welke nylon en waarom


guido polleke
Berichten: 133
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: hoensbroek

23-01-2005 15:12

Met het huidige aanbod aan merken in nylon vraag ik me af welke het beste is als ik op zoek ben naar een goede schuurvaste lijn van 0,35 - 0,40 mm, een trekkracht heeft van liefst ca. 10 kilo en toch een gematigde rek heeft. Ik heb veel gebruik gemaakt van de berkley trilene tournament gold die niet meer verkocht schijnt te worden. Dit is een perfecte lijn

guido
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

23-01-2005 16:02

Guido,

0.35-0.40 mm :o

Waarom zo dik? Als je bijvoorbeeld Technium pakt (of de karperlijn van spro), kom je toch ook goed weg?

Of vis je in superobstakelrijk water?

groetz
Tedje
guido polleke
Berichten: 133
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: hoensbroek

23-01-2005 17:08

ik vis voornamelijk op kanalen en in frankrijk op obstakelrijke wateren ja!
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

23-01-2005 17:49

technium of de nieuwe Mainline x-line :wink:

Technium is gewoon goed meer kan je daar niet over zeggen.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Michel bezem
Berichten: 56
Lid geworden op: 13-09-2004 20:31
Locatie: Avenhorn

23-01-2005 18:17

Hi
Phyton van PB
0.35-21lbs en weinig rek
Superlijn
Gr
Michel
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

23-01-2005 18:21

Ik heb afgelopen seizoen ook met volle tevredenheid gevist met Shimano Technium. Hij is super schuurvast, kinkt niet, gooit lekker en is echt beresterk!
Ik heb zelf 3 spoelen vol staan met de 35/100 versie(13 kilo trekkracht) en voor mij is er maar 1 lijn voor op kanalen en obstakelrijke wateren.
Voorheen had ik Sufix Synergy, ook een hele goede lijn maar de schuurvastheid van deze lijn is wel beduidend minder dan de Technium.
Daarom is mijn keuze gevallen op de Shimano lijn. :wink:

Succes met je keuze!!

Groeten Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
evert van de linden
Berichten: 125
Lid geworden op: 04-01-2004 22:06
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

23-01-2005 18:29

Koen,

Waar koop jij die lijnen?
Koop je zon hele klos van 1400 meter of laat je het er op zetten?
Wat kost het ongeveer om een spoel van 275m vol te doen?
Moet je er speciale ogen voor hebben op je hengel?

mvg,
Evert.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

23-01-2005 18:56

Evert,

Een klos van 35/100 Technium bevat 823 meter. De kosten van zo'n spoel is zo'n €50,- dacht ik. In eerste instantie duur maar je doet gerust 3 seizoenen met die lijn.
Daar krijg je mooi 3 spoelen mee vol. :wink:
Ik koop de lijn gewoon in een hengelsportzaak. En je hebt geen speciale ogen voor die lijn nodig. Tegenwoordig zit er op iedere hengel hardere ogen, dus bang zijn dat je lijn inslijt op je ogen hoef je zeker niet bang voor te zijn. Nylon lijn is minder scherp dan gevlochten lijn, dus in dit geval kan jij gerust met die lijn vissen zonder dat je bang hoeft te zijn dat de boel inslijt. :)
Ik heb zelf Fuji Sic ogen op m'n hengels zitten, een vijl krijgt er geen kras in zo hard zijn ze!

Groeten Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

23-01-2005 18:59

Inderdaad Koen, de prijs is de drempel maar het nylon is gewoon zeer goed en zoals je zegt je kan makkelijk 3 seizoenen met dezelfde draad doen => ik heb met die van mij 2 seizoenen gedaan.
Wegens aanschaf nieuwe molens moest er nieuwe op maar die op mijn oude molens was belange nog niet versleten.

Zat ik even met het idee te spelen van maar eens Sufix te testen => niet doen dus :lol: had horen zeggen dat die ook zeer schuurbestendig was en meer zou snijden door wier enz ...

Ik hou het dus maar bij de Technium.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

23-01-2005 19:15

Guido,

Wellicht slechts ter onderstreping, maar: Technium van Shimano is echt een geweldige lijn. Zeer hoge breeksterkte ten opzichte van de diameter, enorm slijtvast en ongeveer 10% rek.
Wat mij betreft de beste nylon lijn van dit moment.

