Waadpak of lieslaarzen ?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

06-07-2004 16:59

Hallo medeboarders,

Ik wil een waadpak of lieslaarzen gaan kopen. Op het water waar ik het meeste vis volstaan gewone laarzen en deze heb ik dus al. Maar mijn motto is ; beter mee verlegen als om verlegen !

Ik wil eigenlijk op de stekken waar ik nog ga vissen in de toekomst (vakantie ! )goed "uit de voeten" kunnen. Ik heb nog geen specifieke stek waar ik het wil gaan gebruiken, maar ik heb bijvoorbeeld afgelopen weekend ergens gevist waar ik er eigenlijk een nodig had. ( maar wist al dat er een schepper voor me was, bedankt nog ! :wink: )

Maar,
wat kan ik beter kopen, een waadpak ( Neopreen of plastic ? ) of Lieslaarzen ?

Wie heeft ervaring met beide ?
CarpeR Diem
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

06-07-2004 17:08

Foos,

Ik zou voor een waadpak van pvc gaan, omdat je hiermee op meerdere
wateren terecht kunt. Met lieslaarzen kun je niet "overal" terecht....!
De reden dat ik voor een pvc/plastic waadpak zou gaan, is puur om het
feit dat ik vind dat je deze sneller aantrekt. Wel zweet je meer in pvc
waadpakken....!
Ik bezit trouwens allebei: Pvc waadpak en lieslaarzen. :P

groetjes Benny
Gebruikersavatar
jan ververs
Berichten: 390
Lid geworden op: 18-03-2003 01:00
Locatie: Hartje Betuwe

06-07-2004 17:35

Foos,

ik zou zelf voor lielaarzen kiezen.
Waarom zou je tot je middel het water in moeten?
In lieslaarzen "schiet" je ook makkelijker ,en dus sneller, in.

Bovendien, en zeer zeker belangrijk, wat dacht je van de veiligheid?
Mocht je met een waadpak eventueel onderuit gaan, dan krijg je het effect van een menselijke dobber.
De aanwezige lucht in het pak wordt naar je voeten geperst en je gaat keurig netjes op je kop onder water staan!


Jan
** De (pen)vissende groeten uit de Betuwe **
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

06-07-2004 17:49

Hmmm,
de "stand" is één tegen één, wel snel gereageerd trouwens !

Een waadpak is moeilijker aan te trekken als (lease) :D laarzen,
een neopreen waadpak is moeilijker aan te trekken dan een plastic waadpak.

Maar als ik lieslaarzen aan wil trekken, pas op het heetst van de strijd,
kan ik dan met één hand m'n laarzen ophijsen, en vast maken zodat ze niet alsnog over m'n knieën hangen en vollopen met water ?
CarpeR Diem
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

06-07-2004 17:52

Foos,

Krul het waadpak of de lieslaarzen voor de tijd om. Zo kun je ze heel snel
aantrekken.
Tip: Koop liever te groot dan te klein....! :wink:

Tot slot: Kijk inderdaad uit, met het gebruik van waders!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

06-07-2004 18:07

Ja,
het opkrullen doe ik nu ook al. :wink:

Ik heb wel een warmtepak ( zo'n twee-delige), als ik deze even uit wil doen, laat het pak over m'n laarzen heen zakken. Als ik er dan weer in wil, stap ik in m'n laarzen en trek hem dan met twee handen weer op !

Dat leek me hetzelfde idee als voor lieslaarzen, vandaar de vraag of je dat ook na een beetje oefenen met één hand kan ( druk op de weerhaakloze haak houden ! ).
CarpeR Diem
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

06-07-2004 18:54

Foos,

Het ligt eigenlijk ook eraan waar je het voor wilt gebruiken. Ik ben bijvoorbeeld oppertevreden met mijn neopreen waadpak. ik gebruik het dan ook om op ondiepere wateren bv. harde plekken te vinden etc.

Wil je het puur gebruiken om een paar meter het water in te lopen om makkelijker uit te gooien dan zijn lieslaarzen wellicht een betere optie.

Maar ja, een waadpak kun je wel tot je middel afstropen, maar lieslaarzen kun je niet tot onder je oksel trekken :D

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-07-2004 19:20

Foos,

ik stel om te beginnen voor, dat je gaat voor het waadpak. Het antwoord gaf je eigenlijk zelf al: beter mee dan om verlegen. De extra waadruimte die een waadpak biedt t.o.v. lieslaarzen, komt heel vaak van pas.

