Solar Optonics.. Alweer????


Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-03-2005 21:11

Marc, jouw 10 miljoen is 1000 x 1000 x 10. Om die aantallen te verkopen in Nederland is men, denk ik, wel 1000 jaar bezig en dan leeft geen van die winkeliers meer :lol:
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

02-03-2005 21:24

Gelul van de bovenste orde!

Inkoop maal 1.8 is verkoop! (door de bank genomen, onder de prijs gaan zitten kan alleen als je geen hoge overhead hebt !)

Alle kosten zijn daar in meegenomen.

MC
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-03-2005 08:11

Bart,

Vraag eens aan de firma Koop uit Tjuchem.

Prijsafspraken zijn zelfs verboden.


http://www.nmanet.nl/nl/

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

03-03-2005 09:15

Adviesprijzen zijn wel toegestaan als ook de vrijheid van al dan niet leveren aan een bedrijf. Zie bijvoorbeeld ook de merkartikelen bij de AH, sommige bedrijven leveren daar gewoon geen producten meer aan, puur omdat zij de producten te goedkoop aanbieden. Dus geen prijsafspraken of kunstmatige prijshooghouding aan de orde,

Maar een ander rekensommetje makend, een grote hengelsportzaak mag blij zijn als deze een gemiddelde marge van 25% op haar producten weet te maken, neerkomende op 1.7 gemiddeld. Maar eens kijken naar de kosten, zoals ik al eerder aangaf. Pand (18000 a 24000 per jaar is niks), Loon (voor belasting en premies 50000 voor wat personeel is niks), inventaris afschrijving (5000 a 10000), Voorraadkosten (3 a 4% van een 400.000,- > 235000 ink. = 7050 a 9400 (gefinancierd met vreemd geld is dit nog het dubbele)), Afschrijving incourante voorraad (over 5 jaar 80000 > 47000 = 9400 per jaar), Adverteren en promotie (10000 a 20000).

Nog lang niet alle kosten, maar je praat al over een onkosten van 99450 a 122800, waarbij eigen inkomen nog niet eens is meegeteld, ofterwijl praat je al over een break even omzet van 400000 a 500000 euro.

Laten we zeggen dat de winkelier tevreden is met een netto maandloon van 1500 euro, praat je over 18000, tel maar dus een 40000 voor belastingen en premies, dit betekend dus weer een omzet van 160000 euro.

En dan wordt er nog niet gekeken naar geld dat er gestoken dient te worden in voorraaduitbreiding en extra andere onkosten.

Om zelf dus een acceptabel loon te halen uit een grote hengelsportzaak en er een boterham aan over te houden kom ik toch op een omzet van 560.000,- a 660.000,- wil de hele zaak rendabel zijn. Betekendend dat als je telt dat er ongeveer een 275 openingsdagen zijn in het jaar (zondagen en halve dag + evt vakantie dicht). Waarvan er ook nog eens een 4 van de 12 maanden zo goed als niets opleveren per jaar, iig maar een klein percentage van de seizoensmaanden. Betekendend dat bijv. 85% van de omzet in de resterende 8 maanden gedraaid moet worden.

Dus 183 productieve dagen om een omzet te draaien van 476000 a 561000 = 2601,- a 3065,- elke openingsdag! En 913,- a 1076,- elke openingsdag in de maanden November, December, Januari, Februari. Durf hard te roepen dat er maar weinig grote zaken in Nederland zijn die dit daadwerkelijk draaien.

En inderdaad een gewenste marge waartegen de grote zaken moeten werken is 1.8 gemiddeld, toch zijn er wel degelijk genoeg zaken die hieronder aan het werken zijn. Nog niet pratende over kleinere zaken of afdelingen binnen een dierenzaak. Daar moet gewoon minimaal een gemiddelde marge van 2.0 gedraaid worden om het enigzins rendabel te laten zijn.

Hoop dat mijn standpunt met deze uitleg wat duidelijker is,
mvg

Bart van den Hurk
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

03-03-2005 09:44

Dacht toch echt dat het hier over de Solar V10's ging en niet een studie bedrijfskunde?!?!?!?!?!? :wink:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-03-2005 10:10

Bart,

En nog steeds maak ik als ondernemer uit wat ik er voor vraag. Mits goed koopmanschap. Dit is zo ongeveer het enige wat de wet / belastingdienst stelt.

Door nu op bijv. die solar dingen een kleinere marge te pakken, kan je er veel meer van verkopen. Door de omzet snelheid zijn ook de kosten iets lager. Door dat je er meer verkoopt, komen er automatisch meer mensen in je winkel waardoor in elk geval de kans op grotere omzet aanwezig is. Als dan ook het spul wat een keer of 3 over de kop gaat, verkocht wordt. Wie is dan beter af?

