X Line Fluorocarbon?


Karel Dille
Berichten: 108
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Veldhoven

02-01-2005 21:20

Ik wil deze lijn misschien gaan aanschaffen. Wie heeft hier al ervaring mee? Is het echt zo onzichtbaar als men beweert en is het goeie lijn om te gebruiken als hoofdlijn? En is ie ook in andere kleuren verkrijgbaar, donkerder bijvoorbeeld?
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

03-01-2005 13:23

X line is geweldig spul Karel.
Ik krijg het al een tijdje vanuit Engeland opgestuurd, mooi dat het nu ook in NL zijn intreden doet.
Zelf heb ik goede resultaten behaald met oppervlakte vissen en zig rigs.

Of het in andere kleuren te krijgen is :lol: voor zover ik weet niet....

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

03-01-2005 16:18

Karel,

Alles over de X-line kan je hier vinden:

http://www.karperwereld.nl/produkt/sanders1.php

Veel suc6,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Karel Dille
Berichten: 108
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Veldhoven

03-01-2005 19:32

Bedankt Bertil! Ik had dit stukje wel gelezen, maar heb meer het idee dat het geschreven is vanuit het oogpunt van de verkopers. Het ziet er zo wit uit en het lijkt me dat het vrij zichtbaar zou zijn.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-01-2005 19:45

Karel Dille schreef:Ik wil deze lijn misschien gaan aanschaffen. Wie heeft hier al ervaring mee? Is het echt zo onzichtbaar als men beweert en is het goeie lijn om te gebruiken als hoofdlijn? En is ie ook in andere kleuren verkrijgbaar, donkerder bijvoorbeeld?

Karel..wat ik niet begrijp in je bericht , waarom een andere kleur??...volgens de advertentie is juist de kracht de onzichtbaarheid van deze lijn.
verder geen ervaring met deze lijn.
Ben benieuwd...het beloofd nogal wat
gr
Hans
vandaele tom
Berichten: 24
Lid geworden op: 20-10-2004 16:03

04-01-2005 22:54

hoe kan ik vanuit belgie aan deze lijn geraken
zie bij sanders hengelsport geen mail adres staan

of waar is ze te verkrijgen in engeland en kan ik ze dan betalen met visa of zo

wie kan mij helpen
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

05-01-2005 11:11

Karel Dille schreef:Bedankt Bertil! Ik had dit stukje wel gelezen, maar heb meer het idee dat het geschreven is vanuit het oogpunt van de verkopers. Het ziet er zo wit uit en het lijkt me dat het vrij zichtbaar zou zijn.


Ik moet je hierin volledig gelijk geven, ook dit komt bij mij zo over.Ik zie toch duidelijk dat lijntje...

gr Harnold
Gebruikersavatar
Arjen Verleun
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-01-2004 21:58
Locatie: Delft

05-01-2005 12:46

harnold,
volgens mij is de rig met de oranje pop-up die met x-line geknoopt en die rig met witte pop-up met een ander stiff materiaal geknoopt....

mvg
Arjan
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

05-01-2005 14:38

Zou best kunnen zijn , de oranje staat ten eerste verder weg dus dat geeft een vertekend beeld, en zie ik het lijntje ook.

Jij ook?

gr Harnold
Karel Dille
Berichten: 108
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Veldhoven

05-01-2005 17:39

En waar kun je de lijn het voordeligst kopen?
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

05-01-2005 18:07

Karel,

Als het goed is is Sanders momenteel nog de enigste winkel die het op voorraad heeft liggen, maar zij doe ook postorder dat ik weet, gewoon even bellen.

Heb hem sinds een aantal weken in de auto liggen, ziet er heel goed uit, beter (soepeler) dan de vanish waar ik voorheen mee viste, maar dat Fluorcarbon verschil maakt in de vangsten (zeker op helder water), daar ben ik inmiddels wel van overtuigd. Is het niet door het zicht, dan toch zeker door het grotere soortelijk gewicht van deze lijn.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

05-01-2005 19:32

Heren,


Mijn reserve-spoelen gaan aankomend seizoen ook vol met een fluorcarbon hoofdlijn.
Zoals Bart het al zegt: Op heldere wateren kan dit een groot verschil maken. Zowel op zicht als op voelbaarheid.
Met zicht bedoel ik dat een fluorcarbon-lijn licht niet weerkaatst zoals een normale nylon/monofilament lijn.Met voelbaarheid bedoel ik dat deze lijn stukken zwaarder is als een andere lijn, dit is zeker interessant voor de eerste paar meters vanaf je montage, alles ligt strakker tegen de bodem aan. :P

Best interessant die lijn! 8)

Met doorzichtige groeten,

Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

06-01-2005 16:59

Hoe zit het met die lijn tijdens het drillen, is zo'n zware lijn niet erg lomp met drillen waardoor het contact met de vis minder wordt?

Als de lijn echt minder zichtbaar is dan is het ideaal voor de meeste mensen hier. Is er ook verschil van zichtbaarheid m.b.t. helder en troebel water?
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

06-01-2005 19:25

Frank,

Dat met het drillen moet je niet overdrijven, je merkt geen verschil, buiten het feit dan dat er wat minder rek zit of FC, dus de dril is zelfs directer dan met normale nylon. Het verschil in gewicht is procentenwerk, maar net genoeg om het mooi strak over de bodem te laten lopen.

