Wie weet wat voor electromotor en waar ?


Plaats reactie
Paul Kuijten

05-01-2002 23:41

Ik denk erover om ipv een benzine een electromotor voor achter mijn bootje aan te schaffen. Wie heeft er ervaring mee of weet waar ik terecht kan voor info ?

Mzzl Paul
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

06-01-2002 09:19

mijn boot is voorzien van een benzinemotor en een elektromotor. Voordelen van een elektromotor zijn vooral het ontbreken van lawaai en gemakkelijke wijze van inschakelen. Nadeel is dat je altijd een vrij zware semitractie-accu mee moet sjouwen,dat er een beperkte vaartijd is vanwege juist die accu en dat de voortstuwingskracht van een elektromotor lang en bij na de benzinemotor niet benaderd. En dat laatste kan bij plotseling storm weer op een groot water nog wel eens voor problemen zorgen, zo heb ik uit ervaring.

Door het milieuvriendelijke karakter van de elektromotor zijn er wateren waarop uitsluitend het gebruik dit soort motors is toegestaan.

Sjors
Gebruikersavatar
Albert v Hasselt
Berichten: 197
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: vught

06-01-2002 13:44

hallo paul
ik heb ook voor mijn zodiac. een bezine en een electro motor maar met de benzine mag je bijna nergens varen.alleen op bevlot en bevaarbaar water dus voor het karperen kun je hem bijna niet gebruiken en dat is wel jammer dus ik advizeer toch een electro koop wel minimaal een 32lb liefst meer natuurlijk.
groeten albert
Guust Konings
Berichten: 45
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-01-2002 21:23

He, Paul,
Ikzelf heb vorgig jaar een Min Kota Endura 30lbs gekocht, die heel goed bevalt, alleen die accu is een groot nadeel, een kreng van 20 kg. Een heel groot voordeel is dat er totaal geen onderhoud aan zit, alleen het opladen van de accu. Ik moet toegeven dat ik zelf nooit een benzine motor gehad heb, dus echt vergelijken kan ik niet.
Ik kan je wel wat info geven over de aanschaf, of eigenlijk een adres waar ik mijn motor gehaald heb. Kijk op http://www.evin.nl voor de info die je nodig hebt. Minn Kota is een van de beste elektromotoren op de markt en de prijs die ze op http://www.evin.nl vragen is redelijk laag in vergelijking. Let wel op, als je er een goede sterke/zware accu bij wilt moet je zo'n 120 Euro neerleggen.

Mocht je nog meer vragen hebben, dan kun je een mailtje sturen of via icq.

Succes,

Guust Konings
Paul Kuijten

07-01-2002 17:02

Beste Guust,

jij en de anderen bedankt voor de info.

ik heb nog wel wat vragen, lijkt mij beter om dit via het bord te doen, blijft het voor het "nageslacht" bewaard :smile:

- Hoeveel lbs heb je denk jij nodig om met zodiac van rond de 3 mtr met twee man op een rivier te varen ?

- Hoe lang doe je gem met zo'n accu en hoe lang duurt het om hem op te laden ?

Ik hoop dat je de tijd vindt om mijn vragen te beantwoorden, alvast bedankt.

Paul

PS iemand anders die hier iets zinnigs op heeft te antwoorden meer dan welkom ook natuurlijk
Guust Konings
Berichten: 45
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-01-2002 18:08

ja, zoals Menno al zei, op de rivier heb je bijna niks aan een electromotor, helemaal niet sterk genoeg, vooral niet wanneer het hard stroomd en al helemaal niet voor 2 man. En wat die accu betreft, ik kan met mijn accu zeker 6 uur volgas varen en toen was deze trouwens nog steeds niet leeg

Groeten,

Guust
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

08-01-2002 16:41

Bij het varen op veel vaarwateren in europa is het verplicht dat er een minimale (grond)snelheid van 6 km/uur gehaald kan worden. Dit is ook voor de eigen veiligheid. Het ligt er dus maar net aan wat voor boot en wat voor gewicht de boot heeft. Tegenwoordig kan ieder bedrijf wat buitenboordmotoren verkoopt ook electromotoren leveren en uitvoerig voorlichting geven over wat je nodig hebt. Er zijn zelfs bedrijven waar je eerst mag testen alvoorens je een motor koopt. Moet je je boot meestal wel meenemen.

Jos
Gebruikersavatar
Albert v Hasselt
Berichten: 197
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: vught

08-01-2002 17:05

hallo colega.s
hier even iets over de accu voor de electro-motor je hebt het over een dure accu van 120,euro maar je kunt beter een gewone auto accu nemen.niet meteen zeggen is niet goed.
ik heb met mijn maat in frankrijk gevist.
ik met een auto accu en mijn maat met een orginele mincota accu
na 2dagen de zelfde afstand uit varen was de orginele accu leeg.en heb hem met mijn gewonen auto accu weer opgesleept.dus waarom een duren accu als het niet hoeft
groetjes albert.en nog vele strakken lijnen toe gewenst
Gebruikersavatar
Albert v Hasselt
Berichten: 197
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: vught

08-01-2002 23:59

hallo bart
jij zei dat die accu na een paar keer kapot is dan zal ik wel een aparte aoto accu hebben denk ik. want die ik heb gaat al 2.seizoenen mee en vis toch bijna elk weekend
dus dat valt wel mee dacht ik zo.
groetjes albert.en nog vele strakken lijnen toe gewenst
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