Afgelopen weekend zat ik bijvoorbeeld met iemand te vissen, die nog lieslaarzen nog waadpak bezat :D. Ik moest er dus in om te scheppen. Als diegene getuige zou zijn van deze discussie, zou hij zeker hebben gekozen voor het waadpak.Ik moest er ver voorbij "lieslaarshoogte" in.

Zou je dus kiezen voor de lieslaarzen, had je dat alvast niet kunnen doen.

Jaren gevist met een plastic pak. Sneller lek, kouder, heter, zweten als een otter. Heb nu neopreen. Minder snel lek, minder koud, minder heet, zweten als een otter.

Ik wens je veel wijsheid toe in je besluit

Mitsz
Gebruikersavatar
Marco Meuwsen
Berichten: 558
Lid geworden op: 21-03-2003 01:00
Locatie: Didam

06-07-2004 20:04

Ligt er maar net aan wat je ermee wilt gaan doen, ik bezit bijde, maar meestal red ik het makkelijk met gewoon de lieslaarsen qua afdrillen en dergelijke, waadpak gebruik ik eigenlijk alleen om mijn lijn uit te lopen, afdrillen lijkt me erg lijp in een waadpak, je hebt niks te zeggen in zon ding, hij zuigt zich door de waterdruk helemaal vast op je lichaam en als je wegglijd heb je een probleem, want lopen is al moeilijk laat staan zwemmen of drillen :)
(ik heb het nu wel over pvc waadpakken)

Mvg marco
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

06-07-2004 22:13

Het is inderdaad eerst belangrijk wat je ermee wil. Ikzelf heb eerst lieslaarzen gehad, en die waren ideaal om een vis te zakken, om bijv. een stukje het water in te lopen om de vis te scheppen etc. Lieslaarzen heb je in de regel ook heel snel aan. Door wat scheurtjes (veel gebruikt en al wat jaartjes oud) stond ik voor het dillemma om wat nieuws te kopen. Omdat er op mijn thuisplas, en andere voor mij interessante wateren nogal wat mooie ondiepe kommen zijn, besloot ik om voor een waadpak te gaan. Daar is een waadpak ideaal voor. Het is handig om een vis te zakken (maar niet persé nodig), het is handig om langs de kanten te waden, en zodoende de oeverbodem een beetje te inspecteren. Het is ook handig om die tijgernoten nét die paar meter verder te gooien met de schep (als je geen spod hebt). Het enige echte nadeel van een waadpak, is dat je het niet zo 1-2-3 aankrijgt als je aan het drillen bent, tenzij jouw vismaat de hengel even kan overnemen.

Let wel heel goed op met een waadpak, als je onderuit gaat, je valt uit de boot, of je glijdt ergens van een niet voor je ogen zichtbaar taluudje af, dan moet je van goede huize komen om niet voor altijd op de bodem te blijven. Daarom neem ik altijd mijn schepnetsteel mee als ik ga waden, om voorzichtig vooruit te voelen of er niet een kuil oid ligt. Vanuit een boot moet je het nooit gebruiken, want als je eruit kiept is het gedaan met je (is trouwens al vaker dan je wil weten gebeurt met vissers).
Ikzelf ben dit jaar al 1x onderuit gegaan, maar dat was gelukkig op een ondiep stuk, maar zelfs dan kom je met moeite boven, dus zeker oppassen!

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

07-07-2004 10:17

Jongens,
jullie maken me het wel lastig te beslissen !

Jurgen,
Ik weet nog niet precies waarvoor ik hem ga gebruiken, zal afhankelijk zijn van het water waar ik ooit zal gaan vissen. Eigenlijk allround dus.

Mitsz,
Is het daar zo diep dan?, is me niet opgevallen :oops:

Marco,
PVC zal het dus zeker niet worden..

Stefan,
handige tip van de stok ! ( schepnetsteel ).

Het waadpak van neopreen heeft voorlopig mijn voorkeur, maar ik vis 9 van de 10 keer alleen, en wil er dus zo snel mogelijk mezelf er alleen inwurmen. Ik wil liever ook niet de hele dag zitten zweten in zo'n neopreen pak, zeker als het te koud is voor korte broek + waterschoenen en te warm voor zo'n pak.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-07-2004 10:35

Foos,

Ik heb ook lieslaarzen. Reken erop dat je liever het water ruim onder de rand houdt. De pratijk leert dat je daarmee met lieslaarzen snel uitgewaad bent Een waadpak geeft veel meer speelruimte.