FC is in eerste instantie zeer slecht zichtbaar in het water (kleur en doorzichtigheid van het water irrelevant). Het weerkaatst gewoon geen licht en is helder van kleur. Het probleem van FC is alleen dat het na een tijd gebruik (enkele maanden tot een half jaar) wat gaat oxideren en het wel licht weerkaatst, waardoor het weer wel goed zichtbaar is in het water. Dit is tenmiste zo met die van Berkley, of dit met de Xline ook het geval is (verwacht het wel) weet ik niet. Dan is het zichtvoordeel van de lijn dus weg en blijft enkel het zwaarder zijn voordeel over. Vandaar dat ik het laatste jaar ook gebruik heb gemaakt van een FC voorslag ipv een hoofdlijn, zo heb je de voordelen, maar is deze wanneer geoxideerd toch aan vervanging toe.
mvg

Bart van den Hurk
Karel Dille
Berichten: 108
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Veldhoven

06-01-2005 19:29

Dus eigenlijk is het niet verstandig om hem aan te schaffen, of je moet om het half jaar de lijn vervangen?
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

06-01-2005 19:38

Nee Karel, alleen het stuk wat met water in contact is geweest oxideert, dus je kan hem ook nog omspoelen zodat je de andere kant nog gebruikt. Je moet er dus zeker wel een jaar mee kunnen vissen. Ik wilde er alleen mee aangeven dat het niet eeuwig de ondoorzichtbare eigenschappen blijft behouden, maar zoals ik al zei is dit voor de Vanish, of dit ook bij de Xline het geval is moet ik nog ondervinden.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

08-01-2005 12:08

In principe Bart is de doorzichtigheid ook overbodig als de lijn over de bodem loopt.. of zie ik dit verkeerd?

Over hoeveel tijd praat je als die lijn gaat oxideren? Ik vis ook wel behoorlijk regelmatig om dan elke 2 maand nieuwe lijn te moeten opspoelen vindt ik te gek worden.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

08-01-2005 12:46

Harnold,

Waardoor denk jij dat de oranjebal verder weg staat?
Als ik namelijk naar de foto kijk en op de bodem op zoek ga naar het loodje kom ik tot de conclusie dat ze nagenoeg op gelijke afstand liggen of zelfs dat de oranjebal dichterbij ligt.

100% onzichtbare lijnen zullen er nooit zijn denk ik, maar dat hij verbluffend minder zichtbaar is dan die andere lijkt me duidelijk. Alleen rijst weer de vraag ...... is onze manier van kijken anders dan die van een karper? Kan onze onderwatervriend het oxidatieproces niet opmerken?

Heerlijke hobby hebben we toch mensen, we kunnen 1000 jaar worden en ons suf filosoferen en nooit een echt antwoord vinden. :lol: :lol: :lol:
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

08-01-2005 13:05

Frank bosman schreef:In principe Bart is de doorzichtigheid ook overbodig als de lijn over de bodem loopt.. of zie ik dit verkeerd?

Over hoeveel tijd praat je als die lijn gaat oxideren? Ik vis ook wel behoorlijk regelmatig om dan elke 2 maand nieuwe lijn te moeten opspoelen vindt ik te gek worden.


je kan hem ook nog omspoelen zodat je de andere kant nog gebruikt. Je moet er dus zeker wel een jaar mee kunnen vissen. Dit in een seizoen van 180 nachten, dus elke 2 maanden zal wel meevallen.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

08-01-2005 13:21

Hoi Frank,

De doorzichtigheid is zeker niet overbodig als de lijn over de bodem loopt. Doordat de lijn als het ware doorzichtig is zal hij in tegenstelling tot andere lijnen niet afsteken tegen de bodem.
Zelf heb ik meerdere keren kunnen zien hoe een 'normale' lichte nylonlijn geweldig afstak op een donkere bodem.

Misschien is de belangrijkste eigenschap van de lijn wel het gewicht. Hierdoor zal de lijn(mits goed gebruikt) goed op de bodem wegzakken waardoor de vis hem minder of niet zal voelen.

Vr. Gr,.

Martin Post
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

08-01-2005 14:36

Fluorcarbon is inderdaad stukken minder zichtbaar, maar wat erbij mij nog
knaagd, is de schuurbestendigheid van dergelijke lijnen...!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

08-01-2005 15:52

1 seizoen is voor mij lang genoeg om een lijn te houden, meestal vervang ik hem om het half jaar dus lijkt me goed!

Ik vraag me alleen wel af of je een lijn over de bodem krijgt, ik vis op een plas van 12 meter diep, ik denk niet dat die lijn hier op de bodem gaat liggen. Ik heb al geexperimenteerd met backleads van ca. 4 gram maar deze til ik zelfs nog op met mijn hangers! Alleen op verre afstanden gaat de lijn in een bocht lopen waardoor misschien een stuk op de bodem gaat liggen. Ook met leadcore in combinatie met backlead kreeg ik op ca. 15 meter afstand het zooitje niet aan de grond.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

09-01-2005 10:45

Frank,

Een wakertje zonder gewicht (zeer lichte hanger) en een zo slap mogelijke lijn als mogelijk, en zelfs dan zal dez over de grond gaan lopen. Met zo slap mogelijk bedoel ik het wakertje stellen op de helft van zijn valbereik. (wat voor een afstand praten we trouwens over?)
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

10-01-2005 11:54

Marc Schrikkema schreef:Harnold,

Waardoor denk jij dat de oranjebal verder weg staat?
Als ik namelijk naar de foto kijk en op de bodem op zoek ga naar het loodje kom ik tot de conclusie dat ze nagenoeg op gelijke afstand liggen of zelfs dat de oranjebal dichterbij ligt.



Je hebt helemaal gelijk ik had dat loodje niet zien liggen en ben afgegaan op de boiliegrootte (perspectief) en trok daar dus een foute conclusie.

gr H.K.