GPS ipv markers, werkt dat?????


Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

06-02-2005 13:16

Aloha,

Ik zat een beetje te surfen op internet en vond een op het oog handig apparaatje. Het is een klein GPS ontvangertje met een scherm waar dan een landkaart op staat. Net zoiets als dat wat iedereen, behalve ik, in de auto heeft. Je kan dan markeerpunten op het scherm zetten (tot 1000 punten). Dat zijn dan je markers. Later vaar je weer met je boot naar je markeerpunt en hoppa, je hebt je voerplek gevonden. Tot op 0,5 meter nauwkeurig. En de grote voordelen, er ligt geen marker, je kan de plek altijd terug vinden. ook na bijvoorbeeld een jaar.

Ideaal dus? Wat het kost is me nog niet helemaal duidelijk. Ik zag een duitse site en daar koste het apparaat 199 euro. Dan met software? En ook met voorgeprogrameerde hotspots voor karpervissers. Niet interessant dus, want dat zoek ik zelf wel uit. Maar het idee, lijkt me wel aardig. Gewoon een simpel GPS apparaat. De prijs moet dan ook wel wat lager kunnen. Software kan ook de allersimpelste versie. Het te bevissen water wordt toch een blauw vlak met een paar kruisjes.

Mijn vragen:

- wie heeft hier ervaring mee? (merken/types/algemene ervaringen)
- wat zijn de praktische problemen?
- is het echt zo "goedkoop"? Of komt er nog vanalles bij (geheugenkaart, accu's, dure software etc.)?
- Gaat op deze manier alweer een stukje romantiek van het karpervissen verloren?


Alvast bedankt voor de reacties.

Leon

Meer info op de volgende site's ( ik hou me aanbevolen voor duidelijkere sites met prijzen):

http://www.carp-gps.com ( het voorgeprogrameerde apparaat)

en op http://www.mdsi.nl kun je de ongeprogrameerde apparaatjes vinden, helaas zonder de prijs. (klik onder GPS op Lowrance en daar staan ze)
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

06-02-2005 13:21

Leon,

Ik heb me er al meerdere keren over voor laten lichten,maar iedere keer kwam het er op neer dat die 0,5/1 of 2 meter bullshit bleek te zijn :-?
Een afwijking van een meter of 5 bleek realistischer te zijn.

Als hetooit wel zover komt dat er een betaalbare portable op de markt komt die 0,5 meter afwijking heeft ben ik de eerste die er eentje koopt :D

Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

06-02-2005 13:47

Zo nauwkeurig mogen ze niet in de handel verschijnen. Heeft met eisen van/voor het leger te maken of zoiets.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

06-02-2005 14:39

Dan zou je er eigenlijk 1 moeten proberen. Misschien heb je mensen in je omgeving die fanatiek klimmen of wandelen/trektochten maken. Kan best zijn dat ze inderdaad zo nauwkeurig zijn (tegenwoordig dan), maar dat ze inderdaad die 5 meter nauwkeurigheid die mijn naamgenoot aangeeft moeten hanteren i.v.m. bepaalde regels.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Paeleman Bert
Berichten: 236
Lid geworden op: 05-01-2004 08:32
Locatie: Erpe-Mere

07-02-2005 07:49

Hallo,

Ik ben in het bezit van zo'n handGPS maar gebruik deze nooit
om te vissen. Het zit zo: afhankelijk van het aantal ontvangen sattelieten
verhoogt de juistheid (7 is stipter dan 5)
Zelfs als je met 12 sattelieten werkt (BIJNA NOOIT DUS) is het mogelijke
verschil nog altijd ong. 5 a 7 meter. Ik denk niet dat dit voldoende accuraat is voor een voerplek weer te vinden. Als we spreken van een "miswijzing" van 5 meter wordt dit al gauw 10 meter (5 m in elke richting)

Greetz
Bert
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

07-02-2005 10:33

Als je op een water van 1000 hectare vist, vind ik een gebied van 10 bij 10 meter toch al een aardige inperking van het af te zoeken gebied. De vraag is alleen, dat wanneer je een mikpunt neemt en daar in een rechte lijn naartoe vaart, je de plek niet net zo snel hebt teruggevonden?

's nachts zou het denk ik wel een uitkomst zijn, maar ik heb mij tot nu toe goed gered zonder navigatie.

