Welke gevlochten lijn??


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

04-05-2004 11:20

Binnenkort ontvang ik een setje nieuwe big-pit molens. Nu zit ik er over te denken om 3 spoelen deels te vullen met gevlochten lijn. Dit is natuurlijk met het oog op het afstand vissen ;)

Welke lijnen raden jullie me dan aan, welke diameter (ik dacht aan 20/00) en wat is de prijs (per 500m is een mooie opgave)? Ik vind het vooral belangrijk dat de lijn prettig werpt, en de schuurvastheid moet ook behoorlijk zijn.

Alvast bedankt,

Martijn
pepijn swagemakers

04-05-2004 11:44

20/00 moet je sowieso niet nemen met gevlochten lijn, een maat van me heeft het ook in die diameter gehad, die kreeg ineens eenspiegel binnen die een lading vinnen kwijt was en een lading verse wonden rijker :(

ik ken de omstandigheden op het water waar jij meent op zulke verre afstanden te moeten vissen niet, maar je zou ook gewoon watdichterbij kunnen gaan zitten met het (veiligere) nylon. Als je dan ych op zo een verre afstand moet visen omdat het anders niet mogelijk is, neem dan 30/00 of liever 40/00, dat is beter voor de vissen ook.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

04-05-2004 11:56

Met een voldoende lange leadcoreleader of anti-tangletube heb je echt geen last van ingescheurde vinnen hoor. Ik ben me zeker bewust van de gevaren van gevlochten lijnen ;)

Ik zoek juist een dunnere lijn, omdat je met een dunnere lijn verder kan werpen. En dat kan een belangrijk voordeel zijn op één van de wateren waar ik vis (al moet de praktijk dat nog uitwijzen hoor ;)).
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

04-05-2004 12:00

ik gebruik deze merken:
16/100 fire line
16/100 whiplash pro
16/100 penn dynema

op iedere spoel zit dus een ander type, de fire line vind ik het fijnst, deze lijn is lekker dun en soepel. Het grote voordeel van deze lijn is dat er erg veel op je spoel kan, meer dan 500 of 600 m. alleen de prijs is wel wat minder. 500 m voor 60 euro.

whiplash en penn dynema vind ik ook net zo fijn, de whiplash is wel slijtvaster dan de penn dynema. Maar hier is de prijs dan ook naar, ik betaal voor 1000 m 50 euro, en voor de whiplash 500 m voor 50 euro.

wat ik overigens altijd gebruik is een voorslag van zo'n 10 of 20 m, gewoon nylon. het hoeft niet dik te zijn, denk aan 30/100 of 40/100 dit dient tevens als rek bij de dril die je toch wel een beetje nodig heb hierbij. en ten tweede als schuurbestendigheid, want zoals je weet is de schuurbestendigheid van dynema 0,000 helemaal niks.

ik gebruik soepele hengels 2,25 lbs. in combinatie met de voorslag en de dynema / fireline etc is dit een goede combinatie op de grote franse stuwmeren / of de open wateren in nederland.
uitgescheurde bekken / beschadigde vissen etc heb ik nog niet meegemaakt.

ik hoop dat ik je hiermee geholpen hebt.
groeten
chris
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

04-05-2004 14:36

pepijn swagemakers schreef:20/00 moet je sowieso niet nemen met gevlochten lijn, een maat van me heeft het ook in die diameter gehad, die kreeg ineens eenspiegel binnen die een lading vinnen kwijt was en een lading verse wonden rijker :(

ik ken de omstandigheden op het water waar jij meent op zulke verre afstanden te moeten vissen niet, maar je zou ook gewoon watdichterbij kunnen gaan zitten met het (veiligere) nylon. Als je dan ych op zo een verre afstand moet visen omdat het anders niet mogelijk is, neem dan 30/00 of liever 40/00, dat is beter voor de vissen ook.



weer een typisch geval van onkunde en onwetendheid
Ramon Kuipers
Berichten: 66
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Oldenzaal

04-05-2004 15:14

Donald,

Ik ben het wel met Pepijn eens, een dunnere gevlochten lijn, in dit geval 16/00, zal sneller op obstakels doorschuren dan een dikkere, 30/00.

