een waadpak? wat zijn de voordelen en nadelen


marc molanuss
Berichten: 103
Lid geworden op: 01-02-2003 01:00
Locatie: Haarlem

04-01-2004 19:26

Heb eerst een pvc pak gehad, ging kleven als ik iets dieper ging en hield me niet echt lekker warm.

Henb nu een neopreen pak met een nylon boven deel, vanaf mijn middel.

Ten eerste was het een pak van 55 euro en ik zag het voordeel er wel van in: warme benen in het water, redelijke bewegingsvrijheid aan het bovenlichaam.

Het nadeel van mijn pak is dat de naad tussen de 2 materialen na veel staan en zitten (spanning op de naad) is losgekomen. Heb er een dikke laag nadensealer overheen gesmeerd en later een klodder siliconen kit... en hij is weer super waterdicht.

Als ik in de zomer vis rol ik het pak af tot aan mijn middel en in de winter lekker hoog met de hengsels over mijn trui en onder mijn jas (laat echt geen wind door).

In de zomer ben je wel drijfnat in je pak, het ademt echt niet!!

Zoek en bedenk wat je nodig hebt, misschien zijn lieslaarzen ook een optie.

Marc
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

06-01-2004 00:22

Hoi frank,

de neopreen versie's zijn over het algemeen wel lekker warm. Echt aan te raden om eerste het pak aan te trekken bij deze versie is het niet. Het is namenlijk wel stug materiaal. Dit in tegenstelling tot de nylon pakken die je zo van beneden tot aan je oxels aan trekt. Naar prijs kwaliteit verhouding is de Snowbee die ik gebruik erg goed, en een redenlijke prijs van 110 euro. Hij is super warm, zit als gegoten, is te dragen als broek en later op te stropen als waadpak en in het water merk je niet eens dat je hem aan hebt (op het feit na dan dat je niet nat wordt :lol: )

Heb een aantal wateren waar het gebruik van het pak (niet onmisbaar) een groot voordeel geeft.

Je kunt zonder boot toch verder werpen
Je kunt de vis onder de kant achter die gevaarlijke tak weg houden
je kunt hengels in het water neerzetten, waar dit normaal niet kan ivm paaltjes enz enz

Heb een voorbeeld, een water hier in capelle. Links en recht grootte rietkragen. Maar vanaf de oever kun je er niet achter vissen omdat je dan met je lijn tegen het riet aan komt. Het is 4 meter uit de over pas 40 cm dus 1 voor het uitleggen van de lijnen een must en 2 voor het uitdrillen van karper op ondiepe locaties ook

Een ander water had ik dagenlang bevoerd. Ik ving die dag 4 karpers. 2 karpers hadden na de landing een aantal hoofdwonden, verse schade, schuurplekken en een beetje bloed. 1e vis dacht ik ?? 2e vis wist ik dat dit kwam doordat de grotere karpers toevallig allebei de kop in de bodem wilde douwen onder de kant. Onder de kant was het 2 meter en bezaaid met stenen van een oud zwembad dat er ooit gestaan heeft. Nu stap ik voorzichtig het water in en ga ik op de rietpollen staan in het water. Kan de karpers beter controleren en voorkomen dat ze onder mij de stenen gaan koppen. Iets wat nooit de bedoeling kan zijn. Met het waadpak voorkom je dit.

Waar je wel oven over moet nadenken is hoe je dit 's nacht gaat doen. Met deze reden neem ik dan mijn nylon waadpak mee. Misschien wel een maatje te groot maaruh als je de laarzen open voor je bivvy of hengels zet zit je er zo in Trus ME

Hoop dat je er wat aan hebt, het is geen must zoals een onthakingsmat maar op sommige stekken is zo'n pak toch wel verdomde handig.

Doe er zelfs lijnen mee uitlopen en voeren op enkele plekken. Lekker langs het riet lopen waar het ondiep is en dan met de bait schep een lekker bedje aanleggen als ik geen zin heb om de boot op te blazen :D
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

06-01-2004 07:53

Mijn pak komt vooral van pas op een stuwmeer waar je eigenlijk niet bij de dam kunt vissen door overhangende bomen. Nu heb ik ook een voerboot, maar voorheen kon ik net voor die bomen stappen en goed ingooien. Maar toch als je tot je borst in het water staat verlies je veel kracht bij de worp.

En dat zo'n pak plakt merk ik ook. Je zweet immers flink en als je niet zo'n dunne thermobroek eronder aanhebt kun je flink sleuren om hem uit te krijgen. Ik heb een neopreenpak van ik meen Shakespeare (75 euro). Vrij goedkoop en werkt perfect

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

08-01-2004 11:59

Robbert,

gewoon opstropen tot je laarzen beginnen, en zo neerzetten voor je tent waar normaal je schoenen/slippers klaar staan. Stapt er in, en trekt het in een beweging omhoog, en begint te rennen. Eerste keer is even kloten, maar gewoon even een paar keer 'droog' oefenen (dus zonder de run, of laat anders je vismaat ff piepen :lol: ) maar daarna heeft het zeer zeker veel voordelen.

Heren,

jullie zeggen allemaal dat het erg gevaarlijk is om de boot in te stappen met dat ding aan, ben ik het helemaal mee eens. Maar wat nu met normaal in het water staan ? Ik heb wel een aantal malen gehad dat ik op een steen o.i.d. ging staan onder het lopen, en dat je dan eventjes je evenwicht verliest. Stel nou dat je voorover valt (of elke andere kant, maakt niet zo heel veel uit volgens mij) dan loopt je waadpak ook vol, en dan zijn de gevolgen toch ook niet te overzien ??

Benny,

gelukkig nog nooit kram gehad :)

Gr,
Christiaan.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

08-01-2004 13:13

Christiaan,

Ik heb er iedere keer last van s'nachts als ik vanuit m'n slaapzak eruit
moet, en snel het waadpak moet aantrekken! Ik verga dan van de kramp
door heel m'n benen. En dan loop ik met zo'n :x gezicht! :D
Wat "verzuipen" betreft, neem een mes mee in je borstzakje!

groetjes Benny
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

10-01-2004 15:06

hahaha die :x gezichten trek ik ook wel eens, maar dan is het niet omdat ik kramp heb o.i.d. Gelukkig onder het vissen geen last van gehad, aangezien ik het onder sporten wel eens heb mee gemaakt, en het geen pretje is.

Een mesje is inderdaad handig, maar dat is gewoon handig op beide punten, of je nou met de boot óf lopend het water op/in gaat. Alleen hoor je niemand over de gevaren van lopend in het water, alleen van gevaren als je óp het water zit.

Gr,
Christiaan.
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

11-01-2004 01:48

Dag luitjes,

Wat waadpakken betreft ben ik een grote leek, hopelijk kan één van jullie mij ff een antwoord geven> Voor zover zitten er aan een waadpak, geen schoenen of laarzen aan bevestigt, hoe blijf je dan toch helemaal droog? Waarschijnklijk is het heel simpel maar ik weet het niet, dus help me ff aub, alvast bedankt.

Mvg Rob
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

11-01-2004 13:53

Rob,

Bij een pvc waadpak zitten er vaak laarzen aan vast, dus het pak is als 1
geheel!
Bij een neoporeen waadpak kun je vaak kiezen uit met schoentjes/laars-
jes, of zonder dan is het waadpak ook wel 1 geheel maar dan moet je er
zelf nog (oude) schoenen onder aantrekken!
Dus een waadpak bestaat altijd uit 1 geheel, ook logisch want anders zou
het water via je broekspijpen de luchtin komen, en zou je helemaal nat
worden!

groetjes Benny
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

11-01-2004 17:18

Hey Benny, bedankt wat nou als je een waadpak ( neoprene) kiest zonder aangehecht schoeisel? Krijg je dan alleen natte voeten omdat het pak dan onderaan zo strak zit dat er geen water inloopt? of hoe werkt dat dan? En wat raad je me aan als ik een neopreen pak zou kopen... met of zonder aangehecht schoeisel?

mvg Rob
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

11-01-2004 19:14

Rob,

zoals Benny al uitgelegt had, je kan nóóit(!) nat worden (bij normaal gebruik natuurlijk :roll: ). Dus ook niet met een waadpad zonder schoenen/laarzen. Alleen moet je met zo'n dergelijk waadpak zelfs schoenen aandoen, zodat het niet makkelijk kapot gaat, en dat je jezelf niet pijn doet onderwater. Dus of je nou kiest voor een waadpak mét, of zónder schoenen/laarzen, nat worden doe je nooit.

