Cursus hengelbouw karperhengels.


wender putters
Berichten: 2
Lid geworden op: 18-01-2004 13:14

18-01-2004 13:24

Wie kan mij helpen aan inlichtingen en/of informatie over een te geven cursus hengelbouw voor karperhengels.
Gebruikersavatar
jan ververs
Berichten: 390
Lid geworden op: 18-03-2003 01:00
Locatie: Hartje Betuwe

18-01-2004 14:01

Hele goeie vraag, lijkt mij ook wel wat om te leren.
Denk echter dat je een hengelbouwer moet vragen om van hun de fijne kneepjes te leren.

Groeten, Jan
** De (pen)vissende groeten uit de Betuwe **
arnold fieret
Berichten: 15
Lid geworden op: 08-06-2003 02:00
Locatie: betuwe

20-01-2004 18:48

ik wil mij ook wel aanmelden voor die cursus
als er genoeg mensen zijn moet het toch kunnen
misschien co sielhorst
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

21-01-2004 08:10

Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

21-01-2004 11:43

Wender, Jan, Arnold,

Kijk eens op de site van Thomas Lont,
klik op Materials en lees eens hoe Thomas het doet.

Je kan hem altijd mailen of bellen voor verdere info...

http://www.sensorfishing.spydar.com/
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
jan ververs
Berichten: 390
Lid geworden op: 18-03-2003 01:00
Locatie: Hartje Betuwe

21-01-2004 18:15

Henk,

die site staat al onder mijn Favouriten.
Ik heb ook zijn boek over penvissen en daar staat het ook in.
In 200 hengelbouwtips staat ook een heleboel informatie, oa bepalen harde en zachte kant van de blank.
Het zal zelf best wel lukken, maar het lijkt me leuk om dit in een soort cursus te leren.

Groeten, Jan
** De (pen)vissende groeten uit de Betuwe **
Jelle Zeilstra
Berichten: 13
Lid geworden op: 12-04-2004 21:30
Locatie: Uithoorn

22-04-2004 14:42

Meer dan interessant topic dit....

Ik wil zelf ook eens proberen een hengel (af) te bouwen. De meeste onderdelen kunnen gemakkelijk in nederland worden besteld. Ik heb echter moeite om blanks te vinden via internet.

Heeft iemand misschien een tip ?

Alvast bedankt,


Jelle
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

24-11-2004 11:42

Ik zou dit onderwerp graag opnieuw aan het licht willen brengen.

Wie heeft nog meer intresse?
Misschien wil een proffesionele hengelbouwer bij genoeg aanmeldingen iets organiseren?

(Misschien als er genoeg gegadigden zijn, zou mr. Spinhoven himself wel een cursusje kunnen organiseren? :D )
Gebruikersavatar
Hans van Putten
Berichten: 190
Lid geworden op: 27-05-2004 16:42
Locatie: Betuwe

24-11-2004 11:52

oh ja ik wel, lijkt me geweldig...
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

24-11-2004 12:01

Ik ben ook al een tijdje geinteresseerd in zoiets dergelijks.

Gr. Raymon
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

24-11-2004 12:53

meld me gelijk bij deze ook aan

lijkt me helemaal top om met mijn eigen gebouwde hengels te kunnen vissen

wie o wie gaat die curses geven
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

24-11-2004 16:05

Gegadigden tot nu toe:

- Wender Putters.
- Jan Ververs.
- Arnold Fieret
- Hans van Putten.
- Raymon Schra.
- Camiel Driehuis.
- Paul Rustwijk.

Stel dat er een man of 15 verzameld kan worden.

Cursus kosten? 50 euro?
kosten materiaal? Blank, ogen, reelhouder, foam, kurk, lak, enz...
Gereedschap? ....
4 avonden? 1 keer per week? Waar?

En het belangerijkst, wie gaat de cursus geven?


Een onderneemde hengelbouw-firma, zou bij genoeg vraag, hier wel een Opportunity in kunnen zien, voor extra inkomsten.
Cursusgeld en verkoop van materiaal.
Ik denk wel dat men iets wil leren van een echte vakman, die kan beschikken over een breed assortiment aan materiaal.
Geen Fabrieksbouw.

Waarom kan dit in de vliegvisscene wel? kijk op google: cursus hengelbouw.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-11-2004 16:36

Weet niet wie er KSN leden zijn, maar waarom niet ism de KSN een workshop van maken?

2 Avonden in Leerdam bijvoorbeeld? Toevallig woont er een KSN lid / hengelbouwer die misschien wel...

Zo maar een idee hoor.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
jan ververs
Berichten: 390
Lid geworden op: 18-03-2003 01:00
Locatie: Hartje Betuwe

24-11-2004 17:20

Ben blij dat dit weer onder de aandacht gebracht wordt, was de topic zelf eerlijk alweer vergeten..... :oops:
Heb inmiddels wel de eerste voorzichtige stappen gezet in het wikkelen van ogen en het lakken van blanks en ook een naam op de blank zetten gaat me nu redelijk af.
Ik zal deze topic op de voet blijven volgen!

Groeten,

Jan
** De (pen)vissende groeten uit de Betuwe **
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

24-11-2004 18:34

Hallo aspirant hengelbouwers,

Toen ik 12 jaar oud was en een jaartje op karper viste, wou ik ook zo'n mooie lange karperhengel hebben met een mooi kurken handvat met reelringen. Als 12 jarige had ik daar het geld niet voor. Wel stonden er bij de plaatselijke hengelsportwinkelier (Klaas van der Heijden aan de Leyweg in Den Haag) mooie blanks met alle benodigdheden te koop. Het zelf bouwen van hengels was toen erg in en als zelfrespecterend karpervisser werd je toen min of meer geacht je eigen hengel af te kunnen bouwen.
Welnu, na lang sparen kon ik me zo'n bouwpakket wel veroorloven. Van de winkelier kreeg ik alle benodigde tips en m'n vader zou, als houtvakman, assisteren bij het in model maken van het handvat. Zo gezegd zo gedaan en na lang prutsen met wikkelgaren, kurk en lak had ik m'n eerste, echte karperhengel in bezit. Een mooie donkerbruine stok van 11 voet lang en een testcurve van maar liefst 1 lbs. Jaren heb ik plezier gehad van deze hengel en vele honderden karpers zijn ermee gevangen.

Later zijn er nog vele hengels gevolgd waarvan ik er nog slechts enkelen in mijn bezit heb. Het waarom is dat ik steeds hogere eisen stel aan mijn materiaal. Ik bedoel, om de boel echt zo te krijgen als dat je in gedachten had vergt gewoon heel veel ervaring. Hiervoor zou je eigenlijk een stuk of 20 hengels achter elkaar af moeten bouwen om het precies zo te krijgen als dat je had gewild. Daarom leg ik tegenwoordig mijn wensen neer bij Nederlands meest gerenomeerde hengelbouwer en krijg precies de hengel(s) afgeleverd die ik mezelf wenstte. Dit laatste even als overweging voor jullie.

Ik vind het wel erg leuk dat er weer belangstelling is voor het zelf afbouwen van hengels, want het is gewoon heel erg leuk om aan een zelfgebouwde stok je vissen te drillen.

Het toeval wil dat ik hier twee blanks heb staan die al verkocht zijn, maar wel afgebouwd moeten worden. Deze zouden kunnen dienen als cursusmateriaal. Ik ga hier nu even contact over opnemen met degeen die ze gekocht heeft. Mogelijk stemt hij ermee in en zal ik als het doorgaat twee stokken in verschillende stadia verder afbouwen met jullie als aspirant hengelbouwers.
Mocht deze persoon er niet mee instemmen dan kan ik altijd een curusje verzorgen maar wil ik wel graag het materiaal aangeleverd krijgen, danwel samen met één of meerderen van jullie inkopen zodat er iig één van jullie met een afgebouwde hengel naar huis gaat.

Wordt vervolgd,

Bas

P.s. De stokken die ik zelf bouw zien er puik uit en dit is voor iederéén haalbaar.
Gebruikersavatar
jan metselaar
Berichten: 89
Lid geworden op: 06-09-2003 02:00
Locatie: gouda

24-11-2004 19:46

Beste aspirant hengel bouwers.

lijkt me een leuk idee om een cursus te volgen ,
ik sluit me daarom ook aan.

Met vriendelijke groet

Jan Metselaar
Een dag niet gevist, is zeker niks gevangen.
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

24-11-2004 20:26

Beste mensen,

Ik stel de voor mij gereserveerde blanks hierbij ter beschikking aan de hengelbouw-wetenschap :-)

Echter, twee voorwaarden:
* de blanks worden voor reel afgebouwd
* ik wil van jullie weten wat jullie voor "eigenaardigheden" (noem het karakteristieken) in een hengel verwerkt willen hebben, zoals wel of geen cone, welke ogen, reelringen/ molenhouder, kurk/ foam, kleur wikkelingen, etc.

Bas, jij hebt een pb. Ben benieuwd hoe je dit wilt aanvangen en die "oude troep" wilt loslaten op dit "zooitje ongeregeld"?


