LocJaw ja of nee ?


Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

23-10-2003 14:26

Kees :grin:

Ik ben mischien lastig,maar ik zie niet hoe het lood los kan raken.

Het lood zit vast met een speltje(die dicht zit uiterraard.

Speltje zit vast aan dat zwarte ding...

Zwarte ding klik je op de dat anders zwarte ding bij je wartel :razz:

Ik snap als het lood vast zit dat je het van het 2de zwarte ding aftrekt,maar hij blijft dan wel nog op je lijn.Bij lijnbreuk geen probleem,ding glijd zelf over de voorslag knoopt over.

Maar stel je lood zit vast in de bodem(of weet ik het) en je lijn is nog NIET gebroken.

Hoe komt het lood dan los?Volgens mij raakt het van het 2de zwarte ding,maar niet van je lijn.

:smile:
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

23-10-2003 14:31

Hetzelfde als bij een gewone lead clip. Je moet het hele zaakje met de boot ophalen of het proberen los te trekken. Werkt dit noet dan zul je het hele zaakje moeten overtrekken. Al deze lead clips/locjaws en overige dingen werken eigenlijk alleen als er aan de andere kant een vluchtende karper hangt. Toch?
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

23-10-2003 14:37

Kan dat 2de zwarte ding dan van de lijn getrokken worden?



Lood schiet idd alleen los als er getrokken word aan de "onderlijn"kant.
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

23-10-2003 14:53

hm....

wat ik er veilig aan vind aan die gekke dure dingen, (is ook wel het enigste geloof ik) is wel dat je het lood heel eenvoudig van de lijn kunt halen op het moment dat de vis in het netje ligt alvorens het dicht te klappen, en op de oever te hijsen. Met inlinelood ook?

Wat er precies mis mee is met het oude simpele systeem; onderlijntje-met-wartel geknoopt aan de hoofdlijn, zwart kraaltje ervoor, en zo een zwart kraaltje met oogje voor connector met lood, en nog een zwart kraaltje, en een tweetal rubberen stuitjes op de hoofdlijn, is mij nog niet geheel duidelijk.

wel duidelijk lijkt mij dat dit zogenaamd safe-gebeuren-technieken-gedoe, pas te sprake is gekomen op het moment dat mensen op te onveilige plaatsen gingen vissen, dus in zulks een optiek: wat is dan het veiligste?

groeten ed
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

23-10-2003 15:07

Voordeel van een safty systeem tegenover het oude simpele systeem is dat het lood van de lijkt kan zonder de lijn te breken.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-10-2003 15:11

Ferenc,

1. Het speldje kun je zo aanpassen dat het lood bij genoeg kracht er vanaf schiet. (Je hoeft het speldje niet dicht te maken en je kunt het draad van de bocht desgewenst korter knippen om het nog makkelijker uit te laten buigen onder spanning)
2. De plastic ring kun je zodanig insnijden dat deze bij genoeg druk open gaat staan.
3. Vergeet speldje en gebruik 12/100e nylon als verbinding tussen ring en lood.

Met één van bovenstaande kom je er wel uit voor het geval dat dit euvel een reële is.

Kees
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-10-2003 15:28

Edwin,

De safety clip is al wat jaartjes terug door Nash geïntroduceerd in Engeland en beviel de mensen daar wel. Achtergrond was de dril in hun met wieren begroeide putjes, die veel beter gaat zodra het lood van de lijn is. Zulk water wordt van oudsher in Engeland bevist en niet pas ten tijde van de introductie van dat Nash clipje. De door jou gestelde relatie is mij derhalve helemaal niet zo duidelijk.

Kees
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

23-10-2003 16:28

precies wat klaas ongeveer al aangaf, het kan een scheinbaar veilig gevoel opleveren. en dit vind ik riskant. het kan een twijfellende visser over de streep trekken toch op een eigenlijk te onveilige stek te gaan zitten.

Het gebruik van de safety systemen in onze visserij is niet zozeer gericht op het vissen van die wierputjes, danwel bijvoorbeeld al hier vermeld: Du Der, obstakelrijk water, en alhier wordt gesteld dat in zulks een situaties beter is die spullen te gebruiken.

Die nashdingen (wartel in busje klemmen) heb ik volop uitgeprobeerd, met name aan de seine, alwaar ik tegen een muur aan vis die half in de rivier naar boven komt (oude rivier afgrenzing) bij laag water heb je hier erg grote problemen, daar de vis aldaar direct over die muur heen schiet, en naar beneden duikt, de stroming van de eigenlijke rivier opzoekend. Staat het water wat hoger, heb je geluk, want dan stroomt het water direct achter deze muur ook, en blijft de vis hoog hangen om met behulp van de stroming vaart te kunnen maken in zijn vluchten. In beide gevallen had ik erg veel problemen met het safety syteem. zoals al vermeld: lood blijft liggen tijdens run, lijn schiet er los door, en dan heb je een hoop gedoe, en eerder breuk, want het lood blijft de lijn verankerd houden langs de bodem (muur) Nooit heb ik meegemaakt dat het lood met dat systeem losraakt op het moment dat ik denk dat het zou moeten gebeuren.