Gr,
Christiaan.
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

12-01-2004 01:07

Ok bedankt Christiaan,
volgende vraag, wat zijn de voor en nadelen van waadpakken met of zonder schoeisel? En dan heb ik het alleen over de neoprene pakken, pvc wil ik niet namelijk, die keuze heb ik al gemaakt. Alvast bedankt
Mvg Rob
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

12-01-2004 10:39

Zelfs die vraag had ik al beantwoord :lol:
Gebruikersavatar
Harmen Sleeuwenhoek
Berichten: 98
Lid geworden op: 30-01-2005 00:23
Locatie: Ede
Contacteer:

01-10-2005 12:52

Dag zeer gewaardeerde medekarpervissers,

Vanochtend kreeg ik een telefoontje van m'n hengelsportzaak, helaas konden ze geen waadbroek in mijn maat vinden!! Ik heb een broek nodig in de schoenmaat 48/49 en de grootste die ze daar hadden was 46/47, deze heb ik wel gepast maar was veel te krap!! Ik heb er deze winter nog 1 nodig, op het water waar ik vis heb ik er toch echt 1 nodig zeker in de winter! Heb weinig zin om in januari het water in te lopen met een korte broek :) (zou natuurlijk wel stoer zijn!!) :D
Weet iemand toevallig waar ik maat Ubergroot op de kop zou kunnen tikken (liefst neopreen)?

Hartelijk dank voor uw reacties,

Harmen Sleeuwenhoek.
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

01-10-2005 18:15

Waadpak, heeft veel voordelen

pvc/rubber houdt absoluut niet warm!

Neopreen beter, maar is in het begin nogal lastig aantrekken(wordt wel soepeler naarmate men'm langer gebruikt!)
Maar, zoals met meer in het leven, oefening baart kunst!

Heb'm 's nachts, opgerold tot me laarzen, in de biv staan, bij een run ben ik "bijna" even snel als met me bivieslippers..

@Benny,
Kramp...., heeft dat niet te maken met je sportiviteit??

Heb, tegenwoordig, als ik de stek ga verkennen, met me pak an, een stormpole bij me om te steunen en de bodem te kunnen aftasten...

Dit komt voort uit een stukje "praktijkervaring" ( he Jordy!?!)
Stapte dus in een kuil en ging koppie onder :oops: :oops: (niet prettig begin maart..)

Ook ga je niet op ze kop drijven, je pak loopt vol en je zinkt als een baksteen!
En dan sta je met je voetjes op de bodem als een waterplantje in de stroming mee te deinen...

Samenvattend:
Een waadpak is behoorlijk handig bij het vissen, maar denk er niet te makkelijk over!!
Je zou de 1e niet zijn!!

Nog 1-tje:
Me mat dreef weg bij een fotosessie, was maar 4 meter die ik moest overbruggen(zwemmend!) met me pak an..

Het had geen halve meter meer moeten zijn of ik had dit niet kunnen tikken
Ook het drijfvermogen van me cipromat redde me indeze

Dit was echt bizar, dacht niet na en liep/zwom me mat achterna .
Daarna ging alles zo snel...stond weliswaar binnen een paar minuten weer "veilig" op de kant en daar drong eea pas goed tot me door en realiseerde ik me dat ik weereens errug veel geluk hep gehad
live the life you love and
love the life you live ..
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

01-10-2005 18:19

@ Harmen,

Is een pak met losse schoen, zoals hierboven besproken, dan geen optie?

grtz
live the life you love and
love the life you live ..
Gebruikersavatar
Harmen Sleeuwenhoek
Berichten: 98
Lid geworden op: 30-01-2005 00:23
Locatie: Ede
Contacteer:

02-10-2005 00:14

Patrick Hitija schreef:@ Harmen,

Is een pak met losse schoen, zoals hierboven besproken, dan geen optie?

grtz


Stom stom stom dat ik daar zelf niet aan dacht!! Ik zal daar eens naar vragen bij de hengelsporttoko, wellicht dat ze me daar verder kunnen helpen als ik over een schoenloze waadbroek begin.

Dankjewel voor de tip Patrick!!
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

02-10-2005 10:30

Waadpak, ik haal me vissen altijd zelf..

Afbeelding
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

02-10-2005 14:54

@ Harmen,

:oops: :oops: , :wink: , we zijn bij mekaar om mekaar te hellepe nietwaar..

@ Jeroen,

Dit wilde je toch voor jezelf houden, nou geef je je gouden tip weg... :P :P
live the life you love and
love the life you live ..
Gebruikersavatar
Harmen Sleeuwenhoek
Berichten: 98
Lid geworden op: 30-01-2005 00:23
Locatie: Ede
Contacteer:

03-10-2005 09:21

Jeroen Hof op't schreef:Waadpak, ik haal me vissen altijd zelf..

