Fietskar Zelf Maken


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Wijma-O
Berichten: 200
Lid geworden op: 02-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

18-08-2004 10:33

Ik zou graag mijn fietskar zelf willen maken, het liefst zonder lassen maar als dit egt niet anders kan zou dit misschien kunnen, ik heb wel wat geld voor materiaal maar het hoeft volgensmij niet zo duur te zijn, hebben meer mensen dit hier gedaan?? Zo jka zijn er nog bouwtekeningen enz?

Gr Jan Wijma
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

18-08-2004 11:27

zonder lassen kom je niet zo ver, Er zal (in bijna alle) gevallen wel iets gelast moetten worden.

Mijn vader heeft vroeger voor me bij de gamma wat knelkoppelingen, verwarmingsbuizen en een rechthoekige bak gekocht.
Al die berwarmingsbuizen heeft ie gebogen en zo nodig een knelkoppeling tussen gezet.

Het was voor die tijd voldoende. zomaar een enkel hengeltje, een viskofferetje, klein stoeltje en schepnetje.
Toen de stretscher en tent erbij kwamen, werd het echt teveel en zakte alles in elkaar.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Bart van der Velden
Berichten: 242
Lid geworden op: 10-06-2003 02:00
Locatie: Venlo

18-08-2004 16:01

heeejz,

Zoals Luuk al aangaf moet er minimaal een ophanging gelast worden waar je je wielen aan bevestigt. De bak van de kar kun ja alleen met hout maken. Ik heb het ook zo gedaan en ut bevalt me goed. Zorg wel dat je met balkjes een goed "frame" maakt, en vervolgens kun je dan triplex platen tegen de wanden bevestigen. Ik heb er al de nodige spullen in gehad (ook met stretcher en tent). Belangrijk is dat je de wielen goed bevistigt, want dat is ut zwakste punt van je hele vietskar.
De trekhaak kun je door middel van een verwarmingsbuis construeren.

succes dr mee,

mzzzls Bart
Gebruikersavatar
Sander van Schelven
Berichten: 114
Lid geworden op: 09-05-2004 23:02
Locatie: Spijkenisse

18-08-2004 16:10

Ik ben gewoon naar de stadswerft gegaan en heb daar 2 u frame'en gehaald. Die heb ik met bouten aan elkaar gemaakt. Nu moet ik alleen nog de wielophaning doen. Dat is het enigste gedeelte waar je bij moet lassen. We hebben ieman die kan lassen en een electronisch lasapparaat, maar hij trekt gewoon te veel ampere. De bak maak je gewoon van triplex.
'instinct'
Gebruikersavatar
Pim Kersten
Berichten: 165
Lid geworden op: 05-04-2004 17:01
Locatie: Duiven

18-08-2004 17:55

U-frames? :roll:
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

18-08-2004 18:23

Jan,
struin bijv marktplaats af op zoek naar een surfkarretje voor achter de fiets. Als je mazzel heb kom je ze voor weinig tegen.

Dan heb je de basis ; Kar = wielen + frame +koppeling naar je fiets.
Hierop kan je zelf een kist naar eigen afmetingen en wensen in elkaar knutselen. Als je de kist los er op maakt, kan je hem ook nog uit elkaar als je eventueel last hebt van ruimtegebrek. De stang van de kar zelf kan je ook inkorten omdat er maar een kleinere kist op hoeft ipv een lange plank. Kortom volop mogelijkheden om aan jouw wensen en spullen aan te passen met een basis die goed is !
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Jan Wijma-O
Berichten: 200
Lid geworden op: 02-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

18-08-2004 18:59

hey allen, bedantk voor de reacties, ik heb vandaag gratis een surfkar bij iemand op gehaald. Ziet er nog perfect uit en heeft altijd binnen gestaan, nu zat ik er aan te denken om er gewoon een hele grote bak op te maken zodat mijn foudraal er gewoon in past, denken jullie dat dit nog wil rijden, of zijn er iets van maximaal toegestane mate??
Gebruikersavatar
Bart van der Velden
Berichten: 242
Lid geworden op: 10-06-2003 02:00
Locatie: Venlo

18-08-2004 19:44

Heej Jan,

Geen idee of er maximaal toegestane maten voor een fietskar zijn. Maar of het wil rijden ligt puur aan je wielen. Ze moeten vooral gesmeerd lopen :wink: Kleine fietswielen zijn perfecte wielen voor een fietskar. Ik weet niet welke wielen er dus op die surfkar zitten. Als het fietswielen zijn hoef je je echt geen zorgen te maken. Als die eenmaal rollen dan gaat dat prima.

Over die maten kan ik je dus echt nix vertellen. Ik heb mijn kar een meter lang gemaakt. Vind ik in princiepe lang genoeg. Je moet je wel bedenken dat als je kar zo lang is dat je foedraal er in past, het fietsen op zich niet echt makkelijker maakt met bochten en dergelijken. Maar dat zal ook wel een kwestie van wennen zijn. Kijk wat jouw ut beste lijkt en gewoon maken. Of denk je dat de politie je aanhoudt en eens gaat meten of de kar wel de vereiste lengte en breedte heeft. Ik ben in ieder geval nog nooit aangehouden zodat de wout de meter dr langs kon legen :wink: :wink: :wink:

succes dr mee,

mzzzls Bart
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

18-08-2004 20:52

Zo Jan, je hebt mijn ideetje al snel in de praktijk gebracht !
In een half uurtje maar !
En nog voor niks ook.........

