penhengel met 0,30 of 0,35?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
steven lenos
Berichten: 78
Lid geworden op: 12-02-2004 11:07
Locatie: Amsterdam

21-07-2004 10:07

Ik wil een nieuwe hengel kopen. Wil hem onder andere gebruiken in allerlei kleine slootjes waar ik met pen (of baarsdrijvertjes) of korst wil vissen. Sommige van deze slootjes hebben veel riet en planten. Meeste karpers zijn tussen de 5 en 15 pond. Kun je dat soort situaties te lijf met 0,30 of loop je dan toch heel grote kans dat je ze verspeelt en de karper met haak en lijn rondzwemt. En met welke lbs hengel komt dat overeen: is de rekensom 2,75 x 5 = 14 pond en dat staat gelijk aan 0,30?
Bestaan er zachte/parabolische hengels van 3,60 - 3,90 die hieraan voldoen? Wil de hengel verder gebruiken in brede sloten / grachten (bijvoorbeeld Amsterdamse Plesmanlaan) waar je geen 100 meter hoeft te gooien en je geen strakke afstandshengel nodig hebt. Maar ik wil bij riet en bruggen wel flink druk kunnen uitoefenenen.
Zoek ik het in de goede richting met een zachte 3,90 2 3/4 lbs hengel met 10 - 12 ogen?

Advies zeer welkom!

groet
Steven Lenos
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

21-07-2004 10:32

hoi steven,

ik zou als eerste geen 30/00 en een 2 3/4lbs nemen

ik zou kiezen voor een 1 1/2 of 1 3/4lbs en +/- 25/00 de reden: je vist kort onder de kant, waardoor je weinig snoer gebruikt. hierdoor heb je weinig rek op de lijn. een soepele hengel zorgt hier voor de demping. als je een zware hengel gebruikt heb je weinig reserve om zware klappen op te vangen.

met een goeie penhengel van 1 1/2 lbs kun je ook bij obstakels vissen.

en 25/00 volstaat wel. zelf vis ik met 20/00 op de penhengel ( 1 1/4lbs) heb je nog een beetje sport

je hebt het over vissen rond de 15 pond. met een hengel van 2 3/4 en 35/00 is dat geen sport. gewoon lekker licht vissen. dit slag vissen kun je nog wel weghouden bij een obstakel met een penhengel

veel succes.
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

21-07-2004 11:50

Daar sluit ik me bij aan.

Een 1 1/2lbs is sterker dan je denkt.
Zelf viste ik met een 1 1/2 en een 2lbs statisch op een water met een vergelijkbaar bestand en kan niet zeggen dat ik hiermee ooit problemen heb gehad.
Omdat ik graag wat overmarge had wat betreft de lijn had ik er .25 resp .30 op Voor puur pennen zou ik mijn lijnen iets dunner hebben gekozen.

Met dergelijke hengels kun je meer druk uitoefenen dan je denkt, de testcurve mag dan laag zijn maar als het moet kun je de meeste vissen echt wel blokken.
De 2lbs had ik om iets verder te kunnen werpen met een 2oz loodje, voor het drillen had een 1 1/2 ook volstaan.
Ik heb met deze hengels heel wat vissen verschalkt en geeneen had een schijn van kans.

Voor de omstandigheden die je noemt zou ik je een 1 1/2lbs met .25 adviseren.
Bij de meeste vissen zul je dan nog ruim marge overhouden, je zult verstelt staan.

Ik heb zelf ook een paar 2 3/4lbs met .35 Deze mogen dan parabolisch zijn maar ik zou deze niet gebruiken om mee te pennen. Buiging is vergelijkbaar met een penhengel maar zijn totaal ongeschikt, veel te zwaar. Zou geen penvissen zijn maar sleuren. Je hebt een snellere (zachter) demping nodig om met name uitscheuren te voorkomen dus een echte penhengel.

Succes ermee,

René.
Size doesn't always matter
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

21-07-2004 13:06

Ik zou vissen met een lichte penhengel 1.1/4 1.1/2 en dan met 22/00 nylon! waarom zo zwaar! je verpeeld zomaar geen vis op 22/00 ho'r het heeft gewoon met je techniek te maken! weet hoe je om moet gaaan met je materiaal en stel je slip goed af!

Suc6 Kevin
Gebruikersavatar
steven lenos
Berichten: 78
Lid geworden op: 12-02-2004 11:07
Locatie: Amsterdam

21-07-2004 13:15

Hallo Mark,

dank voor je antwoord. Ik heb een mooie zachte glashengel van 1,75 pond met een klein molentje met 0,26 erop. Maar ik als een 10-ponder na de aanslag de vinnen neemt pakt hji toch snel 5 - 10 meter door de slip. En daar ligt dus heel veel fonteinkruid en riet...
Gebruikersavatar
Bart Pijls
Berichten: 132
Lid geworden op: 15-07-2004 22:39
Locatie: Almere

21-07-2004 14:59

Steven,

Controleer je slip dan eens. Tuig je hengel op en prik je haak ergens aan vast. Neem dan dezelfde afstand als waarop je vist en trek je hengel krom. Net op het moment dat je lijn zou breken moet de slip lijn geven. Veel mensen zetten de slip veel te los. Ik stel mijn slip meestal op bovenstaande methode af en zet hem dan een tikke losser om de klap van de aanslag op te vangen. Mocht het nodig zijn kan ik altijd met mijn vinger nog bijremmen. Probeer het maar eens, je zal versteld staan hoe hard je kan trekken voor je lijn breekt.

PS: zelf vis ik met een 10 ft 3-delige snoekbaarsstok met 20/00, wel op obstakelvrij water, en dat gaat uitstekend. Vissen liggen ongeveer in dezelfde gewichtsklasse als wat jij aangeeft, hoewel 15 ponders daar uitzonderingen zijn.

Suk6

Bart
Greetz,

Bart
Plaats reactie