek van toch?!? :roll:
en zo goedkoop is die lijn nu ook weer niet.
had het zelf ook liever anders gehad.
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

18-03-2005 22:51

Waarschijnlijk ligt het verschil in positieve en negatieve ervaringen in de gebruikte molens. Ene molen voorkomt het kinken nu eenmaal beter dan de andere. Zelf heb ik het nu een jaartje op 1 van mijn molens zitten (emblem x5500a) en het bevalt me prima. Kinkt helemaal niet en zinkt goed. Nadeeltje de zwarte kleurstof in de lijn gaat eraf waardoor hij grijs wordt en meer opvalt op een zwarte bodem.

Mvg Ulco,
karel bouma
Berichten: 167
Lid geworden op: 08-04-2003 02:00

19-03-2005 08:32

Ulco wat een wijze man ben jij, want je beschrijft precies het probleem.
Ik heb de lijn zitten op mijn usa 4500b, en gooi er af en toe een pruik mee.
Ook heb ik de lijn op mijn daiwa infinity 5500 br zitten, en daar gaat het prima mee.
Het probleem zit niet in de lijn, maar in de combinatie molen plus lijn.
Ik vind de lijn een topper, want ik ken geen lijn die sneller zinkt en slijt vaster is.
Het enige nadeel is de hoge prijs.(ruim 60 euro voor 500 meter)
don't imitate but innovate
houd het gezellig aan de waterkant en ook op karperwereld aan elkaar afzeiken heeft niemand iets
ronald fos
Berichten: 15
Lid geworden op: 04-04-2004 11:28

19-03-2005 18:10

Karel
daar ben ik het zeker niet mee eens, want die vriend in kwestie die de lijn al had gekocht die heeft de zelfde molens als ik ( shimano longcast ) dus daar zou ik dan wel eens een verklaring voor willen hebben.
M.V.G.
Ronald
karel bouma
Berichten: 167
Lid geworden op: 08-04-2003 02:00

20-03-2005 21:02

ronald
Natuurlijk heb ik daar geen kant en klare verklaring voor.
Wel heb ik een vermoeden.
Het kan zijn dat je de lijn verkeerd heb opgespoeld.
Spoel de lijn op vanuit een emmer water ,en waarbij de klos niet mee draait.
Het is niet goed om een potlood in het gat van de klos te doen en hem zo op de molen te laten draaien.
Immers de molen spoel draait ook niet, want het is de beugel die om de molen spoel heen draait.
Een andere veel gemaakte fout is dat men het aas en lood uivaart, terwijl de lijn door de beetrunner slip heen draait.
Het is beter om met een geopende beugel je lijnen uit te varen.
Zorg er ook voor dat de lijn altijd strak op de spoel zit.
Probeer de lijn eens helemaal af te spoelen en hem dan over het water weer binnen te draaien.
Zorg er voor dat er geen lood aan de lijn zit zodat de lijn zijn twist bij het binnendraaien makkelijk er weer uit kan draaien.
Vaar hem dan nog een keer uit en draai hem dan weer binnen met lood er aan zodat hij weer strak op de spoel komt.
Sucses het moet goed kunnen , want bij je vriend gaat het ook goed.
don't imitate but innovate
houd het gezellig aan de waterkant en ook op karperwereld aan elkaar afzeiken heeft niemand iets
Arie De Paarderijder
Berichten: 6
Lid geworden op: 20-03-2005 20:58
Locatie: Den Haag

20-03-2005 21:08

ronald fos schreef:Karel
daar ben ik het zeker niet mee eens, want die vriend in kwestie die de lijn al had gekocht die heeft de zelfde molens als ik ( shimano longcast ) dus daar zou ik dan wel eens een verklaring voor willen hebben.
M.V.G.
Ronald


Wat ik inmiddels begrepen heb uit alle reacties en uit gesprekken met heel veel karpervissers is eigenlijk heel simpel: De proline sinking braid werkt met gooien alleen met de diameters van 0.20 en 0.25. De 0.30 kan alleen uitgevaren worden. Voor de Sinking Braid is het wel heel belangrijk dat er niet gegooid wordt met een molen die de lijn niet recht op de spoel windt. (vb de Shimano 4500A serie en heel veel goedkopere aanbiedings-baitrunners) Maar bij bv Longcast en xt 10.000 van Shimano en de emblems en infinity's van Daiwa geen probleem.
Ik kan echt iedereen de braid van Proline aanraden een sterkere lijn die echt zinkt bestaat niet. De Fireline is misschien wel sterk, maar bij een klein obstakel onder water of wat ook knapt hij kapot en zinken doet hij al helemaal niet.

Groeten,

Arie de paarderijder
Laatst gewijzigd door Arie De Paarderijder op 20-03-2005 21:14, 8 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

20-03-2005 21:09

Het verschil in kinken of niet kinken kan hem al zitten in iets kleins als het gebruikte soort lood.
Er zijn modellen die de neiging hebben te gaan draaien(veroorzaakt kinken) tijdens het binnendraaien.

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Plaats reactie