digital fototoestel


Catteeuw Geert
Berichten: 127
Lid geworden op: 21-01-2004 12:08
Locatie: hulste
Contacteer:

14-12-2004 18:15

Ik ben van plan een nieuwe digital aan te schaffen.ik lees dat er al enkele mensen zeer tevreden zijn met de G5 van canon.Is dit een toestel waar je veel moet aan de instellingen veranderen naargelang het weer of is dat automatisch in alle gevallen.
allles mag ,niets moet
http://www.wsteam.be
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

14-12-2004 18:44

Geert,

In principe kan dit toestel zeer goed overweg met de auto instelling.
Vind het alleen bij nachtfotografie zaak om de flitser wat bij te regelen.
De auto instelling maakt kwalitatief al hoogwaardige foto's alleen kan het altijd mooier.
Het is maar net hoeveel je er uit kunt/wilt halen.
Dit toestel is naar mijn mening echter een aanrader voor de karpervisser.
Zeker vanwege het draaibare scherm en de afstandbediening.
Als je ook nog eens een statief gebruikt krijg je super foto's.

Ron
Is het internet ook op zondag open?????
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

14-12-2004 20:11

Beste Geert,

De o.a. de boarders: Herwin Kwint, Frank Huisman, Roelof Schut hebben de G5 en kunnen je vast meer vertellen. Mijn vader is er ook zeer content mee. Even wat inlezen in de handleiding en wat oefenen en je hebt een machtige machine in handen..

Ik hoop er voor kerst ook 1 te hebben.. echt ideaal voor elke visser die kwaliteit wil en ook nog eens met zelfontspanner werkt.

Vr.Gr. en suc6,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

14-12-2004 21:23

Ron Som schreef:Dit toestel is naar mijn mening echter een aanrader voor de karpervisser.
Zeker vanwege het draaibare scherm en de afstandbediening.
Als je ook nog eens een statief gebruikt krijg je super foto's.

Ron

nou heb ik zelf een panasonic digitale fototoestel....met aan de achterkant een gewone groot formaat schermpje.
Nu is het zo dat het schermpje moeilijk af te lezen is naarmate het meer zonniger wordt (zomer).....ben bang dat het draaien van het schermpje gedurende zomerdagen wellicht geen optie is.
gr
Hans
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

14-12-2004 21:31

Hans Brinkel schreef:nou heb ik zelf een panasonic digitale fototoestel....met aan de achterkant een gewone groot formaat schermpje.
Nu is het zo dat het schermpje moeilijk af te lezen is naarmate het meer zonniger wordt (zomer).....ben bang dat het draaien van het schermpje gedurende zomerdagen wellicht geen optie is.
gr
Hans


Toch wel Hans. Er zit n.l ook een contrast/helderheidsregeling op.
Natuurlijk is het zo dat als de zon er vol opschijnt je nauwelijks iets ziet, maar dat heb je natuurlijk bij elk LCD scherm.
Een beetje doe et zelfert flanst een mooi zonnekapje inelkaar, toch :wink:

Ron
Is het internet ook op zondag open?????
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

14-12-2004 21:37

Ron Som schreef:
Hans Brinkel schreef:nou heb ik zelf een panasonic digitale fototoestel....met aan de achterkant een gewone groot formaat schermpje.
Nu is het zo dat het schermpje moeilijk af te lezen is naarmate het meer zonniger wordt (zomer).....ben bang dat het draaien van het schermpje gedurende zomerdagen wellicht geen optie is.
gr
Hans


Toch wel Hans. Er zit n.l ook een contrast/helderheidsregeling op.
Natuurlijk is het zo dat als de zon er vol opschijnt je nauwelijks iets ziet, maar dat heb je natuurlijk bij elk LCD scherm.
Een beetje doe et zelfert flanst een mooi zonnekapje inelkaar, toch :wink:

Ron

Ron..het mooie is dat bij mijn camera een zonnekapje meegeleverd is, metd e contrast helderheidsregeling kun je inderdaad het e.e.a. bijstellen
Maar zoals je schrijft bij veel zonlicht heb je aan nagenoeg geen enkel lcd schermpje wat aan, daarom mijn posting ook :wink: .In het artikel in de KWO wordt de optie van de draaibare scherm juist als uiterst zinvol beschouwd..en juist op dat punt heb ik zo mijn bedenkingen
gr
HB
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

14-12-2004 21:40

Hans,

Ik denk dat je wel gelijk hebt. Heb afgelopen zomer dit toestel aangeschaft, maar nog geen foto kunnen maken in de volle zon op statief.
Kan dus ook niet zeggen of dit echt een probleem is.
Zal volgend jaar eens kijken of het lukt, anders vindt ik er wel een manier voor :)

Ron (die eigenlijk nog geen enkel negatief punt over de G5 weet)
Is het internet ook op zondag open?????
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

14-12-2004 21:54

Een algemene tip voor mensen die de powershot aan willen schaffen: De Canon Powershot G6 (7,1 miljoen pixels) is uit en het goedkoopst te verkrijgen door vooruitbetaling via http://www.digitalpear.de voor €561 incl. BTW en verzending (via DPD). Ik heb zo ook mijn G3 gekocht en na een paar dagen in mijn bezit. De Nederlandse handleiding heb ik gedownload van internet (16 MB , pdf-file).
In Nederland het goedkoopst via www. digitalstreet.nl (€ 578).

