Solar Optonics.. Alweer????


Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

03-03-2005 20:57

Martijn Julien schreef:Stefan,

Ik studeer Technische Bedrijfskunde, bovendien werk ik in een supermarkt, dus enig idee heb ik er wel van ;)

Het is inderdaad ook een kromme redenering, maar zo werkt het wel! Om maar even door te gaan op het AH en Peijnenburg verhaal...

Zoals je misschien weet houdt de consumentenbond eens in de zoveel tijd een prijspeiling. Ze kopen een aantal vaste artikelen en kijken hoeveel dat kost bij de kassa. Zo kunnen ze het prijsniveau van winkels vergelijken, maar ook kijken of er verschil is met een jaar geleden.
De 600 grammer van Peijenburg is volgens mij één van die vaste artikelen. Dus als je die goedkoop verkoopt, geeft dat een positief prijsbeeld in die test.

Vervolgens onderhandelt AH met Peijnenburg over de inkoopprijs. Geloof me, dat gaat er hard aan toe! En voor een grote klant als AH doet een bedrijf als Peijenburg veel. Ik denk dat Peijenbrug niet bijster veel winst maakt met de koeken bij AH.

Vervolgens gaat AH de koeken met verlies verkopen. Nu is die lage prijs mooi (trekt klanten, postief beeld in die test van de consumentenbond), maar liever verkopen ze die koek niet! Ze maken er immer verlies op.
Om de verkoop te minimaliseren gaan ze de koeken op een slechte plek presenteren. Ergens onderin waar niemand het ziet, zo smal mogelijk. En ach, als het een keertje leeg staat is dat ook niet erg. De verkoop van die koken daalt daardoor dus.
Gevolg is dat Peijenburg minder koeken kan verkopen aan de AH. En de prijs is ook al belachelijk laag... En dat is dus het probleem 8)


Je opmerking dat het "een horde honden een worst voor houden is", klopt dus dan ook als een spreekwoordelijk tiet!


Martijn,

Peijnenburg ligt bij Albert Heijn echt niet in een stoffig hoekje hoor. Peijnenburg heeft vele varianten en die liggen allemaal netjes in het schap. Degene die echt Peijnenburg wil, of echt liever de goedkope pakt toch wel wat ie wil.

Verder; Peijenburg denkt wel goed na voordat ze bijna 700 verkooppunten verliezen. Het zou voor Peijenburg meer invloed hebben dan voor Albert Heijn.
En net zoals Pieter zegt, gaat de hele prijzenoorlog ook niet geheel aan het personeel voorbij. Niemand die daar wakker over ligt.

En als laatste ben ik nog steeds van mening: De één z'n dood is de ander z'n brood. Elke nieuwe speler op een markt verkoopt ten koste van de anderen. ( de koek moet nu door meer mensen verdeeld worden ). en je kan er op wachten, als je een goed idee hebt; als jij het niet doet doet iemand anders het wel. Ondernemen is kansen zien en kansen grijpen.

Als je een grote zaak hebt, en je hebt een grote afzet, dan kan je vaak veel goedkoper inkopen, en er is niemand op dit board die dit zou weigeren, dat weet ik zeker.
En dan zullen wellicht hier en daar enkele kleine winkels sneuvelen, maar anderzijds zou het ook gewoon DOM zijn om in bepaalde regio's van Nederland op dit moment een hengelspotzaak te beginnen...

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-03-2005 21:18

De A-merken goedkoper inkopen lukt je niet. Die hebben ook nog iets te beschermen en zelf de nodige kosten.

Dit alles dus onder het motto "kopieer de Solar Tronics" als het een succes blijkt te zijn en produceer deze dan zo goedkoop mogelijk onder het eigen huismerk. De consument wordt daarmee uiteindelijk de dief van zijn eigen portomonee.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

03-03-2005 21:24

Kees, ik heb het dus niet over goedkoop imiteren, waar ik zelf een hekel aan heb! Ik doelde meer op 'spelen' met marges en inkoopprijzen.