Of er romatiek verlorengaat: jazeker.
Maar alles is er d laatste jaren op gericht om zo effectief mogelijk te kunnen vissen, denk maar aan boten met (electro)motoren, dieptemeters, walkie talkies bij het uitvaren.

Die dingen hebben we al, wat isdat het bezwaar om er og zo'n snufje bij te kopen?

Wat ik alleen niet zou willen is dat mijn aparaatje al vol staat met kaarten an hotspots van het meer dat 1500 kilometer ver in Frankrijk ligt, zodat waar je ook komt, je gelijk al de goede stekken weet. Een stek vinden en die opslaan is heel wat anders en dat zou ook het enige zijn waar ik zo'n ding voor zou gebruiken.

vr gr Sjoerd
albert plas
Berichten: 247
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00
Locatie: Coevorden

07-02-2005 16:46

Goeiedag,

Die nauwkeurigheid van een halve meter kan je vergeten. In het landmeten gebruiken we ook GPS, deze systemen hebben een nauwkeurigheid van 2 centimeter... maar dat is met een extra basisstation op een bekende positie (door nederland zijn een aantal punten die exact in hoogte en positie bekend zijn). Dit basisstation stuurt naar de mobiele ontvanger een correctie signaal, dit kan binnnen een straal van ongeveer 10km met een radio. Bij grotere afstande of slecht ontvangst van het radiosignaal word er gebruik gemaakt van een mobiele telefoon (ingebouwd in t basis station).
Opzich zou je zon systeem prima kunnen gebruiken om je stek weer te vinden... het enige toch wel grote nadeel is het prijskaartje... dat kan namelijk op lopen tot zon kleine 20.000 tot 30.000 euro... ik weet niet of dat het wel waard is!
Maar in grote lijnen kan je een handheld dingetje van 200 euro wel gebruiken om een grove locatie weer op te zoeken. Het is alleen bij lange na niet nauwkeurig (idd tot zon 7 meter met slecht ontvangst).

Tot zover mijn spreekbeurt over GPS.

Was getekend,

Een toekomstige waterbouwer.
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

07-02-2005 17:03

Hallo,

Bedankt voor de info zover. De meters zijn dus iets onnauwkeuriger dan in de folder staat vermeld. Maar goed, in de boot zit ook nog een dieptemeter, dus is het eigenlijk niet zo'n heel erg groot probleem. (wel jammer) Met markers vis ik ook niet op een vierkante centimeter, maar drop ik de rig altijd een paar meter erbij vandaan. Deze manier van vissen leent zich meer voor groot water. En ik vis/voer dan toch meestal wat verspreider. Dit gedeelte is me nu duidelijk.

Zit ik nog steeds met die andere vragen. Ben je echt klaar met die 200 euro? Software (landkaarten) hoeft volgens mij niet? Of toch wel? Heeft iemand tips mbt tot merken/types/winkels etc?

bedankt,

Leon
albert plas
Berichten: 247
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00
Locatie: Coevorden

07-02-2005 17:50

Nou ik weet niet of je kaarten nodig bent in t app zelf. Je slaat namelijk de positie op (de X en de Y as). Dus je geeft een punt een naam, aan die naam hang je de locatie. Dat is dan bijvoorbeeld een rondje op je scherm, de locatie van de GPS ontvanger is een kruisje, en dan is t zaak dat je t kruisje in t rondje krijgt... net een pc-spel. En tja, je kan dan de locatie ter orientering nog op een normale landkaart 1:10000 zetten.
Groeten,
Albert
Andre den Heijer
Berichten: 99
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: den haag

08-02-2005 11:12

Ik zelf gebruik nu al 1,5 jaar een Garmin72 handgps en mijn ervaring is dat het perfect werkt op de 30 centimeter zelfs.
Heb hem uitvoerig getest lopend en vaarend dus ik weet zeker dat het werkt. Het is gelul dat de nauwkeurigheid 5 meter is dat was een aantal jaren geleden zo maar Amerika heeft dit vrijgeven.
Je heb geen dure mappen nodig gewoon een standaard scherm en 2 AA batterijtjes.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

