Soms staat het vissen mij flink tegen


Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

23-08-2004 21:53

ik vraag me het volgende af;
zouden er ook hengelsportwinkeliers onze berichten lezen?
ik merk er in iedergeval niks van als ik in de winkel kom.
En steeds naar Belgie rijden om spullen te kopen doe je ook niet effe.
Ik denk,dat we vaker op het board moeten vragen:wie gaat er een dezer dagen naar Belgie,spullen kopen en wie woont er bij je in de buurt.Vertrouwen speelt hier een grote rol.Hoe denkt men hierover?
mvgr. Aaron
De prijsverschillen tussen Nederland en Belgie zijn erg groot zei ik tegen m,n hengelsportwinkelier en deze opmerking,bezorde mij korting.
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Hugo Bovenmars

23-08-2004 22:27

IDD Bas, daar zit iets in. Maar goed, je bent toch voortdurend op zoek naar verbetering. Toch ff die haken proberen, dat nylon, een ander onderlijnmateriaal......Uiteindelijk vis je met hetgeen je vertrouwen geeft of gegeven heeft. Al het overige blijft dan nog eens seizoenen lang in onze koffer rondzwerven.
Gebruikersavatar
frank van loon
Berichten: 114
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00
Locatie: Dongen

24-08-2004 17:15

Waar jullie het allemaal over hebben spelen Vlemmix en Raven handig op in.

Je denkt als je de advertenties bekijkt in de bladen dat ze goedkoop zijn dit klopt maar dit zijn alleen de bekende merk artikelen bijvoorbeeld een delkim een shimano molentje een rodpodje.
Hier wordt over gepraat en de mensen zeggen zo dat is goedkoop maar het klein materiaal is niet te betalen in deze winkels vaak stukken duurder dan in je lokale hengelsport zaak.

O ja die pva wokkels dat is gewoon plantaardig verpakkings materiaal bij ons op het werk krijgen we dit regelmatig binnen en gaat dus rechtstreeks met mij mee naar huis.
Maar die pva wokkels van Fox zijn steen duur.

Groeten een ergerende karpervisser. :evil:
Gebruikersavatar
olgaah grootenboer
Berichten: 20
Lid geworden op: 19-08-2004 12:51
Locatie: paradijs

24-08-2004 18:35

ik heb vandaag nog wat spullentjes igekocht alles was op ik was zo'n €30,- kwijt en dan heb ik het lood nog niet bijgerekend
Olgaah is op het board geweest!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

24-08-2004 19:06

ja he broertje,

was weer ff een hoop centjes voor jou.

Maar nu kan je net zulke vissen vangen als mij he. :lol: .

Ik vind het zelf ook niet meer normaal wat het kost, ik vind het niet erg om wat geld uit te geven voor kwalitiet spul maar voor dat kleine spul word het echt te veel.

Maar het ergste is gewoon dat we het wel blijven kopen, simpelweg dat we het nodig hebben. Ik denk dat het in de toekomst nog duurder zal worden.

mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

24-08-2004 19:28

[quote="robert grootenboer"]ja he broertje,
quote]

Broertje :o
Zusje bedoel je...........
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

24-08-2004 20:59

Kom op Dennis,

dit is toch zeker geen oude WIJVENpraat ? :evil:
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

24-08-2004 21:58

Hmmmm.......Men nemen een zak boillie's van het merk Dynamite Baits, een rolletje Kryston, 10 Korda loodjes...... :roll:

Men komt aan de kassa: " €47,80 alstublieft...... :o :o :cry: "

Te gek voor woorden!!

Waarom is dit allemaal zo duur?? :roll:
Zal het aan de tussenhandel liggen(die moeten ook knaken zien!) of ligt het aan de invoering naar ons land??(belasting) of ligt het aan............??
Of zal het nou echt aan de naam en kwaliteit liggen??? :roll:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-08-2004 22:27

Koen,

Als je wat nauwkeuriger kijkt naar de producten die je noemt, dan valt op dat ze een gemeenschappelijke deler hebben. Er staat op alles “produced in Britannia”. En daar zit nou net (een deel van) het probleem waarom alles zo duur is.