Dan zal er niet meer geleverd worden,. omdat ik te goedkoop ben. Dan is dit board toch best handing, want ik als ondernemer zal dus een topic openen waarin ik dat uit de doeken zal doen.


MVG

Klaas


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

03-03-2005 11:20

Ik denk dat een ieder in deze discussie enigszeins gelijk heeft, maar de ene onderneming is de andere niet en dat geld ook voor de ondernemer.

Het ene produkt pak je meer marge op dat het andere.
Een gehaktbal gaat minimaal 1 x de inkoopsprijs "over de kop"Dus 100 %
Een blikje drinken zeker 2 x = 200 % tot 250 %
Maar een tijdschrift verdien je nog geen 10 % op.

En wat Aart stelt klopt simpelweg : inkoopprijs x de marge minus kosten (electriciteit, gas, water , huur, loonkosten etc) afdracht aan belasting en wat je dan overhoudt is je winst.

De ene ondernemer neemt genoeg met 25 % en de ander pas met 35 %.

En verkoop je idd heel veel van een bepaald artikel omdat je een scherpe prijs neerzet, dan zou je genoegen kunnen/moeten nemen met minder marge, wat je dus weer als lokkertje kan zien.

Je hebt altijd wel klanten die dan ook nog eens een impulsaankoop doen.

Marc : sommige eigenaren/verkopers krijg je idd de tranen van in je ogen, nee niet van blijdschap.

Klaas : je mag zelf bepalen wat een goed ondernemersschap is maar wat AH nu doet werkt dus niet altijd , denk maar aan de koekenfabrikant...


gr Harnold
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

03-03-2005 11:30

Bart,

Verhaal duidelijk. (netjes uitgelegd)
Voeg er aan toe dat er ongeveer 1 miljoen actieve sportvissers in nederland zijn, en de "beperktheid" van de markt wordt nog duidelijker om iets op langere termijn rendabel te houden.

Klaas,

Je hebt idd. een goed verhaal.
Maar wat jij doet is "iets" in de aanbieding gooien om klanten te trekken.
Op zich helemaal niets mis mee, en het is zeker goed koopmanschap, alleen het werkt niet met alles.
In jouw geval ben je dus afhankelijk van je nieuw aangetrokken klanten (die op je "aanbieding" afkomen) die ook je andere produkten afnemen (waar dus wel voldoende marge op zit.)
Gebeurd dit niet dan ben je bezig tegen kostprijs (of met een hele kleine marge) je spullen te verkopen waar je dan vervolgens nog wel de service voor moet verlenen. (indirecte kosten?)
Op lange termijn lijkt me dit dus dan ook geen goede indien je een bedrijf draaiende wil houden in goede maar ook slechtere tijden.

Tevens vraag ik me af of een leverancier je niet meer levert als jij veel omzet? (ongeacht de marge die jij pakt) Ik denk eerder dat ze je mee uit eten nemen ! ;)

MC
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

03-03-2005 12:38

Inderdaad kan je op sommige producten een lagere marge accepteren en daardoor deze producten laten fungeren als een klantenlokker. Helaas werkt het binnen de hengelsport en Nederland en Belgie niet meer zo als jaren geleden, de consument is veranderd in een shopper en koopjesjager, waardoor er veel minder binding is met een bepaalde winkel zelf. Dit is zeker het geval met merkartikelen die verkrijgbaar zijn op bijna elk goed gesorteerd verdeelpunt. Dus die klanten die je binnenlokt met je aanbieding, komen vaak specifiek voor dat product en het is nog maar afwachten of ze andere aankopen bij je zullen doen natuurlijk. Dus inderdaad ben je uiteindelijk een product aan het verkopen tegen een minimale winstmarge, zeker bij duurdere producten is dit een probleem en winstdrukker. Want om die optonic bijvoorbeeld in winstmarge te compenseren zal je heel wat pakjes haken moeten verkopen (waar dus wel meer marge tussen zit). Ook heeft adverteren met die bodemprijzen niet zo veel meer zin om klanten te lokken, want de andere winkelieren zijn zo bang om klanten en omzet te verliezen, dat de meesten wel met deze prijzen mee gaan. Weg voordeel dus en niemand die meer geld verdient! Vandaar dus die bescherming vanuit fabrikanten/groothandels. Er zijn er inderdaad enkele die dit consequet doen, helaas zijn er ook die de dollartekentjes zelf in de ogen hebben en naar buiten toe minimale verkoopprijzen promoten. De werkelijkheid is inderdaad anders, als zij de omzet maar halen, de markt en winkelier hebben ze schijt aan.

