handbouw hengels


Gebruikersavatar
Reinier Korth
Berichten: 110
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

04-06-2002 15:28

ik zit er aan te denken om 3 nieuwe stokken te kopen voor het vissen op kleine tot middelgrote wateren..

wat ik in gedachten heb zijn mooie handbouw stokken van 2 pond die kromtrekken tot in het handvat afgebouwd met kurk en sic ogen.

de prijs die ik in gedachten heb is zo'n €200,- per hengel, over een paar euro extra doe ik niet moeilijk..

weten jullie toevallig winkels waar ze dit soort hengels hebben staan?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-06-2002 20:32

Hoi Reinier,

Had het even aan Jorgen gevraagd, echte handbouw gaat moeilijk worden voor dat bedrag. Je kunt eens bij Co Sielhorst in Culemborg (Utrecht) kijken:

http://www.metersnoeken.nl/html/sielhorst_hengels.html.

Er wordt wel met regelmaat 2e hands wat aardigs aangeboden. Wat dat betreft kun je ook naar een inruiler kijken bij een hengelbouwer.

Succes Kees
Gebruikersavatar
Reinier Korth
Berichten: 110
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

04-06-2002 21:52

hey kees

misschien gaat het idd moeilijk worden voor die prijs.. ff rondkijken of misschien toch eens kijken naar fabrieks hengels..
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

05-06-2002 12:00

Wil je echt handgebouwde hengels, spaar dan nog even door of koop er gewoon twee bij Tradtional Hengelsport in Utrecht. Ton Temming maakt superhengels. Ik heb ze al 15 jaar en zijn nog perfekt. Ook heeft hij een goede service. Zie ook http://www.traditional.nl

Arend
Sven Bryde
Berichten: 67
Lid geworden op: 27-05-2002 02:00
Locatie: Almelo

05-06-2002 15:51

Hoi, als je er 2 wilt hebben dan had ik wel een paar hele mooie stokken. Handgebouwd op een shimano twin-power blank. Superdunne stokken, 2,5 lbs en staat krom tot aan het handvat ja.

Mvg Sven
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

06-06-2002 15:21

Reinier,

Ik heb zojuist je site bezocht. Werkelijk schitterende rijenkarper en volschub. Ik ben jaloers :wink:

Ponden doen er niet toe.


Groet,

Ron
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

10-07-2002 23:48

Op 2002-06-05 15:51, schreef Sven Bryde:
Hoi, als je er 2 wilt hebben dan had ik wel een paar hele mooie stokken. Handgebouwd op een shimano twin-power blank. Superdunne stokken, 2,5 lbs en staat krom tot aan het handvat ja.

Mvg Sven


ook als er geen vis aan zit :smile:
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

11-07-2002 11:12

Goedemiddag,

Wat dacht u van Harrisson Blanks,CTH heeft deze in hun pakket.Wellicht de 13ft in 1 5/8 lb uitvoering.Laat deze inkorten tot 12ft en u heeft een pracht stok.Heb zelf een 13ft voor het pennen.SUPER

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

11-07-2002 23:18

Een handgebouwde harrison voor €200?
No way!
Als iemand 'm wel voor die prijs aan zou bieden hoef ik 'm niet te hebben!
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

12-07-2002 17:39

Goedemiddag,

Uuuuhhh,was ff de prijsindicatie vergeten,sorry.

Maar blijft wel pracht spul. :smile:

MVG "GRUM"
Arjen Lans

16-07-2002 15:18

Eus,
Is wel mogelijk:

Ballista slim lines:
- blanks in Engeland gekocht voor 60 pond per stuk.
- door Co Sielhorst afgebouwd voor Hfl180,- per stuk.

Arjen
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

16-07-2002 16:52

Goedemiddag,

Toen af laten bouwen voor hfl 180,- !!! is dit incl. de prijs van de blank ?? Zoniet,dan was je toen voor de blank +/- hfl 200,- kwijt en dan nog voor hfl 180,- afbouwen is +/- hfl 400,- per hengel,toch ??

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

16-07-2002 18:59

Hehehehe, 60 pond lieve jongen dat is een slordige 200 gulden en dan moeten ze nog verscheepd worden en afgebouwd!
Als ze voor 200 gulden afgebouwd worden heb je de goedkoopste crap op je hengel zitten- dankje de koekoek!
Ik heb zelf Harrison ballista's afgebouwd door CTH en deze kosten 799 ballen apiece!
Maar dan heb je ook wel wat......
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

17-07-2002 08:02

Eus,

weleens materiaal van Tackle 2000 gezien? Waarschijnlijk niet, anders zou je wel weten dat Co zijn materiaal niet afbouwt met rotzooi. Denk ook echt niet dat je rotzooi mag en kan verwachten van iemand die zijn brood verdient met het ontwerpen en bouwen van hengels en schepnetten.