Met vriendelijke en nieuwsgierige groet,

Ron
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

24-11-2004 20:33

Ok, cursusmateriaal is geregeld. Locatie e.d. kan ik eventueel regelen, maar suggesties en regelwerk van anderen zijn meer dan welkom.

Willen jullie deze namen kopieren in een nieuw bericht met jullie afbouwwensen erachter vermeld zoals kurk of foam e.d.?

- Wender Putters.
- Jan Ververs.
- Arnold Fieret
- Hans van Putten.
- Raymon Schra.
- Camiel Driehuis.
- Paul Rustwijk.
- Jan Metselaar

Groeten,

Bas

P.s. Wie vist er nou met reels 8)
Gebruikersavatar
jan ververs
Berichten: 390
Lid geworden op: 18-03-2003 01:00
Locatie: Hartje Betuwe

24-11-2004 20:44

Ok, hier mijn voorkeur:

- Wender Putters.
- Jan Ververs. : hardchromen ogen, kurk, FUJI reelhouder, rvs cone
- Arnold Fieret
- Hans van Putten.
- Raymon Schra.
- Camiel Driehuis.
- Paul Rustwijk.
- Jan Metselaar
** De (pen)vissende groeten uit de Betuwe **
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

25-11-2004 01:08

Ok, hier mijn voorkeur:

- Wender Putters.
- Jan Ververs. : hardchromen ogen, kurk, FUJI reelhouder, rvs cone
- Arnold Fieret
- Hans van Putten.
- Raymon Schra. : Fuji ogen, ,kurk, Fuji reelhouder, RVS cone
- Camiel Driehuis.
- Paul Rustwijk.
- Jan Metselaar

Wil nog wel even een kanttekening plaatsen. Het is voor mij van groot belang te weten waar deze cursus gehouden wordt. Woon in Steenwijk, en dat is niet echt bij de deur wanneer het in de Randstad oid wordt gedaan.
Laatst gewijzigd door Ray Schra op 25-11-2004 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans van Putten
Berichten: 190
Lid geworden op: 27-05-2004 16:42
Locatie: Betuwe

25-11-2004 08:16

Ik sluit me bij jan aan!!!

hardchromen ogen, kurk, FUJI reelhouder en een rvs cone.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

25-11-2004 09:08

Hallo Heren,
Ik zou als het mogelijk is ook graag willen deelnemen aan deze cursus?, als dit niet meer mogelijk is wil ik mijn twee blanks evnetueel ter beschikking stellen als cursusmateriaal.
Heb twee meerval-blanks staan die nog afgebouwd moeten worden.
het zijn dikke conolon blanks van glas en grafiet.De pensluiting is reeds voorgemonteerd.
Verder afbouwmateriaal heb ik nog niet weten te vinden.
Hoe wil ik hem afgebouwd hebben?
Kurk (Foam is ook bespreekbaar), afgebouwd voor een bevestiging reel, fuji reelhouder, cone geschikt voor bevestiging in a butt harnas(hopenlijk correcte spelling?), sic ogen?...welke ogen zijn het best geschikt voor het vissen met gevlochten lijnen?, enne.....de ogen dubbel afgewikkeld gezien de zware belasting van de hengel voor de meervalvangst
ik hoor het wel
gr
Hans
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

25-11-2004 09:18

Eitje Hans, ik heb hier zelfs een mooie bouwtekening liggen voor dergelijke hengels met een perfecte oogverdeling e.d. Bouwmaterialen zijn ruimschoots voorhanden. Ik zou er gewoon hoge siccies voor nemen. Met de cursus wordt je flink op weg geholpen en sta je enkele weken later met je zelfafgebouwde stokken te zwiepen.

Hoe en wat m.b.t. inkopen van de materialen bespreken we nog. Ik wacht even af hoeveel deelnemers erbij komen. Dit voor de te kiezen accomodatie. Als het bij 4 a 5 mensen blijft kan het gewoon bij mij thuis.

Ik noteer je als deelnemer.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

25-11-2004 09:23

Bas...Perfect! :D
jij schrijft:Ik zou er gewoon hoge siccies voor nemen:
Ik neem aan dat je hiermee de ogen bedoelt?...maar eh...ogen voor een hengel met reelbevestiging dienen toch juist dicht tegen de blank aan te liggen i.p.v. hoog?
Hans
rick van lent
Berichten: 41
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00
Locatie: Delft

25-11-2004 09:32

Als het niet te ver weg is, dan lijkt het mij ook leuk om wat ervaring op te doen in het zelf bouwen van een hengel. Ben op dit gebied echter (nog) wel een totale leek....

Dus als er nog plaats is dan zou ik graag meedoen!

Groeten Rick