Afstelling van de swinger


Plaats reactie
evert van de linden
Berichten: 125
Lid geworden op: 04-01-2004 22:06
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

25-05-2004 19:42

Beste karpervissers,

In welke positie moet ik nou precies dat gewicht van de swinger schuiven?
Ik vis voornamelijk op korte afstand.

Het type swinger dat ik heb is MK2 van fox.

Ik hoop dat jullie mij het antwoord kunnen geven.

mvg,
Evert.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

25-05-2004 21:24

Evert,


De positie van het gewicht van je swinger ligt aan meerdere factoren.....
- Vis je je lijn strak of slap??
- Vis je schuivend of vastlood en hoezwaar vis jij je lood?

Ik vis(te) met het gewicht van de swinger altijd naar voren of ik moet schuivend vissen(gewicht naar achteren).....Het belangrijkste is dat je het gewicht zo aanpast dat je lood niet wordt weggetrokken en dat de gevoeligheid van je swinger zo goed mogelijk is bij een zakker of wegloper :D
Vriendelijke groet,

Koen de Been
evert van de linden
Berichten: 125
Lid geworden op: 04-01-2004 22:06
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

25-05-2004 21:50

Ik vis met strakke lijnen en met vastlood 80 gram, en korte afstand.
Hugo Bovenmars

25-05-2004 22:42

Zet de swinger zo licht mogelijk, een MK2 op korte afstand (ervan uitgaand dat er geen stroming staat) is vet overkill.

suc6
Hugo
Gebruikersavatar
alexander van der Graaf
Berichten: 8
Lid geworden op: 26-05-2004 17:22
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

26-05-2004 17:28

Met 80 gram lood kun je ze makkelijk zo zwaar mogelijk zetten. Wat de meeste vergeten is dat naast het gewicht van je lood ook de lijn gewicht heeft en of het water nu stroomt of niet het is altijd in beweging, dus om een zo strak mogelijke beetregistratie te verkrijgen mag dat gewicht best helemaal naar beneden.[color=darkred][/color] :D
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-05-2004 17:32

Wat moet een beetindicator eigenlijk doen en wanneer?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Peter Buijsman
Berichten: 137
Lid geworden op: 26-05-2004 10:07
Locatie: Ridderkerk

26-05-2004 17:42

Een beetindicator geeft eigenlijk al een beetje aan qua naam waar hij voor fungeert. Het registreert een beet :lol:

Bij een terugzwemmer zorgt de beetindicator er voor dat hij naar beneden gaat en dus een beet aangeeft. Tevens fungeert het voor een goed lijnbegeleiding voor de optonic en uiteraard het strakhouden van de lijn.
Wie haar string te laat laat zakken, zal in 2 helften kakken ;-)
Hugo Bovenmars

26-05-2004 20:06

Ronny,

Ik bedoel eigenlijk dat een MK2 voor korte afstanden behoorlijk zwaar is, zeker wanneer je hem zwaar afstelt. Een licht tot halfzwaar afgestelde microswinger doet eigenlijk alles wat je wilt.

Het hangt ook grotendeels van je voorkeur af. Wanneer je strakke lijnen wilt dan kan dat, maar ook dan staat een swinger al snel zwaar genoeg.

groets
Hugo
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

26-05-2004 20:57

Het gewicht van een waker maakt bij een vastloodsysteem niet zoveel uit.

Gewoon zo licht afstellen dat hij de lijn strak houdt. That's al!
Vis je met schuivend lood wordt het een ander verhaal.

Trouwens, een mk2 swinger kun je toch zodanig afstellen dat hij vrijwel in balans hangt???

Gr.,
Raymond
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-05-2004 23:22

Als je met vast lood vist en je waker beweegt. Wat gebeurt er dan?

OK het lood wordt verplaatst, is dat belangrijk?

Vast lood en de vis bolt, is een oploop dan belangrijk?

