GPS ipv markers, werkt dat?????


Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

11-02-2005 17:38

Leon vd Graaf schreef:Dennis,

Hij is oranje. eXplorist 100 van het merk Magellan. Daar heb je zeker al vaak over gehoord? :roll:

Ben je zondag toevallig in Zwolle? Ik neem hem dan wel mee.

Leon


Leon,

Ooh die :o
Nooit van gehoord.
Maar ik ben ook echt een leek op dit gebied
Ik ben niet in Zwolle,maar hoor dus wel graag over je ervaringen.

Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

11-02-2005 17:42

Dennis,

Volgende week ga ik weer eens vissen. Je hoort wel hoe het verloopt. Probleem met vissen is dat je nooit exact kan vertellen of je precies op de goeie stek zit.
Op een grasveld kan dat wel, want dan zet je gewoon een stok recht in de grond, of iets dergelijks.

Maar goed, je hoort het wel.

Leon
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

11-02-2005 17:53

Leon vd Graaf schreef:Dennis,

Volgende week ga ik weer eens vissen. Je hoort wel hoe het verloopt. Probleem met vissen is dat je nooit exact kan vertellen of je precies op de goeie stek zit.
Op een grasveld kan dat wel, want dan zet je gewoon een stok recht in de grond, of iets dergelijks.

Maar goed, je hoort het wel.

Leon


Leon,

Gewoon een hengel met een snoekdobber/loodje of een simpel draadmarkertje moet genoeg zijn om even lekker te experimenteren.

Met afwachtende groet,
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

11-02-2005 18:13

die mooie oranje H Markers Léon ;)

Veel plezier van t weekend,

Gr,
Frank
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

11-02-2005 18:36

Die liggen nog bij mij Frank :lol:
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

20-02-2005 19:32

En en en en en en en en en en ?????
Ben erg benieuwd :D
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

20-02-2005 20:48

Dennis,

Het vissen is wegens omstandigheden niet doorgegaan. :roll:

Maar heb nog wel wat op het grasveld geexpirimenteerd. Mooiste verhaal, is echt niet verzonnen. Mijn vrouw verliest haar oorbel in het donker omdat de hond een beetje druk deed. We konden hem niet vinden in het donker. Ik zet een marker waar het gebeurde en de volgende ochtend liep ik naar de marker toe. Ik ben op de plek aangekomen en na 30 seconden had ik de oorbel gevonden.
Klinkt als een sprookje, maar is echt gebeurd.


Op het water moet het net zo nauwkeurig zijn. Waarom niet? Mijn ervaring is dat als je genoeg satelieten ontvangt, dan is hij echt nauwkeurig. Meer dan een meter (in het rond) is het echt niet. Met de motregen en sneeuw pakt hij inderdaad wat minder signaal op, maar met 10 ipv 12 satelieten werkt het nog steeds met dezelfde nauwkeurigheid. Tussen gebouwen is hij een stuk onnauwkeuriger. Hij is dan redelijk in de war. Hij geeft zelf aan wat zijn nauwkeurigheid is. 25 meter. Maar goed, ik vis niet tussen gebouwen. Dus ben ik nog steeds enthousiast.

Als ik viservaringen heb, dan zal ik ze hier posten.

groet,

Leon
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-06-2005 12:55

Leon, vanaf mei nog steeds geen viservaringen??? Bij TBS-ers (electronisch toezicht d.m.v. een enkelband) werkt het GPS systeem tot op 1 meter nauwkeurig. Geen idee welk GPS systeem daarvoor wordt gebruikt en wat dat kost. Maar 1 meter nauwkeurigheid blijkt dus (ook tussen bebouwing) echt wel mogelijk te zijn.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

19-06-2005 14:26

Aart,
Nog even, en Leon is weer terug vanuit het Karperland Frankrijk.

Groet,
Frank
Gebruikersavatar
Jan Wijma-O
Berichten: 200
Lid geworden op: 02-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

19-06-2005 15:38

hehe, leuk idee opzich, nu nog iets moois verzinnen zodat het ook kan werken met je voerboot :D
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

24-06-2005 16:21

Hallo,

Misschien een beetje aan de late kant, maar hier komen mijn ervaringen met de gps. In Nederland vis ik meestal zonder boot en daarom heb ik hem pas voor het eerst in Frankrijk serieus gebruikt.

Eerste stek, weinig diepte verschil. Alleen handig om na uitvaren of een dril je stek terug te vinden. Ook in mist. Dan maakt 10 meter weer niet zoveel uit. Met verspreid voeren zonder markers wil je graag je hengels wat uit elkaar leggen. Met de gps is dat ook handig te regelen.


Stek twee. Een zeer smal richeltje 110 meter uit de kant. Met diepte meter moeilijk te vinden zonder markers. Vanwege scheepvaart was een marker ook onmogelijk. GPS was echt ideaal. En ook zeer nauwkeurig. Minder dan een meter. En ook hier was de gps zeer makkelijk om terug te varen in het donker. Zonder gps had ik dit richeltje moeilijk kunnen vinden, zeker in het donker (weinig herkenningspunten) En dit was de enige hengel die vis opleverde.

Ik ga zeker weer terug naar dit water. Als het richeltje er dan nog ligt, dan kan ik het volgend jaar weer terug vinden.


Maw. Volgens mij een aanrader. Ben er erg positief over. In de Beet zag ik een aanbieding van een Lowrance voor 100 euro.

groeten,

Leon
Sander Harders
Berichten: 33
Lid geworden op: 13-07-2002 02:00
Locatie: Den Haag

29-03-2006 13:18

Hoi allen,

Tijdje terug stond ik ook op het punt een GPS aan te schaffen. Futurumshop.com had toen goede aanbiedingen en gaf mij het volgende advies. Misschien heeft iemand er iets aan.


