fire line slecht voor ogen?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

16-06-2002 15:36

beste karpervissers ik heb een nieuwe stek gevonden waar een hoog bestand van mooie 20ers en enkele 30ers maar wat ik een paar keer mee gemaakt heb is dat ik karper verspil op de dikke lely's en om de lely's staan een paar stalen palen in het water met prikkel draad mij een vraag waarvoor maar als ik een karper eraan heb vluchten ze daar door heen en dan is het over met 35/00 maxima maar nou zit ik te denken aan fire line omdat deze schuur bestendig is.

nou is mijn vraag is deze lijn slecht voor de ogen van mijn hengel (ultimate black widow 2,3/4 (wel parabolisch) ) en wat kost deze lijn en ik zou verder graag wat meer info willen over deze lijn

b.v.d

kevin
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

16-06-2002 15:48

ik denk persoonlijk dat het niet echt verstandig is om met NOG dikker lijn te gaan zitten daarzo.
Als je die karpers er dan NOG steeds op blijft verspelen, en is het gedaan met die karpers,
want als die met een paar meter zeer dikke lijn blijven zitten,
en ergens achter blijven vast hangen (*het lijn wel teverstaan)
dan is het gedaan........
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

16-06-2002 16:27

ja daar heb je gelijk in maar is het slecht voor de ogen van mijn hengel dat fire line

kevin
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-06-2002 16:35

Kevin,

Voor gevlochten lijn worden SiC ogen aangeraden. Ik ken die hengel van jou niet, maar ik vermoed hardloy. Inderdaad is dat minder geschikt.

Groeten Kees
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

16-06-2002 22:14

Allereerst, een maat van mij vist ook met deze hengels, en vist op het moment ook met gevlochten lijn wegens een trip naar Frankrijk, wat redelijk goed gaat met deze hengels maar voor hoe lang, de slijtage van de gevlochten lijn is wel sneller omdat het veel warmte produceerd door wrijving tijdens een dril, en scherp is, dus snijdt.
Maar het is niet alleen je hengel waar je rekening mee moet houden maar ook je molen, want mijn vismaat heeft veel problemen met zijn werpen, omdat de gevlochten lijn plat is en daarom wel eens hapert met werpen.

Koop dus een ronde gevlochten lijn mocht je opperen ermee te gaan vissen. in vind ik NL gevlochten lijn niet noodzakelijk, er zijn natuurlijk altijd gevallen maar daar moet je zelf dan de knoop voor doorhakken.
Maar goed omdat je het vraagt is een goed antwoord op zijn plaats, gardner gr500 (zinkend en rond) of fireline(drijvend? en geloof bijna rond?), kost wel reteduur, vorig jaar iets van 250 gulden per klos van 1000 meter en die gardner is nog duurder.
Goedkoper is ook te krijgen, maar altijd drijvend, er zijn nog andere merken, maar er staat wel iets over op dit board.
Niet te dik gaan vissen, want de trekkracht is enorm van gevlochten lijn, en een uitgescheurde bek is niet de bedoeling.

Maar genoeg geblaat, Ik viste ook met Maxima, maar omdat dit heel erg elastiekerig is ben ik over gestapt op Suffix Synergie, 30/mm een zeer goede lijn uit verschillende tests gebleken en retegoedkoop
Als je dan met een iets langere voorslag van bv. amnesia gaat vissen kan misschien ook wel een uitkomst zijn, en mocht je dan toch perse een voorslag nemen van gevlochten materiaal zit je ook redelijk goed.

Hoop dat je er wat aan hebt, het is ook een beetje mijn mening, dat moet ik er wel bij zeggen.

Groeten

Edward
Stephan leiga
Berichten: 29
Lid geworden op: 09-05-2002 02:00
Locatie: Gouda

16-06-2002 22:22

Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

16-06-2002 22:42

Het hangt allemaal van het type oog af, zachte ogen kunnen er niet best tegen, sic ogen kunnen er heel goed tegen en hardlooi....
Daar heb ik een apart verhaaltje over.