Hier komt bij dat ik denk dat een wat dunnere nylonlijn verder zal gooien dan een gevlochten lijn, een nylonlijn is veel gladder en zal dus veel minder luchtweerstand hebben.

Gr,

Ramon
Gebruikersavatar
Martijn Bombeke
Berichten: 136
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Schiedam

04-05-2004 15:20

Haaa Tinus,

Wat ook erg van belang is bij de keuze van een gevlochten lijn is of je een zinkende of drijvende lijn wilt. Ik heb zelf het afgelopen seizoen met De Antaris lijn van Shimano gevist, bevalt prima maar drijft wel wat soms onhandig kan zijn. Ik denk er daarom zelf over om binnenkort over te stappen op een zinkende gevlochten lijn. Vooral over de Gardner en Proline zinkende gevlochten lijnen heb ik goede berichten gehad.

Gr. Tinuzzz
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

04-05-2004 18:19

Martijn

Als ik met gevlochten lijn vis ,dan is dat met gardnertackle 500 gs
Dit is weliswaar een zeer dure lijn 600 mtr a' 110 € maar hij is zinkend en blijft rond wat ik van de andere gevlochten lijnen niet kan zeggen.

Wat schuurbestendigheid betreft GEEN gevlochten lijn is echt schuurbestendig hiervoor dien je gewoon 40/00 of 45/00 nylon te nemen als voorslag als dat nodig mocht zijn.

Als je daar bij gewoon de eerste mtr een tube op je lijn plaatst is het ook geen probleem met het beschadigen van de vis,heb hetzelf nog nooit meegemaakt.

Wat wel van belang is dat je anders moet gaan vissen dwz het aanslaan(haken) zal rustig moeten gebeuren daar er absoluut geen mm rek aanwezig is als je dit onder de knie hebt is het vissen met deze lijnen vaak geen probleem het probleem bij deze type lijnen is vaak de onkunde van menig visser die er mee gaat vissen.

hoop dat je nog vele mooie uren mag beleven .

Gr Paul Veenendaal 8)
pepijn swagemakers

04-05-2004 19:46

Donald, onwetendheid zou je kunnen zeggen ja, ik heb inderdaad nog nooit met gevlochten lijn gevist, maar het lijkt me erg logisch dat een dunne lijn de vis beschadigd, ik heb dit vaak genoeg meegemaakt. Met een tube van een meter is dit inderdaad een andere zaak, maar helaas vist niet iedereen met een metertje omdat goede tube (bv. Fox of Korda) niet bepaald goedkoop is :-?

Ook een interressant stuk over de pro's en contra's van braids is geschreven door Leon Hoogendijk, in de Beet. Ik weet niet welke, maar volgens mij heet het stuk Karperveiligheid of Investeringen.
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

04-05-2004 22:30

Beste Pepijn

Het hoeft niet altijd duur te zijn om tube aan te schaffen,ik zelf koop bijv rollen van 100 mtr in 3/4 em 1 mm dikte deze krijg ik via fabriek en kost ongeveer 6 euro per rol ik weet dat er viszaken zijn die deze rollen ook wel in de aanbieding hebben voor 10 euro per rol.

maar ook met nylon lijn heb ik vissen beschadigd zien worden omdat er geen tube op de lijn zat het hoeft ook geen meter te zijn normaal gesproken is ongeveer 60 cm genoeg.

als ik op bepaalde wateren vis vis ik gewoon met nylon lijn ook zonder voorslag 38/00 carpfocus green low invisseble een goedkope maar zeer goede lijn.

de gevlochten lijn gebruik ik vaak op een dressuur water om de lijn helemaal op de bodem te houden dan zit er ook een slider achter de tube dit omdat er lijn dressuur heerst, maar op rivier gewoon nylon en daar gebruik ik eigenlijk de lange tube met 2 kurkjes erboven om de lijn zoveel mogelijk van de stenen te houden.

dus je ziet dat je op verschillende wateren ook verschillende lijnen kunt/moet gebruiken voor goed/beter resultaat te krijgen en de vis zomin mogelijk te beschadigen,ik geloof wel naar je antwoord te lezen dat je wel probeert over de dingen na te denken wat wel en niet goed is voor de karper dat is in ieder geval een pluspunt.

Gr Paul Veenendaal 8)
Plaats reactie