Landingsnet


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gino Wallaert
Berichten: 58
Lid geworden op: 30-01-2002 01:00
Locatie: Ingelmunster (Belgie)
Contacteer:

24-05-2002 22:22

Simpele vraag mannen, welk Landingsnet gebruiken jullie?? Deze van Fox met dat systeem dat het net dichtklapt, zijn er mensen die zo een landingsnet gebruiken? Ik ga eens uitkijken om een nieuw te kopen.
Ik zou er ene moeten hebben met een redelijk lange steel.
Groetjes Gino
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

24-05-2002 23:37

Ik heb zelf de ultimate mk4. Het handige van de steel die er bij zit is dat hij uit twee delen bestaat en dus in de boot goed handelbaar is. Het blok is van rvs en het net van goede kwaliteit. Mooi en goed net. Ik meen dat hij iets van 79 euro kost. Voor dit net vond ik het zeker niet te duur.
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

24-05-2002 23:58

Ik zie de keuze van een net als volgd:

Vis je in kanalen en andere wateren met hoge kanten dan is een diep net met een lange steel (2 m+) erg handig.

Vis je in wateren waar je gewone schuine kanten hebt dan is juist een middellange (1,80 m) steel en een ondiep net erg handig.

Dril je vanuit de boot dan juist weer een korte of deelbare steel met een niet al te diep net maar ook geen ondiepe erg handig(ivm het terug brengen van de vis naar de kant).

Vis je veel met de pen dan is een inklapbaar net handig i.v.m. struinen langs de kant. voor de rest vind ik ze alleen maar onnodig duur.

Over de kwaliteit van fijnmazige netten is maar 1 ding te zeggen, ze gaan allemaal zo kapot (bij mij 1 jaar hooguit 2) maar een grofmazige kan de vis beschadigen, dus geen moeilijke keuze.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-05-2002 10:18

Waarbij een grofmazig net wel een voordeel heeft tov de fijnmazige.
Dat is dat de eerste vinstraal, die harde pen in een fijnmazig net vast kan gaan zitten.
Je krijgt door de tanding van die "pen" hem niet weer los zodat je dus je net moet losknippen, zonde als het net pas nieuw is is het niet.

Niet de pen eraf knippen omdat het zonde is van je net!!
Met een grofmazig net heb je dit probleem niet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

25-05-2002 10:31

Douwe, dit gebeurt enkel wanneer je de vis verkeerd optilt, hij/zij zal hem niet uit zichzelf door de mazen steken, let er daarom altijd goed op dat de vinnen langs het lichaam van de vis liggen wanneer je hem/haar optilt.

MVG LvDinter.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

25-05-2002 11:12

Beste gino,

Ik gebruik de Keenets power lifter. Een schitterend net, vanwege de doordachte constructie. Een oersterk net, met de handigheid dat hij aan de onderzijde van het net 2 draagriemen heeft. Je kunt grote zware karpers op deze weize gemakkelijk op de kant liften. De steel is ook perfect, een goede lengte en zeer licht. De breedte van het niet bedraagt 1,20.

Kostprijs ongeveer 200 pieken dus 95 euro

een prima net voor een prima prijs
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-05-2002 13:16

Ik vind het allemaal prachtig de theoretische verklaringen van het landen van een vis.
De praktijk wijst heel vaak anders uit, je staat een vis te drillen, je armen zijn moe als het een beetje meezit in ieder geval.
Je staat op een stijle kant want daar is de enige kant waar je de vis een beetje knap uit het water kunt krijgen.
Of het is donker en om extra stress bij de vis te voorkomen gebruik je geen lamp.
En dan moet je er eerst opletten of de vinnen wel netjes naast het lichaam liggen voordat je hem uit het water tilt??
Kom op man, je bent allang blij dat de vis erin zit.
En wat doe je als de vis in het net voor je hem eruit tilt nog beweegd, doe je hem dan eerst weer in het water terug om te zien dat de vinnen wel netjes langs het lichaam liggen?

Bij het wegen ok als je dan oplet hoe de vinnen zitten prima.


_________________
Vissen is een hobby, geen religie!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 2002-05-25 13:28 ]</font>
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

25-05-2002 15:25

o douwe ben jij er zo 1 die vissen met opzet de vinnen laat breken ,wel ff opletten he!
want nu geef je niet het goede voorbeeld!!
en die grof mazige netten,daar is ook het nadeel van ,dat als je boilie erin verstrikt raakt en de vis gaat tegen stribbelen,dat heel z'n bek uitscheurd!!!!
dus niet alleen bij het wegen!!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Donald Stevens op 2002-05-25 15:26 ]</font>
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-05-2002 15:45

Donald toch niet zo raar, hoe haal jij het in je kop dat ik de vissen de vinnen laat breken.
Jij strijkt dus als je de vis in het net hebt eerst de vinnen netjes recht voor je hem optilt?

Ik geloof daar geen barst van!!

Sorry dat ik het zeggen moet maar ik vis nu eenmaal niet op elitestekken waar ik alle ruimte en mogelijkheden heb om de vis eerst te vertroetelen voor ik hem omhoog trek.

Overigens ik heb geen grofmazig net.
Maak je maar geen zorgen hoor de vis is bij mij in betere handen dan bij menigeen anders.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 2002-05-25 15:47 ]</font>
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

26-05-2002 06:23

Als je een karper hebt geland zie je snel genoeg of er een vin door de mazen steekt. Dan nog is de vin niet gebroken. Een vin is behoorlijk flexibel en breekt echt niet bij het minste of geringste stootje. Als je bij het optillen van het landingsnet een vin breekt dan moet je behoorlijk lomp gedaan hebben. Mijn voorkeur gaat ook uit naar een net met fijne mazen. Puur omdat je hierdoor de kans dat een vin er doorheen kan steken kleiner maakt. En trouwens je moet gewoon opletten dat als je het net optilt de vis niet kan om rollen.

Bart.
Daan de korte
Berichten: 59
Lid geworden op: 07-05-2003 02:00
Locatie: hillegom

15-05-2003 18:56

he douwe,
ik vis altijd met de pen en ik doe altijd de vinnen goed van de karper als ik hem optil. en bart, vinnen breken of beschadigen veel sneller als je denkt.
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

16-05-2003 21:56

Kijk eens naar een landingsnet van middy, ideaal voor karpervissers. Steel afneembaar. Als de vis geland is kun je het grote gedeelte afnemen waardoor je in principe alleen het net over houdt. Op het afneembare stuk kan een haak worden gedraaid waar je een weegunster kan hangen.

met vr gr
R.Koopal
Plaats reactie