De prijs van een handbouw kun je zelf natuurlijk ook mede bepalen. Arjen heeft het duidelijk goed voor elkaar gekregen. Als ik de prijs van jouw hengels lees, heb ik over jouw onderhandelingskwaliteiten zo mijn twijfels. Maar ja, het is maar wat de gek er voor geeft en in karperland barst het van de gekken :wink:

Groet,

Ron
Arjen Lans

17-07-2002 08:25

Eus,
Hoe ik dat "lieve jongen" moet interpreteren laat ik maar even in het midden. Mocht dit een verkapte aanzoek tot prive reactie zijn dan meld ik je hierbij dat ik geen lid van de roze driehoek ben... :smile:

Toch even terug komend op jouw posting. Ik begrijp dat je wat moeite hebt met rekenen. Daarom nogmaals:

* 60 pond ~ Hfl 200,- per ballista slim line blank. Door Engelse vriend mee laten nemen tijdens een van onze gezamelijke Frankrijktrips
* Hfl180 per hengel voor het afbouwen (kurk, nep SIC, messing/ houten cone)

totaal Hfl380,- (200+180). Je ziet, het is wel mogelijk om onder de 200 EURO met een Harrison te vissen.

Ik hoop dat bovenstaand voorbeeld duidelijk is. Zo niet, mail me dan even of bel gerust Co: 0345-516528

Hoi Ron,
Helemaal eens met je posting. Als Co het niet te druk heeft kan hij werkelijk schitterend afbouwen.

Arjen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Arjen Lans op 2002-07-17 08:32 ]</font>
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

17-07-2002 13:02

Ron, als die hengels dat moeten kosten wil dat dan toch nog niet zeggen dat ik dat ervoor betaald heb?
Mijn onderhandelingskwaliteiten blijken dus iets anders te liggen als jij het je voorstelt.
De spullen van tackle 2000 heb ik idd nog nooit gezien, wel m'n eigen stokken met originele Fuji SIC ogen, Fuji reelhouder, RVS cone, RVS ringetjes en superieure laklaag, dus geen 2componetenshit dat na 2 jaar vissen wit uitslaat.
Nog steeds niet gezegd dat de hengels door Co Sielhorst gebouwd niet mooi zijn maar als er vermeld wordt dat hij netjes afbouwd mits hij er tijd voor heeft koop ik m'n stokken wel elders.
Zal ie net geen tijd hebben gehad toen ie mijn stokken bouwde...mooi verhaal!
Wat ik bedoel zonder iemand af te zeiken alle waar naar z'n geld.
Arjan,
Je bent wel een beetje eenkennig hoor op de manier hoe jij lieve jongen interpreteert :wink:
Waar jij op baseerd dat ik niet kan rekenen weet ik niet maar ik had het bedrag van fl 380 een beetje afgerond naar fl 400.
Als jij voor dat geld je hengels kan kopen waar je tevreden mee bent is dat toch dik in orde?
Ik denk alleen dat er kwaliteitsverschillen bestaan in reelhouders, ogen, lak en dergelijke waarvoor je een meerprijs neer moet leggen.
Ook de manier van afbouwen kan nogal verschillen, wederom niet gezegd dat die van jou niet netjes zijn afgebouwd maar ik heb weleens Harrisons gezien waarbij de lak totin de voering van het oog doorliep.
Anyway, waar zullen we afspreken? :smile:
Cor Blokhof

17-07-2002 14:26

En vangen jullie nu echt meer door die overweldigend dure hengels waren jullie (vooral Eus) meet patsen ?

Ik denk dat ik het antwoord al weet :smile:
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

17-07-2002 23:12

Beste Eus, ik denk dat je iets verkeerd begreep over Co Sielhorst. Ik moet zeggen het werd ook niet goed uitgelegd.

Co is niet de snelste maar hij neemt altijd de tijd voor zijn projecten en zal nooit afraffelen. Hij vist gewoon ook graag en dan laat tie wat langer op zich wachten.
Tenzij je echt een datum met hem afspreekt, dan is het gewoon klaar.
Niet zeggen van: "dat komt over een paar weken wel, ik heb geen haast" :lol:

Ik ken vele vissers (waaronder ik zelf) die zeer nette hengels hebben van hem die al jaren meegaan.
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

18-07-2002 08:54

Eus,

I'm confused.

