Iemand ervaring met Foutglimmende rodpod's overspuiten?


Plaats reactie
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

02-08-2004 17:58

Heren,

Normaliter hecht ik totaal geen waarde aan materiaal oid. Oke, het moet goed wezen. Maar of het nu X7 of Fox is. Als het maar naar mijn verwachtingen zijn.

Ik heb me een rodpod die mij teveel glimt. Ik kan me hier dan ook aan storen :) Iets wat totaal niks met vissen meer te maken heeft.

Vandaag een spuitbus, groen, bij de gamma gehaald. Rodpod gespoten. Is het GIF groen :) Dus alles met terpetine schoon gemaakt.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik dat glimmende ding het beste behandelen. Zodat dit met regen etc gewoon normaal, niet irriterend glimmend eruit ziet.
Ik denk aan donkergroen, of zwart.

En moet er nog iets van een grondlaagje oid erop om het beter te laten hechten?

Je moet wat, met je visloze vrije tijd, zullen we maar zeggen :D

Groeten,

Special Painter Frank
Rick Nijland
Berichten: 445
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

02-08-2004 18:54

Ik zou hem eerst helemaal lichtjes opschuren met korrel 600 daarna een grondlak erover heen spuiten oplaten drogen weer opschuren met korrel 600 of meer. Goed schoonmaken dan opspuiten met kleur, daarna kan je hem nog met blanke lak behandelen zodat je de kleur niet zo snel beschadingd. Heb zelf dus geen ervaring met rodpod's overspuiten, maar wel met auto's overspuiten en dat soort dingen, aangezien ik bij een autoschadeherstelbedrijf heb gewerkt.

Groeten Rick.
Gebruikersavatar
paulussie wassenaar
Berichten: 62
Lid geworden op: 07-10-2003 02:00
Locatie: ijmuiden

03-08-2004 22:48

hey frank,
rodpod schuren met waterproof p600 of droog p280, ontvetten met thinner, dan primerlaag eroverheen, licht opschuren met waterproof p800, daarna gewoon overspuiten met racing black, dit is een doffe lak, geen blanke lak erover want dan gaat ie weer glimmen ( en dat wil je niet ).
tussen de gespoten lagen even laten drogen of droogfohnen met een verffohn
materiaal is te koop bij de bouwmarkt of automaterialenhandel.

hoop je geholpen te hebben groetjes paul
Leon Mertens
Berichten: 158
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00

03-08-2004 23:27

Je kunt je rodpod ook laten stralen, Glasparel.

Scheelt een hoop schuurwerk en je hebt een goede hechtingslaag voor je primer.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

05-08-2004 16:17

Frank,
het went wel !

Ik had eerst een "gewone" zwarte fox rodpod, nu heb ik een Amiaud d'peche gekocht, vond het zelf in het begin ook een veel te hoog glim-gehalte hebben.

Na een paar weken begin je er wel aan te wennen, ik had namelijk geen zin om deze pod te spuiten/behandelen ofzo.

Met glimmende lanceer-inrichting groet ;
CarpeR Diem
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

05-08-2004 16:32

Bij de gamma heb je ook metaalverven. Hoogglans (blauwe bussen) en zijdeglans (rode bussen). Je wil een matte kleur, dus dan moet je voor zijdeglans gaan. Wel eerst even goed opschuren en ontvetten!

Daarnaast zou je ook voor Hammerite kunnen gaan, deze kan je ook in hamerslag pakken, dat geeft ook een kinky effect aan je rodpod.
Ik was er zelf ook over aan het denken om mijn steunen een hamerslag zwart kleurtje te geven, is weer eens wat anders.

Dan komt zo'n bijbaantje bij de gamma toch nog van pas :lol:

mvg
Stefan
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

05-08-2004 21:21

Eerst schuren zoals gezegt (ik heb het met een inoxen gedaan) en dan belangrijk grondverf erop liefst een donker kleurige primer (zwart) en dan Hammerite die heb je in groen, blauw, zwart enz ... als je geen donkere primer gebruikt dan komt dat groen niet uit en heb je zoals wat jij voor had van dat lelijk groen.

groetjes
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

06-08-2004 07:35

Frank,

Je kunt hem ook een paar weken aan mij uitlenen, ik beloof je dat je hem daarna niet meer herkent :o

Groeten,

Mark
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

06-08-2004 12:12

Heren,

Dank voor reactie.

Foos,
Het went wel, en wil eerst vis vangen op n water voordat ik me hiermee bezig ga houden.
Visvangen doe je nu eenmaal niet met een glimmend of niet glimmend skudraket ding. Dit is dan wel voor latere zorg. Maar het blijft me irriteren.

Mark, zeker bewerkt met modder? :P

Grt Frank
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

06-08-2004 12:15

Precies Frank,

eerst vond ik het veel te glimmend en opzichtig, maar vond het ook zonde om m'n nieuwe podje te gaan beschilderen, na een maand of twee/drie ben je er ZELF aangewend, en daar gaat het om !

PS,
als je je van alle eventuele commentaren iets moet aantrekken, kan je beter binnenblijven !
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

06-08-2004 13:25

Hallo ,
kan niet terug vinden of het om een rvs of aluminium gaat.
als aluminium gaat kijk eerst even naar de lak sommige lakken hebben de eigenschap om aluminium op te vreten, zodat je over een tijdje de bladders op je rodpod staan, een goede oplossing is ga eens met je pod naar een poedercoatingbedrijf bijv in Alphen a/d rijn(Ten Berge) daar kunnen ze voor een klein bedrag in elk gewenste kleur maken.
met rvs is het beste met een zwavelzuur te etsen ,dan blijft het rvs maar dof of polietouren met een schapenvacht en polijstmiddel op een boormachine.
groet Henk
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-08-2004 13:51

Frank,

Lekker zo laten. Alle coatings beschadigen in gebruik en dat is daarna veel irritanter dan de krasjes op het metaal die er uiteindelijk voor zorgen dat je rod pod minder glimt. Zandstralen is ook wel iets, maar daarna zou ik hem niet nog eens gaan coaten.

Maar ja, over niet al te lange tijd koop je wel weer een ander schat ik in. :roll:

Groet, Kees
Plaats reactie