08-02-2005 11:21

Andre den Heijer schreef:Ik zelf gebruik nu al 1,5 jaar een Garmin72 handgps en mijn ervaring is dat het perfect werkt op de 30 centimeter zelfs.
Heb hem uitvoerig getest lopend en vaarend dus ik weet zeker dat het werkt. Het is gelul dat de nauwkeurigheid 5 meter is dat was een aantal jaren geleden zo maar Amerika heeft dit vrijgeven.
Je heb geen dure mappen nodig gewoon een standaard scherm en 2 AA batterijtjes.


andre,

Waarom raden (eerlijke) verkopers in een winkel me dan af om er eentje te kopen ?
Iedere keer hetzelfde verhaal,"reken toch maar op een afwijking van minimaal 3 tot 7 meter" .

Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Andre den Heijer
Berichten: 99
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: den haag

08-02-2005 12:18

Ik weet niet hoe ze daar bij komen ik dacht ook altijd dat er een verschil in zat van min. 5 meter. Ik vis wat ik al noemde al een jaar zo zonder marker en het gaat perfect. De eerste maanden met marker getest en ik vaar er zo heen tot op een afstand van 0,30 m en soms minder. De afstand vanaf het punt wordt weergeven en de koers / Noordpijl. Wat wel moeilijk is met slecht weer want dan ben je langer bezig om het punt te zoeken i.v.m. wind en golven.
Wat je kunt doen is een apparaat huren bij Beversport in den haag en dan even uittesten.
Andre den Heijer
Berichten: 99
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: den haag

08-02-2005 12:21

De GPS 72 is een voordelige oplossing voor land -of marine-navigatie, ontwikkeld om u te voorzien van precieze GPS informatie. Hij is gehuisvest in dezelfde behuizing als de GPS76 en GPSMAP76(S). Het scherm heeft de gelijke grote als deze toestellen, alleen is de resolutie wat minder. We kunnen de GPS72 zien als de opvolger van de befaamde GPS12

Dit stevig, waterbestendig en drijvend toestel biedt een ruim scherm met 4 grijswaarden. Het is ontwikkeld als een nieuwe generatie basis-GPS toestel.

De verschillen met de GPS 76 zijn:

lagere beeldscherm resolutie: 120 x 160 in plaats van 180 x 240 pixels
De GPS 72 heeft geen aansluiting voor een externe antenne
De behuizing van de GPS 72 is zwart, die van de GPS76 wit
Bij het standaard pakket van de GPS 72 zit geen PC-interface kabel.
Adviesprijs € 240,-,
Bij ons: € 200,-
GPS 72 marine pakket:
Draagtas
12V voedingskabel
Marinesteun
Adviesprijs € 295,-,
Bij ons: € 245,-
Tijdelijk met GRATIS originele Garmin PC-interface kabel Ingebouwde quad helix ontvangst antenne

Scherm : Hoog contrast FSTN, 4-grijswaarden (120 x 160 pixels)
Verlicht scherm en knoppen
Gegevensopslag is permanent; geen geheugenbatterij nodig
Waterbestendig, IEC-529, IPX7 (30minuten onder water op 1 meter diepte) en drijvend
500 instelbare waypoints met naam en icoon; 50 omkeerbare routes
Positie formaten als Lat/Lon, UTM, Loran TDs, Maidenhead, MGRS, en user grid
Geluidsalarm voor :anchor drag, aankomst, off-course, proximity waypoint, en clock
"Grote cijfers" optie voor het aflezen in een oogopslag
1 MB intern geheugen om MapSource™ Points of Interest data op te nemen
De trip computer heeft alle gebruikelijke functies als snelheidsmeter, gestopte tijd, gemiddelde snelheid, totale tijd, topsnelheid, etc.
Automatische track log; 10 opgeslagen tracks in beide richtingen in te stellen
Koers en snelheid filter
Ingebouwde tabel met beste uren voor visvangst, bovendien ook zon en maan informatie
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

08-02-2005 12:39

Andre den Heijer schreef:Wat je kunt doen is een apparaat huren bij Beversport in den haag en dan even uittesten.