Gr,

Frank Huisman
killian de bruijne

23-01-2005 19:25

hoi

ik ben ook zeer geinteresserd in die technicum lijn, alleen vind em best een beeetje duur! mijn toekomstige okuma epix eb 65 gaat 400m lijn op dit wil dus zeggen. 1 molen per klos, aangezien ik 2 spoelen heb!

dit kost mij dus 100 euro~! :oops:

mja ik zou hem dus wel erop kunnen gaan laten zetten. maar ik vraag me wel af. het is nylon hoe kan het dat het niet gaan kinken. mijn hoempie ploempie nylon die ik nu gebruikt moet ik om de 3 a 4 maanden vervangen.

nog iets. wat ik erg rot vind dat er bijv op zo een spoel na 100 m zo een knoop zit tusse 2 lijnen is dit ook zo bij technicum>?

moet ik hem echt nemen?


groete
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

23-01-2005 19:46

Killian,

Er zitten geen knopen op de klossen van Shimano Technium. Als je goed maar goedkoper wilt neem je Maxima Chameleon of de Big Game lijnen van Berkley.
Maar wat is € 100 nu over drie jaar uitgesmeerd?

Advies: Gewoon kopen. Ik heb de 35/100mm uitvoering: Perfect!

Gr,


Frank
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

23-01-2005 19:56

Beste killian

Waarom zou je de hele spoel moeten vullen met 400m Technium ?

Je kan de spoel opvullen met naai garen of wol, je kan de spoel ook opvullen met bijvoorbeeld goedkopere nylon => Berkley of zo.
Met een degelijke verbindingsknoop is de verbinding ok (moest er ooit zoveel draad af gaan)

Je kan dat toch ongeveer schatten (bij men Emblem's zat een soort van klem bij waardoor je 100m draad minder opzet)
Vul eerst een deel Berkley, knoop dan de Technium aan de Berkley en vul dan verder.

Met een Technium spoel kan je makkelijk 4 hengels vullen (+- 200m per spoel wat genoeg is)

U vooral niet laten weerhouden door de prijs, dat deed ik vroeger ook maar heb nu spijt dat ik ze niet sneller heb gekocht hoor dat geld had ik al lang terug verdiend.

Knopen om de 100 m ?????? :-? :o nog nooit van gehoord.

Dat kinken hangt af van wat je allemaal uitspookt :D en of je de slip van de molen te veel laat doorslippen.
De nylon kwaliteit heeft er voor een heel groot deel mee te maken hoor.

voila
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

23-01-2005 19:59

Danny,


Ik test altijd iedere nylon in de winkel vóórdat ik hem koop.
Dit kan je een hoop gedonder schelen, zeker als je je vissen gaat verspelen. :cry: (ik spreek uit eigen ervaring,helaas)
Het mooie was bij Sufix, toen dit 3 jaar geleden op de markt kwam stond er op de beurs in Zwolle een apparaat die de schuurvatheid van de lijn testte. Sufix kwam er als beste uit. Op de 2e plaats stond Fox Barbbuster.
Het verschil was 5 keer schuren......Na een praatje met de vertegenwoordiger van Ultimate(Sufix wordt verdeelt door Ultimate Hengelsport) wist hij mij te vertellen dat Fox Barbbuster én de Sufix Synergy uit dezelfde fabriek komen. Dus waarschijnlijk is de Barbbuster dezelfde lijn als de Sufix. Sufix werdt gepprezen als "de beste lijn ooit".
Een jaartje later kwam Shimano Technium uit, na het testen van deze lijn werdt ik verbaast door de schuurvasteheid en kracht van deze lijn.
Dit ovetrof Sufix met gemak. Opgespoelt en gevist met de Technium, sindsdien heb ik geen Sufix meer gebruikt. Nu heb ik op m'n andere spoelen Daiwa Infinity Duo gespoelt, 28/100 voor het afstandswerpen......Hier heb ik ook goede berichten over gehoord, ook heb ik de schuurvastheids-test gedaan voordat ik hem kocht. :wink:
De Daiwa lijn voldoet aan de I.G.F.A klasse, kortom, secuur getest op trekkracht en lijndikte. Dat zit wel snor! :wink:

Groeten Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
bart hoefsloot
Berichten: 48
Lid geworden op: 12-12-2004 21:35
Locatie: breda

23-01-2005 20:45

ik ben ook zeer te spreken over de technium lijn voorheen ook de suffex lijn gehad inderdaad de technium overtreft het met gemak.
op mijn molens gaat 700 mtr lijn x 4 dat zijn twee grote klossen
maar het is een investering dat zich zeker uitbetaald op lange termijn.
killian de bruijne

