Welke tent??


Plaats reactie
Stefan Desar
Berichten: 256
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Gemert

17-06-2002 10:44

Aangezien ik over anderhalve maand naar Frankrijk ga vind ik dat het maar eens tijd wordt om een tent te kopen. Ik heb dit nooit eerder gedaan omdat ik hier in nederland altijd gewoon onder het plutje slaap (snap echt niet dat er maar zo weinig mensen zijn die dat doen). Ik wil daarom een wat grotere tent met een voor tentje want ik gebruik hem alleen bij langere sessies. Het liefst een die niet zoveel kost. Heeft iemand een aanraderer voor mij? (bijvoorbeeld de X2 tenten van Raven???)

Groetjes
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-06-2002 11:31

waarom zou je dan in frankrijk wel in een tent slapen??het weer is daarv vaak beter dan hier!
jeffrey hokke
Berichten: 75
Lid geworden op: 02-04-2002 02:00
Locatie: zoetermeer

17-06-2002 14:44

niet me eens
als het in frankrijk beter weer is dan iz het veel warmer daar heb je duz geen tent voor nodig maar als het slechter weer is dan mag je hopen dat je een goede tent heb want dan kan het er echt spoken en zeg maar een iets minder stevig tentje wordt dan zo kapot of weg geblazen. ik elf heb evolution bivvy van fox die staat als een huis als je hem vast zet op alle punten waar je hem vast kan zetten.ik heb geen ervaring met de x2 van raven hierover kan ik je duz niet helpen.

veel succes met je zoekactie naar tenten

vr gr jeffrey
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

17-06-2002 15:21

Ik gebruik zelf de 2 man dome van x2 van raven ben er ook mee naar frankrijk geweest laat ik het zo zeggen de tent werkt perfect en voor 122 euro vindt ik dat zeker te doen heb er met 2 personen in gepit dus plaats is er ook en toch nog compact.

MVG Josse
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

17-06-2002 20:10

Een koepel tent is gemaakt om bij harde wind mee te geven, dit betekend dat hij flink moet kunnen bewegen. Als jouw koepeltent bij windkracht 9 nog nauwelijks beweegt dan zit er iets goed fout in het ontwerp. De kracht van de tent zit hem juist in de beweging, wat mee geeft scheurt namelijk niet.
Let bij aankoop op de hoogte van de tent, als je er met een strecher in gaat liggen lig je meestal met de kop in het doek, resultaat is lekkage en niet comfortabel liggen.
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

18-06-2002 00:53

Beste lorenzo, met bewegen bedoel ik dat hij een stukje in moet zakken als er een flinke windstoot komt, niet dat het ding moet gaan staan klapperen dat is gewoon irritant en zeker niet de bedoeling.
Rustig inzakken en weer terug komen in de oude stand. dan praat je dus wel over windkracht 6 of meer.

Groetjes
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-06-2002 10:28

lang leve de overwrap met genoeg stormpalen of de titan!!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-06-2002 10:28

lang leve de overwrap met genoeg stormpalen of de titan!!
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

18-06-2002 11:01

Ach ja tenten.

Een tent moet mijns inziens voldoen aan een aantal eisen;

absoluut waterdicht zijn en weinig condens generen.

De tent moet een goede wind kunnen hebben zonder dat ik bang hoeft te zijn dat de sessie ingekort wordt door externe factoren.

Moet gemakkelijk, ook met een beetje stevige wind, in je eentje op te zetten/af te breken zijn.

Het formaat moet niet te groot zijn zodat
ik geen gezeur krijg met de lokale
overheid. Sommige tenten zijn zo fors dat je er absoluut gezeur mee krijg en het als wild kamperen wordt gezien. Vergeet niet dat op vele franse wateren camping sauvage interdit is en dat kleine tentjes ooglijkuikend worden toegestaan.

Een kleine tent kun je ook gemakkelijker "weg" zetten dan een grote 2 pers.

Dit betekend helaas dat je vaak in de duurdere tenten uitkomt en dat is niet voor iedereen gegeven. Kijk als je niet echt veel gebruik maakt van je tent zal je misschien kunnen volstaan met een goedkopere tent.
Let wel dat bij tenten is goedkoop vaak duurkoop. Ik heb het dan niet sec over de aanschafprijs maar de levensduur weggezet tegen de aanschafprijs. Ik ben van mening dat die bepalend is of een tent duur of goedkoop te noemen is. Als je dit objectief bekijkt zal je tot de conclusie komen dat een tent, die in eerste instantie een hoop geld kost, op de lange leste helemaal niet zo duur was en je een hoop plezier verschaft heeft.

Onderschat de kostprijs van de gebruikte materialen in de duurdere tenten niet.
Dit is vaak prijs bepalend(geld ook in de "normale" kampeertenten.

Het is natuurlijk niet zo dat een goedkope tent geen goede tent zou kunnen zijn.
Ook het onderhoud is bepalend voor de levensduur en dat heb je zelf in de hand.

In het lijfblad van de karperstudiegroep van dit voorjaar staat een keurig artikel waarin diverse tenten uitvoerig getest zijn in de praktijk en waaraan een vaklkundig oordeel is geplakt. Daruit blijkt ook, wat vele van ons ook al wisten, dat een dure tent ook niet automatisch de garantie is voor kwaliteit. Of wel meneer Cash :???:.
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

18-06-2002 23:23

kevin cash hehe
hebben we het hier over een titan
zo'n ding waar alle tape naden met pritt stift is vast geplakt :smile:

p.s zet die test is ff hier op het board
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-06-2002 08:28

Donald, Dat mag niet zomaar. De werkgroep materialen steekt een heleboel (vrijwilligers) uren in dergelijke testen en die zijn bedoeld voor KSN leden. Lid worden is een veel beter alternatief.
Plaats reactie