Imiteren van producten ben ik tegen. Zeker als het ten koste gaat van de kwaliteit! Wanneer je echter een product van vergelijkbare kwaliteit kan leveren voor minder geld omdat je bijvoorbeeld voor maar 20% marge kiest in plaats van 30% dan heb ik daar geen enkel bezwaar tegen. Daar wordt de betreffende ondernemer beter van, en de consument is goedkoper uit. En waarom heeft juist die éne ondernemer dat dan gedaan? Tja... óf hij kan zich meer veroorloven dan een ander, óf hij was een beetje slimmer dan de rest.


vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-03-2005 21:27

Sjoerd,

Kijk eens om je heen. Het is niet de supermarkt die nog artikelen levert die in een bepaalde levensbehoefte voorzien.

Wie grootgrutter wil zijn in hengelsportland...

Groet, Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-03-2005 21:47

Kees, m.i. is voedsel toch wel een van de eerste levensbehoeften en het meeste daarvan wordt via de supermarkten geleverd :lol:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-03-2005 21:51

De hengelsportwinkel is niet de supermarkt die nog...

Was ik wat te cryptisch, Aart? :wink:

Supermarkt en hengelsportwinkel zijn daarom niet vergelijkbaar, volgens mij.

Kees
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

04-03-2005 06:25

Geen eerste levensbehoefte? Het karperen geen ...... :cry:

Kees, zoek jij maar een andere hobby :wink:

Anyway, verkopen is nog steeds kijken wat een gek er voor geeft. Als dat meer is dan jij er absoluut voor wilt hebben dan heb je dus een deal!

Ik ga even vloeken: Maar Raven verkoopt de standaard Delkim nu voor € 87,50 volgens de knalbode.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-03-2005 08:37

Nee, karpervissen is mijn hobby. Daarom heb ik er juist wat meer voor over. Sommige dingen hebben zelfs een emotionele waarde. Die zoek ik met zorg uit. En als ik er zoveel aandacht aan besteed heb, dan mogen ze ook wel wat jaartjes meegaan. En ook wat kosten. En ook wat uitstraling hebben en wat al niet meer. Daarvoor reis ik graag naar dat ene kleine winkeltje in een andere stad. En kom ik niet bij de hengelsport grootgrutter met zijn eigen merk dat de helft goedkoper is en de A-merken niet op voorraad heeft.

En deze gek weet heus wel wat het één en ander moet kosten en laat zich geen oor aannaaien. Maar is ook bereid de goede prijs te betalen. En op die incidentele uitgave van vele 100-en euros, maken die paar tientjes niet veel meer uit. Dus flikker die knalbode maar in de vuilnis. Als ik daardoor morgen weer bij dat kleine winkeltje terecht kan, dan heb ik daaraan graag meegeholpen en drinken we samen een bakkie en lullen wat over karpers.

Over een plakje ontbijtkoek maak ik me helemaal niet druk. Genoeg supermarkten in de buurt waar ik terecht kan, maar verder geen emotionele binding mee heb. Niet met de supermarkt, noch met hun producten.

Groet, Kees

En Solar had dit tot nu toe begrepen. Maar die piepers wachten we wel even af.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

04-03-2005 09:12

Pieter,

Het was een jaar of 4 geleden, toen heb ik zelf een LXR blue set gekocht ipv de Delkim TXI. Kwalitatief bleek dit een forse stap terug te zijn. De ontvanger gaf namelijk niet aan met geluid wanneer deze leeg was en zoop batterijen. Ooit wel een in 4 a 5 uur, wat ervoor zorgde dat de ontvanger ooit midden in de nacht leeg was. Ik lag te slapen en er was enkel een lichtsignaal op de ontvanger. Hierdoor heb ik 2 vissen gemist in de loop van de nacht (optonics zacht staan) en was het vertrouwen in het draadloze systeem van Fox geheel weg bij mij. Er waren op prestatie nog wel een paar andere kleine verschillen, maar hier viel ik echt over! Heb ze dus na een 3 tal weken weer de deur uitgedaan en gelukkig de delkims terug gekocht. Heb sinds vorig jaar dan de nieuwe delkim en moet zeggen, ook dit is weer topmateriaal. Als je dan tegenwoordig de verhalen over de RX hoort, veel brokken en gauw kapot. De vertegenwoordigers hebben niet voor niets standaard vervangende optonics in de auto liggen, zou eigenlijk niet nodig moeten zijn. Maar ja, het blijft chinese zooi al staat er een vosje op. Het blijkt gewoon dat het maken van een goedwerkend draadloos systeem echt niet gemakkelijk is, de enige die dit tot nu toe heeft gerealiseerd is in mijn ogen Delkim. Solar moet zich dus nog bewijzen, maar ik ben zelf wel weg van het simkaartensysteem.