De hengelbouwer die mijn hengels afbouwde gaf mij en enkele vismaten 100% garantie op hardlooi ogen van fuji, ze zijn volgens hem niet te slijten met gevlochten lijnen. mocht dit wel gebeuren, nu of over 10 jaar dan mocht ik terug komen en zet hij er gloednieuwe sic ogen op (die duurder zijn) en hoef ik er niet voor te betalen. dit is een garantie die hij iedereen geeft. Dat doet deze man dus niet als hij niet zeker van zijn zaak is lijkt mij.

Zelf heb ik toch sic's genomen want ik vind het iets mooier, maar dat is smaak.

Zelf heb ik ook met fireline gevist, ik moet wel zeggen dat de ogen bij een pittige dril heel erg warm worden door de wrijving en dan bedoel ik zo heet dat het aanraken pijnlijk is.

Het moraal van het verhaal is hardlooy minimaal.

_________________
Als ze me missen dan ben ik vissen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bob van Biemen op 2002-06-16 22:45 ]</font>
Stephan leiga
Berichten: 29
Lid geworden op: 09-05-2002 02:00
Locatie: Gouda

16-06-2002 23:13

He kevin,

Begrijp goed als ik zeg dat je gevlochten lijn niet moet gebruiken om de plompen om te gaan staan maaien, maar om de vis sneller van de plompen te kunnen weg houden door het ontbreken van rek. Gebruik dit spul ineerste instantie voor de beetregistratie, de enorme trekkracht is er leuk bij genomen. Let op TREKKRACHT!, in verhouding is dyneema qua dikte veel sterker dan nylon. Maar als het om SCHUURBESTENDIGHEID gaat wint nylon het.
Pak maar een nylonlijn van 60/00 die qua trekkracht het zelfde is als 30/00 gevlochtenlijn en ga maar eens over een baksteen raggen, voel je 'm?? Nylon raakt dus veel minder beschadigd bij aanraking van opstakels, mits hij dezelfde trekkracht heeft als nylon. Nylon heeft een harde coating die vrij bestendig is tegen het oppakken van zooi. Dyneema 'grijpt' veel eerder zooi aan doordat deze bestaat uit los geweven vezeltjes.
Mijn advies in jouw situatie is sowieso 30/00 gevlochten lijn te gebruiken,(kom ik zo op terug) en daaraan 15 meter amnesia van 11.4 kg te knopen. Swingers op half zeven, slip gloeiend dicht, je zult zien dat dit werkt. Kwestie van buigen of barsten!!

nog even over de soort lijn:
Waarom firelijn gebruiken als er veel betere lijnen op de markt zijn die ook betaalbaar zijn. Graviton van Fox is echt goeie lijn. Deze lijn is rond van doorsnede en zweeft in het water. Wat je trouwens bij geeneen gevlochtenlijn moet dan is denken; Hoge trekkracht bij een dunne diameter, kan er twee keer zoveel lijn op mijn spoel en kan ik ook naar dat eiland 500 meter verderop vissen. neem altijd minimaal 25/00. (ik opteer toch eigenlijk altijd 30/00 gevlochten lijn, deze dikte is echt goed).Wanneer je 15/00 gebruikt veliest de lijn na aanraking met een mossel 50 % van zijn trekkracht. 30/00 daarintegen zit per deel meer vezels geweven dan zijn dunnere maat. Bij die delfde mossel zal deze dikte maar 10 % of minder trekkracht verliezen, snap je wat ik bedoel??

durf een gok te nemen door met je slip dicht te vissen en voor het geval je ze nog niet hebt, koop rod-lock's

succes..
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

16-06-2002 23:43

Dat slijten van je geleideogen valt wel mee, alleen het topoog zal wat sneller slijten.