Met vriendelijke groet,


Frank Huisman

Tip: Simpel maar uitstekend fotobewerkingsprogramma van nog geen 1 MB groot: Irfanview. Te downloaden via http://www.irfanview.com.
Catteeuw Geert
Berichten: 127
Lid geworden op: 21-01-2004 12:08
Locatie: hulste
Contacteer:

15-12-2004 01:38

Ik had ook al gezien dat in bepaalde plaatsen de G5 al niet meer leverbaar is,de G6 zal dan wel een waardige ,zoniet nog betere versie zijn .Bedankt voor de reactie,s.Indien nuttige tips laat maar komen.Ik moet wel zeggen dat ik met topvissen altijd wat hulp wil hebben voor toch zeker mooie foto,s te hebben en niet in het minst voor het welzijn van de vis.Maar ik heb al te dikwijls karpers tot z,on 14 kg zonder foto te nemen terug gezet omdat ik niemand wou lastig vallen en dat vind ik eigenlijk jammer.Met z,on toestel kun je jezelf verhelpen en is de foto dan iets minder is het zo erg nog niet.
allles mag ,niets moet
http://www.wsteam.be
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

15-12-2004 12:12

Zijn er hier mensen die de G6 al hebben ? Heb er zelf ook intresse naar. Wat ik wilde weten was of je je zelfonstanner bv reeks foto's kan laten trekken met 10 sec er tussen per foto ? Of is het elke keer instellen per foto ? En kan je je zelf ook goed zien op het schermpje (niet te klein ?)
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

15-12-2004 13:17

Hier idem, ben ook van plan de G6 te kopen en ben benieuwd naar ervaringen.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

15-12-2004 14:17

Ik heb net als Frank H. de G3 die op enkele details na precies hetzelfde is als de G5 en G6. De ervaringen zijn tot nu toe heel erg goed.
Het schermpje is erg helder ook met zonlicht en is zeker niet te klein om er man-vis foto's mee te maken.

De camera heeft erg veel instelmogelijkheden en het kost je een geruime tijd voor je dit allemaal door hebt en gebruikt hebt. De kracht van het toestel zit met name in de lens, die erg goed is. Ok de macroopnames zijn werkelijk subliem. Je kunt het toestel eventueel nog uitbreiden met extra lenzen (groothoek (voor Nash foto's) en supermacro)

De afstandsbediening is erg practisch. Hiermee kun je, als je gesetteld bent achter je onthaakmat, eventueel ook nog inzoomen.
De camera heeft een herhaalfucntie maar kan helaas niet met tussenposen foto's maken. Wat wél mogelijk is, is het maken van 3 opnames direct achterelkaar. Anders dien je elke keer de afstandsbediening even in te drukken. Iets wat een zeer kleine moeite is.

Een uitgebreid testverslag (Engels) is te lezen op:
http://www.megapixel.net/cgi-bin/fs_loa ... 3-gen.html

Verder is met name de eindconclusie grappig om te lzen:

No new additional features over previous models aside from the higher resolution.


Tip: kijk eens op marktplaats. Er worden regelmatig 2e hands G3 / G5's aangeboden!

Groeten Pascal
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

15-12-2004 17:35

Aloha,

Heb zelf een G3.
Toen ik deze kocht was de G5 slechts 80 euro duurder,maar heb desondanks toch gekozen vor de G3.
Simpelweg omdat de G3 er in de tests beter vanaf komt dan de G5
Dan maar een MP minder,maar wel "betere" foto's.
Het wezenlijke verschil zit/zat hem als ik het goed heb,in het feit dat de G5 en zelfs ook de G6 meer last heeft van beeldruis dan de G3.bij foto's die gemaakt zijn met een iso100.

Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

15-12-2004 17:45

geert ,

waarom neem je geen digatale spiegel reflex

ga zelf op redelijk korte termijn de nikon D70 halen.

maakt zeer mooie foto`s tot 3 per seconde zelfs.

mijn vismaat heeft hem inmiddels aangeschaft en is er zeer kontent mee.

gr. ruud
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

15-12-2004 18:09

Tjaa Ruud,

Als we allemaal jouw inkomen zouden hebben....... 8)
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Catteeuw Geert
Berichten: 127
Lid geworden op: 21-01-2004 12:08
Locatie: hulste
Contacteer:

15-12-2004 18:37

Ja Ruud,das idd nog een groter prijskaartje.We kunnen dan eventueel gaan voor de canon eos 300D ook. :lol:
allles mag ,niets moet
http://www.wsteam.be
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

15-12-2004 19:21

Dennis,

Klopt idd. Ik heb het meer gelezen en gehoord. De G3 heeft minder beeldruis dan de G5 en G6. Bij bepaalde opnames moet dat goed zichtbaar zijn.

Een EOS 300d is natuurlijk mooi. Maarja, dat is een BMW 3 serie ook terwijl mijn Peugeot 206 SW ook heel goed is :D
Je moet ook iets te wensen overhouden!!

Pascal
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

15-12-2004 21:39

Je kan dan wel een spiegelreflex kopen maar je zit dan nog altijd dat er bijna altijd iemand foto's moet komen trekken ! Da was nu net het voordeel van de G5 en de G6 dacht ik.Vind het grote voordeeel met de spiegelreflex is dat het al direct op formaat 2/3 staat en zo niet moet bewerken voor de fotoboek. Je hebt dan ook nog de manuele instellingen maar das niet mijn kop of thee :( gelukkig wel die van mijn vriendin :)
Het gaat me alleen bij de G6 om da je het schermpje kan omdraaien en zo jezelf foto's kunt zien maken. Heb zelf nu sony DSC-F717 en ben daar ook zeer content van als iemand anders mijn vriendin mijn foto's trekt teminste .
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

15-12-2004 23:09

heb hem zelf ook nog niet gehaald geert wacht zelf ook nog wel ff
maar hij is nu al te koop voor onder de 1000 euri en zakt nog wel een stuk verder.

gr. ruud
Catteeuw Geert
Berichten: 127
Lid geworden op: 21-01-2004 12:08
Locatie: hulste
Contacteer:

15-12-2004 23:15

Het is natuurlijk wel zo dat het gemakkelijkst en de mooiste foto,s gemaakt worden met een spiegelreflex,Ik gebruik momenteel een nikon f401.Voor mijn digitale foto,s gebruik ik momenteel een toestel van den aldi.
allles mag ,niets moet
http://www.wsteam.be
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

15-12-2004 23:26

dinsdag eentje in lidl te koop 200€ alles inbegrepen 126 mb kaart, 6.36 pixels, batterijen,tasje,lader,kabels noem maar op.
je kan niet sukkelen voor dien prijs, en drie jaar garantie.
Ik ga me er ook zulk een aanschaffen,goed genoeg om in de vistas te liggen 8)
Greets Gino
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

16-12-2004 08:50

Ronny,

Daar gaat het mij dus ook om. Goed met de zelfontspanner foto's kunnen maken waarbij je jezelf kunt zien zitten. Weet iemand of er nog andere toestellen zijn met zowel een afstandbediening voor de zelfontspanner als omklapbaar schermpje?

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Frans Knijff
Berichten: 112
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00

16-12-2004 10:00

Mark,

Nikon heeft toestellen met een omklapbaar schermpje, kan je jezelf goed zien, namelijk de coolpix 5400, 5700 en 8700 deze camera's hebben het in iedergeval.
De coolpix 5700 heb ik zelf, het is een 5 megapixel camera die mooie foto's maakt (zoals elke nikon).
De coolpix 8700 is de laatste dat is zelfs een 8 megapixel camera.
Het enigste nadeel is dat er geen draadloze ab bij zit en dat het kabeltje van de ab standaard maar 80 cm is, nou moet ik eerlijk zijn dat ik weinig last heb van het korte kabeltje, ik hang hem aan een steun die voor m'n onthakingmat staat. Ik zet de camera op zelf ontspanner met 10 sec vertraging heb dan voldoende tijd om de vis op te paken voor de foto.


Frans
Carp anglers do it all night long with ...
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

16-12-2004 10:32

Frans,

Klinkt goed, alleen doe ik het nu al bijna op dezelfde manier met mijn gewone spiegelreflex. Die draadloze afstandsbediening leek me nu net het grote voordeel doordat je bij de vis kunt blijven zitten. Maar toch bedankt voor je info.

Groeten,

Mark
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

16-12-2004 11:38

Ik heb zelf de nikon 3100 zonder omklap schermpje en zonder ab maar wel een lekker toestel.

gewoon met zo een adapter op een bankstick zetten van te voren en even alles instellen.
Vis vangen en de zelftimer erop

maakt mooie foto's en kost tegenwoordig ook geen drol meer

zag hem laatst voor 149,- bij de kruitvat.