MVG

Klaas
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

27-05-2004 19:28

Klaas,

Vind je het erg als ik er nog een factor aan toevoeg, namelijk toplood?
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-05-2004 23:41

Ron,

OK maart wilde neit alles gelijk :-)


Mannen is geen quiz. Wil alleen graag weten hoe en waarom van jullie.

MVG

Klaas
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

31-05-2004 02:11

Klaas, Evert en anderen

Ik zie het nut van de swinger, springer, monkey climber of in mijn geval hanger voornamelijk als terugvalindicator. En als minder belangrijk indicatie van activiteit behalve een run.

Het gewicht is in deze mate belangrijk dat de lijn niet te snel slap valt en je duidelijk merkt dat het teruglopen wel heeft doorgezet , dus het liefst minstens drie piepen. Om dit te bewerkstelligen is niet alleen het gewicht belangrijk, maar ook het type, de hoogte dat de visuele verklikker kan vallen en hoe hoog deze staat. Zolang de verklikker dus goed terugvalt en de verklikker de lijn de hele tijd strak houdt in mijn mening zwaar zat. (bij swingers wil de verdeling van de kracht op de lijn nogal eens verschillen ter hoogte dat de swinger staat, vandaar dat ik een voorkeur voor hangers heb)

Het gewicht is ook nog belangrijk voor een andere factor, namelijk het voorkomen van onnodige piepjes door wind. Des te zwaarder des te minder valse piepjes oftwel harde wind zwaarder gewicht.

Voor mij is het gewicht ook nog belangrijk voor het merken van lijnzwemmers, dressuurbeten of beet van andere vissen zodat je weet dat er vis op je voerplek zit. Aangezien deze "aanbeten" beter worden weergegeven met lichter gewicht.

Het gewicht is dus afhankelijk van de wind, je loodgewicht, eventueel toplood en je doel van vissen. Daar wil ik bovendien ook nog eens de kans op een terugloper toevoegen.

Dus als je 100 gram vist en je wil niet last hebben van brasempiepjes, windpiepjes en lijnzwemmers of afschrikken van een strakke lijn intereseren je niet moet je zo zwaar mogelijk zitten met een mk2 en hem zo hoog mogelijk zetten.

Wil je wat meer info vergaren over wat er onder water gebeurt en de wind laat het toe zou ik de mk2 een centimetertje of drie voor het zwarte stukje zetten en de swinger zo zetten dat die nog twee piepjes omhoog kan voordat die door de beetrunner gaat.

Evert,

Een hoop gedoe dus zo een swinger, maar in jouw geval Evert zou ik de swinger niet al te zwaar zetten. Dit is echter een persoonlijke keuze, aangezien ik niet van zware swingers houd.

Klaas
Ik heb geloof ik jouw vragen ook tussen de regels beantwoord, anders hier nogmaals direct.

Als je met vast lood vist en je waker beweegt. Wat gebeurt er dan?
Het lood wordt verplaatst of de lijn is gebroken.

OK het lood wordt verplaatst, is dat belangrijk?
Het kan een lijnzwemmer geweest zijn wat activiteit betekend. Witvis op de plek vind ik na een paar dagen voeren ook interessant. Sommige vissen bolten niet, deze wil ik zeker ook opmerken.(al ligt dit zeker aan de dressuur van het water hoe vaak dit voorkomt)

Vast lood en de vis bolt, is een oploop dan belangrijk?
Nee zeker niet, deze gaat vanzelf door de beetrunner. Dus in dit geval is het, het belangrijkste dat de lijn zolang mogelijk strak blijft zodat de vis de minste kans heeft de haak los te wrikken.

MVG

Niels

ps. Ik zie nu dat het een heel verhaal is geworden en ik misschien zelfs nog wat dingetjes heb gemist.
Ik wil er wel even bij zeggen dat ik niet denk dat een visuele verklikker de factor is maar een hoop kleine dingetjes is samen een boel en het kan net die mooie vis schelen. :D
Plaats reactie