23-01-2005 21:15

[quote="Koen de Been"]Danny,


Ik test altijd iedere nylon in de winkel vóórdat ik hem koop.
Dit kan je een hoop gedonder schelen, zeker als je je vissen gaat verspelen. :cry: (ik spreek uit eigen ervaring,helaas)
Het mooie was bij Sufix, toen dit 3 jaar geleden op de markt kwam stond er op de beurs in Zwolle een apparaat die de schuurvatheid van de lijn testte. Sufix kwam er als beste uit. Op de 2e plaats stond Fox Barbbuster.
Het verschil was 5 keer schuren......Na een praatje met de vertegenwoordiger van Ultimate(Sufix wordt verdeelt door Ultimate Hengelsport) wist hij mij te vertellen dat Fox Barbbuster én de Sufix Synergy uit dezelfde fabriek komen. Dus waarschijnlijk is de Barbbuster dezelfde lijn als de Sufix. Sufix werdt gepprezen als "de beste lijn ooit".
Een jaartje later kwam Shimano Technium uit, na het testen van deze lijn werdt ik verbaast door de schuurvasteheid en kracht van deze lijn.
Dit ovetrof Sufix met gemak. Opgespoelt en gevist met de Technium, sindsdien heb ik geen Sufix meer gebruikt. Nu heb ik op m'n andere spoelen Daiwa Infinity Duo gespoelt, 28/100 voor het afstandswerpen......Hier heb ik ook goede berichten over gehoord, ook heb ik de schuurvastheids-test gedaan voordat ik hem kocht. :wink:
De Daiwa lijn voldoet aan de I.G.F.A klasse, kortom, secuur getest op trekkracht en lijndikte. Dat zit wel snor! :wink:

Groeten Koen[/quote]

hoi
staaat die schuur tent er ieder jaar? dan gaan ik er cker effe langs! de beurs is binnekort weer toch. dan gaan ik er cker effe langs!

dat van 200 m techniucum en de rest berley, dat doe ik cker!! dat is nml veel goedkoper maar zo houd ik wel met t werpen en de eerste heeel veel meters de goede lijn! verder is t nog een heel goed ide, want aangezien ik in amsterdam woon mag ik niet uitvaren. en dan is 200 m genoeg maar een paar x per jaar heb ik wel eeens heel veel meer nodig 325 ofzo... en dan is de ''goedkope'' berkley een goede lijn!


groeten
killian
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

23-01-2005 21:34

Killian,

Ik zou niet weten of die er nu ook zal staan. :roll:

Groeten Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

23-01-2005 22:20

thanks voor de Daiwa tip Koen :wink: ik heb net twee reserve spoelen besteld voor men molens, kan ik eens die draad daarop spoelen.

Bedoeling is wel ofwel dunner of dikker te gaan dan 0.35mm => obstakel visserij of afstand visserij.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

23-01-2005 23:32

Daiwa infinity duo lijn is mij ook prima bevallen vis nu 2 seizoenen met deze lijn. Erg weinig rek rond 5%, meeste nylon rond de 10%. Enige nadeel van deze lijn is de kleur is zwart met groen, maar heb toch liever een blanke lijn of flourcarbon. Verschil qwa zicht met flourcarbon en blanke lijn is trouwens ook maar miniem enige voordeel is dat fluorcarbon zwaarder is dan gewoon nylon.

Daiwa lijn is aanmerkelijk goedkoper dan de shimano, op beurs kun je een bulk spoel meen iets van 800meter 37/00 meestal kopen voor rond 20euro.


Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Paeleman Bert
Berichten: 236
Lid geworden op: 05-01-2004 08:32
Locatie: Erpe-Mere

24-01-2005 07:34

Hoi,
Ook ik vis met die Daiwa infinity lijn.
Tot hiertoe zeer tevreden (ik gebruik ze nu al 2 seizoenen)
Zoals hiervoor gezegd, zeer weinig rek, juiste dikte, groen/zwart voor
de camouflage gooit zeer goed, kinkt weinig of niet
Greetz
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

24-01-2005 10:45

De technium en daiwa lijn zijn inderdaad mooie lijnen om te zien, zullen goed werken, maar in mijn ogen op helderder water ongeschikt omdat ze door en door gekleurd zijn. Dit zorgt ervoor dat ze visueel zeer goed waarneembaar zijn in het water (kijk anders de deel 2 video van Korda maar eens). Op bijna alle wateren waar ik tot nu toe heb gevist is er redelijk tot zeer helder water, en vallen deze lijnen dan ook al af.