Engeland heeft een ander type consumenten dan het vaste land. Consumenten die nog toestaan dat er behoorlijk grote marges op producten zijn. Zelfs een lening afsluiten om een paar molens te kopen. Ze worden daarmee gepakt, maar zijn niet anders gewend met hun veel te dure pond. Goed voor de producenten. Daar kan een ondernemende karpervisser nog miljonair worden met zijn eigen bedrijfje. Er zijn verschillende voorbeelden van Engelse karper miljonairs.

Maar wij Nederlandse karpervissers zijn net nep Engelsen. Als er geen “produced in Brittannia” op staat, dan kan het niet goed zijn. Als Nederlandse karpervissers zouden wij echter wat meer de producten van het vaste land moeten promoten door gewoon wat minder die van Engelse origine te kopen. Met name producten die in Nederland geproduceerd worden. Scheelt een stuk van die extra hoge marge, en nog invoerrechten bovendien.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 24-08-2004 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

24-08-2004 22:28

Het lijkt me toch dat de winkeliers de grootste marge pakken. Dit is bijna in elke speciaalzaak zo. 30-50% winstmarge lijkt me normaal. Sommige artikelen zullen ongetwijfeld zelfs wel over de kop gaan. Hoe duurder het product des te kleiner de marge.
En dit is hun goedrecht natuurlijk. Zolang de klant maar betaald is het geen probleem.
Dus mensen; gewoon gaan klagen en korting vragen :lol: .
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-08-2004 22:30

Klopt niet Pieter. De Nederlandse winkelier heeft een kleine marge.
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

24-08-2004 22:32

serieus??? :o
dan hebben ze het verkeerde vak gekozen :lol:

Ik weet namelijk van verschillende speciaalzaken wat de marges daar zijn en die liegen er niet om. Bv. de muziekinstrumenten-business

Dus jij denkt dat het vooral de fabrikant is of toch de tussenhandel die de grooste marge pakt in de hengelsport?
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

24-08-2004 22:38

Produceren in die kleine aantallen die wij afnemen (o.a. veroorzaakt door de enorme verscheidenheid) is nu eenmaal duur.
Ik vind die prijzen zelf enorm meevallen voor de kwaliteit die op dit moment wordt geboden.
Goed, een paar Solar banksticks vind ik ook belachelijk duur. Maar kijk eens wat een goede pieper, hengel of net nog maar kost. Nu nog goede molens, zijn die er nog?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-08-2004 22:38

Denk ik ook Pieter,

Veel zijn sportvissers die ooit van hun hobby hun beroep gemaakt hebben. Ze kunnen een goed belegde boterham hebben, dat wel, maar schatrijk worden ze er doorgaans niet van.

Groet, Kees
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

24-08-2004 22:43

Prijzen zijn wel sterk aan het dalen de laatste tijd. Is dat niemand opgevallen?
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

24-08-2004 23:03

Op veel fronten dalen de prijzen inderdaad.
Dit wordt gedaan om meer omzet te krijgen teneinde meer winst te pakken aan het einde van de streep. Verkopen vallen tegen en in theorie ga je meer verkopen als je lagere prijzen hebt.
Deze lagere prijzen worden gerealiseerd door de marges nog verder te verlagen.
Ben zelf dus werkzaam in de doe-het-zelf en sommige producten gaan weg voor inkoop..
Schijnbaar kun je zo meer geld verdienen mits je de kosten verder weet te drukken. Weet je ook gelijk waarom je in sommige goedkope zaken geen advies en service hoeft te verwachten.
En waarom je nerveus moet worden als je baas over kostenbesparend werken begint..
Size doesn't always matter
erik snijders
Berichten: 265
Lid geworden op: 30-06-2002 02:00
Locatie: veenendaal

