wat voor een boiliemachine bevalt jullie het best


Plaats reactie
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

25-11-2003 14:05

hee ronald
wat misschien handig is. Ik voer zelf ook best vaak en ook op een maand wel best veel maar aangezien ik weinig geld heb moet ik met de hand draaien (wel met spuit en met plank maar toch) ik weet niet wat jij onder "met de hand draaien"verstaat maar als je bedoelt zonder spuit of plank dan zou ik die eerst aanschaffen. Met een spuit en een plank kan je op een gegeven moment ongeveer 2 kilo in 1 1/5 uur draaien das toch redelijk en dit is met een machine niet veel sneller. Ook kun je een keer met een maat of een paar maten 1 dag lang alleen maar ballen draaien zeg dat je dan 30 kilo draait dan stop j et in de vriezer en dan hoef je niet elke dag te draaien. Denk er dus eerst over na of je uberhaupt wel een machine wil.
Greeet bart
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

25-11-2003 18:59

2 kg in 1,5 uur... nou, ik kan het net iets sneller.

Afgelopen zomer deed ik zo'n 12 kg droge mix in 3,5 uur als ik me niet vergis (kneden, worsten persen, rollen en koken).

De hele werkwijze + de materialen die ik gebruik heb ik geperfectioneerd, vandaar.

Ronald, jij vraagt over een "boiliemachine"? mijn geheime wapen voor het boilies draaien is mijn "worstpers".

Het is een ding dat gemaakt is voor keramisten (mensen die de hele dag met klei in de weer zijn), daarmee kun je vormpjes persen. De mijne heb ik lichtelijk aangepast omdat (stug) boiliedeeg iets andere pers-eigenschappen heeft dan klei.

Kijk voor een (onduidelijke) foto op http://www.roderveld.com kijk bij producten / kleivormenpers.

Het is geen goedkoop dingetje, maar het gaat een leven lang mee.


Maar als jij snel veel boilies wil draaien moet je snel worsten kunnen maken (worst-pers-capaciteit), snel kunnen rollen (grote rolplank), en snel kunnen koken (2 pannen op het fornuis). En je moet alles tegelijk doen.
dwz, je perst 6 worsten, rolt ze, en gooit de balletjes in de eerste pan, dan doe je t zelfde weer, maar dan vul je de 2e pan, dan weer t zelfde, maar dan voordat je de balletjes in de 1e pan gooit, haal je de 1e lading boilies (die dan wel lang genoeg gekookt hebben) eerst uit de pan, en zo ga je door totdat je ineens klaar bent.
geloof me, als je de slag te pakken hebt, gaat het razend snel.


Gegroet:

WouteR StegginK
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

26-11-2003 10:16

kijk wouter ik heb een volledig handmatige spuit en das vrij zwaar
greetz bart
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-11-2003 10:55

euh bart met een machine gaat het echt wel een heeeel stuk sneller hoor! wanneer een goede boilie machine gebruikt samen met een deegspuit op perslucht, dan draai je ongeveer 10-15 kilo per uur!
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

26-11-2003 10:59

heb hier een gehaktmolen met motortje.
Vrij slap allemaal.
Heb 2 frituurpannetjes. Sta buiten, is beter voor de familie :smile:
Heb me pas een elektrisch kookplaatje gekocht. voor 2 pannen. Zodra ik die naast de frituurpannetjes zet, lazeren alle stoppen eruit :smile:

Maar als ik die eebnmaal laat werken. draai ik zo'n 3-4 kilo droog per uur. Letwel, als alles op rolletjes loopt. En dat is niet zo snel het geval bij mij.