Oh trouwens, op de gewone optonics van Fox heb ik niks aan te merken hoor, het zijn enkel de draadloze varianten die vaak de problemen geven.

Vindt zelf het supermarktverhaal nu ook niet het beste voorbeeld bij bovenstaande discussie. Maar zoals eerder werd gezegd, in princiepe heeft iedereen gelijk. Natuurlijk mag het product voor een zelf te bepalen prijs worden verkocht en natuurlijk mag een groothandel bepalen of hij producten al dan niet levert aan een klant. In de praktijk zijn er maar weinig die het laatste daadwerkelijk doen, die even niet de snelle eurotekentjes in de ogen hebben, maar denken op een lange termijn.

Mijn verhaal was meer om aan te geven wat er schort aan de markt en de gaande prijzenoorlog en dat het anders kan en moet willen de bedrijven in de Nederlandse markt continuiteit waarborgen.

Ook nog een andere stelling die past binnen deze discussie, er zijn in Nederland veel te veel hengelsportzaken voor een te kleine markt, dit kan alleen maar fout gaan! Vroeger toen nog niet alles op elke straathoek te krijgen was werd er nog wel degelijk goed geld verdient, vraag dat maar eens aan hengelsportgroothandel Albatros! Die hebben de echte goede tijd meegemaakt. Nu zijn er gewoon te veel winkels als ook aanbieders, die elkaar enkel aan het bevechten zijn op prijs. Want zij denken dat dat hetgeen is waar de markt om draait.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

04-03-2005 09:33

Advertentie BEET : Delkim bij 't Guppy(0318-693078) in Ede ; € 89,95


Ik bedoel maar.

gr Harnold
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

04-03-2005 12:28

Bart, n.a.v. je verhaal. Het vreemde is wel dat er bij de meeste 'karperspeciaalzaken' niet eens een echt goede hengel is te krijgen of een goed stoeltje om maar wat te noemen. Het lijkt wel of ze allemaal alleen nog maar goedkope zooi verkopen. Die zooi is dan nog wel van redelijke kwaliteit. Maar de topproducten -waar je toch op uitkomt na verloop van tijd- zijn steeds moeilijker te vinden.

Heb jij daar een verklaring voor?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-03-2005 13:17

Bas, goed materiaal, topproducten dus, hebben nu eenmaal een bepaalde prijs en door de onderlinge concurrentie veelal een slechte marge voor de winkeliers. M.i. verkopen daarom nogal wat winkeliers wat kwalitatief mindere producten waarop zij nog wel de voor hen noodzakelijke marge min of meer kunnen halen. De tweede reden is m.i. dat de meeste vissers niet bereid of in staat zijn om topproducten, vanwege de prijs, aan te schaffen en dit daardoor een extra reden is voor winkeliers om deze producten nauwelijks of niet in voorraad te houden.
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

04-03-2005 13:18

Wat ik in sommige zaken wel vindt is dat de hengels vaak in de richting gaan van de Frankrijkvisserij.
dus zware en dikke hengels

Je moet vaak al goed zoeken wil je een beetje een goede hengel en een niet te zware hengel voor de standaard visserij

Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

04-03-2005 20:25

Bas,

Weinig toe te voegen aan Aart zijn verhaal, vaak hebben de speciaalzaken een paar merken om de klanten mee te lokken, aangevuld met goedkope zooi (een trend die gezet is door Raven/Vlemmix/Ultimate en die de andere groothandels ook lijken te volgen). Er zijn maar heel weinig winkels idd die zo goed als alle topmerken voeren, dit heeft simpelweg met de marges te maken. Want ben eerlijk, natuurlijk kan ik enkel dat merkspul in mijn winkel leggen en een topassortiment voeren, maar dan zullen de prijzen hoger moeten dan bij die paar stunters. Kost die delkim 110 euro ipv 90, verwacht dat jij ze dan bij Raven besteld ipv bij de gesorteerde zaak, het gaat om dezelfde optonic. Kijk bij kleinmateriaal is er zeker wel een binding met een winkel, dat gun je een winkelier. Maar grotere uitgaven, dan gaat het gros van de karpervissers toch shoppen. Omdat het dan toch te veel kost in de beurs.

Wat dat betreft zou daar nog wel markt voor zijn in Nederland, een winkel die enkel en alleen alle topmerken voerde (zeg maar een Carp Zwolle in het klein, min de zooi natuurlijk). Maar dan zal de consument dus voor deze keuzevrijheid en mogelijkheid tot optimaal vergelijk wel wat procenten meer moeten betalen. Zou jij dit doen?
mvg

Bart van den Hurk
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

04-03-2005 22:50

Jazeker Bart,

Ik gun de winkelier waar ik mijn kleinspul koop ook de centen van een stel nieuwe Delkims. Ik zou het asociaal vinden bij hem de de deur plat te lopen en weer eens onderdeeltjes voor mijn ABU-tjes te bestellen en dan de dure dingen elders te kopen. Ik krijg dan ook een uitstekende service van deze man, wat gewoon niet iedereen krijgt en dat is logisch.

Ik vind dat we zelf onze geliefde speciaalzaken -waar we uren lang koffie zuipen- naar de klote helpen op deze manier. Bovendien helpen we ook een mooi aanbod naar diezelfde kloten.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

04-03-2005 23:11

Hier is vorige week alweer een winkelier gestopt, er waren er nog 4 toen ik begon met vissen, alleen al in Maastricht, nu is er nog maar eentje. 3x raden wat deze gast verkoopt, juist ja, x2 etc.

Dan maar een half uur op de brommer naar Genk, alleen om Korda Safetyclips te kopen, het moet niet erger worden .. :oops:

Groetjes,
Stefan
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

05-03-2005 00:26

Gebruik dan ook die clips van Ashima he Stefan !!!

Mvg

Peter

Ps: heb tot nu toe nog maar een paar reacties gelezen over mensen die deze optonics hebben, ik wil graag meer horen.... En ja ze zijn duur, vraag is alleen of ze 't ook waard zijn....
jan van kranenburg

05-03-2005 02:37

Aan o.a. Kees en Bas,

Heb zelf een winkel (geen Hengelsport) met een tamelijk uniek product waardoor weinig concurrentie.
Probeer desondanks prijzen zo laag mogelijk en service zo optimaal mogelijk te houden, en het aanbod zo groot mogelijk.

Offer hieraan het begrip "omloopsnelheid" op. Het moge duidelijk zijn dat ik daardoor het rendement nadelig beinvloedt. Kan Sjoerd vast goed uitleggen.

Als ik dan hier in de Haagse Regio bij Hengelsport-speciaalzaken steeds moet horen "dit hebben we niet in voorraad omdat er te weinig vraag naar is", of moet vaststellen dat het produkt dat ik zoek 30 tot 40% duurder is dan b.v. in Belgie of bij Raven, dan houdt 't bij mij wel op ondanks die lekkere koffie van Bas, die ik overigens ook nog nooit heb mogen nuttigen :)

Ik heb 't dan niet over zeer uitzonderlijke artikelen. Noem als voorbeeld de Shimano molen 4500 B.
Kocht die uiteindelijk voor iets minder dan 100 Euro p.st. Hier werd destijds gevraagd 175 Euro met een beetje (10%) korting.