25-08-2004 00:35

Dit is mijn visie over de prijzen en handel in hengelsport



Handel is een kwestie van vraag en aanbod, de vraag naar karpermateriaal is drastisch toegenomen de laatste jaren, elke hengelsport groothandel probeerd daarin mee te liften. Om bijvoorbeeld eens te kijken naar boilies, gemiddeld 1 x in de 2 maanden staat er of op deze site, of in de karper of in de karperwereld 1 of meerdere nieuwe leveranciers die zeggen dat ze de boilie van columbus gevonden hebben, nog betere aantrekkingskracht, nog meer vangsten kortom goed beter en best. We worden helemaal gek gemaakt door alle bekende testvissers die voor 99% allemaal zeggen dat hun produckt beter is,meer vangt etc., goed te verklaren natuurlijk, anders zoekt de fabrikant wel een andere testvisser uit die aan de leur gaat met die ballen, ik heb hier hier niet over de testvissers die zo nu en dan eens een kilo zakje krijgen, maar bijv terry hearn, met 500 kg op jaarbasis a 13,95 verkoop per kg. Stel je voor, de hele boiliehandel ziet eruit als 1 grote taart, wij met zijn allen moeten die taart opmaken, en elke leverancier bestaat uit een puntje van die taart ( ik weet zeker dat er niemand is die die taart kan snijden ivm priegelpuntjes )
Hoe meer firma's erbij komen, hoe minder er te verkopen valt. Omzetten lopen dan terug, maar de kosten voor een firma stijgen alleen maar door het prettige regeringsbeleid wat we kennen in nederland. Die extra kosten die gemaakt moeten worden, worden uiteraard doorgerekend aan de klant.
Als er nou eens 5 boilie firma's waren ipv bijv 50, gaan de verkopen omhoog, waardoor de firma eigenaar een grotere auto kan kopen, en misschien zijn prijs wat omlaag brengt. Massa productie is namelijk vele malen goedkoper. Daarmee kom je gelijk bij het verhaal van bijv fox en shimano, hierbij speelt massa productie een andere rol, aangezien die er in veel mindere mate is. Hoeveel mensen in de wereld vissen er met bijv illuminated swingers ?? dat zijn er geen miljoen,, dus blijven de productiekosten relatief hoog. Ik heb nog een mooi voorbeeld, er kwam een vertegenwoordiger naar mij toe, met visspullen gemaakt in china, en niet uit dezelfde fabriek als fox etc. Ik praat hier over sillicone stoppertjes, je kent ze wel, zo'n zakje met een metalen ringetje erin en waar die stoppertjes op zo'n ijzerdraadje zitten, die kostte mij 10 cent per zakje ( gulden tijd ) meneer had namelijk een zeecontainer vol binnengekregen.
Die werden destijds in de winkel aangeboden voor 1,95 we praten hier dus over marge x 19,5 !!!!!!! onbeschoft en achterlijk zul je denken, maar dat is absoluut niet waar, dat heeft namelijk te maken met 1. de hengelsportwinkelier ziet s'winters zijn omzet met minimaal 50 tot 75% zakken, en houd wel dezelfde kosten 2. deze marge heeft hij hard nodig om de marge van bijv 1.5 / 1.6 op zijn shimano's en foxspullen enigzins recht te trekken t.o.v B merken.

Vergeet niet mensen dat een lokale viswinkel gemiddeld marge 2.0 nodig heeft om te overleven, zoals je net hebt gelezen is het ene artikel bijv marge 2,4 maar het andere weer 1,6. zou een winkelier marge 2.0 of 2.2 op de inkoopprijs van een shimano molen zetten, weet ik zeker dat ze er 3 jaar later nog liggen. Vergeet ook niet dat bijna 20% van al je aankopen rechtstreeks naar den haag doorgesluisd word. ( helaas voor de mensen die in den haag wonen,, die bedoel ik nl niet ) neem dus een verkoopprijs deel hem gemakshalve door 2, trek daar 20% vanaf, trek daar personeelskosten, gas, water,licht en de huur van het pand vanaf en je houd echt niet veel winst over.

