X2 spodrod


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

05-03-2005 23:23

Wie heeft er ervaring met de 4.50 lbs spodrod van X2? Deze kost bijna 100 euro bij Raven. Maar is 4.5 lbs voldoende om een groot model spod gevuld met pellets en mais over een aanzienlijke afstand te verplaatsen?

Ongetwijfeld zijn er betere/duurdere te vinden, maar dat is (nog) niet de vraag. Ik zal hem alleen gebruiken op dagen dat ik de voerboot teveel gedoe vind, dus ik heb naar een prijs/gebruiks evenwicht gezocht.

Of...... zijn er ook mensen die een zeehengel hiervoor gebruiken, en als ik hiervoor een zeehengel wil aanschaffen, waar moet ik dan op letten. Of kan iemand een goed model aangeven?

Mvg Jos
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

06-03-2005 09:06

De vraag is eerder, bestaat deze spodrod wel?

Ben zelf ook eens op pad geweest naar Raven en daar aangekomen bleken de sporods niet voorradig. Sterker nog die waren geheel niet gemaakt ondanks de vermedling in de folder EN op de website.

De reden die gegeven werd is dat de hengel niet voldeet aan de eisen voor een spodrod. IK heb zelf nu een vrij stevige pook van 3 LBS en daarmee zet ik een volle spod redelijik ver weg (<75-80 mtr). Advies van mij is dan ook dat je niet echt op zoek gaat naar een spodrod (naam zegt niets nl.) maar naar een stevige pook die gewoon lekker zwiept maar die niet meteen helemaal krom staat als je er een spodje aanhangt.

Die van mij heb ik eerst eens zachtjes mee lopen gooien maar nu durf ik wel voluit te gaan hoor.

Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

06-03-2005 10:40

Eind vorig jaar waren ze inderdaad ook niet aanwezig, maar van dat soort fratsen hebben ze een handje bij Raven. Mocht iemand hem wel hebben, dan graag nog even een reactie. Maar ook reacties over zeehengels zijn welkom
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

06-03-2005 11:28

Hoi Marc,
welk type hengel gebruik jij hiervoor dan?
Wij hebben namelijk in frankrijk een shimano 4 lb aan gort gegooid na ca 4 uur spodden. Deze hengel brak af op de verbinding door de kracht die er op kwam te staan.

Als je grote spods gebruikt dan wegen deze er namelijk fors in, 180 tot boven de 200 gram geen uitzondering. Mijn inziens zijn de meeste gewone hengels hierop niet voor geschikt, de tip die ik wel kreeg was de aanschaf van een strandhengel. Hiermee haal je de afstanden en kun je dit soort gewichten moeiteloos wegzetten. Deze hengels zijn dan ook een stuk goekoper in aanschaf dan een spodrod.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

06-03-2005 12:58

Type hengel? Ik zal zo even kijken.

Maar hij zet een volle korda spod moeiteloos weg hoor. Maar let wel dat er meer zaken mee spelen dan alleen de kracht die de hengel kan hebben hoor.

Manier van werpen, langzaam aanzetten tot volle snelheid ipv meteen full pull.

Soort molen, hoe groter de kop hoe makkelijker de lijn afloopt hoe verder je gooit met minder kracht.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Jan Brand
Berichten: 103
Lid geworden op: 12-12-2004 14:07
Locatie: Rhoon

06-03-2005 13:14

Voor het spodden gebruik ik mijn oude strand hengel lengte 4.50 meter werp gewicht tot 200 gram met een oude mitchel zeemolen met voorslag van 50 honderdste gooi hier met een volle spod ongeveer 80 meter mee .
Het enige nadeel is dat je er een lamme vlerk van krijgt heb nu dus maar een voerbootje aangeschaft de BT 2 van Schrijver gevonden op Marktplaats voor een leuke prijs

mvg Jan Brand
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

06-03-2005 19:04

Lamme vlerk? ..... pfoei dus ik ben niet de enige die daar last van heeft? ...

Laatst brak mijn lijntje tijdens het spodden, en natuurlijk niets anders bij me dus takje er aan en proberen mijn spod terug te halen DAAR krijg je nog eens een lamme vlerk van :evil: Denk dat ik zo'n 30-40 keer heb geprobeerd binnen 20-30 minuten en toen was ik echt helemaal klaar met het redden. 4 dagen last van mijn rug en vlerkje gehad met als resultaat nog steeds mijn spod niet terug :evil:

Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gerard Numan
Berichten: 62
Lid geworden op: 12-01-2005 22:44
Locatie: Groningen

06-03-2005 21:38

Heb nog niet echt veel ervaring met spodden maar de keren dat ik het gedaan heb heb ik inderdaad mijn zeehengel gebruikt. Kan ik elk geval het gewicht en weerstand goed aan. Ik denk echter dat de actie van een zeehengel ik vergelijking tot een spodrod wel anders is. Denk dat de spodrod sneller zal zijn dan de gemiddelde en iets goedkopere zeehengel. Zit zeker wel een verschil in prijs. Zeehengel zal zeer waarschijnlijk goedkoper zijn. Wanneer ik niet veel zou spodden zou ik een zeehengel kopen. Toch is er van Fox dacht ik ook een niet al te dure spodrod te koop. Heet de warrior en zit volgens mij onder de 100 euro. Via een duitse site 69.90 euro.
Wanneer ik pas echt gelukkig ben? Jagend met de pen!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-03-2005 21:44

De spod rod is ook langzaam van actie. Die Fox warrior kan 150 gram wegzetten. Als je dus 200 gram met een enorm snel aangezette zwieper wil weggzetten, dan kan er wel iets stuk gaan.

