Digitale malaise


Plaats reactie
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

28-03-2004 19:54

Dag mannen,

hier op het board al wat topics over digitale camera's doorgelezen, en op verschillende site's waar ik de producten kan vergelijken. Om eerlijk te zijn zie ik door de bomen het bos niet meer.

Hier een aantal eisen:

*Flits moet in te stellen zijn (vooral aan/uit)
*Moet er genoeg geheugen bij kunnen pakken
*Zelfontspannerfunctie
*Moet ook sfeerfoto's kunnen maken in het donker (dus wat langere sluitertijd)
*Niet te groot, niet te zwaar
*Moet vrij lang mee gaan, niet dat na 5 foto's de batterijen al op zijn.
*Minimaal 3,0 megapixels
*Ik moet er fatsoenlijk filmpjes mee kunnen maken, dus geen filmpjes van 15 seconden zonder geluid :lol:

Dan nog wat eisen die ik zo niet een naam kan geven:
*Het moet niet te lang duren als ik van 1 positie naar een andere positie ga om foto's te maken.
*Ik moet vrij snel achter mekaar foto's kunnen schieten, des te sneller kan de vis terug
*Vooral in de late avond, en de vroege ochtend moet ik fatsoenlijke foto's kunnen maken, waar een flits niet bij nodig hoeft te zijn, denk aan die donkerblauw/paars/rood/oranje achtige gloed die achter de bomen verschijnt nog voordat de zon echt opgekomen is.

Ikzelf heb een camera in gedachten, de canon ixius 2;

resolutie: 2048x1536
megapixels: 3.3
optische sensor: ccd
afmetingen sensor: 1/2.7 inch
iso waardes: automatisch, 50, 100, 200, 400

lens
focus automatisch
optische zoom: 2 x
digitale zoom: 3.2 x
min. 35mm equiv: 35 mm
max. 35mm equiv: 70 mm
min. diafragma: f/2.8
max. diafragma: f/3.9

cameratechnisch
instelbaarheid: semi-automatisch
lcd type: tft
lcd grootte: 1.5 inch

flitser ingebouwd
rode ogen reductie: ja
zelfontspanner: ja
traagste sluitertijd: 15 sec
snelste sluitertijd: 1/1500 sec
continue opnames: ja
continue opname spec: 2 fps, max. 12 beelden
opslag type: sd card, mmc card
meegel. geheugen 16 MB
bestandsformaten: jpeg
filmopname: ja
filmspecificaties: 3 minuten of VGA 30 seconden
geluidsopnames: ja
type batterij: li-ion accu

Tis een hele lijst, maar dat is dan ook voor de kenners onder ons. Deze rakker kost om en nabij de 340 euro, 128mb geheugen extra kost een 50 euro extra.

Ik wil er tot 400 euro voor uitgeven, en nu had ik graag jullie meningen, ervaringen, tips, opmerkingen etc. gevraagd.

mvg
stefan

owjah, voor als je het wilde vragen, ik wil geen spiegelreflex, omdat ik altijd alleen vis, en via het lcd schermpje dus meteen kan controleren of een foto gelukt is :wink:
erik snijders
Berichten: 265
Lid geworden op: 30-06-2002 02:00
Locatie: veenendaal

28-03-2004 20:14

ikzelf gebruik al enige tijd de sony cybershot 3.2 mpix type dsc p72

dingetje werkt perfect, maakt mooie foto's en kost rond de 300,- dan krijg je er volgens mij ook een snellader, extra baterijen bij, standaard word er 16 mb kaartje meegeleverd en je kunt ze ook groter krijgen, voordeel, is dat de geheugenkaart in alle sony videocamera's past, kan soms makkelijk zijn. kijk anders eens op mijn site, dan kun je het werk met deze camera bekijken http://www.maaskarper.freakin.nl

succes met je aankoop
Gebruikersavatar
Frans Knijff
Berichten: 112
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00

28-03-2004 20:15

Stefan,

Een aantal zaken waar je denk ik ook rekening mee moet houden als je een digitale camera aanschaft, heb er zelf sinds een paar maanden ook eentje hoop dat je er wat nuttigs voor jezelf uit kan pakken.

Volgens mij blijft een camera die op de auto staat in het donker problemen hebben met de focus tenminste die van mij wel en dat is een redelik goede camera (nikon coolpix 5700), ik los het zelf op door een spotlicht op de grond voor me te richten zodat er net genoeg licht is om een foto te maken zonder dat je een brandpunt van de lamp ziet, is misschien ook op te lossen met een sterkere flitser moet ik nog proberen.

M'n eigen camera is in het bezit van een schermpje wat je naar je toe kan draaien dit is erg makkelijk als je alleen foto's moet nemen omdat je goed kan zien als de camera gefocust is, ivm de scherpte van de foto.

Een goede afstandbediening, als je gaan afstand bediening hebt is het vrij moeilijk om een goeie auto focus te krijgen.

In m'n profiel staat een foto die met m'n camera is genomen, kan je ook wel wat foto's laten zien die net niet goed gefocust zijn :(

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Mvgr.

Frans
Carp anglers do it all night long with ...
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

28-03-2004 20:18

hp PHOTOSMART 735A
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

28-03-2004 21:20

Stefan.

Kijk eens bij http://www.vergelijk.nl en op de zoeker naar een Olympus de Mju 410 .
Deze is spatwaterdicht en heeft een infrarood afstandbediening.

ik ga hem binnenkort zelf kopen.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

28-03-2004 22:30

http://www.fotoapparatuur.nl en let er vooral op dat er een goede lens op zit. Sony gebruikt vaak Carl Zeiss lenzen, top. Veel belangrijker dan megapixels. Het blijft echter behelpen met een digitaaltje. Modieus, maar de kwaliteit haalt het echt niet in vergelijking met een goede spiegelreflex, die je overigens voor een appel en een ei gebruikt kunt kopen in een kwaliteit die een paar jaar geleden nog onbetaalbaar was. Wil je echt digitaal kijk dan even hier voor de prijzen: http://www.cameraexpress.nl
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

28-03-2004 22:34

Vergeet ook de Fui finepix S 5000 niet,10 x optische zoom,en veel instel mogelijkheden ook handmatig,kost rond de 350 Euro.
Groeten Henk
Joris Janssens
Berichten: 122
Lid geworden op: 05-02-2004 00:11

14-05-2004 10:54

Een optische zoomer is toch niet nodig als je met een statief en de zelfontspanner een foto maakt of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

14-05-2004 14:29

Kijk hier eens op.... http://www.steves-digicams.com/

Testen ze vrijwel alle digi-cams die er zijn... Ook leuk zijn de foto`s die ze ermee maken en op internet zetten, kun je goed zien welke camera`s de werkelijk vernaggelen....

gr
R.Koopal
Tobias Boot
Berichten: 248
Lid geworden op: 31-07-2003 02:00

14-05-2004 15:46

Zoek eens wat informatie over de Canon Powershot A80, dit is een hele goeie camera voor rond de €350 (verschild per zaak) zit ook een super handig schermpje op die je kunt uitklappen en ronddraaien, voor het vissen in je eentje een must! sta je altijd goed op de foto :D
Hugo Bovenmars

14-05-2004 17:51

Stefan,

Check http://www.tweakers.net/pricewatch voor concurrerende prijzen, scheelt je klauwen met geld.

suc6!
Hugo
Plaats reactie