Loop niet weg voor b.v. 10 of 15 euro omdat ik ook service etc. zeer opprijs stel, maar dit ging me te ver.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-03-2005 11:36

Jan,

Shimano en Daiwa werpmolens is inderdaad een goed voorbeeld. Beide firma's beconcurreren elkaar met flinke kwantumkorting bij afname van meer stuks. De inkoopprijs van één stuks is hoger dan de verkoopprijs van een winkelier die er een tiental inkoopt. Daar is voor de kleine winkel niet tegenaan te bieden. De omloop is lager dan de looptijd van het model. Dat we dus in de kleine winkel geen molens meer kopen is het resultaat van het verkoopbeleid van de twee giganten. En dat kan allemaal. Of de consument daar op de langere termijn voordeel aan heeft is maar de vraag.

In de UK is er bescherming van de kleine middenstand en zijn de molens ineens een stuk duurder.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

05-03-2005 13:56

Stefan Slechten schreef:Hier is vorige week alweer een winkelier gestopt, er waren er nog 4 toen ik begon met vissen, alleen al in Maastricht, nu is er nog maar eentje. 3x raden wat deze gast verkoopt, juist ja, x2 etc.

Dan maar een half uur op de brommer naar Genk, alleen om Korda Safetyclips te kopen, het moet niet erger worden .. :oops:

Groetjes,
Stefan


En dan te bedenken, Stefan, dat deze winkelier vroeger (jaren tachtig) absoluut topmateriaal verkocht voor heel scherpe prijzen. Nu krijg je hier nog niet eens meer een zakje fatsoenlijke wartels.

Hier in de buurt is het inderdaad triest gesteld.

Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

05-03-2005 16:44

Denk overigens niet dat ik alleen bij 'die hele grote' in Hengelo kom. 10 km van mijn woonplaats bevindt zich een winkelier die 10 jaar geleden in een schuurtje is begonnen, dat schuurtje uitgebouwd heeft totdat het niet meer verder mocht, en is toen naar een groter pand verhuisd. Hij voert niet de laagste prijzen, maar het advies is altijd deskundig, de haakjes hangen niet achter de toonbank maar zijn nog gewoon van dichtbij te bekijken en de gemoedelijke sfeer en de koffie zijn nog net zo als tien jaar geleden.

En inderdaad. Als ik drie nieuwe hengels of iets dergelijk nodig heb dan gun ik dat ook aan hem (mits ik daar wel vind wat ik zoek) en dat is tot nu toe bijna altijd zo. ( ik denk dat mensen uit Twente wel weten wie ik bedoel :) )

Kwaliteit en sfeer van de hengelsportzaak vind ik dus nog steeds het belangrijkste, maar feit blijft dat er heel veel (jonge) vissers zijn die dat niet vinden. En als winkelier zou je dan moeten kiezen tussen of prijs of kwaliteit, en met allebei valt geld te verdienen denk ik, mits het óf het een óf het ander is...

vr gr Sjoerd
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

05-03-2005 18:34

Peter,

voor Ashima moet ik helaas even ver ...

Groetjes,
Stefan
Wesley Lagaert
Berichten: 9
Lid geworden op: 28-12-2004 15:16
Locatie: Heusden België

12-03-2005 14:12

Beste

Ikzelf beschik over 4 X V10i en een V10t en ben er tot nu toe heel tevreden van. Heb er eerlijk gezegd nog maar enkele nachtjes gebruik van gemaakt maar hij voldoet prima aan mijn wensen.

Het is inderdaad nog vroeg om te zeggen dat ze ronduit schitterend zijn, maar van het merk Solar verwacht ik eigenlijk weinig "brol". Is het daarom dat alreeds enkele andere bekende beetverklikker firma's deze Alm's aan het copieëren zijn?

Mvg

Wes
Marc Tetteroo
Berichten: 27
Lid geworden op: 03-10-2004 19:02
Locatie: venray

22-03-2005 01:21

ze zijn nu verbeterd en hebben een beter lage toon niet meer vervormd.
bij 5 lakes gezien en het klinkt perfect. :D :D :D :D

mvg.
marco
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

24-03-2005 22:45

en net schrijf je dat je niet op 5 lakes geweest bent :s
Als je er maar vertrouwen in hebt.