waar zou je voor kiezen als de prijs hetzelfde is


waar kies je voor!!

Peiling eindigde op 13-07-2004 21:07

1: shimano baitrunner long cast
35
55%
2: daiwa infinity X5500BR
29
45%
 
Totaal aantal stemmen: 64
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

01-07-2004 16:23

het zijn zeemolens....dus daarvoor gebruik ik ze ook....en daar kunnen ze dus niet tegen..de desbetreffende molens.
voor het karpervissen zijn ze goed genoeg...net zoals de feeder visserij
Cor Blokhof

01-07-2004 18:33

Donald is denk familie van die eend met dezelfde voornaam

Staat ook altijd te snatteren en het gaat nergens over :D
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

01-07-2004 19:21

jij wil zeker vroegtijdig een kunst gebit....simpele ziel
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

01-07-2004 19:28

Heren,

Kan Donald wel volgen hoor...........hij bedoeld dat de eigenlijk voor zeevisserij bedoelde Shimanomolens (Ultegra XT, Biomaster) tijdens onze karpervisserij nooit onderhevig zijn aan zulke extreme omstandigheden als tijdens de zeevisserij.

Echter de molens zo belasten dat ze kromme assen verkrijgen vind ik pure verkrachting van de molen en getuigd van onjuist gebruik. Het gebruik van een (biggame) reel is dan meer op zijn plaats.

Echter, ik dwaal af...............ik zou ondanks dat ik met beide geen ervaring heb ( bezit 3 Shimano TwinPower's XT 8000) toch kiezen voor de LC.............eens Shimano, altijd Shimano voor mij!!!!!!!!!!

Mvrgr Guido
Cor Blokhof

01-07-2004 20:08

[quote="Donald Stevens"]jij wil zeker vroegtijdig een kunst gebit....simpele ziel[/quote]

Haha........

Dreigen via internet getuigd zeker wel van enig niveau

Wat ik er mee wilde zeggen is dat jij vaak dingen slecht vindt zonder een goed onderbouwde en doordachte reden er bij te geven.

Dit blijkt uit vele postings die ik hier op het board van je zie.
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

01-07-2004 20:39

guido:
het is echt geen verkrachting van een molen
ik vis veel op de pier van hvh op de gul...en zoals je denk ik weet staat daar altijd een enorme stroming...en daarbij een gul eraan...die je binnen moet pompen...hoef ik jou niet te vertellen wat voor kracht er op die molen komt te staan....en ik ben echt niet de enige die een shimano molen in bonken heeft gedraaid...heb het menigmaal zien gebeuren...en het gekke is dat ik dit nog niet met daiwa's heb gezien.

cor: ik zou je maar ff rustig houden met je bijdehande opmerkingen..zie 3 posts terug.

ik heb zo m'n reden om spullen slecht te vinden..zie het als gebruikers ervaring...iets wat jij waarschijnlijk nog niet hebt..aangezien je leeftijd..kom je net kijken
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

01-07-2004 20:52

Oke Donald.............extreme omstandigheden dus............
Maar eens vis binnenpompen doe je m.b.v. de kracht in je hengel en niet m.b.v. je molen..............dus kracht uitoefenen met hengel en tijdens ontspannen de ingewonnen lijn opspoelen..........
Kromme assen blijven zo dus (naar mijn mening) achterwege........
Maar ja..........als jij het zegt.........ik geloof je op je woord........

Mvrgr Guido
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

01-07-2004 21:19

ik weet wel hoe je een vis moet binnen pompen
maar aangezien je de hengel naar achter trekt met de vis eraan + de stroming...weet je hoeveel kracht er op je lijn komt te staan....die dus direct in verbinding staat met je spoel....je ziet dus de de spoel wrikken (heen en weer)
wat dus ook de oorzaak is van die kromme as.
de enigste molen die het echt goed uithoud is de stella...maarja dat kost ook een paar centen.
[quote}
Maar eens vis binnenpompen doe je m.b.v. de kracht in je hengel en niet m.b.v. je molen..............dus kracht uitoefenen met hengel en tijdens ontspannen de ingewonnen lijn opspoelen.......
[quote]

dat ontspannen is er niet bij met zeevissen..je moet ten alle tijden een redelijke spanning op je lijn houden..anders ben je,je vis simpelweg kwijt...die de kans krijgt,zich eigen vast te zwemmen tussen de keien
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

01-07-2004 21:24

Of mijn TwinPower's XT 8000...........ook een hoop centen

Mvrgr Guido
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

01-07-2004 23:06

Heren,

Het is zo dat ik kortgeleden heb gesproken met een van s'lands "karpercracks" welke me vertelde dat ie setjes USA 6500's verslond alsof het niets was................
Hij heeft daiwa's gekocht en ik heb hem niet meer gehoord.................
Heb zelf tijdelijk een paar BIG's Large en bevallen prima,zijn volgens mij ook geschikt voor het ruigere werk.
USA's 4500 en 6500 zijn naar mijn mening minder geschikt voor het echt zware werk.

Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis van den Bogaert op 01-07-2004 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

01-07-2004 23:11

Moet het persee een baitrunner zijn? Ik zie zelf namelijk het nut niet zo in van de baitrunner namelijk (andere discussie weer) Maar als je dan toch grote molens wilt zou ik sneller voor de duurdere emblem's of de ultegra gaan.

Niels
John Stoetzer
Berichten: 376
Lid geworden op: 17-02-2003 01:00

01-07-2004 23:27

Ofschoon ikzelf moet bekennen merkgeil te zijn en een leuke uitrusting in mijn bezit heb vind ik topics als deze maar ook die van rodpods etc. op zijn zachts gezegd lachwekkend!!
Nogmaals ik ben niet vies van een mooi karpersetje maar het vangen van die beesten staat toch echt bovenaan.

Steevast monden dit soort topics uit op een oorlog waarbij de voorstanders van bepaalde merken lijnrecht tegenover elkaar staan want wat vinden we het toch belangrijk dat "onze" uitrusting tot de beste gerekend moet worden. Respekt willen we hier mee afdwingen!! Werkelijk te kinderachtig voor worden!!

En passant passeren wat bedreigingen de revu, ik mag hopen Donald dat dit niet gemeend is??

Onlangs is mij ter ore gekomen dat een begeerde veertiger in het net beland is van een karpervisser waarvan ik weet dat ie met materiaal vist waar ze je hier op het board voor uitlachen. Wat moet dat toch een genot zijn voor zo'n jongen die op dat water alles en iedereen te kakken zet met zijn bijelkaar geraapt "zooitje" en handjevol eigen gedraaide ballen.

Is wel een belangrijke les uit te leren!! De essentie van sukses zit hem in de uren en het watertype waarop je vist. Laat een ander zich maar drukmaken over merken moet hij bij zichzelf denken!!
Frans; welgemeende felicitaties (nogmaals!!)

MVG John
Cor Blokhof

02-07-2004 00:32

[quote]cor: ik zou je maar ff rustig houden met je bijdehande opmerkingen..zie 3 posts terug.

ik heb zo m'n reden om spullen slecht te vinden..zie het als gebruikers ervaring...iets wat jij waarschijnlijk nog niet hebt..aangezien je leeftijd..kom je net kijken[/quote]

Je bent eigenlijk wel sneu dat je dit niet eens op een normale en volwassen manier kan beargumenteren en iemand die net komt kijken wel.

En ik heb liever dat je je bedreigingen voor je houdt aangezien ik hier niet van gediend ben.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

02-07-2004 11:45

DAIWA DAIWA DAIWA DAIWA !!
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

02-07-2004 11:46

DELKIM DELKIM!
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

02-07-2004 11:46

PRO LINE!
Als je er maar vertrouwen in hebt.
jan van kranenburg

02-07-2004 12:39

Lexus,

Je bent PR vergeten :D

groet,

Jan
Franca Dobbe
Berichten: 407
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

02-07-2004 12:41

Mijn ervaringen met de shimano's is dus ook dat de plaatjes en asjes krom worden na verloop van tijd.
Heb ze toen bij de winkelier gebracht,en die heeft ze door gestuurd naar shimano.
De voornaamste reden dat het allemaal krom trekt was,door met zwaar lood te gooien,door als je vast zit,en dan probeert met een hengeltop recht te houden,en dan naar achteren lopen,dus komt alle kracht op de molen voor de lijn breekt,en als je een lange tijd de molens niet gebruikt,de slip van zowel de baitrunner,als de gewone slip onder spanning op te bergen.maar ze hebben alles weer opnieuw erin gezet,en geen problemen meer,dus qua service zijn ze wel goed,ook de kosten waren laag.
Zelf vis ik nu met daiwa,en die bevallen me ook prima.
Wat ik dus wil zeggen,met goed omgaan met je spullen,kan je een hoop van deze problemen verkomen.
Franca. :wink:
Laatst gewijzigd door Franca Dobbe op 02-07-2004 13:46, 7 keer totaal gewijzigd.
Hugo Bovenmars

02-07-2004 13:42

[quote="Bart van den Hurk"]Koffiemolen?

Ik heb een jaar of 4 met de longcasten gevist en toen ze op waren (heb je als je veel vist) heb ik me vorig najaar de infinity's gekocht. Moet zeggen dat de vormgeving en de balans van de molen wat minder is. Maar de slip en baitrunner zijn in mijn ogen toch duidelijk superieur aan die van de shimano! En hier draait het dan ook om bij een molen, nietwaar? Ook is de kruislingse opspoeling van de molen beter, het zorgt namelijk voor minder weerstand tijdens het werpen wat weer verdere worpen mogelijk maakt.