Maar ga er ook niet te veel woorden meer aan besteden, natuurlijk mag een winkel het zelf bepalen wat deze voor een product vraagt. Of daarbij bodemprijzen de beste keus is, denk van niet, maar daar komen we de komende jaren nog wel achter. Ik sta er in iedergeval niet van te kijken als er enkele prijsvechters in de markt binnen nu en enkele jaren failliet zullen gaan door dit wanbeleid. De tijd zal dit uitwijzen natuurlijk.

Maar goed, het ging over de nieuwe optonic van Solar, zoals Dennis ook al aangaf :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

03-03-2005 12:44

Nog een klein dingetje, heel de markt in de hengelsport is gericht op het omzet maken, dit is ook bij de groothandels. Hoe meer je verkoopt, des te meer korting. Op zich logisch, maar door die overmatige aandacht voor enkel omzet, wordt het belangrijkste, winst, door veel ondernemers enigzins vergeten.

Elk jaar maar nieuwe producten, nieuwe vormgeving, nog lagere china prijzen, nog hogere kortingen, het is een trend in de markt waar deze door dood zal bloeden! :o . Dit terwijl een iets lagere afzet, geen bodemprijzen (maar ook niet de hoofdprijs natuurlijk), kwaliteitsmateriaal en een uitstekende service de sleutelwoorden zijn om een goed draaiende hengelsportzaak te runnen die ook nog eens continuiteit waarborgd.
mvg

Bart van den Hurk
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

03-03-2005 12:45

Bart van den Hurk schreef:Maar goed, het ging over de nieuwe optonic van Solar, zoals Dennis ook al aangaf :wink:


Oh ja, geen bedrijfskunde ;)

Leuke dingen die solars, beetje prijzig alleen voor een nog onbewezen product :) (zoals dennis al zei, even een half jaartje afwachten wat de gebruikers ervaringen zijn)

MC
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-03-2005 12:59

Of zitten we nu ineens allemaal te springen om nieuwe beetmelders.

Mijn oude Delkims doen het al jaren en gaan nog jaren mee. Helemaal geen noodzaak om te vernieuwen.

Groet, Kees
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

03-03-2005 13:30

Nee Kees mijn "vosjes" hoeven de deur ook nog niet uit maar we dwaalde wat af van de discussie over de solars ;)

Mvg
Mark
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

03-03-2005 14:01

Ik draai ook alweer zo'n 8 jaar op mijn Delkims en heb de verwachting dat deze nog wel een jaar of 6 meegaan...

gr Harnold
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

03-03-2005 14:08

Nog één keertje off topic ;)

Het zal Solar een worst wezen als die piepers tegen inkoopsprijs worden verkocht. Het wordt pas anders als ze onder die grens gaan zitten. Elke verstandige winkelier zal immers proberen zo min mogelijk van die piepers te verkopen, want bij elke verkochte pieper moet hij bijleggen! En als de winkeliers minder V10's verkopen, dan verkoopt Solar ze automatisch ook minder.

En dat is precies wat de bekende koekfabrikant de AH verwijt... Hun afzet van ontbijtkoek werd lager omdat AH ze bewust minder ging verkopen.

Er speelt trouwens ook een stukje imago mee.
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

03-03-2005 14:34

Martijn,
Ik heb weinig verstand van marktwerking, maar jou laatste opmerking druist toch tegen mijn logica in.

Het wordt pas anders als ze onder die grens gaan zitten. Elke verstandige winkelier zal immers proberen zo min mogelijk van die piepers te verkopen, want bij elke verkochte pieper moet hij bijleggen! En als de winkeliers minder V10's verkopen, dan verkoopt Solar ze automatisch ook minder.


Zoals jij het stelt moet de winkelier bewust de afzet van het product onder de inkoopsprijs zo laag mogelijk houden. Dit zal hij dan moeten doen door er zo weinig mogelijk (liefst geen) te bestellen oid, hij houdt een horde honden een lekkere worst voor en geeft m mee aan de snelste.
Gevolg de rest vreet die vent op! :D
maw het imago van de winkelier zal er niet beter op worden.
Het is namelijk logisch dat wanneer hij de prijzen verlaagt de verkoop zal stijgen.

En dat is precies wat de bekende koekfabrikant de AH verwijt... Hun afzet van ontbijtkoek werd lager omdat AH ze bewust minder ging verkopen.

AH ontketende een prijzenoorlog met als doel: een grotere aantrekking op klanten te creeren en een beter imago te verwerven. Dit zijn beidde tegenstrijdige factoren aan de reden die jij noemt.

Maar goed nogmaals ik studeer er (gelukkig) niet voor dus help mij uit mn droom.

SS
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

03-03-2005 16:25

Stefan,

Ik studeer Technische Bedrijfskunde, bovendien werk ik in een supermarkt, dus enig idee heb ik er wel van ;)

Het is inderdaad ook een kromme redenering, maar zo werkt het wel! Om maar even door te gaan op het AH en Peijnenburg verhaal...

Zoals je misschien weet houdt de consumentenbond eens in de zoveel tijd een prijspeiling. Ze kopen een aantal vaste artikelen en kijken hoeveel dat kost bij de kassa. Zo kunnen ze het prijsniveau van winkels vergelijken, maar ook kijken of er verschil is met een jaar geleden.
De 600 grammer van Peijenburg is volgens mij één van die vaste artikelen. Dus als je die goedkoop verkoopt, geeft dat een positief prijsbeeld in die test.

Vervolgens onderhandelt AH met Peijnenburg over de inkoopprijs. Geloof me, dat gaat er hard aan toe! En voor een grote klant als AH doet een bedrijf als Peijenburg veel. Ik denk dat Peijenbrug niet bijster veel winst maakt met de koeken bij AH.

Vervolgens gaat AH de koeken met verlies verkopen. Nu is die lage prijs mooi (trekt klanten, postief beeld in die test van de consumentenbond), maar liever verkopen ze die koek niet! Ze maken er immer verlies op.
Om de verkoop te minimaliseren gaan ze de koeken op een slechte plek presenteren. Ergens onderin waar niemand het ziet, zo smal mogelijk. En ach, als het een keertje leeg staat is dat ook niet erg. De verkoop van die koken daalt daardoor dus.
Gevolg is dat Peijenburg minder koeken kan verkopen aan de AH. En de prijs is ook al belachelijk laag... En dat is dus het probleem 8)


Je opmerking dat het "een horde honden een worst voor houden is", klopt dus dan ook als een spreekwoordelijk tiet!
Niels Roelofs
Berichten: 86
Lid geworden op: 19-04-2003 02:00

03-03-2005 16:47

als je iets wil gaan verkopen moet je dus wel alle vaste laten mee rekenen en je belasting die je over je ingekochten producten moet betalen 19% van je verkoop waarde.. om winst te maken moet je of heel veel verkopen of minder vekopen tegen een prijs die iets hoger ligt voor de consument. De meeste merken werken daarom ook met advies prijzen en afgesproken prijzen voor de bescherming van het product.

Ik vind de prijs van de Solar optonic's niet echt duur. Vergelijk het met een draad loos systeem van fox of delkim de prijs ligt bijna gelijk en bij de Solar optonic's heb je gelijk tril functie erop zitten.. dit is makkelijk als je op druk bevist water zit te vissen, krijg je een run ben jij de enige die het voelt en heb je geen last van die peppies die komen kijke.. zo kan je het ook zien :wink:

MVG Niels
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

03-03-2005 17:06

Martijn,
je hebt er een zeer goed kijk op, de plek op het schap is namelijk een zeer bepalende factor in de verkoop. Er wordt bijvoorbeeld door een bedrijf als AH onder de inkoopprijs verkocht dit gebeurt wel vaker dit is niet alleen bedoeld om een goed imago te creeeren, nee dit heeft ook te maken met de concurrentiestrijd.

Dat het er hard aan toe gaat klopt als een bus, de grote bedrijven komen vaak via "de achterdeur" om in te kopen, door hun macht bepalen zij bij een aantal leveranciers de inkoopprijs en zit er voor hun nog steeds winstmarge op. Dit vooral wordt helemaal maf op het moment als je het over privat labels gaat krijgen. Zij bepalen de prijs waarvoor jij kan gaan produceren.

Wil een leverancier dit niet dan zij er 2 opties:
1) je komt onder op het schap te liggen, produkten op ooghoogte verkopen beter
2) ze halen je uit het assortiment

En denk nu niet daar klopt niets van, spreek namelijk uit ervaring.
mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

03-03-2005 17:10

Ik vind vooral dat lampje in de ontvanger briljant bedacht :D
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

03-03-2005 17:35

Peijenburg koek en solar optonics indd leuke vergelijking

Maar ik denk dat het punt wel bekent is nu :D

Bedankt !


Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

03-03-2005 19:25

I'm awoken tnx

SS
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

03-03-2005 19:31

peter postema schreef:Wil een leverancier dit niet dan zij er 2 opties:
1) je komt onder op het schap te liggen, produkten op ooghoogte verkopen beter
2) ze halen je uit het assortiment



3) Ze gaan ermee naar China :o
Pieter de Jongh

03-03-2005 19:40

Hoi bart, wat was er mis met de Fox piepers?
Nog nooit problemen mee gehad.

Nog effe over mijn werkgever.
De markt ( consument) bepaalt uiteindelijk de prijzen.
Doordat Ah in de ogen van veel mensen te duur werd bevonden en zodoende marktaandeel verloor zijn ze in prijs gezakt. Wat is daar nu op tegen. Dat de mensen van Peijnenburg in een kleiner auto moeten rijden. Of minder salaris krijgen. Of zelfs hun baan kwijt raken.
Daar lig jij toch niet wakker van.
Dat er bij AH mensen zijn ontslagen om de kosten te drukken lig jij toch ook niet wakker van. Tot dat je zelf aan de beurt bent.
Iedereen wil toch voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Als ik die solars zou kopen, betaal ik wel me aan de Beamer of merkedes van de grote bazen. Daar pas ik voor.

weet je nog: de samenleving dat ben jij. Waarom gaat het in belgie nog steeds zo goed? Consumeren is produceren is salaris is consumeren etc..

groeten
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

03-03-2005 20:39

Bart van den Hurk schreef:Adviesprijzen zijn wel toegestaan als ook de vrijheid van al dan niet leveren aan een bedrijf. Zie bijvoorbeeld ook de merkartikelen bij de AH, sommige bedrijven leveren daar gewoon geen producten meer aan, puur omdat zij de producten te goedkoop aanbieden. Dus geen prijsafspraken of kunstmatige prijshooghouding aan de orde,

Maar een ander rekensommetje makend, een grote hengelsportzaak mag blij zijn als deze een gemiddelde marge van 25% op haar producten weet te maken, neerkomende op 1.7 gemiddeld. Maar eens kijken naar de kosten, zoals ik al eerder aangaf. Pand (18000 a 24000 per jaar is niks), Loon (voor belasting en premies 50000 voor wat personeel is niks), inventaris afschrijving (5000 a 10000), Voorraadkosten (3 a 4% van een 400.000,- > 235000 ink. = 7050 a 9400 (gefinancierd met vreemd geld is dit nog het dubbele)), Afschrijving incourante voorraad (over 5 jaar 80000 > 47000 = 9400 per jaar), Adverteren en promotie (10000 a 20000).

Nog lang niet alle kosten, maar je praat al over een onkosten van 99450 a 122800, waarbij eigen inkomen nog niet eens is meegeteld, ofterwijl praat je al over een break even omzet van 400000 a 500000 euro.

Laten we zeggen dat de winkelier tevreden is met een netto maandloon van 1500 euro, praat je over 18000, tel maar dus een 40000 voor belastingen en premies, dit betekend dus weer een omzet van 160000 euro.

En dan wordt er nog niet gekeken naar geld dat er gestoken dient te worden in voorraaduitbreiding en extra andere onkosten.

Om zelf dus een acceptabel loon te halen uit een grote hengelsportzaak en er een boterham aan over te houden kom ik toch op een omzet van 560.000,- a 660.000,- wil de hele zaak rendabel zijn. Betekendend dat als je telt dat er ongeveer een 275 openingsdagen zijn in het jaar (zondagen en halve dag + evt vakantie dicht). Waarvan er ook nog eens een 4 van de 12 maanden zo goed als niets opleveren per jaar, iig maar een klein percentage van de seizoensmaanden. Betekendend dat bijv. 85% van de omzet in de resterende 8 maanden gedraaid moet worden.

Dus 183 productieve dagen om een omzet te draaien van 476000 a 561000 = 2601,- a 3065,- elke openingsdag! En 913,- a 1076,- elke openingsdag in de maanden November, December, Januari, Februari. Durf hard te roepen dat er maar weinig grote zaken in Nederland zijn die dit daadwerkelijk draaien.

En inderdaad een gewenste marge waartegen de grote zaken moeten werken is 1.8 gemiddeld, toch zijn er wel degelijk genoeg zaken die hieronder aan het werken zijn. Nog niet pratende over kleinere zaken of afdelingen binnen een dierenzaak. Daar moet gewoon minimaal een gemiddelde marge van 2.0 gedraaid worden om het enigzins rendabel te laten zijn.

Hoop dat mijn standpunt met deze uitleg wat duidelijker is,




Bart,

Laat nou juist diezelfde NMA die KLaas noemt Albert Heijn gelijk geven :)

vr gr Sjoerd