Maximale maten zullen er echt niet aanhangen ( woordgrapje), een foudraal is +- 2.60 ?
En een surfplank, zo'n echte deur, is al snel 3.85 !

Geen probleem dus, en waarschijnlijk heb je een heel stuk lege stang met een knik vanaf je fiets naar de wielen van 't karretje ? Bij elkaar is dit makkelijk 3 meter, zodat er maar een klein stukje komt over te hangen. Achter op je kist een paar reflectors en klaar is Jan!
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

18-08-2004 21:01

r zijn geen lengte maten vastegelegd, al zul je niet tot de categorie exceptioneel transport gerekend mogen worden. de maximale breedte is 75 cm, al zul je daar in de praktijk niet zo heel snel op aangehouden worden
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

18-08-2004 23:54

kees,

Volgens mij is de maximale breedte is naar mijn weten 80 cm....
Maar dit kan ik ook fout hebben.

Let er wel op dat je wielen er ook nog aan de buitenkant op moeten. daardoor word ie dus nog breder (of je moet ze inbouwen zoals bij mij, maar dan verlies je vele ruimtje in je kar :cry: )
Ook moet je er op letten dat je nog door de fietspaaltjes door kunt...

Groeten

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Jan Wijma-O
Berichten: 200
Lid geworden op: 02-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

19-08-2004 01:03

ja, ik ga morgen hout enzo halen, heb ook al ideeen voor het spuiten, word iets van leger shit met wat logo's enzo... Zal nog wel ff een keer een fototje posten als hij klaar is. Verder kan het aan mij liggen maar ik dacht dat een foudraal zon 1.80 mtr was, want hengels zijn 3.60 in mijn foudraal past precies mijn hengel als hij in 2 stukken is dus dan kom ik er op uit dat een foudraal ong 1.80 zou zijn, maar ik meet het morgen wel ff na. Bedankt voor de hulp alvast enneh ik laat nog wel es ff wat van me horen

Jan
Gebruikersavatar
olgaah grootenboer
Berichten: 20
Lid geworden op: 19-08-2004 12:51
Locatie: paradijs

19-08-2004 13:41

als je een kar maak kan je ghet best met 2 wielen doen dat is veel licherter je kan ook een boldekar kopen en dan meschien iets aan het handvat maken dat het aan je fiets kan maken

mvg,

olgaah
Olgaah is op het board geweest!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

19-08-2004 14:34

Er staan er hier en daar ook wat te koop op internet. Die zijn wel niet in legerkleur gespoten,maar zijn wel al klaar.

Sucses.
alexander nefs

21-08-2004 15:25

Heren,

Ik heb ook al een paar jaar een fietskar :D
M'n vader is lasser en ik doe opleiding metaal.
Dus dat is wel beter 8)
ik heb hem groot en lichtgemaakt.
Gewoon een paar hoeklasjes gemaakt.
En dan lichtte triplex platen erin gezet.
:wink:
We hadden hem al binnen een paar dagen klaar.
Je zou me is moeten zien fietsen mee da ding. :o
Dat is niet normaal.
Nogal erg groot :-? .
Karrenmakers succes :P
Gebruikersavatar
Marco Meuwsen
Berichten: 558
Lid geworden op: 21-03-2003 01:00
Locatie: Didam

21-08-2004 18:55

waarom zelf maken als ik er nog 1 heb staan voor maar 30 euri ?

interesse ? bel maar 0655397329

Mvg Marco
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

21-08-2004 20:45

zorg ervoor dat je bodemplaat goed vast ligt, bijvoorbeeld dmv een paar metalen strips (kruislings) eronder te bouten/lassen... vriend van me had een kar met enkel wat hoekplaatjes waar die bodemplaat bovenop lag... bij teveel gewicht heb je kans dat je bodemplaat slijt aan de hoeken...gevolg: z`n bodemplaat valt eruit tijdens het fietsen, en ja...ik hoef niet te vertellen wat er dan gebeurt :) ik heb me wel helemaal dood gelachen...hoewel dat denk ik niet gebeurt als het me zelf overkomt :lol:
pepijn swagemakers

21-08-2004 21:13

Je zou Alexander idd eens moeten zien, als ie zijn stuur bijvoorbeeld molt net als gisteren hè smèrel :wink:

nee, ff serieus, wat ii wilde zeggen is dat je dus ook kan doen is iets boven op je kar bouwen, waarje je foedraal in kan leggen

als je geen zin hebt in metaal buigen en dat soort grappen kun je ook gewoon een plaatje eraan timmeren met een ronde uitsparing erin he, met een figuur- of decoupeerzaag is dat zo gepiept
wouter boeters
Berichten: 5
Lid geworden op: 15-07-2004 16:38
Locatie: Delft

12-09-2004 19:11

Gebruik alumium voor je kar, is vooral erg licht en heel erg sterk, nadeel dat je veel moet lassen maar bij waren er geen problemen want, ze hebben het bij me vader op werk gemaakt :lol: Ze hebben boven op de kar kleine V tjes gemaakt past perfect je foudraal in en geen gezeik met snelbinders enzo:) alleen nu komt er een puch aan en met hele kleine wielen kom je niet echt ver :( Ik heb het geluk dat een vriend van me broer me wielen+as geeft!

Succes LAter :D
Plaats reactie