09-01-2002 18:00

Een startaccu (autoaccu) is gemaakt om gedurende korte tijd veel vermogen te leveren. Daarna kan hij direct weer (met dynamo) bijgeladen worden. Toch zal deze accu na iedere belasting iets in vermogen afnemen. Dit kan net zo lang totdat de accu te zwak is geworden om genoeg vermogen te leveren voor een startpoging.
Een tractieaccu is gemaakt om gedurende langere tijd minder vermogen te leveren.
Na eventueel diep ontladen kan deze accu weer langzaam met een acculader opgeladen worden Dit gaat ook net zolang totdat de accu te zwak wordt om gedurende langere tijd vermogen te leveren.
Albert, zolang je je startaccu op deze manier blijft gebruiken zal hij in steeds slechtere conditie geraken. Dit zal zich tijdens een wat strengere vorstperiode wel van zich doen laten spreken.
Je bent namelijk de levensduur van jou accu ernstig aan het inkorten.
Een vergelijk zoals jij die maakt tussen beide accu's is niet helemaal eerlijk, je verteld niets over de leeftijd van beide accu's, en hoe deze gebruikt en onderhouden zijn.


Jos


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jos de Wit op 09-01-2002 18:01 ]</font>
Gebruikersavatar
Albert v Hasselt
Berichten: 197
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: vught

09-01-2002 19:49

HALLO JOS
IK HEB WEER MET AANDACHT ZITTEN LEZEN NAAR JE VERHAAL.
DE VERGELIJKING VAN DE 2 ACCU.S GAAT IN MIJN OGEN WEL OP.
MIJ MAAT KOCHT DE ACCU NIEUW NET VOOR WE NAAR FRankrijk vertrokken.en de gewone auto accu .was een accu van een half jaar oud
omdat hij eerst bij mij in de auto heeft gestaan. omdat hij nog maar een half jaar oud was.en ik de auto van mij inruilde heb ik hem er uit gehaald.dus mijn accu was nog ouder als van mijn maat. en hij vaart nog als een speer. en dat voor de helft van de prijs. als deze kapot is dan is die tractieaccu ook wel versleten zijn denk ik
groetjes albert.en nog vele strakken lijnen toe gewenst
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

10-01-2002 20:02

Jos heeft in deze 100 % gelijk.
Een (semi) tractieaccu geeft tot het einde (als hij dus leeg is) een constante stroom.
Een startaccu geeft een piekstroom en zal gelijdelijk naar 0 lopen. Dit betekend dat hoe langer je in de zelfde sessie vaart, hoe meer je vermogen zal teruglopen. Bij een (semi) tractieaccu hou je veel langer (hij red het ook niet helemaal tot het einde) een constante spanning.
Ook kan je een (semi) tractieaccu helemaal leeg trekken zonder schade te berokkenen. Een startaccu kan hier minder goed tegen.
Het vergelijk met de twee accu's gaat alleen op indien beide accu's van hetzelfde amperage zijn, ze beiden volledig (en goed) opgeladen zijn en ze beiden met dezelfde electromoter in hetzelfde vermogen worden leeggetrokken.
Wil je een goede (semi)tractieaccu hebben moet deze over MINIMAAL 105 ampere beschikken. Verder laad je hem het beste op met zo MIN mogelijk vermogen en zo langzaam mogelijk. Hoe zwaarder het vermogen van je electramoter (hoe meer lbs) hoe minder zwaar je hem hoeft te belasten voor dezelfde snelheid en hoe minder hij dan ook verbruikt.
Het verhaaltje is zelfs nu nog van vele factoren afhankelijk maar dan zou ik kunnen blijven schrijven.
Met electrische groet (40lbs),
edwin
Pieter de Jongh

10-01-2002 20:24

He albert,
Ik moet jos in theorie gelijk geven, zo hoort het te werken, jij zult wel een speciale auto accu hebben idd.
Maar als je een paar keer een goedkopere autoaccu kunt kopen is het goed, toch.

Ik moet wel zeggen dat ik met een minnkota 65turbo= ongeveeer 32 lbs goed uit de voeten kon hhor, op een stromende rivier creeërde ik echt golven.
Alleen ging mijn accu echt geen 6 uur mee, een stuk korter hoor.
En ik had toch een origele accu.

Succes
Guust Konings
Berichten: 45
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-01-2002 14:16

Ik wil niet moeilijk doen, maar wij/jullie wijken steeds meer van het onderwerp af.

M.v.g.

Guust Konings
Wout Batenburg
Berichten: 15
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Scheveningen

19-01-2002 20:57

Heb een tip voor gebruikers van electro motors.
Ga naar een winkel waar ze die accu's verkopen voor die invalide wagentjes en vraag eens wat die kosten dan zal je zien dat je goedkoper uit bent dan in een viswinkel.
Het vermogen van die accu's verschilt nog weleens( vanaf 105 ampere tot hoger ) maar dat zal geen probleem zijn als je de prijzen vergelijkt met de viswinkel. ( die prijzen zijn altijd hoger )
Jeroen Speerstra
Berichten: 69
Lid geworden op: 19-01-2002 01:00

22-01-2002 17:23

Mensen die heel veel van elektromotors afweten zijn de mensen bij Raven Fishing & Outdoor in Lelystad.

Ze hebben ook een mooie site:

http://www.raven.nl
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

23-01-2002 17:54

Afgelopen jaar op de Hiswa heb ik alle electromotoren met elkaar vergeleken. Mijn conclusie was erg teleurstellend. De meeste electromoteren van de diverse merken, Minn Kota, Yamaha, Mecury/Mariner etc. komen allen bij dezelfde fabrikant vandaan. Alleen de kleur en de stickers zijn anders. Zelfs de prijzen waren gelijk.
Het is daarom aan te bevelen om te onderzoeken wie het meeste korting geeft of de leukste setprijs maakt met accu's en eventueel voetbediening.

Jos

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jos de Wit op 23-01-2002 17:55 ]</font>
Plaats reactie