Afbeelding


:lol: LOL :D
R. van Weesp
Berichten: 31
Lid geworden op: 03-10-2005 10:36

03-10-2005 15:03

Koop GEEN neopreen! NIET doen zijn zo stuk ook de betere merken!!!! ik spreek uit ervaring.
Gewoon -dik- PVC kopen..
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

07-10-2005 20:45

Koop GEEN neopreen! NIET doen zijn zo stuk ook de betere merken

?????

Wat doe jij ermee dan?
Heb de mijne nu 2 seizoenen en dit jaar slaap ik er soms zelfs in....
live the life you love and
love the life you live ..
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

07-10-2005 21:39

R. van Weesp schreef:Koop GEEN neopreen! NIET doen zijn zo stuk ook de betere merken!!!! ik spreek uit ervaring.
Gewoon -dik- PVC kopen..


ABSOLUUT niet waar wat hier vermeld word ik heb een neopreen pak van 4 jaar oud! Dit ding is perfect aangezien ik tevens ook fervent vliegvisser ben word dit pak meer gebruikt dan bij een gemiddelde karpervisser.

Dit pak heeft van alles overleefd van stenen tot doorns tot takken aan toe...


Hou vooral veel rekening met de veiligheid tijdens het waden! Oefening baart kunst en waad de eerste keren zeer zeker niet alleen ik kan het weten spreek uit ervaring.

Tevens een riem om je middel doen (ook wel waadriem genoemd) helpt je enorm mocht je koppie onder gaan! Het pak loopt namelijk niet meteen helemaal vol met water!

Pas ook op voor het waden bij op of in plompenvelden de bodem is hier zacht en je moet vaak van wortelpartij naar wortelpartij lopen zeer gevaarlijk en waadervaring is gewenst in dit soort situaties

Tijdens het fotograferen en terugzetten van de vis het hulpmiddel voor de karpervisser en in mijn ogen beter dan lieslaarzen ook omdat neopreen lekker warm is en het hele jaar door goed te gebruiken is....


Da was het veel succes met je keus ow ja neem je schoenen een maatje groter dit helpt met het snel aan en uittrekken van het pak


Grtz
HnZ
In het land der blinden is éénoog koning!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-10-2005 15:58

Ik ken rattenvangers die gebruiken het hele jaar neopreen en die heren letten niet op een takje meer of minder.
Riem om de middel is niet raadzaam de lucht in het pak kan niet weg komen als je wel per ongeluk onder gaat.
Kruip als het wel mis gaat helemaal in elkaar je perst zo de eventuele lucht uit je pak, lukt niet met riem om de middel.
Het advies van Hans klopt wel voor vliegvissers die waden tot aan de middel komen dus nooit in diep water.
Waad je in ondiep water en er gebeurd iets laat je dan direct op je kont vallen als dat mogelijk is.

Deze heren moesten ook in een zwembad kopje onder en je raad het al iedereen heeft het overleefd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

09-10-2005 13:13

Douwe,

Er word als je professionele waadpakken koopt altijd een waadriem bijgeleverd! (lees met losse schoenen).

Het word zelfs geadviseerd als je een waadcursus (geloof me deze bestaan) volgt.

Ik heb idd op de bodem gezeten en geloof me dat dit een vreemde gewaarwording is.De waadriem was in dit geval een hele fijne bijkomstigheid omdat ik direct op kon staan. Ook heb ik zonder waadriem op de bodem gezeten (even getest met lekker weer...) en geloof me maar dat je een stuk moeilijker overeind komt. Maar dit mag ieder voor zich weten natuurlijk. Ik ga voor de riem iig. Kijk zit je nu met een waadpak in de boot (voorkomen!) dan moet je natuurlijk nooit een riem gebruiken maar dat spreekt voor zich.

Verder waden dan je middel is in onze nederlandse wateren niet echt aan te raden (enig uitzonderingen daar gelaten) ivm met de veelal aanwezige zachte bodem.

Grtz
hNz
In het land der blinden is éénoog koning!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-10-2005 13:26

Het gewicht van het water dat in het pak loopt doet je de das om is mij verteld. Een riem sluit het pak af. Dat beetje lucht helpt mee om drijvend te blijven. De adviesen om het pak maar vol te laten lopen vind ik wat wonderlijk. Neopreen is dan ook nog eens elastisch en biedt nog meer plaats aan water.

Ik ben nooit gevallen tijdens het waden en heb daarmee dus geen ervaring. En natuurlijk ben ik nooit te oud om te leren. Maar het is in elk geval niet overeenkomstig de adviesen die ik meegkreeg van oude rotten in het vak. Een riem strak om de middel.

Groet, Kees