En natuurlijk denk ik ook vaak, waarom iets zo duur moet zijn, maar waar betaald anders een leverancier die mooie glimmende catalogus van die we met zijn alle van de bali's en stands op de beurs en in winkels als eerste weg kapen ??

Dit was en is mijn gedachtengang over de handel in hengelsport, ben erg benieuwd naar jullie reactie's en voor alle duidelijkheid, iemand die vroomser is als de paus mag het zeggen
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

25-08-2004 08:59

Volgens mij begrijp ik jouw marges niet helemaal.
Je hebt het over een marge van 1.5 en 1.6 op shimano en fox spullen. Je bedoelt denk ik 50% en 60%. Dit is toch een verschrikkelijk goede marge. Als je dit vergelijkt met andere branches dan zitten die winkeliers er toch heel warmpjes bij in de winter :wink:

[quote]neem dus een verkoopprijs deel hem gemakshalve door 2, trek daar 20% vanaf, trek daar personeelskosten, gas, water,licht en de huur van het pand vanaf en je houd echt niet veel winst over[/quote]
Je winst is natuurlijk afhankelijk van je omzet.

Is het jullie trouwens ook niet opgevallen dat tijdens deze ''slechte'' economische markt in nederland er nog steeds even veel hengelsportwinkeliers zijn. Tenminste, ik ken er geen die failliet zijn gegaan. Dit betekent dat de marges gewoon goed zijn. Hengelsport is namelijk een luxe product.

Dat van die catalogi ben ik helemaal met je eens..die dingen kosten een fortuin om te maken.
Peter Feddes
Berichten: 163
Lid geworden op: 28-05-2004 11:34
Locatie: Oosterhout N.Br.

25-08-2004 09:08

Erik, ik vind het een zeer duidelijke post. Echter gaat het denk ik niet zo zeer om de marges van de winkelier, maar om het uiteindelijke prijsniveau dat de klant voor z'n kiezen krijgt. In sommige gevallen ben ik met je eens dat dit puur door de winkelier komt, in andere gevallen ben ik zeker van mening dat de inkoopprijzen van de winkels asociaal hoog is (ja de producenten willen graag ook een graantje meepikken).

En eigenlijk is het doodsimpel, zoals ik heb begrepen zijn er de laatste jaren ontzettend veel karpervissers bijgekomen en de producenten zouden wel gek zijn als ze daar niet van zou willen profiteren. Dus gaan de prijzen omhoog en iedereen maakt elkaar gek met de nieuwste snufjes waardoor "het vriendje van" ook weer die dure piepers wil hebben en die tent van 600 euro en ga zo maar door. Als je iets kunt verkopen voor 600 euro dan ben je natuurlijk goed gestoord als je het verkoopt voor slechts 400 euro. Het is, zoals je je post begint, puur een kwestie van vraag en aanbod. Als de karpervissers massaal een bepaald product links laten liggen vanwege de prijs, dan gaat deze drastisch zakken, gegarandeerd !!!

Maar al met al bepaal je als consument zelf wat je wel of niet koopt. Je kunt een karperuitrusting van 3000 euro hebben waar alle topmerken in vertegenwoordigd zijn, of een iets eenvoudigere en toch degelijke uitrusting van 900 euro, dat beslis je zelf. Met een tent van 600 euro vang je immers geen karper méér dan met een bivy van 100 euro ... :wink:
hallo, ik ben een onderschrift-virus. kopiëer mij en zet me in je onderschrift, dank je!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-08-2004 09:42

Het verhaal van Erik is heel helder en inderdaad moet de marge gemiddeld een factor 2 zijn om het voor de winkelier rendabel te houden. Dat is al tientallen jaren zo, en van ver voor de euro.