Verder is Fireline ideaal voor in de pompebladeren, ik vis met de pen in de pompebladeren ook met Fireline. Dikke vissen kon ik met nylon er nooit vangen & verspeelde ik bijna altijd door lijnbreuk. Nu vang ik ze wel: ik laat ze nu naar de aantik gewoon de pompebladeren in zwemmen (ff uitrazen dus) & dan pomp ik ze weer terug met beleid, dus geen getakel!!!
Met die palen zou ik uitkijken met Fireline of ga in ieder geval met platgedrukte weerhaken vissen of weerhaakloos want mocht je vastkomen te zitten dan moet de vis niet ten dode opgeschreven zijn natuurlijk, hè !

_________________
Kijk ook eens op http://www.hsvheerenveen.nl.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henri van der Wal op 2002-06-16 23:43 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-06-2002 09:17

Hardloy (aluminiuoxide) ogen zijn zeer slijtvast. Probleem is de ontwikkeling van warmte bij gevlochten lijnen. SiC (siliciumcarbide) is een goede warmtegeleider en zal die warmte makkelijker wegvoeren. Aluminiumoxide heeft isolerende eigenschappen en bouwt de warmte juist op. Derhalve het advies voor SiC. In de praktijk zal er wel een redelijk marge zijn voordat de lijn daadwerkelijk doorsmelt. Dat dit met hardloy ogen eerder zal zijn ligt voor de hand.

Groeten Kees
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-06-2002 10:20

ik weet uit praktijk ervaringen dat hardloy best kan alleen is sic net wat harder en misschien dat het iets beter glijd je kan voor de zekerheid je topoog vervangen voor een sic oogje maar hoeft beslist niet!

mvg martijn
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

17-06-2002 10:57

bedankt voor al jullie reacties ik heb er veel van op gestoken maar een ding ontbreekt wat kost fireline precies is het per 1000 m of 500 m of zelf minder te verkrijgen

bvd

kevin
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

17-06-2002 10:57

bedankt voor al jullie reacties ik heb er veel van op gestoken maar een ding ontbreekt wat kost fireline precies is het per 1000 m of 500 m of zelf minder te verkrijgen

bvd

kevin
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

17-06-2002 10:58

bedankt voor al jullie reacties ik heb er veel van op gestoken maar een ding ontbreekt wat kost fireline precies is het per 1000 m of 500 m of zelf minder te verkrijgen

bvd

kevin
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

17-06-2002 14:09

Fireline kostte naar mijn weten toen per 100 meter 35 of 40 gulden en voor 1000 meter betaalde je 275 geloof ik.
voor Gardner Gr500s betaal je om en nabij de 175 tot 200 gulden voor 600 meter
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

17-06-2002 14:37

Kevin misschien is het wel een goed idee om met een voorslag te vissen minder slijtage van de ogen misschien is dat wel een oplossing of was je dat al van plan

groet josse
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

17-06-2002 15:00

ik denk dat ik nog even met nylon probeer 35/00 het is wel zo dat gevlochten niet goed is voor de karper met wat voor lijn dan ook ik moet in de hengel hangen en dat doe ik dan ook maar dan is het de slip wat dichter en dan gewoon proberen met nylon want als ik fireline erop spoel dan is het slip dicht in de hengel hangen en dan scheurt de bek van de karper uit en dat wil ik niet dus ik hou het bij nylon en trouwens ik heb mijn eerste vissen al binnen gister 3 gevangen 1 goud 11,5 p , schub 12 p en een schub van 21 p en die laatste was super sterk 35 min over gedaan maar toch netjes geland dus ik hou het gewoon bij nylon zolang het nodig is

maar bedankt voor al jullie reacties

kevin

thnx
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

18-06-2002 00:41

Waarom firelijn gebruiken als er veel betere lijnen op de markt zijn die ook betaalbaar zijn. Graviton van Fox is echt goeie lijn. Deze lijn is rond van doorsnede en zweeft in het water

de eerste ronde lijn mot nog uitgevonden worden
en waar bazeer jij op dat die fox lijn beter is ???
omdat er fox opstaat????
vis zelf al een jaar of 5 met fireline
ik hoef niks anders meer
en zeer zeker geen gewone gevlochten lijn
knoop gevoelige bende en niet slijtvast.
met fireline mag de vis van mij om palen,takken zwemmen...weet dat die niet door gaat qua slijtvastheid
laat die fox lijn dat maar bewijzen!!!
enigste nadeel van fireline is dat die best stug is in het begin
maar dat is snel weg
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