En voor de zelfde prijs, was dat maar zo :wink:

mvg

Bart van den Hurk[/quote]

Bart,

Wat was er precies 'OP' aan die molens? De slip werkte niet meer naar behoren?

groeten, Hugo
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

03-07-2004 10:53

Beste Hugo,

De baitrunner omschakeling begon te haperen, bleef even doorlopen en sloeg toen pas over naar de slip. Speling begon toe te nemen. Ik heb ze een goede vriend laten reviseren (shimano service centre) en toen iemand anders er gelukkig mee kunnen maken. Na de revisie waren ze wel weer naar behoren, maar het oog wil ook wel eens wat anders, nietwaar?

mvg

Bart van den Hurk
Hugo Bovenmars

04-07-2004 12:49

Okay, dat is duidelijk. Testresultaten, daar hebben we iets aan. Over 4 jaar horen wel je wel over de Infinity's en kunnen we tegen dan dit topic sluiten :wink:

groeten, Hugo
Gebruikersavatar
Richard hangjas
Berichten: 56
Lid geworden op: 09-05-2004 10:05
Locatie: medemblik

06-07-2004 17:52

eigenlijk vind ik het een topic van helemaal 10 x niets , een ieder moet kopen wat hij zelf denkt dat goed is , en met de tijd leer je vanzelf of het goed of slecht matriaal is ik vis zelf met 4 x 6500 b en bevallen me prima maar als ik mocht kiesen dan nam ik nu de longcast , ik heb er intussen een paar keer mee mogen vissen via een maatje van me en ze zijn gewoon weg uitstekend , daarin tegen is de daiwa ook een uitstekende molen en de prijzen verschillen toch best wel , de enige vraag die ik wil stellen is , wat wil je met die molens ( uitroeien naar 3 a 4 honderd meter of wil je alleen maar werpen en als dat zo is zou ik ze niet eens kopen .

Groeten Rich

oja , jongens doe niet zo kinderachtig een ieder mag toch ze mening hebben ben blij dat we niet allemaal hetzelfde zijn
ieder zijn meug
fille marien
Berichten: 23
Lid geworden op: 02-06-2004 08:29
Locatie: Belgie

06-07-2004 19:51

ten eerste Donald, ik werk zelf in een hengelsportzaak en ik weet wat voor reparaties binnenkomen, plus het feit dat ik zelf ook op zeebaars vis naast zoon 18 jaar karperen. En zoals je jezelf een zeevisser noemt met massas ervaring, weet je dat deze (zeebaars)visserij 1 van de zwaarste takken is voor een molen. Zelf heb ik nog maar 1 molen stuk gehad en dat was een Stella 6000 fa, gewoon omdat het binnenwerk niet tegen het takelen kon. Het was dus eigenlijk mijn fout omdat we gewoon de vis binnentakelden en niet echt drilden. Nadien heb ik dus bijgeleerd en geen enkele molen meer stuk gehad. dus kan ik niet volgen dat je alle shimanos stukdraait. of wil je gewoon je merk doordrammen aan anderen?

En ik gebruik anders nog steeds de Twinpower 6000, hoor.

Er is maar een molen die redelijk tegen takelen kan en dat is de BG 90 en geen enkele andere.

Als ik effe mijn mening mag geven en ik heb ze beiden kunnen testen, ga voor de longcast. De infinity is zijn geld bij lange na niet waard in verhouding.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-07-2004 21:59

Toen ze na 4 jaar intensief vissen op waren heb ik ze laten reviseren.

Hoezo op? Bart, bij ons thuis noemen ze dat gewoon noodzakelijk onderhoud. :roll:

Kees
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

09-10-2005 12:30

Beste mensen,

Nog even een stukje input van mijn kant. Is misschien nog handig voor de mensen die twijfelen tussen de twee molens.

Ik heb de Daiwa Infinity X 5500 BR getest tegen de Shimano Big Baitrunner Long Cast, waarbij de Shimano zelfs nog ouder was dan de Daiwa.

Ik heb uiteindelijk de Daiwa verkocht en houdt het lekker bij de Shimano's.

- Bij de Daiwa blijft de lijn soms onder de spoel hangen of komt er zelfs vast te zitten. Dit met als gevolg dat de hele spoel eraf gehaald moest worden.

- De slip van de Daiwa komt later op gang, zelfs wanneer ik de Shimano slip iets zwaarder instelde dan de Daiwa. De Infinity heeft dus een hoger beginpunt dan de Long Cast. Bij de Shimano is dat punt van opstarten en doorlopen gelijk.

- Ook is de slip van de Daiwa minder vloeiend/minder smeuïg. Na iedere "tik" stopt de spoel even met draaien, net alsof er een pauze in zit. Wanneer de vis heel langzaam lijn neemt bij de Shimano, blijft deze draaien, hoe langzaam ook.

-De baitrunner-slip van de Daiwa kan niet helemaal dicht. Als je "locked-up" wil vissen, "moet" je dus altijd op de gevechtsslip vissen (niet dat dit niet onoverkomelijk is).

Minder vis-technische zaken:

- Op de Daiwa kan minder lijn.

- De Daiwa is duurder.

- Ik vind het handvat van de slinger van de Daiwa te klein.

- Daiwa maakte meer geluid dan de Long Cast.

Kortom, beiden zijn en blijven top-molens, maar voor mij heeft de Shimano de strijd gewonnen.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens