rekensom hengelsterkte en lijn


Plaats reactie
Gebruikersavatar
steven lenos
Berichten: 78
Lid geworden op: 12-02-2004 11:07
Locatie: Amsterdam

19-08-2004 10:47

Klopt mijn rekensommetje hieronder. Ik heb de LBS maal 5 gedaan en dat levert de volgende resultaten op.

lbs lbs lijn kg mm nylon (ca)
1,75 8,75 4,0 0,25
2 10 4,5 0,26
2,25 11,25 5,1 0,28
2,5 12,5 5,7 0,28
2,75 13,75 6,2 0,30


groet
Steven Lenos
On line ...
Wat klinkt dat toch heerlijk voor een visser.
Tobias Boot
Berichten: 248
Lid geworden op: 31-07-2003 02:00

20-08-2004 18:07

Volgens mij zit je heel erg dicht in de buurt ja!, maar ik snap het nut niet van deze rekensom :o

Mvg, Tobias boot
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

20-08-2004 18:17

ook geen idee wat je er mee wilt doen :o
Ikzelf vis struinend bijv. standaard met 35/100 op een 1 lbs of een 1,5 lbs glashengel.
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
steven lenos
Berichten: 78
Lid geworden op: 12-02-2004 11:07
Locatie: Amsterdam

20-08-2004 20:39

Hallo Tobias en Dennis,

Is het zo een raar idee dat een 2 3/4 lbs hengel het beste past bij een 0,30 lijn? En bijvoorbeeld 0,24 niet?

Misschien vergis ik mij, maar denk even met mij mee. Ik ging er altijd vanuit dat bijv 0,30 op een 1 lbs hengel vragen om problemen is: immers de lijn breekt veel later dan de hengel. Behalve als je de slip zo afstelt dat hij lijn afgeeft als de hengel maximaal belast wordt. Maar dan kun je toch net zo goed met een dunnere lijn vissen? Misschien had ik dit bij Beginnersforum moeten plaatsen, maar wat is de bedoeling van 0,35 op een 1 lbs hengel? (trouwens lekker licht voor betere struinen met pen en korst)
Kortom, er is toch een optimum in de verhouding tussen hengel en lijn?
Idem voor het werpgewicht. Je kunt toch niet alles goed met iedere hengel gooien?

Mij leek deze rekensom een handige houvast voor ideale lijndikte en werpgewicht per hengelklasse. Dat wilde ik er mee doen...
Verkeerde spoor?

vriendelijkste groeten
Steven Lenos
On line ...
Wat klinkt dat toch heerlijk voor een visser.
Hugo Bovenmars

20-08-2004 22:55

Steven,

Het is zeker belangrijk om altijd te zoeken naar de juiste combinatie tussen je materialen per situatie. Maar elke situatie is anders, je zult je elk moment moeten afvragen welke middelen het best passen bij de omstandigheden. Het gaat daarbij niet alleen om de combinatie: hengel, breeksterkte en loodgewicht. Indien nodig pak je een zware hengel voor het afstandswerk, maar in combinatie met een dunne lijn....een andere keer vis je op korte afstand in een kanaaltje met 35/00 icm met een 2 ponds hengel, niet om de breekstrerkte maar bijvoorbeeld om een hoge schuurbestendigheid. Het loodgewicht zal meestal ook niet in de eerste plaats afhangen van je testcurve, maar meer van stroming, aasgedrag e.d.

Verder iets over de testcurve/lijndikte-verhouding. Verschillende hengels van eenzelfde testcurve kunnen op zooooveel punten verschillen dat het onmogelijk is een ideale breeksterkte te bepalen voor een testcurve, laat staan een lijndikte. Een hengel wordt tijdens de dril doorgaans veel meer belast dan de testcurve. Belangrijk is hoe de ruggegraat van de hengel is.

Dit betekent dat bijvoobeeld een 1,5 ponds niet per definitie sneller zal breken dan het 35/00 dat erop gespoeld is. Wel is het zo dat naarmate de hengel meer buigt, deze de kracht steeds minder gelijkmatig op kan vangen. Bij veel druk verliest zo'n hengel zijn eigenlijke functie. Verhouding is dus zeker belangrijk maar zeker niet het enige dat telt.

grtzz Hugo
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

20-08-2004 22:59

Steven.
Zoals gezegd gebruik ik vaak extreem dikke lijnen icm een lichte hengel.
Dit wil niet zeggen dat ik mijn slip dan ook helemaal dicht heb staan.
uiteraard pas ik de slip idd aan,aan de testcurve van de hengel.
Maar aangezien ik veel tussen obstakels vis,wil ik wel eneige zekerheid hebben dat ik de vis ook binnehaal en niet met een haak rond moet laten zwemmen.

Uiteraard is het zeker belangrijk dat je lijn niet te licht is voor de hengel,en daar is je schema wellicht wel weer bruikbaar voor.

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Plaats reactie