Beste Sander,

Zowel de Geko 101 als eTrex euro zijn niet WAAS enabled en kennen dus niet een nauwkeurigheid tot 3 meter. Indien u denkt aan de Geko 101 dan is eenzelfde toestel van Magellan duidelijk beter. Ik denk dan aan de Explorist 100: enorm populair en duidelijk een aanrader.


Magellan
eXplorist 100 (9043061)
Superstunt! Het model voor geocachers!
Meer productinfo
€ 129.00
Inclusief BTW. Wij berekenen GEEN verzendkosten


Mocht u nog vragen hebben dan hoor ik het graag.

Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,


Barbara van den Boogaart
Futurumshop BV


Binnenkort koop ik er eentje. Ik zal de ervaringen op het board zetten.

NB. By the way, familie van je Dennis? :D
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

29-03-2006 13:51

Er wordt momenteel gewerkt aan een europesche versie van het
inmiddels bekende GPS (verouderde amerikaanse militaire uitvinding
trouwens)

dwz, een nieuw netwerk van satelieten rond de aarde. Als de berichten
later blijken te kloppen zal dit systeem tot op de decimeter nauwkeurig
zijn!

maarja, hoe lang dit allemaal nog gaat duren??? zou het echt niet weten...
Marcel Noorlander
Berichten: 5
Lid geworden op: 17-06-2003 02:00
Locatie: Rotterdam

29-03-2006 19:42

Ik Geloof dat de Megallen Explorer 100 nu bij Correct € 79,67 incl. BTW is.
Ismail Kocak
Berichten: 33
Lid geworden op: 14-07-2004 20:25
Locatie: De Meern
Contacteer:

29-03-2006 20:45

hallo allen,

Stek markeren is denk ik niet het allerbelangrijkste met het gebruik van
een gps, dit is wel op te lossen.

Het allerbelangrijkste vind ik de walkant (tent) terug vinden bij donker en of erge MIST onder extreem weersomstandigheden.

Frankrijk gangers zouder hier zeker rekening mee moeten houden,
en het staat zo lullig als een kilometer op een onbewoond eiland aan wal komt.

ismael
Koen Roeffaers
Berichten: 67
Lid geworden op: 25-04-2005 14:31
Locatie: Hasselt (B)

31-03-2006 11:10

draai of keer het zoals je wil: op GPS zit afwijking.

afhankelijk van de omstandigheden (aantal satellieten, weer, ...) kan die afwijking enkele meters bedragen
(behalve indien gewerkt wordt met een vast basisstation voor calibratie zoals iemand vermeldde, ik geloof dat die technologie WAAS heet)

MAAR! de vraag is of een afwijking van enkele meters onoverkomelijk is.
in de auto gebruik ik tot volle tevredenheid GPS (Ipaq + ontvanger + TomTom). Werkt perfect, maar natuurlijk merk ik soms ook dat er een afwijking van enkele meters op het signaal zit
maar dat corrigeer je zelf automatisch, want je 'ziet' waar die weg linksaf is...

nu goed, ik kan niet onderwater kijken op m'n stek
daar dient een visvinder voor!

oplossing? combo visvinder/gps
dergelijke systemen bestaan in uiteenlopende prijzen.
Kijk zelf uit naar dergelijk systeem (bv Eagle Fish Elite 480 of bepaalde types van Lowrance)

Goed rondkijken loont, want heb al prijsverschillen voor bepaalde types gevonden in de aard van goedkoopste plaats: 359euro;duurste plaats 699euro ... zelfde toestel en type!

Het voordeel van dergelijke visvinder/gps combo's is dat je vrij snel en gemakkelijk naar een (oude/gekende) stek kan varen en vervolgens met de visvinder een beeld krijgt van de onderwaterwereld en zo je stek bepaalt.
De mogelijke afwijking van enkele meters, dus eventueel nog wat zoekwerk ter plaatse, neem ik er graag bij, want probeer u maar eens te oriënteren op open water (zeker wanneer ver uit de kant gevist wordt) op klaarlichte dag ... dan zwijg ik nog over valavond of nacht.

afin, mij lijkt het erg handig
al spreek ik natuurlijk nog niet uit ervaring,
wie weet vervloek ik het systeem wel eens ik het heb :wink:
hou jullie op de hoogte
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

01-04-2006 13:06

Koen,

Dat ding wat ik heb, kost 100 euro en er zit WAAS op. Dus redelijk nauwkeurig. Dan heb ik daar en dieptemeter bij van 125 euro. Is een stuk goedkoper dan een gecombineerde gps/dieptemeter. Mijn vismaat heeft zo'n gecombineerde. Te veel mogelijkheden, als je het mij vraagt. Daar heb je helemaal geen handen voor als je aan het varen bent.

Verder vind ik het ook een stuk makkelijker. Je moet om je stek te zoeken twee dingen in de gaten houden. De bodem en je positie. Alles op 1 scherm lijkt ideaal. Maar dan verschijnen er weer van die pop up meldingen, dan is de visvinder zijn gps signaal weer kwijt. En verder kan je die gps ook voor andere dingen gebruiken.

groeten

Leon
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

23-11-2006 20:10

Iemand nog ervaringen hierin?

Ga a.s. voorjaar weer water bevissen waar ik liever geen markers plaats.

En ik sta tevens op het punt om sowieso zo'n ding aan te schaffen.

Dus graag reacties.....