Succes

Met home made makende groet
Frank
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

26-11-2003 10:59

jah jah jah maarre hij moet misschien eerst kijken of hij dat wel nodig vind dus mijn reactie was niet dat een handmatige spuit sneller gaat maar dat hij eerst moets nadenken OF hij wel een MACHINE wilde en niet gewoon een spuit met plank en idd een machine is veel sneller maar voor mij veel te duur! of heb jij er nog een liggen voor mij Martijn :smile: hahaah
Greetz Bart
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

26-11-2003 15:05

Ronald,een kennis van mij komt ,ik denk voorjaar volgend jaar met een machine waar je 3 verschillende diameters mee kunt draaien,en dan praat je wel over minimaal 30 Kg per uur! dus heb geduld,groeten Henk
jan de man
Berichten: 71
Lid geworden op: 29-10-2003 01:00
Locatie: nijmegen

27-11-2003 12:12

en wat kost zoon ding dan wouter maar hoe werkt dat ding eigenlijk je hangt hem tegen de muur en je propt er wat in boven en je trekt de hendel naar beneden of niet leg eens uit groeten jan
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

27-11-2003 18:02

zo'n ding is prijzig, hoe prijzig weet ik niet precies.

je propt er een klont deeg in van ongeveer 30 x 10 x 10cm zet de zuiger + hefboom er goed op, en duwt de hefboom omlaag, na iedere slag moet de "hefboom bevestiging" (betere naam heb ik niet) weer omlaag bijgesteld worden, netzolang totdat ie leeg is.
het lijkt moeilijk, maar het is doodsimpel.

omdat je van bovenuit druk uitoefend gaat het deeg door het gat onderuit de cylinder.

het ding wordt geleverd met platte sjablonen, maar dat werkt voor geen meter.

ik heb er zelf van een stuk betonplex een spuitkophouder voor gemaakt. dat stuk plaat valt gedeeltelijk in de cylinder, maar er ook overheen (van onderen), daarin zit een gat waar ik zo'n gele spuitkop in kan zetten (die op de normale boilie-kit-spuiten zitten).

dat is nodig omdat het deeg anders tussen de cylinder en de spuitkop doorvloeit. en zo'n gele (taps toelopende) spuitkop zorgt ervoor dat de worsten perfect glad worden. alleen door te hard drukken gaat de worst alsnog kapot als die uit de spuitkop komt, want dan bouw je zo'n druk op die dan ineens vrijkomt waardoor de worst "explodeerd.

dat was het in vogelvlucht.

als ik tijd heb zal ik er een paar foto;s van maken en op jou mail zetten.


mvrgr;

WouteR StegginK
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

27-11-2003 18:11

Wij gebruiken gewoon grote roltafels in com-
binatie met een spuit op luchtdruk!
Voor snel resultaat, moet je gewoon al de
dingen klaar maken die je van tevoren al kan
klaar maken, zoals de mix voor de tijd mengen
alles al klaar zetten zoals pannen en ander
benodig materiaal!
Hoe vaker je boilies maak, hoe sneller het
gaat!
Wij draaien met 3 man, en het gaat als een
trein, gewoon door het feit dat we op elkaar
ingespeeld zijn en met een optimistisch ge-
voel er aan beginnen! :smile:

groetjes Benny
jan de man
Berichten: 71
Lid geworden op: 29-10-2003 01:00
Locatie: nijmegen

27-11-2003 22:33

als je wilt doen wouteralfast bedankt want ik ben iets aan et zoeken daar voor ik wacht met smart hahah groeten jan
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

28-11-2003 19:15

Jan, je hebt mail.

Bekijk het eens goed. Ik heb net even opgezocht wat zo'n dingetje nieuw kost, en ik schrok even van de prijs van 273,97 eurie.

(op http://www.keramikos.nl)

Maar het ding gaat een leven lang mee.

De mijne (op de foto's) is eventueel wel te koop, maar het is nog een oudere uitvoering, deze die we nu maken (jaja, ik werk op de zaterdagen bij het bedrijf dat ze maakt) zijn van staal, en kwalitatief veel beter (harder/slijtvaster).


MVrGr;

WouteR


ps, namaak (seriematig) = verboden, en er zitten nog (diverse??) patent(en)/octrooi(en) op...
1-tje voor eigengebruik... ach als je handig bent!
Plaats reactie