Er zijn een aantal voordelige neopreen waadpakken die zeer goed voldoen voor onze toepassing.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

07-07-2004 19:58

Ik heb zelf een pvc waadpak, zeer snel aan te trekken als je hem goed klaar zet! Gewoon afrollen naar beneden zodat je 2 instapopeningen overhoudt, voetjes erin en ophijsen maar kost je 3 sec., lukt je met neopreen niet, die moet je opstropen net als een condoom :lol: Neopreen is leuk als je meer tijd hebt, dus voor het peilwerk of om voor de tijd al aan te trekken, niet tijdens een run.

Groet Lesley.
Laatst gewijzigd door Lesley van Dinter op 04-02-2007 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
©
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

07-07-2004 20:08

Hoi Lesley,
zit er dan soms toevallig ook een mooi regenprofiel op 't pak ? :wink:

Alleen,
tot nu toe zijn de meest positieve postings voor het waadpak van neopreen, en evt (PVC) lieslaarzen. Een van deze twee zal het dus gaan worden.

Nog drie weken voor ik op vakantie ga, kan dus nog even afwachten...
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

07-07-2004 20:10

Ja regenprofiel, of mischien zelfs een anti slip zitvlak.. :o
©
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

07-07-2004 20:15

Hmm,

dan ik heb ik in ieder geval geen last meer van aqua-planning !

En met anti-slip zolen glijd ik in het water misschien ook niet uit...
CarpeR Diem
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

08-07-2004 20:50

Ik heb nu zelf van die geweldige surfschoentjes. Gekocht voor 4 euro en al heel vaak gebruikt. Waarom zou je in de zomer zo'n dik ding mee slepen? Voor de rest van het jaar zijn er natuurlijke betere dingen te vinden.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

08-07-2004 20:54

Kevin,
surfschoentjes heb ik standaard altijd bij me,
ben namelijk OOK surfer..........

Zoals aangegeven zoek ik dus iets voor buiten de "warme" zomermaanden. Brrrrrr
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

08-07-2004 21:10

Als je surfer bent, heb je dan geen Drysuit voor in de "koudere maanden"? Ik surf namelijk ook, en trek deze wel eens aan, tenminste, het onderstuk dan.

Pim
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

08-07-2004 21:26

Hoi Pim,
nee, ik heb geen dry-suit. 's Winters surf ik niet, dan schaats ik al !
Heb eigenlijk te weinig tijd voor alle sporten en hobbies die ik tegenwoordig heb. :-?

Ik heb voor 't surfen ( alleen in de zomermaanden dus ) een 3 mm neopreen pak en een shorty.

Met sportieve groet,
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

09-07-2004 14:39

Iedereen heeft het hier over het omkeereffect van een waadpak. Is in zo'n geval (heb er totaal geen ervaring mee) een zwemvest niet iets? Dan kiep je iig minder snel om toch? :D
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

09-07-2004 15:41

Simon,
een zwemvest zal ongetwijfeld een veilig plan zijn, maar in de praktijk niet haalbaar.

Het lijkt me al moelijk om met één hand een waadpak cq lieslaarzen aan te krijgen. Een zwemvest, kan ik je uit ervaring vertellen, lukt echt niet met één hand.

Lijkt me wel een leuk gezicht, een visser die een run krijgt, en dan eerst z'n waadpak aan doet, dan z'n zwemvest aan, en daarna het water instapt. :-? .

PS Het gaat er natuurlijk niet om hoe het eruit ziet, maar hoe en of het werkt !
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

09-07-2004 20:04

Zit weer wat in Foos, maar ik zat ook alleen aan het kanteleffect te denken. Bij het uitlopen van je aas of het halen van een karper die zich reeds heeft vastgezwommen zou het toch handig kunnen zijn. Wat betreft de runs, hier lijkt mij, zeker in deze periode, de surfschoen (kevin) toch het beste alternatief :roll:
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

09-07-2004 20:51

Ben vanmiddag even wezen shoppen (kijken, niet kopen, ben echte NL );

Lieslaarzen zijn niet al te duur,( hoef ik dus niet te leasen :wink: )
Verder hadden ze ook ;
Gewone neopreen waadpakken ( van ong 75 tot 250 E ),
Afrol neopreen waadpak ( prijs onbekend ),
Half waadpak ademend ( 155 E + schoen van 100 E )
Volledig waadpak ademend ( vliegvis afdeling :wink: , 355-395 E ).

Prijzen zijn dus toch niet echt van ; doe die maar en die ook.. :(

Met nog niets gekochte groet ;
CarpeR Diem
Plaats reactie