Maar inderdaad zijn je armen zo verzuurd na het spodden, dat je eerst een uurtje kan uitrusten voordat je de hengels inwerpt. Pfff, zwaar werken dat spodden.

Groet, Kees
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

08-03-2005 12:04

zou een strandhengel niets zijn?? zijn meestal wel wat langer en moeilijker te vervoeren in een normale foudraal.. maar volgens mij zetten de strandjongens ruim 150 gram over 100-150 meter weg.. dus 200 gram op 80-100 meter zou wel moeten lukken denk ik..
killian de bruijne

08-03-2005 19:28

hoi

raven verkoopt een zee hengel merk x2 ding kost 20 euro en zet 150 tot 200 gram wel ideale hengel voor t spodden toch?

groete
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

08-03-2005 19:29

Dat wou ik horen, die ga ik bekijken. Als het iets is kom ik er op terug

Mvg Jos
killian de bruijne

08-03-2005 20:27

zet je het dan in dit topic neer? oja wat ik wel moet zeggen he. kijk niet naar hoe de hengel eruit ziet. want voor die 20 euro moet je geen shimano look verwachten!
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

09-03-2005 10:23

Het nadeel van veel strandhengels is de lengte en het gewicht. Je hebt veel kracht nodig om de hengel te 'laden'. En na een paar worpen heb je het dan echt wel gehad. Een spodrod werpt gewoon makkelijker.

Ik heb van de winter de Fox Warrior spodrod aangeschaft. Deze kostte mij 80 euro. De hengel ziet er mooi en solide uit. Ik laat wel weten hoe deze hengel in de praktijk bevalt!
killian de bruijne

09-03-2005 15:16

hoi

80 euro voor een spod hengfeltje vind ik gewoon wat teveel! en trouwens als je wat moet doen tijdensa t visse is t mooi meegenomen, zit me soms wel is dood te vervelen en vol zitten met energie, dat kan i ker dan mooi de hengel effe beuken

groete
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

10-03-2005 10:17

Het is maar advies hoor Killian ;)

Ik ben maar een schriel menneke van 183 en 74 kilo met een niet al te goede schouder, dus ik probeer het mezelf zo licht en makkelijk mogelijk te maken.
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

16-03-2005 10:27

Ik heb de strandhengel van 20 euro bekeken en in mijn handen gehad, maar het is een zwabberstok, niet geschikt voor spods. Jammer.

De spodrod van 100 euro is wel een mooie hengel, maar voor die paar zwiepers per jaar vind ik hem te duur.

Ik ga voor halfgevulde spods aan mijn karperhengel.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-03-2005 10:39

Jos,

Er zijn kleine spods in de handel die met een 3 lbs hengel nog goed te werpen zijn.

Ikzelf heb ooit ook eens in de zeehengelhoek gekeken. Had de indruk dat ik ook nog redelijk veel geld kwijt zou zijn voor een zeehengel die aan mijn wensen zou kunnen voldoen. Kan ook niet anders natuurlijk.

Groet, Kees
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

16-03-2005 18:26

Ik heb twee jaar geleden voor de keuze gestaan, spodrod of zeehengel. Toen gekozen voor een spodrod van Chub. Zeehengel viel af, want was prijstechnisch niet interessant. Jaar later beschik ik ook over een setje zeehengels. Niet om te spodden, maar voor het zilte water. Martijn heeft gelijk, het wegzetten van een aardig gewicht is compleet anders dan het wegzetten van datzelfde gewicht met een spodrod. Zou ik nu een keuze moeten maken, dan zou ik nu nog duidelijker kiezen voor een spodrod.
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

07-04-2005 14:48

Ik gebreuik een strandhengel van 4.20 voor het spodden.
Ik vis ook wel eens op zee, enheb voor de gein eens een spod aan de zeehengel gehangen. Mais erin en zwiepen maar.

Dit ging heel behoorlijk, afstanden tot 110 meter geen probleem...
Maar waar had ik weer niet aan gedacht ???

Op het strand leg ik de spod achter me neer op het zand, en zwiep dus zo mijn spod richting horizon. Moet je eens proberen als je aan de bosrand van een water zit hahahaha.

even een miscalculatie dus, maargoed, het werkt wel met een strandhengel. Ik heb er zelf eentje gekocht voor 50 euro, incl. molen, hengel is niks mis mee, ik vis ermee op zee, ik gebruik hem met spodden, maar voor de rest is ie bijzaak, dus heb ik niet meteen gekeken naar een degeleijke goeie strandhengel.

Maar spodden met een strandhengel kan dus wel, en tja, je krijg er inderdaad nogal eens spierpijn van :o
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

17-04-2005 02:44

Ikzelf heb de Fox Excel Spod Rod aangeschaft maar nieuw was dat onbetaalbaar 190 euro, dus ben gaan zoeken en vond een jongen op marktplaats die zijn spodrod gesponsord kreeg van Fox en hem een keer had gebruikt in france die nam ik over voor 60 euries dus dat was te doen.
Kijk naar een 2e handse zou ik zeggen :wink:
Oja over die lamme vlerk kan ik meepraten heb zo ook een keer 3 stekken staan te begooien kreeg de emmer maar niet leeg toen bedacht ik dat ik er ook naar toe kon lopen hahahaha slim he :lol:
Maar heb er al verschillende keren mee gegooid, een Shimano 4500A molen erachter en gooi er ook een goeie 70-80 meter mee denk ik.
Spec : hengel 5,5 , lb , fuji nps ogen , extra groot topoog 16 mm en ideale werpgewicht 154 gram maar heb er zeker 200 ideaal mee gegooid 8)

Suc6 met je eventuele aanschaf.
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Plaats reactie