nylon of dynema


Plaats reactie
Gert-Jan Doornekamp
Berichten: 14
Lid geworden op: 13-03-2004 21:22
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

25-03-2004 20:49

:D Hallo Allemaal,

Ik heb van de week een mooie molen gekocht, een NASH BR6000. Nou vraag ik me af wat voor lijn ik er op zal laten zetten. Ik ben van plan om in nogal wat waterlelie rijk water te gaan vissen en de karper zou dus wel eens daar in willen duiken, dus dynema lijkt mij het beste. Kan iemand mij vertellen wat het beste is nylon of dynema en welk merk, wat voor dikte en welke kleur en wat voor smaak :wink: ?

mvg

Gert-Jan 8)
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

25-03-2004 21:26

Gert-Jan,

mijn voorkeur ligt altijd bij nylon, vanwege de rek en de dikkte moet je aanpassen aan de omstandigheden!!!!!!

Probeer eens Ironsilk van Berkley........ 8)

En ja de smaak , ik zou zegge AARDBEI :wink:

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-03-2004 21:42

Gert-Jan,

Ga maar gewoon voor nylon, ook bij plompen!
Waarom nylon? Nou omdat er over het algemeen vrij strak op de slip word
gedrild, bij dergelijke onderwater jungles. Dat beetje rek komt dan net
weer goed van pas, om het uitscheuren van de haak tegen te gaan! Wat
ik ook zou aanraden, is dat je beter wat dikker kunt vissen dan te dun! Ik
zou bij ECHTE plompevelden voor minimaal 0,35mm nylon gaan. Want je
hebt er namelijk niks aan, dat een karper met meters nylon moet zwem-
men omdat je te dun gevist hebt. Dus liever iets te dik, dan te dun!
Oh ja......een nylon lijn met TEVEEL rek is ook niet aan te bevelen, dit
vanwege de beet indicatie en het feit dat de controle tijdens de dril dan
minder is. En ik kan het niet laten :D , vis van een zo kort mogelijke af-
stand tegen plompen of dergelijke! Want ik zie nog steeds mensen op een
onverantwoorde afstand tegen obstakels vissen....! :wink:
Hieronder enkele geschikte nylon lijnen:
Shimano Technium
Berkely Big Game wit
Sufix Herculine Mono

groetjes Benny
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

26-03-2004 10:37

Gert-Jan,

Nijlonlijnen zijn in het algmeen 'beter' voor de vis omdat de haak minder snel uit de bel zal scheuren dan met dyneema, vanwege de rek in de lijn.
Het grote voordeel van een dyneema lijn t.o.v. een nijlon lijn is dat de beetregistratie veel beter 'binnenkomt' en dat de lijn veel sneller door het wier en de lelies zal snijden dan met nijlon! Zelf zou ik gaan voor dyneema voor het bevissen van waterplompen omdat de liijn door de lelies zal snijden, wat je veel minder snel hebt met je nijlon lijn...

Wel zal je je driltechniek moeten aanpassen aan de lijn, anders ga je papagaaienbekken creeën en dat is nou nét niet de bedoeling!
Gert-Jan Doornekamp
Berichten: 14
Lid geworden op: 13-03-2004 21:22
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

26-03-2004 12:26

:D Hallo allemaal,

Bedankt voor de tips, ik begrijp dat NYLON voor het welzijn van de karper het beste is, en daar gaat het voornamelijk om. Een uitgescheurde bek is natuurlijk niet zo mooi, dan maar beter een keertje eentje verspelen. Ik ga dus gewoon voor nylon kiezen.

Heeft iemand nog goed tips over hoe je een vastgezwommen karper uit de pompebladen krijgt?? Ik heb overigens een paar zwemdiploma's en een duikbril dus als het moet... :wink:

Gert-Jan 8)

PS
Let op het weer bericht van Piet Paulusma het wordt overdag warmer nu s'nachts nog. :)
robin nieuwhof
Berichten: 488
Lid geworden op: 11-01-2003 01:00
Locatie: krimpen aan den ijssel

26-03-2004 12:56

volgende week warmt het aardig op idd. woensdag 6-14 graden. 60% zon. er komt een goed visweekend aan!!! dit weekend is het eigenlijk nog iets te koud maar volgende week moet het gaan lopen!!!! lekker zonnetje erop!!!!!
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

26-03-2004 14:06

Hoi Gert-Jan,

Vis zelf al jaren met dynema en zou niet anders meer willen als ik bij obstakels of lelievelden vis,ook voor de grote afstand-visserij zweer ik bij dynema.

Ik gebruik hiervoor een 2,3/4 hengel die een goede body bezit voor het stevige dril-werk maar tevens een soepele top heeft,volgens mij de ideale combinatie om dynema te vissen!
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Gert-Jan Doornekamp
Berichten: 14
Lid geworden op: 13-03-2004 21:22
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

26-03-2004 14:16

:D Ha Robin,

Ik zie dat de meningen over dynema verdeeld zijn, ik sprak vanochtend iemand van mijn hengelsportvereniging en die raadde mij ook Nylon aan. Dit in verband met het scheuren van de bek van de karper met dynema lijn en erger als ze zich vastzwemmen kunnen ze zich ook verwonden aan de dynema lijn. Het hoeft natuurlijk niet maar het zou zonde zijn als de karper zich door de dynema verwond :cry: .

Met vriendelijk visgroeten

Gert-Jan 8)
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

26-03-2004 14:32

Zoals ik al zei vis ik al jaren met dynema en heb bij nog niet 1 gevangen vis beschadigingen geconstateerd als gevolg van MIJN dynema!

