gepolariseerde zonnebril vragen


Plaats reactie
Jelle Bijker
Berichten: 51
Lid geworden op: 24-09-2004 16:40
Locatie: Zuidhorn (Groningen)

03-01-2005 11:58

hallo dames en heren

ik heb mij voorgenomen het komende seizoen als het ook maar even kan voornamelijk aan de oppervlakte op karper te vissen. nu heb ik veel gehoord over het nut van een gepolariseerde zonnebril bij deze activiteit en het lijkt me een handig hulpmiddel.

er zijn echter een paar vragen die ik hierbij heb.
1. maakt het echt zoveel verschil zo'n bril? ik heb gehoord dat je echt flink beter door het wateroppervlak kan kijken ermee, maar heb er zelf nog nooit door kunnen kijken.

2. de belangrijkste vraag... ik draag een bril. nu zijn er ook van die gepolariseerdde zonnebrillen die je over je gewone bril heen kan dragen. zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? werkt dit? verlies je die "overbril" niet de hele tijd? (ik bedoel dus niet van die opzetklepjes, maar echt een hele 2e bril over mijn gewone heen)
reacties van mensen met ervaring op dit vlak zijn zeer welkom.

alle overige informatie, do's en don'ts goede en slechte merken etc is uiteraard ook meer dan welkom.

alvast bedankt en gegroet
jelle
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

03-01-2005 15:52

Jelle,

Ik vind een goede zonnebril een onmisbaar attribuut bij het struinen!

Ik heb zelf geen gewone bril, dus wat betreft opzetglazen kan ik je niet helpen.
Ik gebruik een trendy zonnebril voor dagelijks gebruik van Persol. Deze kostte mij 159,- Euro. Maar dan heb je ook een bril die je kan dragen als je niet aan het vissen bent. :)
Een zonnebril heeft 2 voordelen. Ten eerste voorkomt het dat je hoofdpijn krijgt van het turen. Vroeger had ik vaak knallende koppijn e last van mij ogen als ik een dagje in de zon had lopen struinen. Nu alleen nog maar vanwege een beginnende zonnesteek :wink:
Ten tweede neemt het werkelijk die irritante schittering van het oppervlakte weg! Water wordt daardoor zo helder als glas. Hierdoor zie je de karpers niet alleen duidelijker, maar je ontdekt ze ook sneller. IK weet zeker dat ik per dag enkele karpers meer zie, die ik zonder zonnebril waarschijnlijk nooit zou ontdekken.

IK kan echt niet meer zonder.
Jelle Bijker
Berichten: 51
Lid geworden op: 24-09-2004 16:40
Locatie: Zuidhorn (Groningen)

03-01-2005 16:01

hoi martijn

dat is wel een prijzig brilletje zeg....

nog even een nieuwe vraag.... hoe belangrijk is het dat die zonnebril een beetje redelijk afsluit aan de zijkanten? (zodat er dus niet te veel licht langs kan glippen)

heb jij misschien ook een digitaal fototje van de door jouw gebruikte bril ?

groeten en bedankt
jelle
zomaar een vismoment:

Ik geniet van de serene rust die heerst tussen de langzaam wegtrekkende dampen van de ochtendschemering. Op een meter van mijn korst zie ik af en toe een karper door het wateroppervlak breken. De tijd lijkt stil te staan.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

03-01-2005 16:50

Tja, bij Perso, betaal je ook een deel voor het design en het merk :oops:

Mijn vorige bril sloot niet echt aan op mijn gezicht. Daardoor kon onder bepaalde omstandigheden licht langs de glazen komen. Dit vond ik inderdaad hindelijk, want daardoor stond ik alsnog met m'n handen boven of naast mijn ogen te kijken, indian style als je begrijpt wat ik bedoel.
Bij mijn huidige bril heb ik hier weinig last van, omdat deze wat ronder is.

Bij echt vis brillen heb je meestal wel een flap die de zon blokkert. Best wel een pre dus, maar ik gebruik mijn bril ook als ik lekker een biertje aan het drinken ben op een terras, en dan is het niet bepaald hip om met een visbril te zitten ;)

IK heb helaas niet direct een foto beschikbaar.