18-06-2002 01:53

Fireline kost € 12 per 100 meter.
Winkelier had een bulkspoel van 1800 meter liggen & daar heb ik 2 keer 500 meter van op laten spoelen....20/00.

Vroeger stond het er alleen in LBS. op, nu gelukkig in honderdsten, maar de toen door de winkelier verkochte 35/00 Fireline is nu 25/00 volgens de stickers van "Berkley".

De 25/00 die ik toen kocht, blijkt 22/00 te zijn. Moeilijk te meten met een micrometer, omdat je het ook zo indrukt.
_________________
Kijk ook eens op http://www.hsvheerenveen.nl.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henri van der Wal op 2002-06-18 01:57 ]</font>
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

16-08-2002 22:01

Heey,

Ik gebruik al ruim een half jaar 0,40 fire line. Ik heb de zelfde hengels als Kevin. uitstekende hengels en met ruim 1,5 jaar vissen nog nooit problemen mee gehad. Toen ik deze topic zag ben ik eens gaan kijken op mijn ogen. Ze waren bijna niet beschadigd. Dus de ogen zijn gelukkig niet zo zacht.
Ik gebruik de lijn ook wel eens als voorslag. maar als er een mosselbankje ligt is hij zo kappot geschuurd :sad: .
De prijs vind ik persoonlijk nog wel meevallen. Ik heb toen die tijd €52,50 betaald voor 500 meter.

Een naadeel!!
Als de lijn om een paal zit gedraaid, moet je merdomd hart trekken. Let daarbij altijd op dat je niet op de spoel van je molen gaat trekken want het buigt zo om.

Veel succes iedereen,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

14-11-2002 23:57

jezus luuk waar vis jij op?? Walvissen ofzo?? 40/00 firelijn, wat is daar de trekkracht wel niet van?

met afvragende groet
R.Koopal
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

15-11-2002 15:14

Rogier,

Als je een opmerking maakt op een ander berisct moet je eerst eens even goed lezen wat er staat. Er staat namelijk dat ik deze lijn als voorslag gebruik!! Dat wil dus zeggen dat ik een meter of 15 van die lijn op mijn spoel zet om iets meer op stekken te kunnen vissen waar het vol met stenen ligt. ed.
40/00 is inderdaad een redelijke trekkracht maat als je een beetje slijtvaste lijn wil hebben als voorslag moet je dat niet met 15/00 fireline gaan vissen want dat houd dus helemaal niets tegen. ('k heb het getest!)

Mijn vader gebruikt die lijn ook om op de oosterschelde op platvis te vissen. dan zie je die registratie op de top tenminste wat beter.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

19-11-2002 12:31

Luuk,
Volgens mij moet jezelf maar eens je stukje goed doorlezen.. Daar staat dus.. Dat je de lijn gebruikt en OOK wel eens als voorslag.. Iemand die dit zo leest interpreteert dit als meestal als hoofdlijn en soms als voorslag... Dus lees zelf maar eerst eens voordat je zo reageert..
gr
Rogier
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

19-11-2002 15:05

Oké Rogier je hebt gelijk. Wat ik heb gezegt neem ik terug. Nu je het zegt en ik mijn bericht nog eens doorlees zie ik dat het inderdaad anders moet overkomen dan ik het heb omschreven.
ff voor de duidelijkheid...
Ik vis wel eens met 20/00 fire line op mijn spoel. ik gebruik echter 40/00 als voorslag(niet op die 20/00 hoor!)

Mijn excuses
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Plaats reactie