Zoals Marijn al antwoorde zul je je driltechniek wel wat moeten aanpassen,de hengel wat meer laten werken ipv de (nylon)lijn....

Maar als jij denkt dat je vissen onnodig gaat beschadigen door het gebruik van dynema,zou ik het lekker bij nylon houden!
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Gert-Jan Doornekamp
Berichten: 14
Lid geworden op: 13-03-2004 21:22
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

26-03-2004 14:59

:D Ha die Robin,

Robin zei:
Maar als jij denkt dat je vissen onnodig gaat beschadigen door het gebruik van dynema,zou ik het lekker bij nylon houden!


Ik weet het zelf niet dus ik vraag maar wat in de rondte, ik vis zelf op roofvis met dynema en dat bevalt mij prima, maar zoals ik als zei lopen de meningen hier bij de karpervisser sterk uiteen. Mijn eerste gedachte ging ook uit naar dynema maar:

michel zei:
mijn voorkeur ligt altijd bij nylon, vanwege de rek en de dikkte moet je aanpassen aan de omstandigheden!!!!!!



en benny zei:
Ga maar gewoon voor nylon, ook bij plompen!


marijn zei:
Zelf zou ik gaan voor dyneema voor het bevissen van waterplompen omdat de liijn door de lelies zal snijden


Ik weet het dus ook niet meer, maar ik ga er nog eens over na denken mischien is een spoel met dynema en eentje met nylon de beste oplossing en per situatie bekijken wat te gebruiken.

Gert-Jan 8)
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

26-03-2004 15:07

Een goed idee man!

Volgende keer maar geen molen meer kopen van Kevin Cash ;-)
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Gebruikersavatar
Sem v Wijk
Berichten: 349
Lid geworden op: 07-11-2003 01:00
Locatie: Barneveld

27-04-2004 19:03

Ik zou er nylon opzetten

Punt 1: het is beter voor de vis
Punt 2: je kunt de klappen een beetje opvangen
Punt 3: Het is goedkoper.

MVG Sem van Wijk :wink:
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

27-04-2004 19:24

Sem v Wijk schreef:Ik zou er nylon opzetten

Punt 1: het is beter voor de vis
Punt 2: je kunt de klappen een beetje opvangen
Punt 3: Het is goedkoper.

MVG Sem van Wijk :wink:


punt 1 ?
punt 2 ?
punt 3 ?

verklaar je nader

maar zo als altijd...met nylon/dyneema wordt het een welles nietes topic
Gert-Jan Doornekamp
Berichten: 14
Lid geworden op: 13-03-2004 21:22
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

28-04-2004 23:34

Ha die Donald,

Ik heb het door van dat welles nietes over nylon en dynema. Ik ben voor de nylon gegaan, en het bevalt prima, ik heb 35/100 zwarte lijn van spro gekocht. Ik vis overigens op roofvis met dynema en dat is beter dan nylon je kan de haak beter zetten in zo'n roofvis. Maar voor de bek van een karper lijkt mij met nylon toch ook iets beter dan dynema.


Groetjes en veel visplezier Gert-Jan 8)
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

29-04-2004 01:49

ligt helemaal aan de manier van vissen
en waar je zelf voor kiest

maar voor de meeste raad ik geen dyneema aan omdat ze er gewoonweg niet mee overweg kunnen gaan

reden daarvan is ...dat ze er mee drillen alsof het nylon is/de slip te strak hebben staan/met 3 ponds poken staan te sleuren/ niet wetend dat je mee kan geven met je arm als een vis ervandoor wil met een spurt..zie nog vaak zat mensen die de hengel in de lies plaatsen...en daar kan je nou eenmaal geen demping mee geven...gevolg kan je wel raden...en kan nog wel ff zo doorgaan.

p.s ik vis wel met dyneema(fireline)zo'n jaar of 6
maar ieder zijn eigen keus....maar denk goed na waar je mee begind
en nog een tip..neem een hengel met een zachte top maar wel wat body onderin..ik persoonlijk viste met de century ak 47 en nu de century NG
die deze eigenschappen hebben
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

29-04-2004 09:49

Kijk,
Dyneema, goed en wel, maar ik heb met het roofvissen toch echt de ervaring opgedaan dat 20/00 gevlochten niet door de plompen heen snijdt... Voor de karper gebruik ik vanwege het dempende vermogen in de laatste fase van de dril en vooral vanwege de prijs gewoon nylon, en als een karper de plompen ingaat, dan wacht ik gewoon... meestal schijnen ze zich veilig te voelen en komen er uit gezwommen :D
Gert-Jan Doornekamp
Berichten: 14
Lid geworden op: 13-03-2004 21:22
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

29-04-2004 13:17

:D Ha die Simon,

Nog ff over dat roofvissen, dat doe ik alleen maar tussen november en februari dan zijn er gelukkig geen pompenbladeren, en je hebt gelijk een snoek is ook niet zo sterk dat hij door de stengels van de pompen heen zwemt, daarom is KARPERVISSEN 1000 x leuker dan roofvissen, die explosieve kracht die die karpers hebben vind ik geweldig. Ik vis in de zomer alleen maar op witvis en karper.

En als de karper de pompen in zwemt kun je wachten, maar bij lekker weer ook gewoon zelf een stukje gaan zwemmen.


Met vriendelijk visgroeten Gert-Jan 8)
Plaats reactie