Maar als je interesse hebt in zo'n bril, ga dan gerust naar een goede optiek. Daar zijn meer goede brillen te vinden, ook voor een wat gunstigere prijs. En je kan daar natuurlijk ook advies vragen...
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

03-01-2005 18:46

ik heb een brilletje van aqua geloof dat die 40 euro kosten, ook van fox hebben ze dergelijke brillen. Het scheelt wel degelijk het helpt echter alleen voor schittering etc. dus als het water troebel is dan kijk je met een bril niet verder in het water. Tis zowieso de moeite om een brilletje aan te schaffen vooral zomers!
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

03-01-2005 18:57

ga naar de locale brillen winkelier en bekijk een paar polaroid brillen met uv-b filter, die zijn gewoon goed te gebruiken... er zijn wel verschillen in hoe ze de schittering verminderen dus gewoon een paar proberen. voor 2-3 tientjes (Euro) heb je al behoorlijk keus.

het polaroid effect komt overigens het best tot zijn recht als er geen zon direct op de glazen valt, dus een pet of hoed met rand is een aanrader.

EDIT:
kijk ook eens op de polaroid website :) daar kan je online het assortiment bekijken voor 04/05 en ze hebben ook een paar clip-on systemen(clip-on en expert-clip)... http://www.polaroideyewear.com/nl/coll/ ... system.htm
Laatst gewijzigd door Maarten Darkje op 03-01-2005 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

03-01-2005 19:23

Hoi Jelle,
Ja,polaroid moet!
Wil je het eens proberen,heb ik nog wel een opzetbrilletje van zeer goede kwaliteit.
Gratis!!!stort maar iets op 555giro.
Hoor van je.
Mvgr.Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

03-01-2005 19:27

Opzet-brilletje ? Lijkt me wel handig.
Ik heb namelijk al een bril op, en een geslepen polaroid bril bestaat niet ?

Ik heb in de viswinkel al eens een polaroid opgehad, maar dan past mijn gewone bril er niet goed onder, van de regen in drup.....
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Theo de Vries
Berichten: 442
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: Lelystad

03-01-2005 20:16

In de Beet heb ik vorige zomer een advertentie zien staan, van een bedrijf dat polaroid zonnebrillen op sterkte maakt, maar duur! Ik kan de naam van de firma niet opzoeken want ik lees dat blad alleen in de bieb. Mischien kan iemand anders het op zoeken.

Theo
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

03-01-2005 22:18

Opzet-brilletje ? Lijkt me wel handig.
Ik heb namelijk al een bril op, en een geslepen polaroid bril bestaat niet ?

Ik heb in de viswinkel al eens een polaroid opgehad, maar dan past mijn gewone bril er niet goed onder, van de regen in drup.....
YHoi Marco,
Ik heb er denk ik twee,dus bij interesse(hoor ik)neem ik hem zaterdag wel mee.
Is het niks,ook niet erg.
Mvgr.Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

04-01-2005 08:01

Proberen kan geen kwaad :wink:
alhoewel, van proberen komen ook kindjes.....
CarpeR Diem
Jelle Bijker
Berichten: 51
Lid geworden op: 24-09-2004 16:40
Locatie: Zuidhorn (Groningen)

04-01-2005 11:08

allereerst wil ik graag iedereen bedanken voor de vele reacties, hier heb ik tenminste wat aan :wink:

dan verder:
Aaron, ik heb wel eens met een gewone zonnebril gevist, en zelfs dat maakte al een redelijk verschil. ik en alleen bang dat opzetstukjes niet de oplossing zijn omdat er dan nog erg veel licht langs de glazen heen komt. ik heb niet zo'n grote bril namelijk, en die opzetstukjes zullen vast ook niet groot zijn en/of goed op je gezicht aansluiten.
desalniettemin zou ik het toch misschien graag even proberen, al is het maar om weer wat meer inzicht in de materie te krijgen.

dat je voor een paar tientjes een redelijke polaroid bril heb wist ik ook... probleem daarbij is echter dat deze niet over mijn gewone bril gedragen kunnen worden.... en dat is inderdaat wat je noemt van de regen in de drup.

het plan is verder om ook langs de karperbeurs in zwolle te gaan... weet iemand of daar ook dergelijke brillen aanwezig zullen zijn? (ik gok van wel, maar zou niet weten bij wie ik zoeken moest)

nogmaals dank allemaal
VGR
jelle
zomaar een vismoment:

Ik geniet van de serene rust die heerst tussen de langzaam wegtrekkende dampen van de ochtendschemering. Op een meter van mijn korst zie ik af en toe een karper door het wateroppervlak breken. De tijd lijkt stil te staan.
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

04-01-2005 11:24

Belang bij een goede polariserende zonnebril?