Laat dat nu net de winkel zijn die me het afraadde :D
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Andre den Heijer
Berichten: 99
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: den haag

08-02-2005 15:57

Maar die vertelden mijn ook eens stom verhaal dus het ligt eraan wie er achter de balie staat. Ik zelf heb hem bij Correct gekocht goede uitleg gehad. Moet je daar maar eens heen gaan die lui weten waar ze het over hebben.
Pieter van der Rijt
Berichten: 43
Lid geworden op: 28-07-2004 08:28
Locatie: Almere

09-02-2005 09:22

Ik gebruik al jaren een gps ik vis dan ook overwegend op groot water en altijd met de boot bij me.
Het voordeel is dat er nooit geen vissers "per ongeluk" hun aas ook bij jouw marker gooien omdat zij er ook al een week aan het voeren zijn.

Verder zal het mij worst zijn als ik op een aangevoerde stek een meter of tien bij mijn landmark af lig, want ik weet namelijk dat ik heel dicht in de buurt ben en doe het laatste stukje wel op de dieptemeter en ook al lig ik niet helemaal op de plek, de grootste karper komt toch meestal net naast de voerplek vandaan. :D
Niemand is slecht, totdat hij het tegendeel heeft bewezen.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

10-02-2005 20:43

Pieter,

Ik vis op wateren waar een metertje naar links of rechts al een diepteverschil van 2 tot 5 meter kan betekenen.
Dat is dus andere koek dan een water met een egale bodem.

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Bart Coppens
Berichten: 229
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: Beek en Donk

10-02-2005 21:54

Oftewel kort samengevat; Voor diegenen die het niet zo heel nauw zien of die vissen op een water met een zwak bodemverloop ik de gps een uitkomst. :-?

Wil je alles wat nauwkeuriger zien dan wordt het dus €30.000 investeren of toch maar vissen met markers en een dieptemeter.

Grts
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

11-02-2005 00:00

Of je gebruikt de gps en de dieptemeter voor de fijn tuning en laat de markers achterwege :D

gegroet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
jan van kranenburg

11-02-2005 02:04

Sorry, Dennis.

Maar jij vist toch ook in grachten, pardon "sloten", waar het overal even diep is? Geen GPS of zoiets nodig dus.

Afgezien dan van enige obstakels op de bodem? :)
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

11-02-2005 08:43

Jan,

Daar vis ik al een tijdje niet meer,simpeweg omdat het er te helder en ondiep is geworden door de jaren heen.
Met gevolg,praktisch geen vis meer te bekennen :cry:

Het gaat hier over de vervanging van de marker voor gps.Uiteraard gebruikte ik vroeger in de grachten idd geen marker :lol:

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

11-02-2005 13:48

Hallo,

Vandaag bij Correct geweest. En een apparaat met waas?!?! gekocht. Dat waas betekent dat hij iets nauwkeuriger is. Nauwkeurigheid is 3 tot 10 meter ongeveer, volgens de verkoper. Afhankelijk van het aantal satelieten waar je verbinding mee hebt. Dat was een beetje een teleurstelling. Ik had gehoopt dat Andre gelijk zou hebben.

Ik ga zo eens kijken hoe het werkt op een grasveld. De prijs viel trouwens erg mee. 118,94 euro (99 euro ex btw).

Jullie horen het nog wel.

Leon
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

11-02-2005 14:56

Zo, ben weer terug.

Op het grasveld was de nauwkeurigheid echt indrukwekkend. Ik had een struik gemarkeerd, 300 meter weggelopen en toen weer teug en precies bij de struik stond "het pijltje op het kruisje" Ik kon nog wel een meter uitwijken rondom de struik, maar daarna ging het pijltje van het kruisje af.

Conclusie (voor mij tot nu toe): Het werkt echt goed. Dit jaar ga ik het met vissen gebruiken en eens kijken hoe het dan bevalt.

groeten,

Leon
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

11-02-2005 17:11

Leon,

Heb je zo'n gele Garmin gekocht ?
Ik ben ERG benieuwd naar je ervaringen op het water.
Helaas voor jou gun ik je de eerst volgende keer dat je gaat vissen HET MEEST ONDENKBARE ZEIKWEER !
Dan weet je/ik meteen hoe de ontvangst met pokkeweer is :D

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

11-02-2005 17:31

Dennis,

Hij is oranje. eXplorist 100 van het merk Magellan. Daar heb je zeker al vaak over gehoord? :roll:

Ben je zondag toevallig in Zwolle? Ik neem hem dan wel mee.

Leon