Een lijn waar ik het afgelopen jaar hele goede ervaringen mee heb is de GT80 van Gardner. Deze is behoorlijk schuurvast (geen technium, maar hoeft ook niet), zeer soepel (dus zeer verre worpen wanneer nodig), redelijk wat rek (dus daardoor wat minder vissen verspelen, omdat de lijn ook wat schokken op kan vangen), voldoende trekkracht. De lijn is doorzichtig groen van kleur, maar er zijn ook andere versies verkrijgbaar. De lijn wordt namelijk gefabriceerd door Suffix (of ik moet me heel sterk vergissen, wat bijna niet kan). Suffix heeft dezelfde lijn op de markt onder de naam Xcelon, dus ook een hele goede lijn. Deze is alleen transparant grijs van kleur, waarbij de kleur iets minder camoufleert dan de groene. Ook de nieuwe PB Python lijn ziet er zeer goed uit en heeft nagenoeg dezelfde eigenschappen zo op het oog, maar of deze ook bij Suffix wordt gefabriceerd durf ik niet te zeggen. Wat ik wel weet is dat ook deze lijn de goede eigenschappen die een nylon moet hebben bezit (tenminste in mijn ogen).

Uiteindelijk zijn er maar een paar grote nylonproducenten op deze aardbol, net zoals de hakenfabrikanten, dus al staat er een ander label op het rolletje, wil niet zeggen dat het een andere lijn is. Heb er laatst behoorlijk wat info over gekregen via een vertegenwoordiger. Maar veel dezelfde type lijnen kunnen al geheel anders zijn door de kleur die wordt toegepast. Zo hebben de fabrikanten dan ook per nylon een bepaald aantal kleuren die de lijn minder aantasten. Want dat doet een kleur met een lijn, hij tast de structuur aan. Wat dat betreft zijn dan ook de transparant gekleurde lijnen de beste keus, hier zit geen kleur in, maar ooit moet je een compromis sluiten.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
jasper hekkelman
Berichten: 191
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: Zutphen

24-01-2005 11:14

3 jaar met 1 lijn?? ....... vissen jullie dan zo weinig of doe ik wat verkeerd.. mijn lijn is meestal aan het eind van het jaar wel aan zijn einde...


maarja het kan er ook aan liggen dat ik graag nieuwe jaar met nieuwe lijnen vis omdat ik dan zeker weet dat die lijn weer 100% goed is zodat ik daar geen vissen op hoef te verspelen..
Prutser
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

24-01-2005 11:41

Ja zelf vis ik ook maar met de lijnen 1 seizoen.
Ik zelf ben heel erg te spreken over de g-carp van spro.
Maar ik denk dat ik ook maar een keer de technicum ga proberen dan als er zoveel goede reacties van zijn.
Vis namelijk nog wel op veel op opstakel rijk water.

Groeten Joris
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

24-01-2005 11:56

Jaja Bart. :D Praatjes met hengelsportvertegenwoordigers maakt al een hele hoop duidelijk! :wink:

Jasper,

De uren die ik dit jaar met de Shimano technium lijn heb gevist is zo'n 700 uur dat ik schat.
De karpers die ik met deze lijn heb gevangen zal ik niet weten, het zijn er meer als voldoende. :)
Ik heb er o.a een 32 ponds schub mee uit het riet weten te trekken, riet is wat dat betreft verdomd scherp als je het mij vraagt.
Ook heb ik er veel mee op het kanaal gevist tegen obstakels, allen veilig af kunnen drillen. Ik weet 100% zeker dat de Sufix lijn dwars af was gegaan in het riet, dit had me een 30er kunnen kosten als ik met Sufix had gevist.
De Technium lijn was zwaar beschadigd nadat ik die vis op het droge had.
Het beschadigde stuk lijn probeerde ik kapot te trekken, dit lukte me niet!!
Ik controleer altijd de eerste paar meter als ik opnieuw ingooi, of dit nu om een slechte lijn gaat of om een goede lijn, ik wil gewoon zeker zijn dat het niet aan m'n materiaal ligt, het geluk hangt aan een nylon draadje in dit geval! :wink:
De praktijk is altijd de beste test voor je materialen. Hier maak ik ook dan zeer veel gebruik van. :wink: Oja, de uren die ik draai op een seizoen zal zo rond de 1800 uur zijn, best wel wat lijkt me. M'n vismaat vist nu voor het 2e seizoen met die lijn. No problem at all!

Groeten Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
guido polleke
Berichten: 133
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: hoensbroek

24-01-2005 13:29

Hee jongens,

Bedankt voor jullie uitvoerig besproken meningen en adviezen. De technicum lijn lijkt me een goede keuze. Toch nog het volgende: Ik vaar dikwijls mijn lijnen uit op de baitrunner! Dus de lijn moet wel hiertegen kunnen wat betreft kinken! Kom ik dan met de toch wel prijzige technicum lijn weg? Normaal draai ik dus ieder seizoen nieuwe lijn erop, zeker door het uitvaren met de baitrunner

thnx