Serengeti, super zonnebrillen. Moet er wel bij zeggen dat ze prijzig zijn. Maar dan heb je ook wat.

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

10-01-2005 21:25

Beter als Serengeti kun je inderdaad niet krijgen.
Je gaat zo'n ding zelfs dragen als het bewolkt is (meekleurende lenzen).
Overigens zijn de meeste modellen niet gepolarizeerd maar dan nog werken ze fantastisch.
Lenzen zijn echt onovertroffen.
Ben van plan om er dit jaar nog een gepolarizeerde versie bij te halen.
Kosten inderdaad een hele aardige duit maar je wilt nooit meer anders.

Zijn trouwens ook op sterkte te krijgen.


René.
Size doesn't always matter
leike Schoep
Berichten: 14
Lid geworden op: 10-01-2005 18:13
Locatie: venlo

12-01-2005 20:56

Je hebt zeker baat met een zonnebril, alleen is de vraag wat je wilt uitgeven. Maar ik zal je vertellen dat prijs wel degelijk met de kwaliteit heeft te maken. Een goede zonnebril begint vanaf ongeveer 100 euro. Je hebt dan wel al wat je op elk moment kunt gebruiken. Of het nu helder of half bewolkt weer is.

Ik heb zelf een Oakley zonnebril. De glazen van oakley zijn als beste getest over de wereld. Ze worden vooral gebruikt bij het sporten. Denk aan schaatsen, skeëen, Snowboarden enz.

Het enige nadeel is wanneer je een gepolariseerd glas erin wilt om de schittering uit het beeld te halen, deze zonnebrillen enorm duur zijn. Zelf heb ik er een die makkelijk over de 300 euro kost. Hierbij moet ik wel zeggen dat je dan het beste hebt maar ik gebruik hem ook voor meer doeleinde dan vissen alleen.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

13-01-2005 08:09

Duur?

Man dit snap ik niet jongens, je geeft voor het vissen klauwen met geld uit beste is amper duur genoeg en dan een zonnebril die je te duur vind?

Koop idd een polariserende zonnebril op sterkte (heb zelf een bril van polaroid die absoluut goed aansluit, tegen schittering langs de glazen) en draag die relatief veel. Autorijden / vissen en als het gewoon zonnig is dan bijna de hele dag. Het scheelt 70-80% vermoeide ogen het effect van schittering weg komt idd nog beter tot zijn recht als je ook nog een baseball petje op zet.

Je kunt beter het water in kijken zoals gezegd als je normaal gehinderd zou worden door de schittering.

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Theo de Vries
Berichten: 442
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: Lelystad

22-01-2005 20:39

Jelle,

Informatie over polaroid zonnebrillen op sterkte is te ver krijgen bij:

Optilabs Holland
Eikstraat 3
6657AJ Boven Leeuwen
Tel.0487 594216

Een goede polariserende bril en een hoed zijn werkelijk onmisbaar bij struinend vissen. Zowel met de pen als met de korst of kattenbrok. Je vangt er echt meer karper door!
Ik hoop dat je met deze informatie wat verder komt.

Groeten Theo
Marcel Postma
Berichten: 67
Lid geworden op: 16-01-2005 19:45
Locatie: Oldenzaal

30-01-2005 19:28

Probeer anders de speciale zonnbrillen van Snowbee (polariserend) deze zeer goedkoop (tussen de 9,95 en 19,95).
Bij Van Benthem in Oldenzaal zijn diverse modellen in de aanbieding (vanaf 9,95), ook via internet te bestellen.

Groeten Marcel
Maarten Oldenziel
Berichten: 2
Lid geworden op: 06-04-2005 10:31
Locatie: Velp (gld)

13-05-2005 13:36

het voordeel van een polaroid zonnebril is voornamelijk dat je "dieper" in het water kan kijken omdat je minder last heb van de weerspiegeling van het wateroppervlak. Het komt er gewoon op neer dat een vis op zeg een meter diepte in redelijk helder water met beetje zon erop zonder bril gewoon niet te zien, maar met zo'n polaroid wel. Dat is het grote voordeel. Over de prijs hoef je je ook niet echt druk te maken, zelf heb ik er een gekocht voor 35 euro en die doet het uitstekend. Het enige is dat deze niet op sterkte is.
Plaats reactie