Dat nieuwe lockjaw geval probeer ik niet eens meer. Als een vis namelijk een obstakel bereikt wil ik simpel dat er z.s.m. een lijnbreuk plaatsvind zo kort mogelijk achter de wartel, en zeker niet sytemen gaan gebruiken die mij toch nog een kans geeft vastzittende karpers te vangen. mijn eerder beschreven bevestiging die ik ALTIJD gebruik, heeft tot nu toe immer opgeleverd dat lijnbreuk voor de twee rubberen stuitjes plaatsvind. De meest wilde run in combi met dril en landing heeft het nog niet voor elkaar gekregen die twee stuitjes meer dan een meter of vijftien te verplaatsen over de lijn.

Het spreekt voor zich, dat bij laag water ik daar bijvoorbeeld NIET vis als ik slaap. Dit kan makkelijk,want een beetje ervaring op een stek leert de periodes kennen van inactiviteit. Wanneer het water laag staat, zit ik dus pal achter mijn hengels en krijgt de vis bij een tik tegen de top een aanslag en geen ruimte meer.

Vis ik bij hoogwater (veiliger) dan vis ik bijvoorbeeld door als ik slaap.

Edoch immer met hetzelfde systeem.

Ik geloof er heilig in dat je manier van vissen aanpassen de enige veilige manier is. (stekkeuze, drilkeuze etc, dus niet technisch bekeken qua materiaal)

een tent met een strecher en een slapende visser zijn mijns inzien veel en veel gevaarlijker dan menig onder water verblijvend obstakel.

maar dat spreekt voor zich ;o)

groeten ed

ps, die muur heeft bij laag een kleine 50 cm water erboven, bij hoog een kleine meter, maar belangrijker is de stroming aldaar (wel of niet direct achter de muur) Ik vis er een vijftal meter voor op redelijk schone bodem op een tweetal meters diepte. de vis moet eerst dus omhoog komen om over die muur te geraken, je begrijpt dat dit dus resulteert in een tik met zakker (terugval in spanning vastloodmontage), en dan moet je gewoon al reageren, en dit staat geheel los van welk systeem dan ook.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-10-2003 17:21

Edwin,

Het gaat mij eigenlijk om de relatie dat we nu veel onveiliger zouden vissen dan vroeger en daarom ineens zaken als die Nash clipjes nodig denken te hebben.

Wat mij betreft staat de veiligheid van de karper voorop, maar het is ook een proces van bewustwording. Ooit waren we ons daarvan minder bewust, maar daarom nog niet persé veiliger bezig.

Ik gebruik tegenwoordig steevast een doodgewone onthaakmat van een willekeurig merk dat me bevalt qua omvang. Niet eens zo dik, maar wat mij betreft dik genoeg. Vroeger vleide ik de vis gewoon keurig in het gras. Was ook niet slecht, maar die mat geeft net even meer bescherming. Daarom dus toch maar een mat. Maar niet omdat we de vis nu veel onveiliger zouden behandelen als vroeger.

Toegeven, er zijn minder ervaren vissers genoeg, maar vroeger was ook niet iedereen een crack. Breek me de bek niet open.

Groeten, Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2003-10-23 17:25 ]</font>
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-10-2003 10:18

heren wel aan gedacth dat inline lood zelden vastraakt aan de bodem in vergelijking met wartel lood??? wartel lood hangt haaks op de lijn en zal sneller vast komen te zitten dan inline lood. Inline lood in combinatie met speciale rubber sleeves kan ook over een voorslagknoop raken wil je toch met wartellood vissen dan is het systeem van kees heel goed. Alleen ik stel met de keuze: wat heb ik liever? een vis die je door lijnbreuk verspeeld de kans laten lopen lange tijd met het lood rond te zwemmen (lockjaw) of enkel een vis verspelen doordat je lood vastzit?? jullie geven zelf al aan dat jullie zelden lood verspelen door een run oid dwz dat als je lijn breekt de karper het lood dus NIET zal kwijtraken!


mvg martijn
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-10-2003 10:57

mijn lood komt bij een goede run WEL los van de wartel maar een lockjaw clip niet omdat das de wartel in vangt! ik hou van clipd die het lood op 2 manieren kunen kwijt raken ten eerste doordat de wartel losschiet en ten tweede dat het lood misschien van de clip glijd. Ik vertrouw het eerste systeem meer dan het tweede daarom prefereer ik normaal gesproken bij een voorlsag een inline systeem met rubber inserts

mvg martijn

ps suc6!