Koplamp


Gebruikersavatar
Gino Wallaert
Berichten: 58
Lid geworden op: 30-01-2002 01:00
Locatie: Ingelmunster (Belgie)
Contacteer:

28-04-2002 19:40

Hey allemaal, ik ben op zoek naar een goede koplamp,en bivilamp. zijn die van Petzel echt de beste of hebben jullie iets die nog beter is, ik weet het, het is mischien een onozele vraag, maar niets is ambetanter dan in het donker zonder licht te vallen door een gebrekkige koplamp of bivilamp.(is mij vorige week overkomen)
Ik zie dat er veel modellen van Petzel zijn, welke zou ik nemen? en welke bivilampen zijn er goed, die met batts of met brandstof? Graag jullie reactie.
Bedankt,Gino
Pieter de Jongh

28-04-2002 20:50

Gino,
ik heb een simpele hhofdlamp voor diverse wekzaamheden s'nachts.
Maar voor in de bivy heb ik tegenwoordig zo'n lampje waar een ledje in zit.
De naam ben ik even kwijt maar er zitten 4 horloge batterijen in en gaat 400 uur mee.
Het geeft licht wat voldoende is om bij een beet gelijk in je laarzen te stappen bv.
Ze zijn goed aan de prijs, 32 euro dacht ik voor de een na grootste, en ik zou nu kiezen voor de grootste versie die dacht ik 37 euro is.
Ik heb hem dus continu branden en dan gaat hij dus 1 maand mee, continu vissen dan.
Dat is dus nogal wat.
Voor buiten heb ik standaard een olielamp branden, zodat als ik een run krijg en de boot in ga ik altijd feillloos weet waar ik naar toe terug moet varen.

Succes.
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-04-2002 21:08

Gino ,

Ik heb zelf een hoofdlamp van chub.Perfect ding , helemaal waterdicht enz. Het enigste probleem is dat het ding batterijen vreet dat het niet meer mooi is.Pakje penlites per nacht is normaal , en dan praat ik niet over nachten van 10 runs.
Heb laatst ook een mini maglite gekocht.Deze is al een stuk zuiniger met batterijen.Doet het nu al zo`n 8 sessie`s met dezelfde twee penlites.Heb weleens gehoord van een hoofdlamp met LED`s , deze zou een paar honderd uur werken met dezelfde batterijen.Ik heb er echter geen ervaring mee.
Jacky Hendrik
Berichten: 109
Lid geworden op: 07-04-2002 02:00
Locatie: Zoetermeer

29-04-2002 13:01

Hallo, ik zelf heb de Petzl Tikka.
Ik denk dat het de beste hooftlamp is die je kan kopen, hij heeft 3 ledjes en geeft een ongelofelijke dot licht.
Het is wit licht net als Xenon lampen op auto's. en je doet ongeveer 300 uur met 2 kleine penl batt.
Gebruikersavatar
marcel vanhommerig
Berichten: 148
Lid geworden op: 06-02-2002 01:00
Locatie: Bocholtz

29-04-2002 13:27

Jacky

waar is deze verkrijgbaar???
ben zeer geinteresseerd, de viswinkel hier had alleen een model van shakespear met twee ledjes

groeten van marcel
Jacky Hendrik
Berichten: 109
Lid geworden op: 07-04-2002 02:00
Locatie: Zoetermeer

29-04-2002 14:44

Beste Marcel,
Je moet kijken bij outdoor shops.
Bever ofzo maar ik heb nog een tip,
kijk bij http://www.globetrotter.de
want in nederland kosten ze 45 euro
en bij Globetrotter 34 euro.

groet jacky.
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

29-04-2002 18:15

Gino en Marcel.

Ik heb vele merken hoofdlampen versleten.
Uiteindelijk heb ik ook een Petzl gekocht en daar heb ik lang plezier van gehad.
Toch hebben deze lampen van Petzl (niet allemaal) een groot nadeel.
De meeste Petzl hoofdlampen hebben een 4,5 volt schroefdraad lampje en een keurig reservelampje erbij, MAAR!!! als die alletwee stuk gaan, dan zoek je je een ongeluk om nieuwe te vinden.
Tegenwoordig is het zowat allemaal 6 volt voor de fiets of 6 volt met bajonetsluiting.
Waardeloos dus voor Petzl, tenzij je een Petzl koopt met halogeen of Leds er in.

Er zijn nu erg goede maar dure hoofdlampen in de betere viswinkel te koop, waar een vijftal leds in zitten.
Door te draaien aan de lamp, kun je 1, 3, of 5 Leds laten branden.
Uit mijn hoofd gaan die Leds wel 5000 branduren mee en dat is heel lang als je een hoofdlamp dus alleen gebruikt voor korte periodes (onthaken enzo).
Koop dus een Petzl of zo'n duur Led geval, want geloof me, de rest is meuk en gaat gegarandeerd snel stuk.