Voorbeeld van de stoppertjes is ook heel illustratief. Buiten een Engels karpermerk betrokken een schandalige marge in rekening gebracht, maar een relatief lage verkoopprijs voor de klant van 1,95 euro. Via dat Engelse karpermerk betrokken een kleinere marge voor de winkelier maar een verkoopprijs van zeg maar 2,75 euro. Rara?

Inderdaad kun je best wel goedkoper terecht zoals Peter aangeeft, en als je goed zoekt ook voor prima spullen van gelijkwaardige kwaliteit als de dure merken. Het is maar wat je wilt en of je waarde hecht aan dat stickertje.

Overigens zijn de molens zoals die van Shimano hier razend goedkoop als je dat vergelijkt met de Engelse verkoopprijzen. Daar houden ze namelijk die marge veel hoger.

Groet, Kees
Danny Danny

04-09-2004 12:21

Nou hebben we ook nog de pech met de karper "cultuur" dat als je niet mee loop met de "nieuwere" matriale/merken dat je er al snel niet echt bij hoord. Heb het nooit getest ofzo maar zou het haakje, loodje, pieper, molen ect.. van een A merk nou echt zoveel meer vissen opleveren dan van een B merk????
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

04-09-2004 13:53

Danny Danny,

Voor een hoop spullen zal dit zeker gelden,maar een molen of een haak heb ik toch liever van een beter merk........

Dennis Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Peter van den Top
Berichten: 125
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: putten

04-09-2004 14:04

Haken ben ik ook erg voorzichtig mee geworden. Vooral met de kleinere haakmaten moet je oppassen. Heb het wel is gehad dat ik van een B merk haken kocht die er goed uitzagen en scherp waren. Eerste paar vissen ging goed (waren niet zo groot) daarna een wat grotere eraan tot vlak voor het schepnet maar toen begaf de haak het. De hele bocht was er uit "gebogen" zeg maar. Op zo'n moment baal je dat je voor die 40 eurocent per haak uitgespaard hebt!!
Tobias Boot
Berichten: 248
Lid geworden op: 31-07-2003 02:00

04-09-2004 14:14

Ik kan opzich wel tegen die prijzen, dat is geen enkel probleem! het is toch je eigen keuze wat jij wilt kopen? Maarja, het is wel een feit dat sommige dingen wel erg duur zijn ja. Waar ik juist niet tegen kan zijn verkopers die je iets aan proberen te smeren wat kwalitatief slecht is, maar waar je toch een gemiddelde prijs voor betaald.. Dan koop ik zoiets ook niet, want ik weet zelf ook wel wat slecht is/wat niet. Maar zo kwam ik een tijd terug voor het eerst kijken naar spulletjes om zelf boilies te maken, en die kerel probeerd me zo'n "zoet spulletje" aan te smeren (zo'n potje van 50ml ofzo, flavourtje..) 8 euro!! wtf?! ik zag zonet toch echt iets nog veel zoeters staan, 500ml en 6 euro.. daarnaast wou die me nog van die dure potjes met flavour poeder verkopen, van ook iets van 8 euro, terwijl je dus weer meer krijgt als je een zakje koopt en voor de helft van de prijs.. Ik vermijd die kerel dan ook wel sindsdien... ik kan daar echt niet tegen :cry:

Mvg, Tobias Boot
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

04-09-2004 14:25

Tobias,

Je moet kijken naar de aanbevolen dosering die je dient te gebruiken. Dit vergeten een hele hoop vissers en zijn dan uiteindelijk duurder uit.

Het ene merk verkoopt 50 ml voor 12 euro, dosering 0.2 ml per 500 gram mix.

Het andere merk verkoopt 100 ml voor 6 euro, dosering 2 ml per ei. Is dus wel ff 10 ml per 500 gram mix!

Ik kijk hier altijd na en het scheelt echt knaken als je oplet.

Bart