Quote 1 Eus: 'Ik heb zelf Harrison ballista's afgebouwd door CTH en deze kosten 799 ballen apiece! '

Quote 2 Eus: '
Ron, als die hengels dat moeten kosten wil dat dan toch nog niet zeggen dat ik dat ervoor betaald heb? '

M.i. kromme logica. Van die 799 ballen heb je er maar 2 nodig (soms 1) nodig om mans genoeg te zijn om gewoon te melden hoeveel je er daadwerkelijk voor betaald hebt :wink:

Ik denk ook niet dat je nu veel meer zult vangen dan met een wat goedkopere hengel. Ben wel van mening dat je er minder door zult verspelen. Waar het eigenlijk om gaat is dat je een hengel hebt die als het ware een verlengstuk van je arm wordt en waarin je het volste vertrouwen hebt.

Groet,

Ron
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

18-07-2002 11:19

Ron,

Stel je voor, je loopt de winkel binnen en ziet een hengel.
Aan deze hengel hangt een prijskaartje waarop staat FL 799,-.
Dit vind ik (te) veel geld en ga onderhandelen met die winkelier en kom op een andere prijs uit bij afname van meerdere exemplaren, heb ik dus niet die prijs ervoor betaald.
Of ik er meer mee vang?
Nou zeker niet minder.
Stel dat ik met deze hengel maximaal 20 meter verder zou kunnen gooien dan met een andere (lees goedkopere) hengel en de vis zou precies op een afstand vanaf de kant azen wat mijn maximum werpafstand is, zou het kunnen zijn dat ik ze met mijn duurdere hengel wel zou kunnen vangen en met de goedkopere hengel de vis niet kan bereiken en dus niet vangen.
Een beetje extreem voorbeeld maar toch.
Voor de rest drilt deze hengel super en ik geef zonder meer toe dat mijn oog ook wat wil.
Weet je hoeveel uur ik spandeer naar deze apparaten kijkend?
Dan mag het er ook wel een beetje uitzien vind ik , patser of niet.
Jammer dat sommige mensen meteen zo persoonlijk moeten worden.
Cor Blokhof

18-07-2002 12:31

Eus,

Kan je beter een Playboy kopen
Is toch leuker om naar te kijken dan je hengels toch ?

En goedkooper ook :smile:

Grtx,

Cor
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

18-07-2002 12:36

....


waarom kijkt niemand raar op als je een set van 3 Delkims koopt,
maar gaan ze je wel patsertje noemen, als je 3 nieuwe, handgebouwde, hengels koopt ?

Beetje met 2 maten meten lijkt me.


Dan nog iets, als je echt in je sport op gaat, wil je steeds beter.
duurder hoeft niet altijd te betekenen beter, maar de regel gaat 9 van de 10x wel op.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

18-07-2002 12:37

Cor,

waar gaan wij afspreken dan ?

ik wil jou wel eens een karper zien drillen met een playboy :wink:
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

18-07-2002 12:42

Eus,

Mijn posting was niet (te) persoonlijk bedoeld. Zie natuurlijk ook mijn knipoog. Ben alleen niewsgierig hoeveel jij nu echt betaald hebt.

De reden dat ik het een kromme logica vind is dat je de halve waarheid vertelt en dat is voor mij net zoiets als liegen. Namelijk enkel dat vertellen wat je het beste uitkomt.

De lichtelijke analogie van jouw hengels en de Playboy gaat hopelijk niet op. In de Playboy valt namelijk ook geen echte actie te zien en ik hoop voor jou dat je die wel met je hengels hebt. Ik hoop dat jouw hengels meer de analogie met de TUK doorstaan. Barstensvol actie waar je hart sneller van gaat kloppen :wink: Voor degenen onder ons die niet weten wat de TUK is...ik zou het ook niet weten :sad:)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-07-2002 19:24

Heren,

Op dit moment kost een hand afgebouwde karperhengel op de Ballistas blank rond de 350 Euro. Dat is dan Fuji reelhouder, Fuji SIC ogen, handvat van de goede (Portugese) kwaliteit, RVS cone etc en dik in de gewone lak gezet. Op de beste manier dus. Vooral de prijs van Fuji ogen is flink toegenomen de laatste paar jaar. De kosten van een complete set Fuji SiC ogen is ongeveer gelijk aan de materiaal en afbouw kosten van Co Sielhorst. Aangezien Co Sielhorst Sinterklaas niet is, kun je zelf wel nagaan dat er iets niet klopt in de opgegeven prijs voor zijn Ballistas versie. Nu is een Engelse blank hier ietsje duurder dan in Engeland zelf, maar zo veel scheelt dat ook weer niet. Dus die prijs vergelijking klopt voor geen meter. Ik denk dat Co zijn arbeidskosten er nog niet eens uit haalt voor die 180 gulden. Dus toch Sint Co?

Overigens die korting is simpel: rond 10% bij afname van 3.

Groeten Kees