Voor permanent licht in de biffy of bij de tent kun je beter voor een olielamp kiezen.
Wat ook heel mooi is (ga ik zelf nu ook doen) is een kleine motor-accu kopen van 12 volt.
Die dingen kun je in allerlei maten kopen en een echt kleintje die je helemaal oplaadt met een acculader gaat echt een paar nachten lang mee.
Groot voordeel van een kleine 12 volt accu in de tent is dat je bij Halfords of autospeciaalzaken de mooiste 12V lampjes kunt kopen die je op die accu kunt aansluiten.
Ik ken iemand die op die accu een aansluitstuk heeft gezet waarop zo'n auto-aanstekerplug past. Hij heeft behalve een 12V lampje dus ook een cigarettenaansteker bij zich die hij op die accu kan aansluiten.
Altijd handig als je lucifers nat zijn of je aansteker stuk is.

Met verlichte en rokende groet,


Mike
Gebruikersavatar
marcel vanhommerig
Berichten: 148
Lid geworden op: 06-02-2002 01:00
Locatie: Bocholtz

29-04-2002 18:51

dank voor de info

groeten van marcel
Gebruikersavatar
Gino Wallaert
Berichten: 58
Lid geworden op: 30-01-2002 01:00
Locatie: Ingelmunster (Belgie)
Contacteer:

30-04-2002 00:49

Bedankt iedereen, ik denk dat ik een hoofdlamp met leds ga aanschaffen, ziet er mij deftig uit, voor de bivi verlichting zie ik wel iets in Mike zijn uitleg met die 12v accu, geen slecht gedacht zeg.
Wie verder ervaring heeft met leds mag het altijd laten weten hoor.
Groetjes Gino
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

30-04-2002 10:46

Als verlichting voor je bivvy zou ik kiezen voor een gaslamp. Zeer goedkoop, en met een gaspatroontje kom je zeker twee lange nachten toe.
Het voordeel t.o.v. een olielamp is dat een gaslamp helemaal niet stinkt en geen rook geeft. De rookontwikkeling is echter bij een goede olielamp met goede olie echter ook minimaal.

MVG, Mark
Gebruikersavatar
Gino Wallaert
Berichten: 58
Lid geworden op: 30-01-2002 01:00
Locatie: Ingelmunster (Belgie)
Contacteer:

30-04-2002 10:50

Mark,
Met die gaslamp, wil je daarmee bedoelen zo een lamp met een blauw gaspatroon zoals je in zo een brandertje kan steken? Is dat niet van het merk Camping Gaz?
groetjes Gino
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

30-04-2002 21:07

Ja, je hebt ook brandertjes van dezelfde soort als die gaslampjes. Ze werken op dezelfde gaspatroontjes.

Wat hier - buiten de prijs - nog goed aan is, is dat je ze makkelijk kan regelen. Als je in je bivvy nog wat wil lezen, zet je hem hard, en als je slaapt kan je hem bijna dicht zetten. Zo heb je licht zonder dat het te fel stoort.

Gr., Mark
Gebruikersavatar
Gino Wallaert
Berichten: 58
Lid geworden op: 30-01-2002 01:00
Locatie: Ingelmunster (Belgie)
Contacteer:

01-05-2002 00:30

Okéé Mark bedankt voor de uitleg, groetjes Gino
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

01-05-2002 07:46

Zelf gebruik ik een hoofdlamp (merk weet ik niet meer) waar 7 leds inzitten. Dmv het draaien aan de knop kan je 2,3,5 of 7 leds aanzetten. De batterijen gaan inderdaad erg lang mee. Ik heb de mijne gekocht bij hengelsport osdorp voor fl 180,00 ofzo. Duur maar goed.

Martin
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-05-2002 10:15

Voor dat geld mag je het inderdaad wel een Hoofdlamp noemen, maar eerlijk is eerlijk het zijn goeie dingen.

_________________
Vissen is een hobby, geen religie!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 2002-05-01 10:16 ]</font>
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-05-2002 11:13

ik heb voor in de bivvy sinds kort een soort tl lantaarn met afstandbediening kan opgeladen worden in de auto en thuis en geeft heel veel licht teven kan je met een afstandbediening de lamp aan en uit zetten handig als je een run hebt kan je met een druk op de knop de lamp aan zetten hij is ook nog waterdicht!

mvg martijn
Gebruikersavatar
marcel vanhommerig
Berichten: 148
Lid geworden op: 06-02-2002 01:00
Locatie: Bocholtz

01-05-2002 23:29

he martijn

ik heb dezelfde lanp

alleen heb ik een probleem, als ik de lamp heb opgeladen en drie dagen niet gebruikt heb, dan is ze al half leeg. 5 dagen niet gebruiken en ze is helemaal leeg. het lampje is een beetje zwart aan het worden. ik denk dat ze dus reeds versleten is. terwijl ik ze nog niet echt vaak gebruikt heb.

mochten er nog meerdere zijn met dit probleem wil ik graag de oplossing horen (ik persoonlijk ga even een nieuwe lamp voor erin kopen.)

groeten van marcel
Thomas Gonnissen
Berichten: 37
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: neerpelt

02-05-2002 22:40

beste gino

ik ben in het bezit van een petzl micro en ik moet zeggen dat het een uitstekend ding is en kwa prijs valt ie ook er goed mee.
Hij schijnt vrij ver en is zeer stevig

aan jou de keuze
Gebruikersavatar
Gino Wallaert
Berichten: 58
Lid geworden op: 30-01-2002 01:00
Locatie: Ingelmunster (Belgie)
Contacteer:

03-05-2002 11:57

Dag iedereen, eerst en vooral bedankt voor de reacties.
Ik heb mij vandaag een koplamp met leds aangeschaft van het merk shakespeare, het lampje zelf kan je loskoppelen van je drager die je op je hoofd plaatst, en zo kan je je lampje overal opspelden (knijpsysteem) je kan het zelfs op de klep van je pet knijpen.Het heeft licht genoeg om je werkjes in het donker uit te voeren, zeer handig ding.
Nu voor in de bivy ben ik nog op zoek, een lampje op een gaspatroon zegt mij wel iets.
Ik bekijk het nog even.
Groetjes Gino
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

04-05-2002 10:03

Gino

Die lantaarn op accu met afstandbediening heb ik ook. Prima ding moet ik zeggen. Wat betreft dat leeglopen van de accu. Dat is een soort van bescherming v/d accu. Als je een accu vol wegzet en deze vol zou blijven dan verliest de accu heel snel zijn kracht en houdbaarheid. Verder heb ik een koplamp van het merk coleman. Ook een prima ding.

Bart
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-05-2002 11:32

bart dat het bescherming is van de accu is onzin zeker als hij zo snel leegloopt!!
wat ik wel weet is dat als je de lamp niet uit zet maar in de standby stand laat staan (die voor de afstandbediening) dat ie dan ook stroom verbruikt zonder dat ie brand!!

mvg martijn
Gebruikersavatar
marcel vanhommerig
Berichten: 148
Lid geworden op: 06-02-2002 01:00
Locatie: Bocholtz

04-05-2002 21:08

klopt martijn

vorig jaar toen ik hem kocht had ik er echter meestal een week plezier van. uitgaande van 1 tot drie keer nodig per nacht om bijvoorbeeld boilies te verversen of om foto's te maken. nu laad ik de lamp op (en na twee dagen geeft hij zo goed als geen licht meer)

groeten van marcel

ps ben nu in het bezit van petzl hoofdlamp met 3 leds en heb ze eigenlijk niet meer nodig (is te groot en voor het batterij verbruik van de hoofdlamp hoef je het echt niet te laten.)

see ya
ernst cozijnsen
Berichten: 12
Lid geworden op: 29-09-2005 15:50
Locatie: Arnhem
Contacteer:

16-02-2006 21:51

Ik heb relijk wat onderzoek gedaan naar een goeie lamp met vooral voldoende licht en lange levens duur.
Mijn keuze was eigenlijk al op de Mayo Xp van Petzl gevallen totdat ik tegen een lamp van jey merk "Led Lenser" aanliep. Deze overtrof al mij stoutste dromen kwa licht.

http://www.zweibrueder.com/produkte/kop ... index.html
http://www.zweibrueder.com/produkte/kop ... rchip.html

De onderste heb ik nu sinds een maandje of 3 en wil echt nooit meer anders. Dit is gewoom de bom onder de kop lampen. Er zit een 1,5 Watt ja je hoort het goed 1,5 Watt led in die op 3AAA's zo'n 100 uur brand

Kost wel 57 euri maar dan heb je ook echt waar voor je geld.

Suc6.

Gr,

Ernst
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

16-02-2006 23:42

ernst cozijnsen schreef:Ik heb relijk wat onderzoek gedaan naar een goeie lamp met vooral voldoende licht en lange levens duur.
Mijn keuze was eigenlijk al op de Mayo Xp van Petzl gevallen totdat ik tegen een lamp van jey merk "Led Lenser" aanliep. Deze overtrof al mij stoutste dromen kwa licht.

http://www.zweibrueder.com/produkte/kop ... index.html
http://www.zweibrueder.com/produkte/kop ... rchip.html

De onderste heb ik nu sinds een maandje of 3 en wil echt nooit meer anders. Dit is gewoom de bom onder de kop lampen. Er zit een 1,5 Watt ja je hoort het goed 1,5 Watt led in die op 3AAA's zo'n 100 uur brand

Kost wel 57 euri maar dan heb je ook echt waar voor je geld.

Suc6.

Gr,

Ernst


1.5 wat led, geeft dit wel licht?
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

17-02-2006 00:29

Hoi,

Die hoofdlampjes worden steeds goedkoper, mijn eerste met leds was iets van drie, vier tientjes. Je heb ze nu al voor een paar euro!

Zo'n goedkoop ding overleeft de wasmachine zelfs :-) kan gebeuren toch?

Ik heb er nu ook een extra in de auto liggen, ideaal om kaart te lezen of wanneer je onder de moterkap moet wezen, tegelijkertijd is dat dan een reserve wanneer de batterijen tijdens het vissen leeg gaan.

Superuitvinding, ook wanneer je aan de achterkant van je pc moet zijn of als fietsverlichting etcetc. Ik ga dus voor meerdere goedkope lampen, zodat ik er altijd een in de buurt heb.

Jeroen